Jump to content

Fra daycruiser og 35 knop til Polar 20 og 8 knop


Viking.

Recommended Posts

Hei.

Da var tiden inne for å bytte båt igjen.

3-fot syken har IKKE kommet, men nostalgi følelsen og trangen etter tøffelyd ble for stor.

 

Jeg fant ut etter noen sesonger med daycruiser og 35 knop at jeg stort sett kjørte i 4-7 knop.

 

Hvorfor ikke bytte til snekke som min gode farfar hadde i gamledager?

Polar 20 som jeg har gode minner om fra oppveksten for mange ti-år siden...

 

Som tenkt, så gjort. Er nå eier av enn Polar 20, med tradisjonell Marna og vridbar propell. tøff-tøff

 

Har "mistet" 27 knop, men du verden så deilig dette er!!!!

 

Kjøpte en meget godt vedlikeholdt båt, og minst like godt vedlikeholdt motor, fra en kar i innlandsNorge. Gått siste ti-år i ferskvann.

 

:yesnod:

 

Noen med erfaringer av båt eller motor?

 

 

bilder kommer...

 

noen bilder :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Har hatt min nye Polar ( 2011mod.) nå i tre sessonger, og er kjempefornøyd. Nå har jeg ikke akkurat noen "tøff-tøff" motor i min, men en liten 3syl. Yanmar (3 YM 20.), så den gjør vel noe mere fart enn det man er vant til i denne båttypen, men en ypperlig og lettstellt motor. Har hatt flere skjærgårds-jeeper og div. daycruisere opp i gjennomde senere årene, så nå følte jeg at snekkelivet kalte i det fjerne igjen. Var forøvrig snekke-båteier på 80-90 tallet også, så jeg kjenner jo båtypene godt. Syntes det er herlig å tøffe mellom holmer og skjær igjen i 5-7 knop, det er liksom det som er det "ekte båtlivet", spør du meg?.

Link to post

torbi:Takk for det.

Båten er en 1977 mod, motor Marna bensin.10-15hk.


LM 605: helt enig.

Nå kan jeg igjen strekke meg over rekka, og kjenne på vannet mens jeg tøffer utover. Det har jeg savnet litt :smiley:

Tilbake til det koselige båtlivet uten stress og støy.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Båten ser jo nesten ny ut! Gratulerer!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Takker for gratulasjoner, hyggelig!

 

 

Tilde: ja MB 10A-S.

Jeg sjekket tilgang på deler på denne før jeg gikk til innkjøp.

Marna har en meget god nettside og alt av deler, helt ned i de minste deler. heldigvis!

Ellers så er motoren meget godt holdt, lettstartet og går som kniv i varmt smør.

 

Tidligere eier har fått motor overhalt hos Marna. Byttet top, kjølekappe og kjølebend, ny pakkboks, samt justert motor i forhold til aksel.

Dvs de tingene som koster, hvis uhellet er ute. Så her er det mange år igjen på denne motoren.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Båten er godt tatt vare på, og tidligere eier har fått lagd ny motorkasse, samt kjøpt dørkplater hos Polar. Tipper også bordet/luka bak også er ny. Uten at det ble nevnt ved kjøpet, ser slik ut.

Putene er jeg usikker på, helt strøkne uten noen form for slitasje, tipper de er byttet for få år siden, da i en eldre farge enn den mer vanlige mørkere blå.. som kanskje er litt finere, men skitt au. Skottene er trukket på nytt av en proff. Godt trukket, ingen bobler.. Og ny baugrekke.

Kalesjen er 2 år. Og det er fint :smiley: Kalesje er ikke gratis det heller...

 

Egentlig ingen ting jeg trenger gjøre med denne. stereo er også satt inn.

 

Kanskje jeg lakkerer øverste bordgang blå, det er eneste jeg kan komme på... Ser for meg en blåfarve som er ganske lik kalesjen.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Syntes også denne så veldig fin ut til å være i fra 1977. Polar snekkene er jo nesten like i dag som da de første modellene kom på 1960 tallet. Noen kosmetiske forandringer er jo gjort/forandret opp i gjennom årene, men ellers er der jo mye det samme på dagens nye modeller som på de tidligere utgavene. I dag blir jo båtene bygget i Polen, og solgt i fra Polarboat i Herre, Telemark.

Link to post

Diesel 248, takk for det.

Marnaen går meget stille og behersket, spesiellt på lavt turtall. Og det er jo spes da man ønsker kun å høre tøffe lyden og ikke motor eller vibrasjoner.

 

Dette er kos!!


LM 605, ja den er fin tross alderen.

Jeg har lest meg opp på det. Ser ikke store forandringer på bilder fra 70 årene til idag.

Forandringer er det selvsagt, spes på motoriseringen, men alt i alt en klassiker som det ikke er nødvendig å endre mye på. Modellen har jo solgt jevnt og trutt i 47 år, eller deromkring.

Hvilken annen båt har klart det?? Ingen tror jeg..

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Flott båt :-) jeg synes disse herlige fartøy :-D Husk å lufte motorrommet før start :-) jeg var vitne til eksplosjon i en slik Polar 20 for 10-12 år siden..

 

Red. Det gjelder jo selvfølgelig alle bensin motorer under lokk :-) bare kom på det som et apropos når jeg leste Polar 20.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Takk.

Min farfar var uheldig med sin første 22 polar. Han var ikke flink til å kjøre motorrom vifta.. Den brant.

kjøpte så en polar 20 etter det, DA var det lufting hver gang før start.

 

Det har jeg også tenkt å gjøre :yesnod:

 

Som du sier, gjelder alle bensinmotorer i motorrom. Der bensingass kan legge seg..

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
  • 2 måneder senere...

Noen av dere polar eiere som har tatt opp båten?

Holder på med opplagshenger..

 

Trenger mål på avstand fra vannlinje til bunn av kjøl. Noen som kan hjelpe?

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...