Geir Hansen Startet 6.September.2013 Del på Facebook Startet 6.September.2013 Sliter med å få av impelleren på motoren. Etter å ha slitt i timevis for å få ned undervannshuset (greit å løsne ALLE skruene først!) har jeg fått frem impelleren, den var som forventet i en sørgelig stand... men å få denne av akslingen viste seg å være letter sagt enn gjort... Regner med at det er normalt med rust rundt der, og jeg vet ikke når den sist ble skiftet, Jeg kjøpte båten høsten 2010, brukte den sesongen 2011, og siden da har den stått på henger.. Jeg får beveget den opp ca en mm.. men siden jeg ikke aner om den er festet på noe vis, tør jeg ikke bryte på den... akkurat nå står den i et bad av 6-66, og det kommer den til å gjøre til jeg kommer hjem over helgen... Noen tips på hvordan jeg kan få denne løs uten å gå løs på den med baufil hvis rustløser ikke funker??? Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Tja, ville begynt med å stålbørste rusten vekk rett over impelleren. Så kan du ta en kniv å skjære vekk skovlene. Bruk så en vannpumpetang for litt mer moment. Hold evt tangen rett ut til siden, og bruk en hammer og dunk forsiktig under skaftet på tangen samtidig som du holder den. Impelleren sitter forøvrig med en sporkile på akslingen, så ha det i minne hvis du må dele den med baufil og du plutselig treffer noe hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 13.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) Fikk den løs tror jeg... men jeg har en mistanke om at jeg ikke fikk løst alle delene fra akslingen? Denne ringen virker for "myk" til å være en del av selve akslingen (kobber / Messing?), men den sitter bom fast :-( Virker som den egentlig hører sammen med impelleren, men tør ikke helt å gå løs på den med baufil før jeg er sikker... Redigert 13.September.2013 av Geir Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) En liten gassbrenner og god varme tenker jeg gjør susen. har du skrustikke, kan du henge den etter den ringen fra Impelleren(juster kjeften på skrustikke slik at ringen blir liggende oppå kjeften i stikka) og dunke på akslingen. Sammen med sterk varme skulle dritten løsne tenker jeg. Edit: ser at akslingen ikke er løsnet fra girhuset. Da funker jo ikke min løsning hehe.... men varme pleier å hjelpe uansett hva med en drehmel og liten kappskive da? Pass på så du ikke tar låsesplinten da.... selv om den sikkert kan skaffes ny... Redigert 13.September.2013 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 26.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2013 Takk for råd.. Det ble Dremel og kappskive som ble løsningen.. Nå fulgte sporkilen med i impellersettet, og det er viktig hvis an velger varme for å løsne ringen, da sporkilen er av plast :-P En annen ting å huske er at det pokker meg er en opp og ned side av impelleren, det tok meg litt tid med bannskap og bønn før jeg oppdaget det... Nå er det montert sammen, etter mer bannskap.. bare det å få på plass gummipakningen rundt gearstaget under motoren la et lag svovel under taket... Så da gjenstår bare å sette sammen alt igjen, og prøvekjøre.. trodde jeg... men neida.. presterte å knekke ene stussen på bensinreturen inn på oljepumpa, så da er det bare å vente på deler før noe mer skjer. forhåpentligvis er den ferdig til sesongen 2020 :-( Hvis ingen har noen forslag på hvordan hele oljepumpa kan fjernes? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Jeg fikk skifta impeller på en 50HK Evinrude en gang, og rekner med den har samme stammekonstruksjon.. han som gjorde det måtte bruke varme for å få det til ja.. Jeg skjøndte at dette ikke var noe å begynne med selv.. Men det ser ut som du har hatt vann i oljen din! Det så ikke spessielt bra ut der inne Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Men det ser ut som du har hatt vann i oljen din! Det så ikke spessielt bra ut der inne ??? Det er jo ikke olje i stammen? Hvordan du kan se symptomer på vann i olje ut fra disse bildene er en gåte for meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Nei så klart Index! hehe dette er jo over undervannshuset og der er det ikke olje nei, så det er kansje naturlig med såppas med rust der.. tenkte ikke helt klart.. jeg var ikke med på dette selv, som sakt fikk jeg det gjort av et verksted Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Geir Hansen Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 Ikke mye olje der nei, men hadde egentlig forventet mer rust på en så gammel motor.. Nå er det bare å vente på et T-stykke som kan settes inn istedenfor VRO pumpa, har ingen intensjoner om å knote jævelskapen på plass inni der, trangt av en annen verden å få på plass de to skruene.. Regner med det Bare er å finne rette delene og kjøre returen inn på slangen på en eller annen side av filtret? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.