mosby Startet 6.September.2013 Link til dette innlegget Startet 6.September.2013 Hei, tenkte jeg kunne lage en samle post her da jeg har flere spørsål akkurat nå. Er min første egen store båt så gjerne tenk på at det som er logisk for deg ikke alltid er logisk for meg :) 1. Det første som irritere meg utrolig mye er at på badet mitt så har jeg en dusj med et avløp som ligger på feil plass føler jeg. Den ligger på det høyeste punktet mens alt vannet går ned på det laveste punktet. Det gjør igjen at det er lett for å renne utenfor dørstokken og ut på soverommet. Noen som har hatt samme problem og forslag her? Litt stress å dusje, for kjøpt inn sånn sak til å vaske vinduer for å litt enklere få vannet i avsluken igjen, men selv det er noe dritt. 2. Nå er vi flere koblet til landstrøm her og blitt fortalt jeg må passe meg for at jeg kan risikere at andre sin ladning osv kan ødelegge for meg. Et forslag fra et medlem her inne var at jeg burde ha en kabel ut fra båten ned i vannet og henge på litt ekstra sink. Men så finner jeg ut at det var ikke bare bare å hive på en kilo sink, har man for mye så blir det også et problem. Så hva skal jeg gjøre? 3. Jeg har bestilt avfukter som kommer imorgen, men jeg har en del klær og noe har jeg fått plass i skapene (skal lage luftehull der snart) mens har 10 skjorter, en del sokker og mye annet jeg ikke har fått plass til. Hvordan kan jeg oppbevare dette frem til jeg skal bruke det uten at det blir fuktig eller muggent? Litt bekymret for å la det ligge i ei kasse på et av soverommene. Så gjerne litt input fra andre her på hva dere gjør med ekstra tøy. 4. Hva må jeg tenke på når vinteren kommer for å ikke drite meg på draget? Bor her hele uken (noen dager sover jeg hos dama) og skal ligge i havna i Kristiansand sentrum (Christianholm) der det er tilgang til strøm (kanskje vann om vinteren lett tilgjengelig om jeg er heldig men tviler). Men trenger litt tips på hva jeg må gjøre med båten for at jeg ikke går på en smell. Går f.eks ut fra at jeg må ta ned seilene og få lagret de inne en plass? Alltid ha nok diesel i tilfelle strømmen streiker så jeg kan få varme i båten. Alle tips og innspill setter jeg pris på :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 1. At det renner over dørstokken er jo ikke bra. Er det pumpa (regner med det er pumpe her) som har for dårlig kapasitet kanskje ? Uansett : En Teak baderoms rist på gulvet gjør underverker på at det ligger vannskvetter igjen når du er ferdig. Denne er overflate tørr på 10-15 minutter, så da kan du trø på badegulvet i strømpelesten, og da er det kanskje ikke så farlig om det ligger en skvett vann igjen i en krok ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
S/Y Emma Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hei! Kan du ta et bilde av dørken i dusjen din, så det blir litt lettere å se hva problemet er? Når det gjelder kabel med sink, må vel denne ha galvanisk kontakt med relevante deler du vil skåne. Tæringsproblemer gir grobunn til uendelige diskusjoner på baatplassen, men å bare henge en kabel med sink over rekka høres merkelig ut. Har bodd i båt i fire år uten å ha gjort noe slikt. Pass heller på at naboene dine har landstrømmen i orden! Lufting er viktig med tanke på klær. Ting som ligger klint inntil skott/skrog får raskt blåmann, da det ofte er store temperatursvinginger og tilhørende kondens i skutesider. Bruk dieselvarmer, så får du stor luftsirkulasjon (uteluft) om bord. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hva slags båt er det du har? Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hei mosby. Hørt om folk som har pusset opp badet hjemme? og sluket er plassert på høyeste punkt? Joda, det hender oftere enn man tror. Eneste løsning er nok å legge om gulvet, dvs. sparkle opp fra sluk og utover mot ytterveggene slik at sluket havner på laveste punkt. Eventuelt å senke sluket på en eller annen måte dersom det er mulig. Kan være mye jobb men da er du kvitt problemet med vann inn i "soverummet". Vel verdt å gjøre spør du meg. Ang. fukt/kondens kan en løsning være å sette inn små vifter på strategiske steder. Litt plussgrader, med, som Steinsvik sier, sirkulasjon av luft og en mulighet for fuktigheten til å slippe ut av skroget. Innslipp av luft utenfra som inneholder høy fuktighet bør unngås. Utlufting ved bruk av vifter trenger normalt ikke pågå kontinuerlig Hadde en 71" toppseilskonnert hvor viftene gikk noen timer i uka. Dette var en gammel trebåt med litt spesielle krav, med en nyere plastbåt skulle det være litt enklere. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei dere, beklager sent svar. Hadde glemt å slå på varsel og trodde ingen gadd å svare meg :( Har hatt avfukter noen dager nå og ting har blitt mye bedre. Kjøpt plask bokser fra Ikea (de store på 55L) som jeg kommer til å ha ting lagret i. Vurdere å lage noe hull i de, for tror det vil hjelpe med tanke på at klærne ikke blir fuktige/mugne? Boksene ligger på det ene soverommet stablet oppå hverandre. Angående badet så er det ennå et problem som irritere meg. Virker som båten heller feil sa kompisen min.. Har fylt opp 230l vann forran i båten, men er bare halv tank diesel der tanken ligger bak så tviler på det er problemet. Selve pumpa er helt ok, den tar alt vannet som kommer over sluken uten problem, men vannet renner feil vei :( Angående sink så var dette noe en lokal fyr sa jeg burde vurdere siden jeg kjøre strøm konstant og han var redd jeg ville risikere å ødelegge ting på båten min pga for lite sink da. Samt hva skal andre naboer ha ok for at det ikke skal gå utover meg? Er også usikker på hva jeg skal gjøre med båten når det nærme seg vinteren... Er ennå noen mnd'er men liker å ha kontroll :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hvis poenget med boksene er å holde tørre klær tørre så virker det som en dårlig ide å lage hull i dem.... Om sluket er plassert feil sted i forhold til din bruk av båten så vil vel det beste være å flytte den, alternativt montere en ekstra. Eller rett og slett la være å dusje ombord, da slipper du mye unødig fuktighet også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars Moe Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hva med å trimme skuta så vannet renner riktig vei? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Type/ størrelse seilbåt er litt viktig for gode råd. Om du har god høyde under taket hvor du skal dusje, hva med å bygge opp dørken med skikkelig helning mot sluken og så legge over en teakrist? En vater vil vel avsløre om båten ligger skjevt. Vinterstid kan du legge vintermatter/ støpematter med isolasjon, som er trukket med tett plast, på dekk. Kjøpes på byggvare. Inni skap og der du kommer til, så kan du isolere skroget med maritim sin skrogisolasjon. I fjor vinter var den rimeligere, 110 kr pr plate, enn resten av sesongen... Plastkasser er topp. Hold system og merk kassene. Bruktedet selv da jeg bodde i min båt i 6 måneder i fjor. Laget ikke hull i dem. Kanskje litt avhengig av båtstørrelse, men en cockpitkalesje gjør båten lunere og du får et ekstra rom til ting og tang. Hva slags elektriske varmekilder skal du bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei, Hei, jeg bor selv i båt på tredje sesong. Sen høst, vinter og tidlig vår er adressen Torrevieja i Spania. Så jeg har erfaringen med å bo i båt. Skal svare deg så godt jeg kan. tenkte jeg kunne lage en samle post her da jeg har flere spørsål akkurat nå. Er min første egen store båt så gjerne tenk på at det som er logisk for deg ikke alltid er logisk for meg :) Ikke dumt. Blir fler og fler som flytter ut i båt. Kan sikkert være flere som har mange av de samme spørsmålene du har + flere andre. Slik kan man oppdatere seg på info for spørsmål man har på det å bo i båten sin, samt at man kan komme med tips ang. temaet. 1. Det første som irritere meg utrolig mye er at på badet mitt så har jeg en dusj med et avløp som ligger på feil plass føler jeg. Den ligger på det høyeste punktet mens alt vannet går ned på det laveste punktet. Det gjør igjen at det er lett for å renne utenfor dørstokken og ut på soverommet. Noen som har hatt samme problem og forslag her? Litt stress å dusje, for kjøpt inn sånn sak til å vaske vinduer for å litt enklere få vannet i avsluken igjen, men selv det er noe dritt. Er det umulig for deg å flytte sluket til laveste punkt? Du kan jo bygge kanten ut av dusjen høyere så det renner over til sluket før det renner utover til din sovekabin. Du med så etter muligheter. Det er noe du vil merke til å begynne med at du må finne beste mulighet for løsning for at ting skal fungere optimalt i forhold til bosituasjon samt samt det å innrette deg i forhold til plass og løsninger. 2. Nå er vi flere koblet til landstrøm her og blitt fortalt jeg må passe meg for at jeg kan risikere at andre sin ladning osv kan ødelegge for meg. Et forslag fra et medlem her inne var at jeg burde ha en kabel ut fra båten ned i vannet og henge på litt ekstra sink. Men så finner jeg ut at det var ikke bare bare å hive på en kilo sink, har man for mye så blir det også et problem. Så hva skal jeg gjøre? Nå er ikke dete et like stort problem i ferskvann som i sjøvann ettersom jeg har fått høre. OG sink har lite for seg i ferskvann som det har i sjøvann. Båten min er i ferskvann. I ferskvann har jeg lært at man skal bruke aluminiums anoder istenfor sink anoder. Det jeg reagerte på hos deg er at du bare skulle ha "sinken din hengende fra båten og ut i vannet. Den bør da være forbundet til noe metallisk i båten..? Jeg bruker landstrøm hele tiden, og har f.eks. anoder bak ved propell. Fra anode til propell og hylse går det en ledning som gjør at anoden er i forbindelse med motor via propell aksling samt annet metallisk i motorrommet siden jeg har trukket jordingsledninger ekstra forbundet til det meste av det som er av elektriske installasjoner i motorrom og noe av resten av båten. Opplever ingen problemer. Har du agregat (noe heg ikke har) eller har tenkt å anskaffe så ser jeg at det er mange agregater man blir advart om at man ikke skal koble til fin-elektrisk som tv, datamaskiner osv. Ved å handle et slikt agregat så sparer man fort penger, og om agregatet kun blir brukt til å trekke kun en batterilader som lader batteriene som igjen forer en inverter så er saken løst, og man får en stabil og likerettet spenning fordi du har batteriet i mellom som en isolator.... på en måte. Kunne forklart dette på en enklere måte, men falt litt ut her på morgenen når det gjaldt temaet. Husk at dersom du har en inverter som blir fora av batteriet, så bør man ha en sinus inverter. Sjelden det går galt med finelektronikken, men dersom det skjer så pleier det å bli dyrt. 3. Jeg har bestilt avfukter som kommer imorgen, men jeg har en del klær og noe har jeg fått plass i skapene (skal lage luftehull der snart) mens har 10 skjorter, en del sokker og mye annet jeg ikke har fått plass til. Hvordan kan jeg oppbevare dette frem til jeg skal bruke det uten at det blir fuktig eller muggent? Litt bekymret for å la det ligge i ei kasse på et av soverommene. Så gjerne litt input fra andre her på hva dere gjør med ekstra tøy. Avfukter i båt er noe jeg er motstander av dersom du bor i båten. Kommer igjen inn på dette og at man hele tiden må tenke sin bosituasjon og bomiljø. Eneste jeg bruker som avfukter en sjelden gang er salt tabletter. . Det skaper en utrolig dårlig luft og ett dårlig inneklima. Og husk at dersom du bruker avfukter i trebåt så vil dette også være med på å tørke ut skroget som skal være vått og tråttna. Tørker du ut skroget på en trrebåt så vil den bli mer og mer utett etter hvert. Ett tørt treskrog er ett utett skrog. Jeg bruker kun dieselvarmeren min som avtrekk og ventilasjon samt at jeg lufter skikkelig om ekstra behov skulle melde seg. Mange bruker også rødsprit og oljevarmere (bøttetypen) som avfukting. Helt feil sier jeg. Rødspritens flamme avgir CO gass/kondens. Blir litt som å smøre smøret på fleske. Rødsprittens flamme varme vil presse CO kondensen ut av båten der og da, men hva med når varmen igjen synker i båten? Da vil man få mere kondens enn man hadde tidligere. En annen ting med dette er at den CO man vil presse ut av båten i størst grad ikke vil bli presset ut fra båt men til andre områder i båt der det ikke er like god ventilasjon. Slik jeg har gjort det med diesel varmeren min er at all ny luft hentes utenfra langt vekk fra varmerens eksosutslipp. Da vil man hele tiden få en sirkulasjon på lufta. Diesel avgir også CO damp, men denne forsvinner ut med eksos. Så et skikkelig eksos utløp er alfa omega like så mye som man henter inn ny luft og ikke forbrenner den allerede oppvarmede lufta Forstår? Glem de plastkassene dine. Det er det samme som å legge klærene dine i ei bætte med vann. Skikkelig ventilasjon er stikkordet hele tiden. I dag har jeg klærne liggende ganske åpent på hylle bak ryggen på salongen i baug. Har aldri opplevd mugg, vond lukt eller rå klær. Jeg skal lage meg et skap for disse etter hvert. Dette skapet skal få ventilasjon utenfra. Ventilasjon er viktig utenfra. Gammel luft vil du ha bort, og du vil i hvertfall ikke gjenbruke den. Så mitt tips er at du får ut gammel luft og tilsetter ny. Da for du en sirkulasjon som er det du vil ha. 4. Hva må jeg tenke på når vinteren kommer for å ikke drite meg på draget? Bor her hele uken (noen dager sover jeg hos dama) og skal ligge i havna i Kristiansand sentrum (Christianholm) der det er tilgang til strøm (kanskje vann om vinteren lett tilgjengelig om jeg er heldig men tviler). Men trenger litt tips på hva jeg må gjøre med båten for at jeg ikke går på en smell. Går f.eks ut fra at jeg må ta ned seilene og få lagret de inne en plass? Alltid ha nok diesel i tilfelle strømmen streiker så jeg kan få varme i båten. Jeg har ingen erfaring med seilbåter, men går utifra at det beste er å pakke ned seilene på et egnet sted inne der de kan ligge tørt lagret om du ligger i havna hele vinteren. Ellers bør de vel luftes innimellom. Vil tro å la di være oppe hele vinteren er en dårlig ide. Sikkert andre som kan svare bedre på dette. Alle tips og innspill setter jeg pris på :) Håper du satte pris på mine innspill, og at de hjalp litt på veg. Det er ingen lett oppgave å bo i båt dersom det ikke er planlagt, gjort til rette for. Det første som bør være på plass er strøm og ventilasjon. My kan gjøres etter man har flyttet inn, men det bør være gjenomtenkt og planlagt. Da sparer man seg for maange overaskelser. Da jeg flyttet i båten var det nøy planlagt med tanke på hvilke tilretteleggelser som måtte til og hva som måtte gjøres. Det eneste jeg bomma stygt på var dette med kondens. I båten min har jeg skikkelig ventilasjon med med sirkulasjon. DU VIL IKKE PUSTE ELLER LEVE I GAMMEL RÅ LUFT. Tenk sirkulasjon av ny tilskuddsluft og ikke reproduksjon av den gamle. En annen fin mulighet er en elektrisk vifteovn som du kan bruke innimellom. Dette avgir ikke CO i båten, men liker ikke å bruke det for mye for at da tørker det ut lufta mer enn jeg liker å leve i. Igjen kommer man til dette med sirkulasjon. Jeg har for lite tilskudd av luft utenfra til å bruke en vifteovn hele tiden., men det med en misjon, jeg vil jo ikke ha for mye luft utenfra inn heller. Det blir jo litt som å fyre for kråka. Så vifteovn bruker jeg, men kun noen ganger, som f.eks. ved lite diesel på tanken. PS. Jeh kom på en ting... Nå har ikke jeg erfaring med bo i båt ved kysten eller i sjø. Siden lufta er råere enn i innlandet og i ferskvann, samt at det er saltvannsluft, så da er kanskje et slags filter eller fuktsperre nødvendig på tilskuddslufta for å spare inneklima for dette. Det kan sikkert noen andre gi deg et bedre svar på som har erfaring med dette. Ting som jeg skal gjøre er å forandre litt på tilskudds og ventilasjonslufta er å montere ei tidsstyrt vifte på tilskuddslufta slik at jeg får en boost i røra som suger og trykker lufta i systemet. Kommer ikke før til neste år siden jeg snart reiser til Spania, og båten legges på land. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Ask Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei Segla bør spylast, tørkast og takast i hus. Storseglet vårt er stort, tungt og mykje arbeid å ta av. Me let det difor ligga på bommen, men har presenning over. Dersom du har plass har kleda dine det godt i trådkorger. Ask Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei, båten er en Hanse 35 fot som er 4 år gammel. Hatt den noen uker nå. Bodd i den i 2 uker sånn ca... Jeg har kjøpt en vifteovn jeg bruker til å varme opp båten hurtig med og så har jeg en annen ovn som står på hele tiden når det er kaldt. Har også 4k motorvarmer som jeg har blitt anbefalt å bruke litt når det er minus grader. Er blitt veldig glad i den avfukteren (og mange sier at man er nødt til å ha det) da den fjerner veldig mye fuktighet som gjør at det blir en helt annen opplevelse å bo i båten. Sengetøyet mitt er ikke lenger fuktig og lufta føles bedre ut. Lufter ut av båten hver morgen selvsagt. Åpne døra og et par vinduer. gjerne hele dagen dersom det er er glo varmt. Har også fått bygget en liten sengebunn i båten av tre slik at jeg får 5cm lufting under madrassen, så langt virker det veldig greit. Litt mindre stress å måtte "demontere" senga nå og da for å få luftet madrassen. Idag kom de og monterte ferdig kalesja mi også, så nå er det på plass og gleder meg utrolig til ikveld der jeg skal sitte ute og lese ei bok og ha en liten ovn der ute. Vurdere å kjøpe en liten gass ovn til å ha der ute au.. Alt av klær er enten i skap eller i plast bokser fra Ikea. Skal lage hull i skapene og sette ei rist over hullene for å få litt lufting inn i skapene og derfor jeg lurte på om jeg måtte lage hull i plast boksene fra Ikea, for de er jo ikke tette fra før og når skap trenger luftehull for at tøyet ikke skal få problemer så tenker jeg kanskje plast boksene også trenger der? Ellers som sagt bekymre jeg meg litt for det med sink samt hva jeg skal gjøre til vinteren. Planen med sink var å kjøpe en hvis mengde (må vist regne seg frem til hvor mye jeg skal ha) og ha det i sjøen koblet til en kabel som går til jordinga på batteriene slik jeg ble forklart. Var vist spesielt viktig med tanke på da jeg har ladestrøm på hele tiden... Men var vist flere måter å kunne løse dette på. Før jeg kjøpte seilbåten så jeg på en motorbåt som hadde hatt for lite sink og det var rustet og jævlig over alt... Ellers så må jeg regne med når det er slutt på seilsesongen (når det kommer is på vannet!) at jeg må ta de ned og lagre de inne er planen. Men resten av båten vet jeg ikke... Er første båt jeg har som skal være på vannet om vinteren.. Vil helst ikke kommme hjem til båt som enten er full av vann eller annet som går galt pga jeg driter meg ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 (redigert) Jeg har noen plastbokser fra Ikea som jeg borret luftehull i. Lagde vel 3-4 hull på 25mm på hver side av boksen. Fordelen er at så lenge det er lav fuktighet i rommet vil også klærne holde seg tørre. Bakdelen er at hvis du skulle være plaget med båtlukt vil hullene føre til at de rene klærne tar til seg lukta hvis det er lite sirkulasjon av klær over tid. Selv oppbevarer jeg finklær som dress og finskjorter hos mine foreldre på land, ellers har jeg stående en plastkasse i bagasjerommet i bilen med halvfine klær til damebesøk og festligheter. På jobb gjør det ikke noe om det skulle være tendenser til båtlukt i klærne. Det viktigste er å få "sirkulert" garderoben, altså få brukt alle klærne og få vasket dem med jevne mellomrom. Da unngås at eventuell båtlukt setter seg. Har et par bukser jeg glemte jeg hadde som har ligget ombord nå i et par år. Disse har tatt til seg båtlukt, selv om jeg ikke merker så mye til lukt i båten til vanlig. Redigert 13.September.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 God ide Einar, noe ide hvor jeg kan få tak i havsalt i tøyposer? Noe jeg må lage selv eller kan kjøpes hvor? Tenkte jeg skulle ta en prat med importør av Hanse eller noe slikt og høre med de. Min diesel tank er bak i båten og den er ca halv full mens vanntanken forran er helt full så tenkte kanskje det hadde noe å si, men når jeg var tom for vann så var det samme problem. Har tydeligvis vært et problem for når jeg overtok båten fant vi vann under gulvet så noen har klart å søle vann når de har dusjet før. PS! Båten er helt ok å bo i, men misliker størrelsen på badet samt dusj problemet. Men glad jeg har valgt en nyere båt og ikke en 20-30 år gammel motorbåt som jeg først så på.. Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Jeg har alt mitt stasj bak i båten på det ene soverommet, er ikke så mye, men noe. Forran ligger jeg og sover om natta. Får handle litt på mandag, greit å få det i orden raskt :) Hvor mye salt trenger man i hver pose og hvor ofte må man bytte det ut? Kan det være greit å ha i skapene også? Skal til å montere lufting i skapene til uken... Lageret et hull i bunnen i hvert skap og montere sånn sak i de så det kommer luft inn og ser ok ut :) Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Sender PM angående seiling imorgen, så ikke tråden handler om det :) Har nesten ikke noe forran i båten, alt ligger bak i båten og alikevel renner vannet feil vei. Har 1 soverom forran, 2 bak. Badet er forran ved siden av/bak soverommet. Sluken er plassert bakerst på badet mot stua og de 2 soverommene bak. Når jeg dusjer så renner alt vannet fremover på badet mot soverommet helt forran.. Er jeg ikke forsiktig så renner det over døra og inn på soverommet. Heldigvis er det bare å fjerne gulvplate og så vanntett under, men alikevel.. Irriterende... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 En tanke til vinterforberedelsene er å sjekke hvor slangene med ferskvann går, og om noen av disse står i fare for å fryse når det blir skikkelig kaldt. En enkel løsning på dette er å stripse fast en defrosterkabel til de utsatte strekkene, koster ikke allverden og bruker lite strøm. Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Ok :) Fått kartlagt en del pga fant ut på søndag at jeg hadde 4 cm vann i bunnen av båten min.. Så har rimelig god kontroll på alt av vannkabler nå :) Burde ikke være store problemet da alt går i gulvet og er inni båten? Skal ha 2000watt stående på hele tiden + luftavfukter. Burde holde? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 2000w blir 48 kWh i døgnet... Gratis strøm eller? :) Hvordan er det med is i havna? Er det flere båtboere i havna du skal ligge i? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 2000 watt kontinuerlig er overkill når du ikke er om bord. Man trenger ikke +24 grader for å unngå at rør skal fryse. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jonas78 Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 (redigert) Han sier vel ikke at han skal ha 2000w på full tid, men hvilke type ovn han har i båten :-) Forøvrig, avfukter er sterkt anbefalt. Jeg får et helt annet "klima" i båten når jeg har på avfukteren. Alt kjennes mye tørrere og det er ikke så rått. Redigert 18.September.2013 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
S/Y Emma Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 I stedet for varmevifte + avfukter er det like godt å bruke dieselvarmer. Årsaken til fukt er at man ikke får luftet godt nok. En varmevifte vil bare resirkulere luft som allerede er i båten, mens en dieselvarmer kontinuerlig suger luft utenfra og skaper god sirkulasjon. Har kastet ut luftavfukteren for flere år siden og bare brukt dieselvarmer. Helt tørt og fint innvendig. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mariell Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Bruker Avfukter mye, spessielt på vår/høst og i perioder jeg ikke selv er i båten. Tørt og fint. For meg er det helt uaktuelt å ha dieselvarmeren gående i dagevis hvis jeg ikke er ombord. Ser at jeg bruker bertydlig mer strøm enn andre når jeg ikke er ombord. Med 6 frostvakter på hver 200W plasert rundt i båten, går det noen Watt. Er termostat på dem og de står ikke på max, men at jeg ligger på rundt en KW i forbruk i den kaldeste årsiden, i de periodene jeg ikke er ombord regner jeg med. Selv med det forbruket er det registrert - grader i salongen og pantry, når det er -20 på utsiden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Euklid Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Dette med frosne rør går jo veldig på hvordan ferskvannsopplegget er lagt opp – i mitt tilfelle ligger ferskvannstanken under styrbord cockpitbenk, med det meste av rør, pumpe osv i stuerommet under benken. Selv om det er varmt inne i båten kan det bli kaldt der ute, så her stripser jeg fast en defrosterkabel når det blir skikkelig kaldt. Om mesteparten av systemet ligger mer i båtens «innesone» burde det gå veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Bruker avfukter når det er for varmt å fyre, ellers på vinterstid bruker jeg dieselfyren. Da blir det av og til så tørt at jeg blir redd for at gitarene skal sprekke.. Så lenge det er plussgrader fyrer jeg kun når jeg er i båten, det går kjapt å få opp temperaturen når jeg kommer hjem om kvelden. Så slukker jeg om morgenen når jeg stikker på jobb. Men i periodene det er under -2-3 grader fyrer jeg døgnet rundt. I fjor gikk dieselkaminen konstant i nesten 3 måneder da det var på det kaldeste. Dette for at ikke varmtvannsbereder og vannrør skal fryse, selv om det nok skal lavere enn -3 for at det skal skje. Så lenge rør/slanger og tanker ligger under vannlinja nyttes den gratis varmen fra sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.