larss Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Hei Ett spørsmål til dere som bor i båt. Regner med dere bruker 12 Volt kjøleskap og Diesel varmer i båtene. Får dette utstyret strømm fra batteriene som igjen blir ladet fra landstrømm ? Eller bruker dere omformere/ releer fra 220 V til 12 Volt, for å skåne batteriene for konstant lading/ forbruk? larss Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Strøm fra batteriene, ligger med lade strøm konstant i de periodene jeg bor omord. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Leon KAD502 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Ligger på landstrøm så lenge båten ligger på båtplassen. Batteriene lades kontinuerlig av intelligent 3 steps lader. Samme gjelder om vinteren når båten er i opplag. Landstrøm koblet til 24/7. Da er jo så klart ikke annet enn lader koblet til, og ingenting forbruker fra batteriene. Så det er kun laderen som ligger og overvåker og holder batteriene oppe. En annen fordel med dette er at batteriene ikke fryser. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
mosby Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Skal si det har blitt krevet mye her de siste dagene :) Skal ut og få handlet salt + poser en av dagene. Ikke vært i båten på flere dager pga bodd hos dama og hatt litt vannproblemer som er løst nu. Bruker dieselvarmeren nå og da, men kan ikke ha den på når man sover f.eks? Har gass og co2 alarm, men vil ikke stole for mye på den. Kan få kjøpt diesel for ca 10kr literen så vurdere å bruke den ennå mer om vinteren. Skal selvsagt ikke ha 2000watt på hele tiden, blir jo å justere. Har en 600watt jeg bruker nå, men den klare ikke å holde båten mer enn ca 15 grader om natta på kalde høstnetter.. Jeg våkner og båten er kald. Vannrørene mine går rimelig godt inni båten, bare 1 vegg unna alle plasser til rommene mine, så burde gå greit så lenge jeg har plussgrader? Men bekymre meg litt for om jeg har nok sink problematikken og eventuelle andre overraskelser som kommer til vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Bruker dieselvarmeren nå og da, men kan ikke ha den på når man sover f.eks? Har gass og co2 alarm, men vil ikke stole for mye på den. Helt uproblematisk å ha dieselvarmer gående om natta, spesielt når du har gassalarm. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Helt uproblematisk å ha dieselvarmer gående om natta, spesielt når du har gassalarm. Er nå noe uenighet i det da. Mener selv det har noe med plassering av dieselvarmeren å gjøre. Min er plassert under benken i salongen altså, mitt inne i boarealet ombord. Jeg liker ikke å ha den putrende på natta. Er ytterst sjelden den går på natta. er hvis jeg ligger en plass uten landstrøm og det er ned mot 0 på natta. Har Co2, gass og brann varslere. Vet andre har den på i månedsvis og er fortrolig med det. Redigert 25.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
grawis Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Er nå noe uenighet i det da. Mener selv det har noe med plassering av dieselvarmeren å gjøre. Min er plassert under benken i salongen altså, mitt inne i boarealet ombord. Jeg liker ikke å ha den putrende på natta. Har Co2, gass og brann varslere. Vet andre har den på i månedsvis og er fortrolig med det. Jeg ser den, min står i motorrommet, føler meg helt trygg med den plasseringen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Dette har vært diskutert et utall ganger på baatplassen. Det koker alltid ned til at noen synes det er helt ufarlig, mens andre synes det er galskap. Nå er det forsvinnende få, om noen, tilfeller der folk har dødd av CO-forgiftning som følge av dieselvarmer i båt. Hos oss går dieselvarmeren kontinuerlig hele vinterhalvåret. Er vel oppe i langt over ti tusen driftstimer de siste årene uten noe problem... Har forøvrig 3 CO-varslere om bord. Pass på at eksosrøret er i orden, så er det no problem. En dieselvarmer lager uansett såpass med overtrykk inne i båten at eventuell røyk vil bli blåst ut, med mindre den følger med varmluften inn. Står varmeren inne i selve boarealet er det straks mer problematisk. Redigert 25.September.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
grawis Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Hos oss går dieselvarmeren kontinuerlig hele vinterhalvåret. Er vel oppe i langt over ti tusen driftstimer de siste årene uten noe problem... Har forøvrig 3 CO-varslere om bord. Hvilken varmer har du, hvor ofte blåser du den rein ved å la den gå på full guffe, og hvor lenge? Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Hmm, tror nok jeg vil kjøpe dyreste gas/co2 sak med flere sensor før jeg føler meg trygg på å ha den på 24/7 når det er jævlig kaldt. Nå har jeg en billig sak til under 1000kr som har fungert bra, fikk faktisk varsel pga forrige eier hadde ikke slått av gassen ute og derfor kommet litt gass inn i båten. Nå koster diesel 12kr per liter så får usikker på om jeg bør prioritere diesel eller strøm fremover på varme. Går ut fra andre har erfaring på hva som er billigst? Men går ut fra diesel er best med tanke på at man får mye fukt ut samt en helt annen varme? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Det var veldig dyr diesel. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
S/Y Emma Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Hvilken varmer har du, hvor ofte blåser du den rein ved å la den gå på full guffe, og hvor lenge? Har nå en Eberspächer D4, men hadde noe annet opplegg i gamlebåten. Måtte skifte motoren i Eberen i vinter, da den var utslitt (i overkant av 2000 kr for ny). Den er nok i minste laget i vår båt, så den får kjørt seg skikkelig når det er kaldt. 12 kr/liter er dyrt for diesel. Vi betaler 9,50 eller deromkring. Med 12 kr skal det dyr kilowattpris til for å forsvare dieselfyring.. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mosby Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 12kr literen er fra såkalt "avgiftsfri diesel" på båthavn her i Kristianand. Kom gjerne med tips for vil gjerne kjøpe til 9,50 :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Et tips er å få tak i fyringsolje beregnet for oppvarming av hus. Dette systemet fases nå ut og blir forbudt om noen få år (husker ikke nøyaktig når, men det er snakk om rundt 5 års tid). De som har slike tanker, ofte nedgravte tanke i hagen, prøver å bli kvitt olja for å enten demontere og fjerne tanken eller for å fylle den med sand (en godkjent måte å "ødelegge" tanken etter olja er ute). Det finnes firma som gjør dette arbeidet, men på grunn av høye priser ønsker mange å utføre dette selv. Problemet er ofte å bli kvitt fyringsolja på en grei måte. Olja er lignende parafin, men tyngre. Selv fikk jeg tak i en god del olje fra en kamerat som "uskadeligjorde" tanken sin forrige vinter. Mye gratis varme Klart, det koster litt arbeid og du må ha lagringstanker til olja, men har du muligheten er det ingen varme som er like god som gratis varme Det beste er nok å bruke en separat tank til varmeren, men bruker du samme tank for motor og varmer bør du ha i totaktsolje eller unngå å bruke motoren mens fyringsolja er på tanken. Så til våren når sesongen begynner igjen og tanken er nesten tom er det bare å fylle ren diesel på tanken og resterende fyringsolje tynnes ut slik at motoren kan takle det. Ville gjerne ikke gjort det samme med en moderne motor, men for min del takler den gamle steinknuseren det meste så lenge ikke olja blir for tørr Brukte vel om lag 2% totaktsolje i fyringsolja, men fylte også på vanlig diesel i tillegg de få gangene motoren ble brukt forrige vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Prøv å finne ut hvor lokale sjarkfiskere fyller diesel. 12 kr er turistpris. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mariell Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) Flekkerøy kr. 9.39 pr. 13.07.2013 i følge drivstoffbørsen https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen?sort_col=field_75&sort_order=asc&per_page=50&st=200 Redigert 27.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mosby Svart 27.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Takk Mariell, hørt om Øya selv (kjenner flere der ute), men blitt anbefalt å ligge laaangt unna Øya når man har seilbåt. Men selger de til 9,39kr literen så får jeg vurdere å ta båten ut eller låne 100l kanna til kompisen min og fylle på :) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) Det var veldig dyr diesel.kr. 12.00 var i øvere del av skalaen. Kr 10.00.- +++++ er helt normal dieselpris på Øst og sør landet. Priser under kr.10,- tror jeg det kun er Utgårdkilen og Møkkalasset som fortsatt har på Østlandet. Hvis ikke de også er bikket over da. Redigert 27.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mosby Svart 27.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Var snakk om at jeg skulle få kjøpe billig diesel en plass via bekjente, men de hadde sluttet å selge og brukt det selv heller. Slutter tidlig på jobb idag, så tar en tur ut på øya og ser hva det koster der. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Om du har mulighet til å oppbevare diesel, f.eks. i en tusenliterstank, kan det lønne seg å bestille fra et selskap som selger fra tankbil. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mosby Svart 27.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Jau, har egentlig muligheter for det, men koster vel litt å kjøpe inn en tank på 1000l så skal litt diesel til før det lønner seg? Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Ser ut som jeg må betale ca 10kr literen for diesel. Strøm koster 1kw 1.50kr. Jeg har hørt at dieselvarmer bruker ca 0.5l per time, kan dette stemme? Har en 4 år gammel sak på 4kw. Om det stemmer så blir jo ca 5kr timen å fyre med den? Da er vel strøm mye bedre? Ser for meg å bruke kanskje 1500w-2000w i timen når det er kaldt? Så da blir det godt under 5kr timen samt får strøm til alt annet au og trenger ikke å fylle på tanken. Bare lurer da det er første vinter. Har ca 130l dieseltank. Vurdere sterkt ny båt til neste år om jeg trives med dette. Katamaran frister! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Min Webasto 3500 bruker i følge manualen 0.17 til 0,42 L/T. Ja det er rimligere å bruke strøm, og vifeovner og panel ovner er min hoved varmekilde på vinteren. Men syns jeg får en lunere varme i hele båten med dieselvarmeren. Samt at den drar inn friskluft utenfra,som den varmer opp. Slik at du får byttet ut mer luft med "overtrykk". En panel/ vifte ovn resirkulerer bare, noe som hvis du ikke lufter nok kan medføre høy luftfuktighet. Derfor ja takk, begge deler. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
S/Y Emma Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 (redigert) Ser ut som jeg må betale ca 10kr literen for diesel. Strøm koster 1kw 1.50kr. Jeg har hørt at dieselvarmer bruker ca 0.5l per time, kan dette stemme? Har en 4 år gammel sak på 4kw. Om det stemmer så blir jo ca 5kr timen å fyre med den? Da er vel strøm mye bedre? Ser for meg å bruke kanskje 1500w-2000w i timen når det er kaldt? Så da blir det godt under 5kr timen samt får strøm til alt annet au og trenger ikke å fylle på tanken. Nå er det litt brist i logikken din her. Dieselvarmeren gir 4 kw varme på max, og bruker da 0,5 liter/time. Det betyr at hver kilowattime koster ca 1,25 kroner. Dieselvameren trenger ikke å gå på full gass med mindre det er beinkaldt ute. Ellers putrer den og går og har et forbruk ned mot 0,13 dl/time (Eber D4). Skrur du varmeviften din på 4 kw, koster den 6 kroner timen... Dessuten får du mye raskere kondensproblemer med bare elektrisk fyring, og må da kanskje kjøre elektrisk avfukter i tillegg. Redigert 29.September.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mariell Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 (redigert) Dieselvarme blir klart dyrest i følge min kalkulator. Går en ut fra 1o kroner literen noe som er godt under snitt prisen på sør og østlandet. Webastoen min bruker i følge manualen 0.42 ltr på full guffe og gir da 3.5 kw. 0.42x10:3.5= kr.1.20pr.kw. Vinteren 12/13 betalte jeg kr. 0.87 pr.kw strøm. Men grunnet fuktighets problemateikken, . Ja takk begge deler. Redigert 29.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.