Jump to content

Diverse nybegynner spørsmål fra en som har just begynt å bo i båt


mosby

Recommended Posts

Ligger på landstrøm så lenge båten ligger på båtplassen. Batteriene lades kontinuerlig av intelligent 3 steps lader. Samme gjelder om vinteren når båten er i opplag. Landstrøm koblet til 24/7. Da er jo så klart ikke annet enn lader koblet til, og ingenting forbruker fra batteriene. Så det er kun laderen som ligger og overvåker og holder batteriene oppe. En annen fordel med dette er at batteriene ikke fryser.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Skal si det har blitt krevet mye her de siste dagene :)

 

Skal ut og få handlet salt + poser en av dagene. Ikke vært i båten på flere dager pga bodd hos dama og hatt litt vannproblemer som er løst nu.

 

Bruker dieselvarmeren nå og da, men kan ikke ha den på når man sover f.eks? Har gass og co2 alarm, men vil ikke stole for mye på den. Kan få kjøpt diesel for ca 10kr literen så vurdere å bruke den ennå mer om vinteren.

Skal selvsagt ikke ha 2000watt på hele tiden, blir jo å justere. Har en 600watt jeg bruker nå, men den klare ikke å holde båten mer enn ca 15 grader om natta på kalde høstnetter.. Jeg våkner og båten er kald.

 

Vannrørene mine går rimelig godt inni båten, bare 1 vegg unna alle plasser til rommene mine, så burde gå greit så lenge jeg har plussgrader?

 

Men bekymre meg litt for om jeg har nok sink problematikken og eventuelle andre overraskelser som kommer til vinteren...

Link to post

Helt uproblematisk å ha dieselvarmer gående om natta, spesielt når du har gassalarm.

Er nå noe uenighet i det da.

Mener selv det har noe med plassering av dieselvarmeren å gjøre.

Min er plassert under benken i salongen altså, mitt inne i boarealet ombord. Jeg liker ikke å ha den putrende på natta. Er ytterst sjelden den går på natta. er hvis jeg ligger en plass uten landstrøm og det er ned mot 0 på natta.

 

Har Co2, gass og brann varslere.

 

Vet andre har den på i månedsvis og er fortrolig med det.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Er nå noe uenighet i det da.

Mener selv det har noe med plassering av dieselvarmeren å gjøre.

Min er plassert under benken i salongen altså, mitt inne i boarealet ombord. Jeg liker ikke å ha den putrende på natta. Har Co2, gass og brann varslere.

 

Vet andre har den på i månedsvis og er fortrolig med det.

 

Jeg ser den, min står i motorrommet, føler meg helt trygg med den plasseringen.

Link to post

Dette har vært diskutert et utall ganger på baatplassen. Det koker alltid ned til at noen synes det er helt ufarlig, mens andre synes det er galskap.

Nå er det forsvinnende få, om noen, tilfeller der folk har dødd av CO-forgiftning som følge av dieselvarmer i båt.

Hos oss går dieselvarmeren kontinuerlig hele vinterhalvåret. Er vel oppe i langt over ti tusen driftstimer de siste årene uten noe problem... Har forøvrig 3 CO-varslere om bord.

 

Pass på at eksosrøret er i orden, så er det no problem.

En dieselvarmer lager uansett såpass med overtrykk inne i båten at eventuell røyk vil bli blåst ut, med mindre den følger med varmluften inn.

Står varmeren inne i selve boarealet er det straks mer problematisk.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Hmm, tror nok jeg vil kjøpe dyreste gas/co2 sak med flere sensor før jeg føler meg trygg på å ha den på 24/7 når det er jævlig kaldt.

Nå har jeg en billig sak til under 1000kr som har fungert bra, fikk faktisk varsel pga forrige eier hadde ikke slått av gassen ute og derfor kommet litt gass inn i båten.

 

Nå koster diesel 12kr per liter så får usikker på om jeg bør prioritere diesel eller strøm fremover på varme. Går ut fra andre har erfaring på hva som er billigst? Men går ut fra diesel er best med tanke på at man får mye fukt ut samt en helt annen varme?

Link to post

Hvilken varmer har du, hvor ofte blåser du den rein ved å la den gå på full guffe, og hvor lenge?

 

Har nå en Eberspächer D4, men hadde noe annet opplegg i gamlebåten. Måtte skifte motoren i Eberen i vinter, da den var utslitt (i overkant av 2000 kr for ny). Den er nok i minste laget i vår båt, så den får kjørt seg skikkelig når det er kaldt.

12 kr/liter er dyrt for diesel. Vi betaler 9,50 eller deromkring. Med 12 kr skal det dyr kilowattpris til for å forsvare dieselfyring..

Link to post

Et tips er å få tak i fyringsolje beregnet for oppvarming av hus. Dette systemet fases nå ut og blir forbudt om noen få år (husker ikke nøyaktig når, men det er snakk om rundt 5 års tid). De som har slike tanker, ofte nedgravte tanke i hagen, prøver å bli kvitt olja for å enten demontere og fjerne tanken eller for å fylle den med sand (en godkjent måte å "ødelegge" tanken etter olja er ute). Det finnes firma som gjør dette arbeidet, men på grunn av høye priser ønsker mange å utføre dette selv. Problemet er ofte å bli kvitt fyringsolja på en grei måte. Olja er lignende parafin, men tyngre.

 

Selv fikk jeg tak i en god del olje fra en kamerat som "uskadeligjorde" tanken sin forrige vinter. Mye gratis varme :thumbsup: Klart, det koster litt arbeid og du må ha lagringstanker til olja, men har du muligheten er det ingen varme som er like god som gratis varme :wink:

 

Det beste er nok å bruke en separat tank til varmeren, men bruker du samme tank for motor og varmer bør du ha i totaktsolje eller unngå å bruke motoren mens fyringsolja er på tanken. Så til våren når sesongen begynner igjen og tanken er nesten tom er det bare å fylle ren diesel på tanken og resterende fyringsolje tynnes ut slik at motoren kan takle det. Ville gjerne ikke gjort det samme med en moderne motor, men for min del takler den gamle steinknuseren det meste så lenge ikke olja blir for tørr :wink: Brukte vel om lag 2% totaktsolje i fyringsolja, men fylte også på vanlig diesel i tillegg de få gangene motoren ble brukt forrige vinter.

Link to post

Det var veldig dyr diesel.

kr. 12.00 var i øvere del av skalaen.

Kr 10.00.- +++++ er helt normal dieselpris på Øst og sør landet.

Priser under kr.10,- tror jeg det kun er Utgårdkilen og Møkkalasset som fortsatt har på Østlandet. Hvis ikke de også er bikket over da.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Ser ut som jeg må betale ca 10kr literen for diesel. Strøm koster 1kw 1.50kr.

 

Jeg har hørt at dieselvarmer bruker ca 0.5l per time, kan dette stemme? Har en 4 år gammel sak på 4kw. Om det stemmer så blir jo ca 5kr timen å fyre med den? Da er vel strøm mye bedre? Ser for meg å bruke kanskje 1500w-2000w i timen når det er kaldt? Så da blir det godt under 5kr timen samt får strøm til alt annet au og trenger ikke å fylle på tanken.

 

Bare lurer da det er første vinter. Har ca 130l dieseltank.

 

Vurdere sterkt ny båt til neste år om jeg trives med dette. Katamaran frister!

Link to post

Min Webasto 3500 bruker i følge manualen 0.17 til 0,42 L/T.

 

Ja det er rimligere å bruke strøm, og vifeovner og panel ovner er min hoved varmekilde på vinteren.

Men syns jeg får en lunere varme i hele båten med dieselvarmeren. Samt at den drar inn friskluft utenfra,som den varmer opp. Slik at du får byttet ut mer luft med "overtrykk".

En panel/ vifte ovn resirkulerer bare, noe som hvis du ikke lufter nok kan medføre høy luftfuktighet.

 

Derfor ja takk, begge deler.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Ser ut som jeg må betale ca 10kr literen for diesel. Strøm koster 1kw 1.50kr.

 

Jeg har hørt at dieselvarmer bruker ca 0.5l per time, kan dette stemme? Har en 4 år gammel sak på 4kw. Om det stemmer så blir jo ca 5kr timen å fyre med den? Da er vel strøm mye bedre? Ser for meg å bruke kanskje 1500w-2000w i timen når det er kaldt? Så da blir det godt under 5kr timen samt får strøm til alt annet au og trenger ikke å fylle på tanken.

 

 

 

Nå er det litt brist i logikken din her. Dieselvarmeren gir 4 kw varme på max, og bruker da 0,5 liter/time. Det betyr at hver kilowattime koster ca 1,25 kroner.

Dieselvameren trenger ikke å gå på full gass med mindre det er beinkaldt ute. Ellers putrer den og går og har et forbruk ned mot 0,13 dl/time (Eber D4).

Skrur du varmeviften din på 4 kw, koster den 6 kroner timen... Dessuten får du mye raskere kondensproblemer med bare elektrisk fyring, og må da kanskje kjøre elektrisk avfukter i tillegg.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Dieselvarme blir klart dyrest i følge min kalkulator.

 

Går en ut fra 1o kroner literen noe som er godt under snitt prisen på sør og østlandet.

Webastoen min bruker i følge manualen 0.42 ltr på full guffe og gir da 3.5 kw. 0.42x10:3.5= kr.1.20pr.kw.

 

Vinteren 12/13 betalte jeg kr. 0.87 pr.kw strøm.

 

Men grunnet fuktighets problemateikken, . Ja takk begge deler.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...