TG-cruiser Startet 6.September.2013 Del på Facebook Startet 6.September.2013 Halløj Jeg har fornylig bestilt en ny propel til min motor, i den forventning at den vil give færre vibrationer samt en smule højere march fart. Båd: TG 7200 King Cruiser med 115 hk suzuki 4 T. Nuværende Prop: Suzuki orginal 3X14X19". Max omdr. = 5800 og 30 knob. March fart ved 4400 omdr. 21 knob. Slipprocent ca. 20%. Ved sejlads i lavere fart som jeg oftest sejler så giver det en del resonans i kahytten. Jeg tror det kan mindskes ved en 4 blads prop. Jeg ønskede og forsøge med en 4 blads prop og bestilte en Solas Rubex 4X12,5X19" og troede at den pga. 4 blade vil opfylde mit ønske om mindre vibration. Prøveturen var skuffende Propellen er alt for svag selvom den har 19" stigning så gav den ca. 4 - 5 knobs lavere fart, og båden kan dårligt holdes i plan. Motoren suser hurtigt op i omdr. ved 4400 omdr. sejler den 16,5 knob. Nu er den nye prop sat til salg og jeg overvejer hvilken prop jeg skal købe, og undrer mig over hvorfor den nye prop er så lille, men det må skyldes den mindre diameter. Overvejer nu følgende: Solas Amita 4X13 3/8 X 19 eller 21" stigning. Men er der nogen som har erfaring med forskellen på 4 og 3 blads propeller? Skal man købe en 4 blads propeller med samme stigning som en 3 blads for at holde samme effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Håper noen propellguruer kommer innom her. Lurer også på dette med hvilke gevinster (og bakdeler?) det er å hente på 4 kontra 3 blader, samt overgangsberegninger. Sitér dette innlegget Link to post
kjapp1 Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Tror det lønner seg å kontakte noen proffe på dette. I enkelhet får man større trekk kraft og lavere toppfart med 4 blader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.