Lazyd Startet 6.September.2013 Del på Facebook Startet 6.September.2013 Er det noen som vet hva turbotrykket skal være ? Status idag - oppnår kun 3200 RPM dvs skulle hatt 3600 RPM - rengjort Ladeluft kjølere - Ved 3100 RPM måler jeg : BB motor: 0,55 bar, SB motor 0,5 bar - Ved 3200 RPM måler jeg : BB motor: 0,65 bar, SB motor 0,62 bar Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Det skal være rundt 0,9 bar. Selv ved 3200 rpm burde det vært nærmere 0,8. Sjekk sevicemanualen i dokumentarkivet her på Båtplassen så finner du ladekarakteristikken for denne motoren. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Frittalande Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (lufttrykk ved havoverflata er rundt rekna 1 bar....... ) Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Lazyd Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 Takk for tilbake meldinger. Ser ut som at jeg bør prøve å sette inn nye turboladere, for å få tilbake de opprinnelige 3600 RPM. Mine målinger er manometer trykk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Får motorene nok diesel? Mulig det er vanskelig å se om det ryker svart av de på full gass, isåfall får de nok diesel. Må ikke forveksles med grå røyk ved lav belastning/kald motor. Turbotrykket er selvfølgelig avhengig av turboenes tilstand men også av mengden eksos som skal drive de, dette følger av dieselmengden. Røykbegrenseren skal begrense mengden drivstoff ved akselerasjon men ved feil på denne får motorene alltid for lite diesel. Det samme gjelder ved tette filtre selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyd Svart 8.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2013 Takk for tilbake melding. Diesel filter ( grov og fin filter ) skiftes hver vår. Byttet den ene diesel forpumpe for 2 år siden. Hvordan kan jeg skjekke at røykbegrenseren virker som de skal. Hvor sitter den på en 40 motor? For info; 2x TAMD 40 og omdreiningene har over tid ( 6-8 år)blitt lavere .fikk før 3600 RPM så propell størrelsen er Ok. Motorene har nå gått ca 3000 timer skiftet alle brennstoff dysene for et år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyd Svart 14.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2013 Angående røykbegrenser på VP TAMD 40B motorer. Har sjekket med min Volvo Penta kontakt, og han sier at det er ikke røykbegrensere på disse motorene. Røykbegrenseren kom først på 41 motorer. Stemmer dette? Er det noen som kan bekrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 41a hadde vel en røykbegrenser i form av et spjel i eksosen som ofte satt seg fast og lagde mer problemer enn nytte. Dette ble vel borte på 41b som bl.a fikk endret kompresjonen om jeg husker rett. Jeg har ikke hørt om røykbegrenser av denne typen på 40b, men mulig det er snakk om en funksjon i dieselpumpa som nevnt over? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.