Jump to content

Volvo Penta md2b temperatur og ytelse forskjell på sylinderne.


Erik fs

Recommended Posts

He! jeg kjøpte en KB 22 billig med Volvo Penta md2b maskin i, motoren hadde størnet og vi måtte løsne den med momentstang på svinghjulet, vi hadde aceton også i dysehullene, vi løsnet ventilene med gummi hammer. Jeg sliter litt med at motoren blir veldig varm på sylinder nr 2, og ikke fult så varm på nr 1.

 

Jeg vippet opp ventil spaken for sylinder 1 og merket at ventilene lagde vesentlig mindre lyd på nr 2 og ytelsen var også dårligere, jeg la ned ventil spaken igjen på nr 1, og løftet den opp på nr 2, der var det mer lyd fra ventilene, og bedre ytelse.

 

Kan evt litt tett dyse forårsake varmgang og nedsatt yelse i sylinder nr 2? jeg har justert ventilene etter boken på gjennomvarm motor. på forhånd takk for svar.

 

Legger ved en liten anntydning men ser bra ut der egentlig.

 

Link to post

Etter en tøff gjenopplivning kan det vel være mye rart, men en av svakhetene til disse motorene er at støtstengene til ventilene har en lei tendens til å bøye seg. Så hvis du tar av toppdekslene igjen og sjekker om ventilene arbeider normalt når motoren dreies kan det være en mulighet. Sikkert ikke så vanskelig og fjerne vippetøyet heller, trekke støtstengene opp og sjekke dem med egne øyne.

Årsaken til at den ene sylinderen er varmere enn den andre er vel heller at den er i ferd med å bli tett i kjølekanalene. Også velkjent på sjøvannskjølte motorer.

Det er en lei utvikling når det først har startet for saltet avleires i kanalene som er for varme og sirkulasjonen minker stadig på de varme stedene.

Link to post

Støtstengener er beine, jeg bytta 1 av dem på sylinder 2, og justert ventiler.

 

Er det vanskelig å stake opp kjølekanalene på disse? kan termostat ha virkning? tenker kanskje at den hjelper litt med styring av kjølevannet hvor det skal.

 

Vet at han som eide båten var en eldre kar, han var påpasselig med service, og ha glycol i systemet når båten skulle vintre, motor virker fin ellers.

Link to post

Jeg laget for lang tid siden en detaljert beskrivelse på hvordan en slik "Systemrenskur" bør utføres for best mulig resultat. Bruk søkeord TMe-metoden her på forumet. Bør alltid prøves før demontering av topper og sylinderforinger.

 

Sylindrene reagerer ulikt når ventilløfterne betjenes. Ta en kontroll på innsprøytningsventiler, dernest en kompresjonstest eller enda bedre en sylinderlekkasjemåling.

Link to post

Glemte å nevne at temperaturmåleren fungerer, og den ligger fint på orange, og går ned på grønt når jeg kjører rolig. Kan det ha seg at den ikke gir beskjed om bare en sylinder blir veldig varm?

 

Er det sånn at hvis man kjører motoren hardt så skal man fortsatt kunne ta på toppdekslene? Det ene kan jeg ta på og holde lenge, det andre kan jeg ta på ett sekund så kjør det vondt.

Link to post

Måleren registrerer gjennomsnittlig temp for begge sylindre i og med at føleren er plassert der kjølevannet forlater motoren. Start med kontroll og justering av innsprøytningsventiler og kompresjon eller sylinderlekkasjetest. Motoren blir varmest på den sylinderen som yter mest. Finner du at den ene sylinderen har dårlig kompresjon/stor lekkasje så må dette repareres først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...