Jump to content

Fra Rygge bak Hvaler til Sarpsborg med komplikasjoner.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vi har sett etter ny båtplass og mulighet for vinteropplag og fikk anbefalt å ringe en av bryggesjefene i Sarpsborg Seilforening. De har et levnede seilmiljø, både for joller og større båter, samt mulighet for opplag osv rett i nærheten.

 

Etter et par forsøk fikk jeg bryggesjefen på tråden. Bare å seile ned til A-brygga, finn en bås og gi beskjed til meg hvilken du valgte så har du båtplass! :-) Herlig! Finstuderte kart og flyfoto for å danne meg et bilde av plassen og fant ut hva jeg trodde

måtte være A-brygga siden den lå for seg selv rett nedenfor seilerhytta.

 

Tid for avgang. Er grytidlig oppe, duggen ligger på båten og det er passe kaldt, men været er meldt å bli fint. Får med meg fortøyninger osv og legger ut fra båtplassen ved Rygge for siste gang. Fin plass men alt for værutsatt.

 

bilde

 

Stille på sjøen så jeg går for motor utover/nedover mot Engelsviken. På utsiden av Engelsviken øker vinden noe og jeg kan endelig heise seil og får en bidevind med vinden fra barbord nedover Rauerfjorden. Klarer såvidt å pine meg forbi Nordre Missingen men må slå før Storegrunnen/Missingskjæra. Slår meg opp mot Hankø og går så langt jeg tør mot land før jeg jeg slår tilbake. I det jeg har slått kommer det en armada med seilbåter ut fra Hankø, regatta på gang! Et pent syn men jeg blir litt stressa da jeg ikke helt vet om de faktisk har starta og jeg lager krøll når jeg går gjennom feltet, eller om de er på vei ut til start. Ser etterhvert at det kun er transport.

 

Jeg seiler videre og er etterhvert på høyde med Strømtangen, men langt ute, dvs ned mot Nordre Søster. Vinden øker og jeg må etterhvert rulle inn litt på fokka. Båten kvitterer med å bli logjerrig som rakkern bare for å fortelle meg at storseilet skal reves først. Autopiloten har jeg ikke fått liv i så jeg rigger min egen bidevindsløsning.

bilde

 

Fin vind. Legg merke til bruskassa, (ikke veldig vanskelig å legge merke til..) den bruker vi på utriggeren for å få en litt stivbeint svigerfar ombord. Fenderne ligger klare så jeg bare kan vippe de ut. Ikke pent men når jeg seiler alene så gjør jeg det enkelt:

 

bilde

 

Slakke forlik ser jeg... jaja. Dette var det siste jeg så av god vind på ganske mange timer. Nå skulle jeg opp mot Kjøkøysund, fikk vinden rett i mot pluss at den stilnet nesten til 0. Fikk ned seila og startet motoren. Det gikk merkelig sakte og snart skjønte jeg at det var strømmen, aner ikke hvor mye men det må være 1-2 knop eller mer. Men til slutt var jeg her

 

bilde

 

Gikk videre forbi der hvor snekkene kan svinge ut:

 

bilde

 

Og så til selve hovedattraksjonen, går 14 meter mast under 28 meter seilingshøyde?

 

bilde

 

:-) Gikk fint det. Fint område, har aldri vært oppi disse elvene og var selvsagt nervøs for navigeringa oppi der, men hadde forberedt meg med system 1 og system 2 i backup. Er jo typisk å klare å kludre til når en har mest bruk for ting. Enkel løsning i finværet:

bilde

 

Begynte å bli grådig varmt nå så både vest, genser og t-skjorte er kasta og skipperen seiler med god stil oppover "elva". Gikk ut og rundet ved grønn stake nr 2 og gikk sør ned forbi Kalkegrunnen. Her må jeg legge til noen ord om Navionics sine autoidiotrutefunksjon. Den lagde en helt grei rute gjennom kanalen, men med for små marginer mot grunner osv hele veien, og nå når jeg var gjennom kanalen ble den helt idiot og la ruta klin oppi all slags "dritt" med svinging i alle mulige retninger fremfor å velge enkle strekk med gode marginer. Navionics var nå ubrukelig og jeg la opp ny rute med Locus. Høres forlokkende ute med autorute, særlig om det er en plass man ikke har vært før, men jeg tør påstå at akkurat da bør man ikke bruke Navionics men heller ta seg tid til å lage en rute manuelt, nok om det.

 

Fikk nå kanonfart i medstrømmen og logget 7 knop, tipper fart gjennom vann lå på rundt 5. Syns det gikk så radig at jeg satt ned turtallet på motor slik at jeg lå i 5 knop i stedet. Syns dessuten at det var en ørliten endring i motor/eksoslyden etter at jeg kom ut av kanalen, men ville ikke plage meg selv da jeg er litt sånn halvparanoid ifht motor. Sikkert bare noe jeg innbiller meg, men begynte å tenke på at jeg nok burde tatt service på motoren før jeg gikk, som jeg hadde tenkt.

 

På vei ned mot Ramsøy, rett før Børressen var det blitt så varmt (for motor i svak medvind) at jeg bestemte meg for å gå over fra langbukse til badebukse. I samme øyeblikk som jeg hadde fått buksa på knærne gikk motoralarmen, og av en eller annen grunn er den sinnsykt høy. Faen! ... fikk slått den i fri fort som f... og lot den gå på tomgang. Neida, alarmen skreik som besatt. Prøvde å lese av lampene i instrumentpanelet i solsteika men det var jo i praksis umulig å se hvilken lampe som lyste. Ok, av med motor, av med buksa og ned i båten. Motoren er varm, litt for varm. Så da ligger jeg å reker i ganske sterk strøm, det er en del grunner rundt her og nesten ingen vind. Nå er stressnivået mitt sånn passe høyt og i varmen svetter jeg nå ganske friskt. Famler rundt og får med meg dette opp fra båten:

 

bilde

 

Og da fikk jeg på en merkelig måte roen tilbake :-) Om jeg skulle miste styrefart pga for lite vind kan jeg hive anker og ringe RS. Frem til da får jeg heise seila og prøve å godt jeg kan. Måtte også legge opp ny rute da jeg ikke ville inn i noen kronglete plasser uten motor. Jeg la ei rute rett ned i Singlefjorden, sør for Singleøya. Men vind var det ikke mye av, kun en veldig svak medvind og sola steikte.

 

Etter en stund prøvestartet jeg motoren. Enkel konklusjon, den kjøler ikke og lampa for vann lyser. Impeller tenker jeg. Er en Yanmar 2gm så dette er steinalder, enkle greier. Den starter lett og alt virker å være i orden utenom kjølinga. Så da har jeg nødmotor i noen få minutter om jeg får bruk for det.

 

Noen timer senere, jeg er nå ganske seriøst kokt og svidd av solen, når jeg endelig Singlefjorden. Har sett at det er regatta og at båtene beveger seg så det er jo vind, herlig. Vinden dreier i det jeg kommer inn i fjorden og jeg får lens innover. Regattafeltet kommer feiende med spinnaker oppe alle mann og jeg blir tatt igjen akkurat i det jeg skal inn i havna. Jeg vil jo ikke komme i veien for feltet så jeg berger storseilet og drar inn på fokka så jeg bare lenser på en liten flik. Innseilinga til havna er nå et lite kaos med båter med spinnaker. Til slutt er hele feltet forbi og jeg siger inn med bare fokka mot brygga. Planen er å sige til på yttersiden av brygga vha fokka og planen ser genial ut. Det er ledig plass på tuppen av brygga men det går grådig sakte mot den. Kun 50 meter igjen så kommer to båter fra regattaen og smekker til på brygga, pokker!

 

Jeg er sånn passe stressa, ideen om å seile til kai på en ny plass alene er ikke den mest tiltalende og nå forsvant den beste muligheten. Men jeg glir forbi og får snakka med de på brygga, de peker ut ledig bås, jeg starter motoren som går i noen få sekunder før alarmen jomer utover havna og får lirket båten på plass. Puh!

 

Gikk ut kl 0800 om morgenen, klokka er nå 1730. Hadde beregnet sånn ca 5-6 timer om jeg gikk for motor, men det ble altså en smule mer :-)

 

bilde

 

Får ryddet båten, snakket litt sjit med de andre gubbene på brygga, tar et oppfriskende bad og finner en boks med erter og flesk i båten som jeg spiser kald (sulten som fa...) før jeg krøller meg på den minste sofaen i salongen (hvorfor velger jeg alltid den minste...?) og sovner som en stein. Våkner av at kona ringer, jeg er totalt forvirra og det er mørkt både i båten og ute.

 

Kona er på vei for å hente.

 

Båtplassen virket veldig bra, hyggelig folk og jeg hører latteren fra festen/middagen på seilerhytta ned til båten der jeg sitter i mørket og venter på kona. Kjenner varmen fra den solbrente huden og at dette er en veldig bra plass og at jeg har det veldig bra. Man føler seg sånn passe utslitt og matt men rolig og glad, lykke :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Takk, men forbannet mitt eget dårlige sjømannskap ved at jeg ikke har byttet impeller, olje, filter osv når jeg akkurat har overtatt båten og ikke har kontroll på når det sist ble gjort.

 

Dårlig sjømannskap II er jo at jeg ikke har impeller liggende i båten. Det henger forsåvidt sammen med at jeg ikke har funnet ut hvem/hvor de har dette og det andre jeg trenger til service som hyllevare i nærheten (Oslo øst/nord evt nedover i østfold, noen tips?).

 

Og hadde motoren takka for seg midt oppi strømmen i elva så hadde jeg nok fått det sånn passe hektisk ;-) Ankeret er på ankorlina og jeg har ikke brukt den patenten før, ei heller sjekket om lina osv er i ok stand. Så en er da sånn passe idiot også. Men det meste pleier nå å gå greit på en vindstille solskinnsdag uansett :-)

Link to post
Share on other sites

At det gikk bra.. tyder på at klarte å holde hodet kaldt.. resten. . Lærer vi mye av :-)

Når jeg byttet båt i fjor, fikke jeg gjort avtale om at fullt reservesett av viktige deler skulle ligge i båten ved overtakelse. Å hyggelig selger ordnet opp. Dermed ble det greit å skaffe nye deler i god tid.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

God beskrivelse av det som må ha vært en lærerik tur -- å legge til for seil er nokså krøkkete, men går hvis man må (hadde to ufrivillige tillegginger for seil i sommer, også da var kjøling problemet), å skulle gjøre det alene er det kanskje like greit du slapp.

 

Takk for at du delte turen -- sitter i en hotellbar i Paris, alt for langt fra båtliv, så det er fint å kunne drømme seg til andre horisonter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skriver at jeg skal til Sarpsborg men innser at det er Skjeberg jeg kom til :-)) Sarpsborg seilforening dog.

 

Ang det å legge til med seil så var jeg heldig og fikk vinden rett mot kaia. Hadde god kontroll ifht hastighet ved å rulle inn/ut på rullefokka og båten styrer ekstremt godt pga det store roret selv i hastigheter ned mot 0. Så lenge det var ledig ytterst på kaia så ville det gått greit, ble litt svett når det da plutselig ikke var tilfelle men sjanset på at motoren tålte noen sekunder uten kjøling når jeg puffet inn i en bås. Dessuten var det fritt farvann rundt brygga så det skulle nå egentlig være mulig å få til uansett egentlig. Om jeg så måtte rekt ned på brygga bare for riggen.

 

Hadde lagt ut fendere på begge sider og fortøyninger tilgjengelig fra cockpit likeså. Så jeg var vel så godt forberedt jeg kunne bli egentlig men en blir jo litt småsvett for det :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Draco: Vet ikke hvor du ligger men seilgubbene på brygga hadde sine båter i vinteropplag rett inne i bukta. Satser på å ta opplaget der i vinter slik at jeg får gjort meg litt kjent med folka og hvordan det fungerer der. Men skjønte at det er en plass en betaler godt for seg... men må ha ned masta for første gang på ukjent båt og trenger folk som har rutine på det, selv blir jeg vettskremt hver gang noe skal løftes på. Etter hva jeg skjønner er det ledig kapasitet på det meste på de fleste plasser nå så det er bare å vrake å velge. Kanskje det snart blir litt priskonkurranse snart også? ;-) Men vet du om opplag med gode priser så er jeg alltid interessert ;-)

 

Har forstått at det bygges ut 200 plasser lengre inn i fjorden nå, da blir det nok enda mer ledig utover i fjorden også. Får håpe det ikke tar livet av for mange havner....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ligger på grimsøy. Som er rett inne i bukta som seilgubbene sa. Det er 2 forskjellige drivere av havna. Grimsøy marine. Og han peder.

 

Riktig ja. Forstod det slik at det var Peder som hadde opplagsplassen borte på jordet og Grimsøy marine som har "alt det andre". Og at Peder da låner/leier kran osv for å ta opp båtene og frakte de til opplag av Grimsøy marine?

 

Aner du noe om priser pr. fot osv? Ble fortalt at Peder stilte med kortterminal for betaling før båtene ble løfta :-))

Link to post
Share on other sites

Takk for en fin turbeskrivelse. Husker selv hvor svett jeg ble og totalt mentalt utslitt jeg var etter at storseilet revna og forseilet var oppe... Båten ble dradd rundt og alt var temmelig hektisk.. På min 3 seiltur ever.

 

Regner med du kommer til å montere sjøvannsfilter nå da, så kan du se med egne øyne om kjølinga er god eller dårlig.

Drivanker er en fin ting.

Link to post
Share on other sites

Dårlig sjømannskap II er jo at jeg ikke har impeller liggende i båten. Det henger forsåvidt sammen med at jeg ikke har funnet ut hvem/hvor de har dette og det andre jeg trenger til service som hyllevare i nærheten (Oslo øst/nord evt nedover i østfold, noen tips?).

 

 

Gressvik Marina (Fredrikstad) er Yanmar-forhandler så der får du vel det du trenger. Ellers så har jeg funnet noen gamle service kvitteringer (tidligere eier) fra Walberg marina på min Yanmar. Er ikke det i Skjeberg kilen? Trodde de forhandlet VP men kan jo høre Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på at peder har noe korterminal. Jeg hadde min 24 fot på land hos peder i vinter. Var billigere en å ta den hjem. Bor i skjeberg. Men kommer til å ta den hjem i vinter. Enklere med strøm og vann. Samt at jeg skal fortsette shine innv av båten. At han skal ha penger med en gang. Kan skyldes at han må betale for løftet og truck kjøringen. Selv fikk jeg regning på både opplag å plassen min i januar som vanlig min båt klarer peder selv

Når det gjelder billigere båtplasser .med større konkurranse i skjeberg. Tviler jeg på dette. Sarpsborgs Røde styre har ordnet med eiendomsskatt på flytebrygger. Så prisene er nok heller på vei noe opp

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Blir sjøvannsfilter ja. Drivanker hadde ikke hjulpet, problemet var strømmen at strømmen potensielt kunne ført meg på en grunne pga manglende vind og styrefart. Kjekt med seilbåt sier nå jeg, skal ikke store pustet til før en har kontroll så lenge det ikke er sjø.

Link to post
Share on other sites

... Ble fortalt at Peder stilte med kortterminal for betaling før båtene ble løfta :-))

Det er Grimsøy Marine som tar betalt for løftet, og det er de som har kortterminal.

 

Wallberg Marineservice (innerst i fjorden) er Yanmar forhandler/mekaniker.

Jeg fikk ødelagt en seilsesong pga inkompetanse og elendig service fra dette firma.

Anbefaler det ikke.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Synd å høre. Men trenger ikke mekaniker (får en tro), kun servicedeler fra hylla. Yanmar 2gm bør jeg klare å skru på selv :-) Mopedmotoren i min ungdom så vel nesten like skummel ut, dvs ikke veldig skummel. Og motoren osv er veldig lett tilgjengelig, tar jo ikke mye plass den lille tassen.

 

Grøsser når jeg tenker tilbake på snekka med en mystisk, gammel og stor VP med utallige rare løsninger og deler som var umulig å oppdrive nedi et sinnsykt trangt motorrom. For et mareritt...

----------

 

Skal lage meg en motorbrakett som nødløsning som jeg kan hekte jollemotoren på (5hk). Da bør alle eventualiteter være dekket :-)

Link to post
Share on other sites

Som Marida skriver, Wahlberg er yanmarforhandler. Grimsøy tar 1000 kr pr løft og 100 kr fot for opplag. Helt innerst, altså sarpsborg båtforening er rimeligst, men man må være medlem. Jeg betaler ca 2200 kr for kran og opplag på min 28foter+medlemsavgiften. Prisliste finner du her:http://www.sarpsborg-baatforening.org/PDF%20filer/2Prisliste%20ar%202013.pdf

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...