Jump to content

Hva er tillatt maks bredde båt på henger?

FreddyFender

Recommended Posts

Over 3 meter bredde skal det være følgebil og gitt beskjed til politi om at du kommer/melde i fra hvilke reiserute.

Dette gjelder over 4 meter og dispensasjon fra vegvesenet og de gir også beskjed om politi må kontaktes evt. følge transporten

mellom 3 og fire meter skal det følge med 1 følgebil :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Dette gjelder over 4 meter og dispensasjon fra vegvesenet og de gir også beskjed om politi må kontaktes evt. følge transporten

mellom 3 og fire meter skal det følge med 1 følgebil :thumbsup:

Jeg siterte bare hva politiet og sjåføren sa til meg da jeg skulle frakte min båt på 3,30 m fra Homborsund til Brandbu/Røykenvik i Mai 2011.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Dette blir tolket litt forskjellig fra sted til sted. Noen er fast bestem på at bredden på båt ikke skal overstige bredde tilhenger, andre mener en kan sette på markeringslamper så de er like breie som båten, noen forholder seg til lyssettingsreglene som gir det 25cm? ifra markeringslampe til kanten. Det siste forholder jeg meg til.

Har hatt kontakt (2år siden?) med lokale SVV avd Drammen, skulle jeg bli sikker på at jeg kjørte lovlig over hele landet måtte jeg bredde tilhengeren, forslaget fra SVV var at jeg skulle lage noe fast alla støtfanger som stakk like langt ut som båten og da få ny bredde i vognkortet. Dette må være noe fast som ikke gir etter, bredding av for eksempel skjermer var ikke "fast" nok. Men om en gjør det er jo all tvil borte. Jeg mente det ville gi samme farer som utstikkende last som ikke er lov og prøvde da meg med markeringslamper som kunne markere bredden med det ville de ikke skrive inn i vognkortet pga det er ettergivende.

Prøvde også å få fast disp og kunne da brukt varselskilt med lamper men siden min båt var smalere en max bredde lastebiltilhengere gikk ikke det heller.

Blei da satt over til ei gruppe som skal utarbeide et klarere regelverk med tanke på båt og båttilhenger. De jobber hardt med saken så det kommer nok et mere (eller mindre) tilpasset regelverk. Er vell klart om et par år med litt flaks.

Det jeg mente, å så de forså vit var enig i er at en båt er "rund" i kantene og utgjør ingen "fare" som utstikkende last bør det være lov å stikke litt ut men ikke over det lysreglene gir anledning til, som jeg mins å husker er 25cm.

Hva fasiten blir når gruppa er ferdig med gjennomgangen må en bare vente å se...

Kjøp to hengelys på gummifot fra Biltema, sånne som har hvitt lys forover og rødt bakover. Skru disse på hvert sitt kosteskaft som festes med gaffateip på tvers av henger med et utstikk som matcher båtens bredde.

Sånn, nå har du akkurat tilfredsstilt siste påfunn fra byråkratiet. Bare inntil videre, riktignok. Jeg kan ikke ta høyde for eventuelt kommende idioti.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...