VeteranSnekka Startet 8.September.2013 Link til dette innlegget Startet 8.September.2013 (redigert) I sommer røk kjølingen på snekka vår og pga høye bølger og kjøring rett ved land måtte det tøffes videre uten kjøling for å få båten trygt i havn (dvs 15 min uten kjøling) Splinten i kjølepumpa var røket. Denne er nå fikset men motoren lager nå en skranglelyd. Jeg har åpnet topplokket og sylinderene ser hele og fine ut. Tror derfor at det er noe annet som skrangler i denne motoren. Tenkte uansett at jeg skulle skru motor fra hverandre og overhale motoren i vinter. HVA BØR BYTTES/GJØRES NÅR JEG SKAL OVERHALE DENNE MOTOREN? - Noen forslag til hva skranglelyden kan være? Kan det være ventilene? Dette er gjort fra før: - Byttet til elektrisk tenningsanlegg - Byttet starterrelé - Ny reim Det jeg tenker å gjøre er: - Bytte ventiler og ventilseter - Bytte stempelringer - Hone opp sylindere (med honeverktøy fra biltema) - Rydde opp i det elektriske - Sjekke opp oljetrykksmåler og tempmåler - Sjekke oljefilter - Lakkere motor Dette er motoren det gjelder. Dette er tatt før vi byttet til nytt tenningsanlegg. Dette er motoren etter at jeg tok av toppen. Ganske svart, men hele og glatte sider i sylinderene. Noen som vet hvordan jeg bytter, klargjør og justerer ventilene? Redigert 8.September.2013 av VeteranSnekka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Å lakke motoren eller sjekke instrumentene hjelper neppe på ulydene;-) Hvorfor skifte ventiler og ventilseter hvis du ikke vet at de er skadet? Stempelringene kan også være OK. Demonter og sjekk tilstanden først. Ikke planlegg bytte av noe du ikke kjenner tilstanden til. Jeg mistenker at ulydene skyldes ødelagte veivlagre, mulig veiven også å slipes. Men først og fremst: Demonter, inspiser og kontrollmål. Om legg ut masse bilder her på baatplassen, så kommer rådene strømmende inn.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VeteranSnekka Svart 8.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) Uten topplokk: https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31032/motor.jpg Det er sant som du sier index. Ingen vits å bytte ut deler som ikke er ødelagte. Planen er å ta av topp, deretter se om jeg får løsnet sylinder, og deretter se og dytte litt på kammen for å se om det er noe som helt tydelig er feil. Er det så enkelt som dette eller har du noen tips til fremgangsmåte? Redigert 8.September.2013 av VeteranSnekka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) Skal vel bytte topppakningene i samme slengen ? og andre pakninger . Er det noe poeng i å hone sylinderen når motoren egentlig sviver ? Greit nok vis motoren har stått fast og det er rust. Redigert 8.September.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Skal vel bytte topppakningene i samme slengen ? og andre pakninger . Er det noe poeng i å hone sylinderen når motoren egentlig sviver ? Greit nok vis motoren har stått fast og det er rust. Eg meiner at når motoren først er åpen, for første gang på ingen vet hvor lenge, så skal der skiftes stempelfjærer. Då skal ogso slitekanten som stempelfjæra har avsatt i sylinderveggen hones vekk, ellers så kan denne kanten knekke ny stempelfjær. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Generellt så bør stempelringer alltid skiftes når stempelet har vært ute av sylinderen. Honing/deglassering bør alltid gjøres. Ev slitekant bør alltid fjernes. Ikke utenkelig at denne motoren som har vært varmkjørt har mistet spennet i stempelringene. Dette er ment som generelle råd/anbefalinger, men det er opptil eieren selv å velge hva han vil gjøre/ikke gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 10.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 (redigert) Jeg har tidligere overhalt 2 stk vw boblemotorer fra 60-tallet og ble da anbefalt å bytte stempelringer og hone opp sylindre. Det var ikke så alt for stor jobb på boblemotoren så jeg regner med at det ikke er noe større på jobb på denne motoren. Som jeg nevner så ser sylinderen fin ut innvendig så det blir kun å kjøre noen runder med honeverktøyet og bytte stempelfjærer. Jeg bytter så klart toppakning mens jeg er i gang, og til forgasser (trenger jeg noen flere pakninger?) Når det kommer til denne motoren så er jeg rimelig sikker på at denne ikke er blitt åpnet siden den ble bygget og derfor kan jeg tenke meg at det er på tide å bytte stempelfjærer og muligens ventiler. Utover dette og pakninger jeg jeg ikke sikker på hvilke andre slitedeler det kan være lurt å sjekke/bytte. Noen som har noen tips på hva jeg bør sjekke? Redigert 10.September.2013 av VeteranSnekka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Index er inne på det viktigste her: Sjekk lagrene dine, rammelager, rådelager og krysspinnelager! Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 10.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Ikke helt stø på disse navna så hvis du kan forklare hvor jeg finner dem så hadde det vært fint. Her er jo delebetegnelsen. Jeg kikket her men fant ikke to av tingene jeg lette etter. http://www.fm-motor.no/pdf/FM-L5-delfortegnelse.pdf Rammelager: ???? Rådelager: Dette er vel der råden (som holder stempelet) er festet til veiva Krysspinnelager: ???? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 (redigert) Er det lett å få tak i deler til de motorene egentlig? driver selv å restaurerer en gammel sjekte motor, og den er det så å si umulig å få tak i nye deler til. Da må det støpes. Krysspinnelager, lageret på krysspinnen.... andre siden av råda bokstaveligtalt. rammelager er det veiva ''ligger'' på Redigert 10.September.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 10.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 http://fm-motor.no har overtatt lageret til disse gamle motorene så det ser ut til å være mye deler på lager til disse. Og takk for hjelp til å forstå hva de to siste lagrene var. Bør klare å finne der nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Få med deg noen som har peil på motor, fort gjort å ødelegge noe om du ikke vet hva du gjør.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VeteranSnekka Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Kjennet ingen som har erfaring med båtmotor men jeg har som sagt overhalt to boblemotorer der jeg bla honet sylindre og byttet stempelfjærer. Regner med at dette skal gå like greit når jeg vet hva jeg skal se etter og hvor de har deler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 OK! Pass i alle fall på at alle deler blir merket slik at de kommer tilbake der der var (ventiler, lagerbukker etc). Hon sylindrene, monter nye stempelringer, slip inn ventilene og sjekk og eventelt bytt veiv-og rammelager. Sjekk veiven for slitasje, om den er slitt må den slipes og lagre i overdimensjon monteres. Sjekk også oljepumpen for slitasje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Støtter "Index" fullt ut i innlegg #12 og #14. Selv om enkel teknikk så er det veldig lett å gå frampå å reparere motoren fordervet. Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Var nede i båten nå for å justere ventiler. Tenkte at det kunne være greit å justere det skikkelig for så å ta en siste start før båten skal på land. MEN jeg fant ingen utvendig justering av ventilene på denne FM L-5 motoren. Får jeg kun justert ventiler ved å åpne opp et deksel eller noe på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 http://www.youtube.com/watch?v=-J80QGSudmg Video av oppstart sånn som motoren er nå. Først drar jeg bare motoren rundt uten tenning, deretter med tenning slik at motoren starter. Den hørtes faktisk litt bedre ut i dag enn forrige gang jeg startet den opp, men klakker fortsatt litt for mye til at den høre frisk ut synes jeg. (Se bort i fra at den spinner litt før den starter, må bare stramme opp litt.) Noen som har noen formening om denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Jeg synes det hørtes svært så raklete ut på lavt turtall, og det er ikke usannsynlig at dette er lagerbank. På høyere turtall høres det ut som den "letter" litt i lagrene, og raklelyden blir ikke fullt så distinkt. Så vidt jeg kan skimte av manometeret ditt, ser det også ut til at oljetrykket er dårlig på lavt turtall, men det stiger i alle fall når farten settes opp, men det er ikke godt å vite hvor mye trøst det er i det. Det kan kanskje bety at det bare er ett lager som er gåent. Ikke kjør med motoren. Jeg hadde i ditt sted åpnet motoren og fått en motorkyndig til å sjekke ting. Skal jeg tippe, er minst ett av rådelagrene dine gåent. Disse er støpt i hvitmetall og tåler lite varme før de ryker. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Øyner meg at din kompetanse på motormekking er noe begrenset. Skal du få jobben gjort av fagfolk blir det fort mye penger. Tror du skor deg godt på å se etter en annen båt med fungerende motor. Finn.no nærmest flyter over av flotte tresnekker til slikk og ingen ting. Se etter en med ferskvannskjølt motor eller bygge om. Er du heldig får du kanskje solgt den gamle til en som vil ha et "prosjekt". Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Grunnen til at jeg begynte med veteranbiler i 2004 er at jeg kan fikse på dem selv. Det samme gjelder med denne båten. Den skal jeg fint klare å fikse. Men jeg trenger tips og råd fra dere om hvordan det gjøres og ikke tips om salg. Gon: takk for synspunktet. Sånne tips og meninger jeg trenger. Da blir ikke denne motoren kjørt noe mer før den er åpnet, sjekket og overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Ta en tlf til FM og hør at du kan få kjøpt alt av lagre til motoren din. Er ikke altid like lett å få tak i slike deler til eldre norske motorer. bare et tips litt kjedelig å finne ut av f.eks krysspinnelaget er ødelagt og du ikke kan kjøpe nye hos FM Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Ta en tlf til FM og hør at du kan få kjøpt alt av lagre til motoren din. Er ikke altid like lett å få tak i slike deler til eldre norske motorer. bare et tips litt kjedelig å finne ut av f.eks krysspinnelaget er ødelagt og du ikke kan kjøpe nye hos FM Riktig.Lurt å sjekke men jeg tror att allt av lagre kan skaffes til FM motoren.Da er det verre med Sabb 10 der er det noen lagre som vistnok ikke produseres lengre. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Beklager sterkt at jeg har tråkket deg på tærne ved å trekke dine mekkeferdigheter i tvil, men det er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest tråden. Ettersom du mener deg fullt ut kapabel til å gjøre jobben vil jeg råde deg til å heise ut motoren og demontere denne for inspeksjon og kontrollmåling. Dernest får du gjøre som "Retox" foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
VeteranSnekka Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Tme: helt greit. Mottoet mitt er at man ikke lærer om man ikke prøver så her er det bare å gyve løs med dette forumet som hjelp. Ingen såre tær her. Har vært i kontakt ang hvilke deler om trengs så har planer om å ha kontroll på det Før delene rives ut. Mye gode tips her og raske svar så jeg har stor tro på at dette går veien. Noen tips til meg når jeg skal løsne motor og få den ut av båten? Den er jo rimelig tung så blir kanskje lettest å dele den opp dersom man skal få den ut med god gammeldags muskelkraft. .. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Jeg ville nok tatt motoren ut i et stykke. Legg deg til ei kai og få en kranbil til å løfte den ut. Ev. ta båten hjem i hagen og bruke kranbil der. Alternativt kan du bygge deg et heisestativ av plank og løfte med ei kjettingtalje. Siste metode tilsynelatende billig, men skal du kjøpe plank og kjettingtalje så går nok vinningen opp i spinningen. Glem det med muskelkraft. Svinghjulet er tungt, men sitter godt fast og krever kraftig avtrekkerverktøy. Glem det, la det stå på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.