HenrikOrrskär Startet 9.September.2013 Del på Facebook Startet 9.September.2013 Hei! Vi skulle ta oljeskift på drevet i går, tok av ytterste propell, men innerste satt som faen. Ga opp relativt tidlig i frykt for å ødelegge noe, og tenkte å høre med dere om det var noen tips. 1. Første jeg må være sikker på er retningen jeg skal skru for å løsne innerste propellen. Er det samme vei som jeg skrudde ytterste, eller er det å anta at jeg må løsne motsatt vei? 2. Når jeg setter drevet i gir, greier jeg likevel å vri rundt propellen når jeg tar i, virket i instruksjonsboken som at propellene skulle stå bom fast om man gjorde dette, gir dette mening? 3. Andre tips til å få løsnet dette? Varme, rustløser etc? Brukte et slikt spesialverktøy av typen http://www.ebay.com/...r#ht_458wt_1178. Er jo begrenset med moment man får med en slik stang, men bøyde faktisk hele stangen, så propellen sitter godt/evt elendig materiale den er laget av. For ordens skyld og som det også kommer frem av tittelen, gjelder dette et DPS-A drev 2010 modell. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 Har for ordens skyld ta kontakt med BogM i Bergen, de kunne ikke fortelle oss om vi skulle løse innerste bolten motsatt vei av ytterste og svarte nokså diffust. De fortalte riktignok at de hadde som vane å trekke til med 200 NM på innerste propell, noe som forklarer hvorfor det sitter godt. Mener der stod 80 nm i instruksjonsboken.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Mutterne på propellene går hver sin vei, og det står sannsynligvis i manualen din at du skal sette drevet i gir forover når den bakre propellen løsnes, og i revers når den fremre (innerste) propellen skal løsnes. Vanlig moment er faktisk rundt 200 nm på en del av disse drevene, så det er ikke usannsynlig at den fremre propellen sitter rimelig godt fast. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 Takk for svar adeneo Det var dette vi lurte på, men da går de altså motsatt vei, og da må gjengene på innerste akslingen være motsatt av "normalen". Regulerte på drevet i revers, men når jeg dro til så greide jeg allikevel å dra propellene rundt, er der normalt? Måtte ty til en plankebit for å låse det skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Regulerte på drevet i revers, men når jeg dro til så greide jeg allikevel å dra propellene rundt, er der normalt? Ja, når drevet står i gir låser det ikke helt, konet kan slippe litt ettersom det ikke er rotasjon og motoren kan også snurre dersom du tar i nok. Man skal normalt ikke behøve å gå noe særlig over 200nm når man tar av mutteren, men 200nm er tross alt ganske mye, og dersom propellen har stått på en stund og mutteren har satt seg så må man ofte ty til ganske mye makt for å få løsnet dette. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 Da tror jeg det er et slikt scenario vi er ute for. Men da vet vi iallfall at vi skal løsne motsatt vei, så får vi legge hode i bløt slik at vi får av propellen og kan gjennomføre siste del av servicen Takk for gode svar som alltid Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Jeg har DPS-A og det er ikke "links" - dvs at begge muttrene skal skrues av mot venstre - "moturs". Legg en tykk plankebit ala 2x4 mellom propell og platen over for å låse - så er det bare å løsne med godt moment. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Jeg har DPS-A og det er ikke "links" - dvs at begge muttrene skal skrues av mot venstre - "moturs". Det er selvfølgelig helt riktig når jeg tenker meg om, man bytter gir fra forover til bakover ettersom akslene går hver sin vei, mens mutrene begge har vanlige gjenger som løsnes mot klokka. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 Flott. Takk for oppklaringen Dante!! Bruker du et slikt spesialverktøy som jeg linket til over, og evt hva kjører du gjennom for å få moment? Den medfølgende pipen bøyde jeg som sagt når jeg dro til.. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Jeg har ikke dette verktøyet men lagde et selv fra et galvanisert rør (rør som holder veiskilt passer akkurat på diameter) som jeg slipte tre spor i for å tilpasse mutterspor - bruker rørtang på dette med gefeelen på moment :) Hvis du ikke har ødelagt det røret du har kan du finne en pipe som passer inn i røret (som støtte) og bruke en kraftig rørtang for å få skikkelig moment. Har du mulighet kan du evt sveise fast pipe i enden av røret og bruke vanlig verktøy på pipa med skikkelig moment. Mutteren sitter som sirup - hold kraft lenge så gir den seg. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 Røret er like helt, men er tydelig at det må krefter til for å løsne den. Tenker å kjøre gjennom en solid stang, og evt forlenge med et kubein eller lignende for å få nok moment. Kommer tilbake med oppdatering av hvordan det gikk. Takk for all hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 11.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2013 Kort spørsmål i forlengelsen av forrige post. Etter at BogM tok service på drev og motor i fjor høst opplever jeg innkoblingen som ekstrem myk, kanskje for mye av og til. Må nesten se at "N" lyset er slukket på ECV spaken. Så nå når vi hadde av dekselet på drevet at girwiren ikke gjenger gjennom bolten hvor den er festet i en splint. Den ligger istedet helt i ett med enden, kant i kant (sikkert litt dårlig forklart). På det forrige drevet gikk jo mange av gjengene gjennom denne bolten, men det var jo gammelt og ikkje i nærheten av å ha samme finesser eller komponenter. Det er vel gjerne i tillegg forskjellig fra installasjon til installasjon. Jeg skulle likevel ønske meg at det ble "pittelitte" grann mer bevegelse fra drevet når det kobler inn fremover slik at man fysisk oppfatter det i litt større grad, akterover er det helt fint. Jeg lurer på om BogM har justert gearwiren litt for "slakk", og om jeg kan tilpasse dette ved å la en gjenge eller to stikke ut på andre siden av bolten?Drevet har forøvrig elektronisk innkobiling, så det går ikke en fysisk kabel fra kontrollboksen. Motor og drev bare kjørt oppunder 400 timer, så skal vel ikke være noe slitt kon-problem. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 (redigert) Hvor mye gjenger som synes kommer an på hvor langt kontrollkabel er skrudd inn i braketten på aktuator. Det enkleste er å ta ut splinten på "bolten" du refererer til og frigjøre den fra linkene. Sett drevet i fri og juster "bolten" slik at den entrer linken lett (mitt i slakken du får på linkene). Noe bedre enn det får du det ikke. Hvis det er slik at det tar litt tid fra du setter i gear forover til faktisk drevet gearer kan det være konen som er slitt. Har du sjekket oljenivå på drevet? Har du for mye olje kan den øverste konen (forover) få for mye. Fikk du forresten av propellene? Redigert 11.September.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 11.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2013 Takk for fin info. Har ikke prøvd på innerste propellen enda, blir nok ikke tid før på tirsdag, kommer med update da. Har derfor ikke fått sjekket og skiftet gearoljen. Drev kobler inn momentant men utrolig mykt, mulig det bare er teknologien som bruser med fjærene, men mener bestemt at det var noe hardere innkobling før fjorårets service. Skal uansett se litt mer på dette, men vil en ekstra omdreining eller to på bolten kunne "hjelpe"? Kan godt hende det faktisk skal være så silkemykt også for alt jeg vet.. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 18.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2013 Da fikk vi av propellen. Brukte en forlengerarm på verktøyet og det hele gikk så mye bedre. Oljen så bra ut, og vi har byttet denne. Lot propellene være av og tok de hjem for videre inspeksjon. Dekket til akslingen med plast. Propellene har vært gjennom sin tredje hele sesong. Som dere ser av bildene under legger jeg merke til at den ytterste (kun den) er godt slitt/korodert ytterst på bladene (baksiden). Drevet og fremfre propell er helt fin. Båtene skal ikke ha et kavitasjonsproblem, så da er spørsmålet om det er korrosjon som er årsaken, og om jeg evt bør kjøre en garantisak på dette, i tilfelle det vil eskalere? Hva tror dere? Er til informasjon alu-propeller for de som ikke måtte se dette av propelltypen D-4. Har hørt at aluminiumspropeller i det lange løp er forbruksvare, men synes dette var litt urovekkende. Bilder av bakre propell: Sist men ikke minst. Båten er trygt lagret for vinteren :) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Ingen som har noen formeninger om jeg bør følge opp denne slitasjen på bakerste propell? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Det ser nå ut som minimalt med tæring, og jeg ville nok ikke gjort stort med det så lenge propellen ellers er i god stand ? Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Jada, propellene er i ypperlig stand ellers. Men er dette normalt etter bare 3 sesonger? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Tja, normalt er det vel kanskje ikke, men det er jo kavitasjonsskader som har oppstått av en eller annen grunn ? Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Men er det noen logisk forklaring på hvorfor det bare er på den bakerste i så fall? Om dette ikke er en garantisak, ville du bare ha grunnet over og så stoffet den, eller fylt i med noe? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Vet ikke om det kan være en forklaring men har blitt lært å sette den bakre propellen sentrert med ett blad opp mellom to blader på den fremre for å unngå kavitasjon. Jeg er ikke overbevist om effekten av dette og har vel ikke sett det dokumentert :) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 I og med at Volvo har hatt servicen, regner jeg virkelig med at de har blitt montert riktig. Er fristet til å sende de en mail iallfall, med bildedokumentasjon og høre hva de mener. Ser forresten at de er i ferd med å fase ut D-propellen til DPS med en såkalt I-type som visstnok er satt sammen av en annen legering, alla DPH. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.