Jump to content

Tips til å demontere propeller Volvo DPS-A drev


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei!

Vi skulle ta oljeskift på drevet i går, tok av ytterste propell, men innerste satt som faen. Ga opp relativt tidlig i frykt for å ødelegge noe, og tenkte å høre med dere om det var noen tips.

 

1. Første jeg må være sikker på er retningen jeg skal skru for å løsne innerste propellen. Er det samme vei som jeg skrudde ytterste, eller er det å anta at jeg må løsne motsatt vei?

2. Når jeg setter drevet i gir, greier jeg likevel å vri rundt propellen når jeg tar i, virket i instruksjonsboken som at propellene skulle stå bom fast om man gjorde dette, gir dette mening?

3. Andre tips til å få løsnet dette? Varme, rustløser etc? Brukte et slikt spesialverktøy av typen http://www.ebay.com/...r#ht_458wt_1178. Er jo begrenset med moment man får med en slik stang, men bøyde faktisk hele stangen, så propellen sitter godt/evt elendig materiale den er laget av.

 

For ordens skyld og som det også kommer frem av tittelen, gjelder dette et DPS-A drev 2010 modell.

Link to post

Har for ordens skyld ta kontakt med BogM i Bergen, de kunne ikke fortelle oss om vi skulle løse innerste bolten motsatt vei av ytterste og svarte nokså diffust. De fortalte riktignok at de hadde som vane å trekke til med 200 NM på innerste propell, noe som forklarer hvorfor det sitter godt. Mener der stod 80 nm i instruksjonsboken..

Link to post

Mutterne på propellene går hver sin vei, og det står sannsynligvis i manualen din at du skal sette drevet i gir forover når den bakre propellen løsnes, og i revers når den fremre (innerste) propellen skal løsnes.

Vanlig moment er faktisk rundt 200 nm på en del av disse drevene, så det er ikke usannsynlig at den fremre propellen sitter rimelig godt fast.

Link to post

Takk for svar adeneo Det var dette vi lurte på, men da går de altså motsatt vei, og da må gjengene på innerste akslingen være motsatt av "normalen". Regulerte på drevet i revers, men når jeg dro til så greide jeg allikevel å dra propellene rundt, er der normalt? Måtte ty til en plankebit for å låse det skikkelig.

Link to post

Regulerte på drevet i revers, men når jeg dro til så greide jeg allikevel å dra propellene rundt, er der normalt?

 

Ja, når drevet står i gir låser det ikke helt, konet kan slippe litt ettersom det ikke er rotasjon og motoren kan også snurre dersom du tar i nok.

Man skal normalt ikke behøve å gå noe særlig over 200nm når man tar av mutteren, men 200nm er tross alt ganske mye, og dersom propellen har stått på en stund og mutteren har satt seg så må man ofte ty til ganske mye makt for å få løsnet dette.

Link to post

Jeg har ikke dette verktøyet men lagde et selv fra et galvanisert rør (rør som holder veiskilt passer akkurat på diameter) som jeg slipte tre spor i for å tilpasse mutterspor - bruker rørtang på dette med gefeelen på moment :) Hvis du ikke har ødelagt det røret du har kan du finne en pipe som passer inn i røret (som støtte) og bruke en kraftig rørtang for å få skikkelig moment. Har du mulighet kan du evt sveise fast pipe i enden av røret og bruke vanlig verktøy på pipa med skikkelig moment. Mutteren sitter som sirup - hold kraft lenge så gir den seg.

Link to post

Kort spørsmål i forlengelsen av forrige post. Etter at BogM tok service på drev og motor i fjor høst opplever jeg innkoblingen som ekstrem myk, kanskje for mye av og til. Må nesten se at "N" lyset er slukket på ECV spaken. Så nå når vi hadde av dekselet på drevet at girwiren ikke gjenger gjennom bolten hvor den er festet i en splint. Den ligger istedet helt i ett med enden, kant i kant (sikkert litt dårlig forklart). På det forrige drevet gikk jo mange av gjengene gjennom denne bolten, men det var jo gammelt og ikkje i nærheten av å ha samme finesser eller komponenter. Det er vel gjerne i tillegg forskjellig fra installasjon til installasjon. Jeg skulle likevel ønske meg at det ble "pittelitte" grann mer bevegelse fra drevet når det kobler inn fremover slik at man fysisk oppfatter det i litt større grad, akterover er det helt fint.

Jeg lurer på om BogM har justert gearwiren litt for "slakk", og om jeg kan tilpasse dette ved å la en gjenge eller to stikke ut på andre siden av bolten?
Drevet har forøvrig elektronisk innkobiling, så det går ikke en fysisk kabel fra kontrollboksen.

Motor og drev bare kjørt oppunder 400 timer, så skal vel ikke være noe slitt kon-problem.

Link to post

Hvor mye gjenger som synes kommer an på hvor langt kontrollkabel er skrudd inn i braketten på aktuator. Det enkleste er å ta ut splinten på "bolten" du refererer til og frigjøre den fra linkene. Sett drevet i fri og juster "bolten" slik at den entrer linken lett (mitt i slakken du får på linkene). Noe bedre enn det får du det ikke. Hvis det er slik at det tar litt tid fra du setter i gear forover til faktisk drevet gearer kan det være konen som er slitt. Har du sjekket oljenivå på drevet? Har du for mye olje kan den øverste konen (forover) få for mye.

 

Fikk du forresten av propellene?

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Takk for fin info. Har ikke prøvd på innerste propellen enda, blir nok ikke tid før på tirsdag, kommer med update da. Har derfor ikke fått sjekket og skiftet gearoljen. Drev kobler inn momentant men utrolig mykt, mulig det bare er teknologien som bruser med fjærene, men mener bestemt at det var noe hardere innkobling før fjorårets service. Skal uansett se litt mer på dette, men vil en ekstra omdreining eller to på bolten kunne "hjelpe"? Kan godt hende det faktisk skal være så silkemykt også for alt jeg vet..

Link to post

Da fikk vi av propellen. Brukte en forlengerarm på verktøyet og det hele gikk så mye bedre. Oljen så bra ut, og vi har byttet denne.

Lot propellene være av og tok de hjem for videre inspeksjon. Dekket til akslingen med plast.

Propellene har vært gjennom sin tredje hele sesong. Som dere ser av bildene under legger jeg merke til at den ytterste (kun den) er godt slitt/korodert ytterst på bladene (baksiden). Drevet og fremfre propell er helt fin. Båtene skal ikke ha et kavitasjonsproblem, så da er spørsmålet om det er korrosjon som er årsaken, og om jeg evt bør kjøre en garantisak på dette, i tilfelle det vil eskalere? Hva tror dere?

Er til informasjon alu-propeller for de som ikke måtte se dette av propelltypen D-4. Har hørt at aluminiumspropeller i det lange løp er forbruksvare, men synes dette var litt urovekkende.

 

bilde

 

bilde

bilde

bilde

 

Bilder av bakre propell:

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Sist men ikke minst. Båten er trygt lagret for vinteren :)

bilde

Link to post

I og med at Volvo har hatt servicen, regner jeg virkelig med at de har blitt montert riktig. Er fristet til å sende de en mail iallfall, med bildedokumentasjon og høre hva de mener. Ser forresten at de er i ferd med å fase ut D-propellen til DPS med en såkalt I-type som visstnok er satt sammen av en annen legering, alla DPH.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...