ehrnst Startet 9.September.2013 Link til dette innlegget Startet 9.September.2013 (redigert) Hei. Jeg vet det finnes en del tråder om dette allerede, men jeg finner liksom ikke helt svar på alle mine spørsmål. Har gått til innkjøp av en Windy 23FC med saltvannskjølt VP V8 og duoprop drev. Motor er i følge forrige eier overhalt i 2011 og har kanskje 50 gangtimer etter dette. Belger og anoder ble skiftet i 2012. Videre hadde det vært fint om noen kunne gi meg en fremgangsmåte på hvordan alt gjøres. Har null erfaring med båtmotorer (bortsett fra å ha konservert en 50hk 2-takter i to år), har der imot erfaring med bilmotorer hvor jeg har bygget opp, turbokonvertert og mappet en 6-syl BMW-motor. Jeg ønsker uansett å ta en utvidet vinterkonservering om man kan kalle det det. Har funnet vårpakker til motor og drev på bffritid.no, inneholder det hva jeg trenger? hva trenger jeg ut over dette av utsyr, pumper til oljeskift motor, drev etc. Håper på svar. PS: båten er ikke hentet enda, og eksakt motor/drev husker jeg ikke akkurat nå, men er tidlig ute. Om noen er interessert i en jobb ut over høsten er det også interessant å betale for. Båten vil ligge i Sætre (Hurum) /M Redigert 9.September.2013 av ehrnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Interessant spørsmål. Selv er jeg nylig blitt båteier og savner en del slike ting på forumet. HowTo eller sjekkliste for hva man bør sjekke og gå igjennom for å utføre vinterkonservering og service på de forskjellige motorene hadde vært fint å ha. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 wabby, har du byttet ut BMW med båt?! Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Den røyk for 2,5 år siden pga leilighetskjøp. :) Fortsatt et savn vel og merke. Men nå skal jeg bli skikkelig båtmann! Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 10.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 fant nå, etter å ha sett en gammel kontrakt at motor er en aq200d. vet ikke om det endrer noe? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 bumper denne, da jeg tenkte handle utstyr om ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Hei, Båten skal på land førstkommende lørdag. Er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med vinterkonservering og evt belgskifte før frosten kommer? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Volvo Penta har laget en kort oversikt over de viktigste punktene for motor-konservering ved vinterlagring: Volvo Penta Guide. Ellers finner du en grei samling tips på BåtWiki - Vinteropplag Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Den var jo flott. Mitt største problem er egentlig at jeg ønsker å bytte belger, men jeg kan jo ta det hos en proff til våren. Om ikke må jeg bytte meg et eller annet for å demontere drevet.Noen som vet ca. hva det vil koste for et belgskifte? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Noen som kunne tenke å gi en hjelpende hånd, tiø helgen f.eks? :) Sent from my Lumia 800 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.