Jump to content

Mitt båtprosjekt høsten/vinteren 2013/2014

Stig Å.

Recommended Posts

Nå blir det ikke gjort så mye med Isabella siden jeg har forlovet meg og skal gifte meg i mai så nå går både penger og tid med på bryllupsplanleggingen :P

Men får jo litt tid tid og slappe av i båten og gjør noen småting.

Rydda litt i batterikassen og fjerna alt av gamle ledninger, samt fjernet den gamle dieseltanken. Resten av vinteren går det nok lite penger i båten så jeg får gjøre det jeg kan til etter bryllupet. Båten skal være klar til og settes på sjøen påsken 2014 så tar jeg resten etter bryllupet mens den ligger på vannet :)

Litt rot i batterikassen:

bilde

Rydda og klart for ny montering:

bilde

Tømming og fjerning av gammel dieseltank:

bilde

Klart for montering av nye diesel tank, men før den settes inn må det fikses rundt rorhylsa da der er mye spreker og vann renner inn der:

bilde

Redigert av Stig A. Å. (see edit history)

angående sikring av presenning, så har jeg nettopp pakket inn den andre båten. Grandezza31. Riktignok brukers det et dekksstativ, men jeg har funnet meg en grei løsning for å stive av mønene og støtte presenningen. Jeg spenner opp et "nett" med tau fra rekke og opp i mønen før presenningen legges over. Det stabiliserer dekksstativet betydelig samt at det hindrer presenningen å sige ned når snøen ligger på. Deretter legges tau som går på kryss fra kybben, over båt/ møne og festes i krybben på andre siden igjen. Da blir presenningen pakket tett inntil båt og skrog, og det blir minimalt bevegelse i presenningen. Presenningens maljer festes med tau, ikke spylevæskekanner. Tauet som går på kryss over båten er det som holder langsidene på presenningene på plass, men maljene festes også fast med tau.

Resultatet er minimalt med blafring. Under stormen de siste dagene var det ikke en bevegelse.

Dersom maljene blir liggende inntil skroget, så er det lurt å tape over maljene slik at det ikke blir riper.

Hvordan har du tenkt til å ordne det råttne dekket ditt? -ikke gøy når slik blir avdekket. Men det er jo like greit å finne det ut nå når du først river ut så mye. Det er en god påminner om at dekksgjennomføringer må lages med massivt dekke rundt. ikke bare borre rett igjennom dekket/ sandwichlaminatet.

En skikkelig innvendig vask er vel også på sin plass :)

For øvrig, lykke til med prosjektet. Det er gøy å holde på med slikt, selv om en både kan bli motløs og matt iblant. Har du med fruen på jobben, så har dere et felles mål og vil finne mye glede i jobben sammen. Jeg har jo holdt på med mitt prosjekt en stund og det er utrolig kjekt og lærerikt, men det viktigste av alt, hold båten bruksklar mest mulig av tiden. Ellers får man ikke gleder av det man gjør.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvordan har du tenkt til å ordne det råttne dekket ditt? -ikke gøy når slik blir avdekket. Men det er jo like greit å finne det ut nå når du først river ut så mye. Det er en god påminner om at dekksgjennomføringer må lages med massivt dekke rundt. ikke bare borre rett igjennom dekket/ sandwichlaminatet.

En skikkelig innvendig vask er vel også på sin plass :)

Det er ikke så galt med råte og blir for mye arbeid i denne omgang. skal bare har båten brukbar til sommeren så kommer jeg til og fjerne alt neste vinter og bygge alt nytt. Vuderer og bygge "fast" tak over der vinduene er og kalesj videre bak men det må jeg finne en løsning på før jeg setter i gang med.

Skulle ta en skikkelig vask innvendig men de setngte vannet i havna for vinteren før jeg ble helt ferdig så det får jeg ta til våren :P

Det råten taket er ikke så stort problem, når du bare har klart for deg hvordan du vil ha det nye taket/overbygget er det bare arbeid. Det alvorligste problemt du har vist oss bilde av er rorgjennomføringa. Hvordan har du tenkt å løse det?

Jeg er redd du må bygge det opp fra bunnen av hvis der er lekkasje rundt gjennomføringa. Og det er vrient på et sted der det er trangt å komme til.

Ellers er det rørende å lese åssen du satser på bryllupet, at all ledig tid frem til juni skal vies den utkårede og deres feller rede. Hmmm - bringer dels tilbake gamle minner, dels får det frem at jamen er du ung. Men lykke til, ei god kone er en viktig sak i livet.

Det råten taket er ikke så stort problem, når du bare har klart for deg hvordan du vil ha det nye taket/overbygget er det bare arbeid. Det alvorligste problemt du har vist oss bilde av er rorgjennomføringa. Hvordan har du tenkt å løse det?

Jeg er redd du må bygge det opp fra bunnen av hvis der er lekkasje rundt gjennomføringa. Og det er vrient på et sted der det er trangt å komme til.

Ellers er det rørende å lese åssen du satser på bryllupet, at all ledig tid frem til juni skal vies den utkårede og deres feller rede. Hmmm - bringer dels tilbake gamle minner, dels får det frem at jamen er du ung. Men lykke til, ei god kone er en viktig sak i livet.

Takker for det :)

Jeg har planen klar for taket og det er pga manglende pakkning på undersiden av båten på rorhylsa at det lekker vann inn.. Jeg kommer til og pusse ned og legge i ny glassfiber og slikt.

• 2 uker senere...

Fikk meg en god nyhet når jeg fjerna den gamle rorgjennomføringen som det har lekket vann inn fra. Det viste seg og kun være pakkningene som va ødelagte. De gikk i oppløsning når jeg tok på dem så er jo ikke rart at jeg har fått vann inn. Nå må jeg bare finne på en løsning med nye pakkinger.

Hullet til rorgjennomføringen.

bilde

Noen som har forslag på hvor jeg kan få tak i nytt slikt rør? Tror gjengene nederst er ødelagte slikk at "låseskiven" som låser den fast ikke kan strammes godt nok. (Er en låseskive inni båten og en under båten)

bilde

Det er gjenger og en stor mutter på toppen der rorstaget går inn i røret. Hva er den for??? Den satt løst på denne.

bilde

Nå er det juletid så da blir det ikke gjort mer med båten i år men kommer tilbake med mere oppdateringer neste år :) GOD JUL OG GODT NYTTÅR :)

Presseningen er for stor for båten så den henger nesten i bakken så det er ikke plass til kanner som du tenker på. Vil ikke kutte den så det passer for det er en dyr pressening.

På Jula har de Multiklemmer som du kan sette på for å løse dette. Jeg har samme situasjon på min presenning, men har satt på slike klips noe under fenderlisten. En liten taustump og ei 4 liters spylevæskekanne løser problemet. Jeg trodde selv at dette kunne bli en halvgod løsning, men klipsene sitter overraskende bra, ikke et eneste klips har løsnet så langt. Kjøpte ikke den helt rimeligste sorten, kan være at det har noe å si....

bilde

4stk for 49,-

Her sitter klipset på enden av presenningen, men jeg laget bare en brett og satte klemmene der jeg ville ha dem. Fungerer som en drøm. De har en selvlåsende funksjon, så jo hardere drag jo mer klemmer de.

Biltema har ogs en variant, men den har jeg ikke forsøkt.

Redigert av Honduras (see edit history)

Fikk meg en god nyhet når jeg fjerna den gamle rorgjennomføringen som det har lekket vann inn fra. Det viste seg og kun være pakkningene som va ødelagte. De gikk i oppløsning når jeg tok på dem så er jo ikke rart at jeg har fått vann inn. Nå må jeg bare finne på en løsning med nye pakkinger.

Hullet til rorgjennomføringen.

Noen som har forslag på hvor jeg kan få tak i nytt slikt rør? Tror gjengene nederst er ødelagte slikk at "låseskiven" som låser den fast ikke kan strammes godt nok. (Er en låseskive inni båten og en under båten)

bilde

Det er gjenger og en stor mutter på toppen der rorstaget går inn i røret. Hva er den for??? Den satt løst på denne.

Nå er det juletid så da blir det ikke gjort mer med båten i år men kommer tilbake med mere oppdateringer neste år :) GOD JUL OG GODT NYTTÅR :)

Om du skrur mutteren som er på innsiden av skroget en cm lenger opp, og kapper av en cm nederst på hylsen, vil du få friske gjenger.

Mvh
Simon

På Jula har de Multiklemmer som du kan sette på for å løse dette. Jeg har samme situasjon på min presenning, men har satt på slike klips noe under fenderlisten. En liten taustump og ei 4 liters spylevæskekanne løser problemet. Jeg trodde selv at dette kunne bli en halvgod løsning, men klipsene sitter overraskende bra, ikke et eneste klips har løsnet så langt. Kjøpte ikke den helt rimeligste sorten, kan være at det har noe å si....

bilde

4stk for 49,-

Her sitter klipset på enden av presenningen, men jeg laget bare en brett og satte klemmene der jeg ville ha dem. Fungerer som en drøm. De har en selvlåsende funksjon, så jo hardere drag jo mer klemmer de.

Biltema har ogs en variant, men den har jeg ikke forsøkt.

Har Biltema sine og de funker godt :)

Om du skrur mutteren som er på innsiden av skroget en cm lenger opp, og kapper av en cm nederst på hylsen, vil du få friske gjenger.

Har sett på det men ser ut som jeg da må skru den til topps pga alle gjengene under er ødelagte, men takk for tipset :)

• 3 måneder senere...

Plutselig var jeg igang igjen med prosjektet :) I dag fikk Isabella på seg kalesjen og de neste 2 ukene skal det jobbes med rorstaket og skifte av pakkboksen før hun skal få føle det våte element for første gang på mangen måneder. Så blir det litt småjobbing frem til juli så håper jeg hun er klar for herlige turer på Glomma og rundt omkring i Hvaler området :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...