Due Startet 9.September.2013 Link til dette innlegget Startet 9.September.2013 (redigert) Hvorfor har så mange båter to spaker for gass/gearkontroll? Er dette noe spesielt ved båter som har to styreposisjoner? Hvordan opplever dere som har erfaring med tospakskontroll at dette fungerer? Redigert 9.September.2013 av Due (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Det er bare mye tøffere enn de orginelle med sikringsbryter før man kan gi på. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Fordi vi ikkje gidder det jallagreierne med ènspakskontroll ala påhenger Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 På raske båter trenger du en gasspak som du hurtig kan regulere uten å risikere å slå drevet i fri eller i værste fall revers. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Mange større amerikanske båter med to motorer er satt opp med to spaker originalt legger jeg merke til. De fleste europeiske har kombinasjon gir/gass Sitér dette innlegget Link to post
Due Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Her var mange gode svar. Ser dette er brukt mye på NB 870 med yanmar. Dette er jo ikke noen reserbåt, så må jo være andre grunner til at dette er benyttet. Har også lagt merke til at det er brukt på endel kad 43 motorer også. Sitér dette innlegget Link to post
Ariel . Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 (redigert) Det er for og ha 2 spaker som betjenes likt, det går vairer fra den ene til den andre spaken og vidre til motor. Redigert 9.September.2013 av Ariel . (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
KARILLA Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Har selv to spaker i vår NB32. Den ene spaken styrer giret, dvs forover eller akterover. Den andre styrer pådraget. Hvorfor det er valgt en slik løsning vet jeg ikke, men mindre utsatt for feil justering ( enklere konstruksjon) kanskje? Fungerer helt flott selv om det krevde relativ lang tilvenning :-) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Haba Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Ser dette er brukt mye på NB 870 med yanmar. Dette er jo ikke noen reserbåt, så må jo være andre grunner til at dette er benyttet. Har også lagt merke til at det er brukt på endel kad 43 motorer også. Det enkle svar er at det er lett og billig å få til to styreposisjoner med to spaker. Spakene kan forbindes parallelt via kablene og byr således på en enkel montering. Hadde det på min egen båt, men kona forlangte det vekk (vant med en spaks) da jeg nesten hadde lært meg å manøvrere med det. Likevel foretrekker jeg en spaks betjening. Synes jeg får en finere kontroll av motor og gear-innkopling med det. Yanmar anbefaler faktisk en-spaks kontroll i sine spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Dette er et interessant spørsmål som jeg har lurt en del på. En vennefamilie av oss bestilte en helt ny NB 32, og i den er det tospaks kontroll inne og ute. Når jeg har tenkt rundt det, har jeg ikke kunnet finne et eneste positivt argument for tospaks i forhold til enspaks. Nå har jeg sett det første: At det er billigere. Finnes det andre forståelige argumenter? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Vil heller snu spørsmålsstillinga. Finnes det et eneste positivt argument for en ènspaksløsning Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Jeg har hatt enspaks på mine to foregående båter, men fikk tospaks på min nåværende båt. For mitt vedkommende krevde det lang tilvenningstid, og jeg kan ikke si jeg kommer på en eneste fordel med å ha to spaker. Er det noen der ute som har bygget om fra tospaks til enspaks betjening fra to styreposisjoner? Intressert i erfaringer fra noen som har gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Jeg foretrekker to spaker, er ikke helt sikker på hvorfor, kan ha noe å gjøre med at det likner mer på oppsettet man har ved vridbar propell. Kommer ikke i farta på noen argumenter for å ikke ha to, kan ikke helt forstå at noen syns det er noe særlig vanskeligere. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Ariel . Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Fordelen med 2 spaker er at man slipper og sette spaken i fri for og skifte fra den ene til den andre styreposisjonen. Jeg hadde 1 spakaks kontroll inne og på FB med glidere til samenkobling av spakene, det var ganske irriterende når jeg måtte sette spaken i fri inne for og ta over på FB. Nå har jeg byttet til 2 spaks og da er det bare og flytte seg i fart Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
KARILLA Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Ja det er kjekt å kunne bytte mellom styre posisjonene uten noe dikke darier. Bare å gå bak å forsette der en slapp eller omvendt :-) Men i min enfoldighet så trodde jeg det var slik for alle mekaniske løsninger. Uavhengig av antallspaker. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
WGM36 Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 To spak tar mere plass, lettere å holde styr på to kontra fire spaker, har heller ikke sett to spak løsning med knapper for flaps og trim integrert. mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Det er vel smak og behag, selv byttet jeg ut enspaken med tospaker når jeg lagde utvendig styreposisjon. Dette for og slippe og frikoble ene posisjonen for og overta med den andre. Også har jeg for meg at det er mindre som kan gå galt med to spaker. Sitér dette innlegget Link to post
sblangga Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Har kjørt endel med en Hydrolift c-31, denne har 2 girspaker, og 2 til pådraget. 2 til hver motor. Venstre pådrag har også tiltknappene på seg, Der også en til hver motor. Dette var litt uvant i førsten, men har funnet ut at det faktisk er ganske lettvint, og praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Hadde 4 spaker nede og 4 spaker på fly på min båt, de to i midten var pådrag 0-100% mens de ytterste var gir akter-nøytral-forover. Dette er forsåvidt greit nok å bruke så lenge man bare girer når man manøvrerer til og fra kai, må man derimot ha litt pådrag for å gå til kai synes jeg ikke dette fungerer bra. En gang jeg var noe stresset skulle jeg gire ene motoren fra akterover til forover, istedet ga jeg full gass. Man kan jo selv tenke seg følgene en slik feil kan medføre. Bakgrunnen til at dette kan skje er at man stadig må flytte hendene mellom spakene, dette kan bli tull av. Selv har jeg bygget om til elektroniske spaker av typen ZF Mathers Clear Commander, disse er svært enkle å bruke sett i forhold til de andre jeg hadde. Nå slipper jeg å skifte grep og kan bruke turtall om behov, jeg har også synkronisering av turtall, ved bytte av spaker fra fly til inne må hendelen som skal ta over stå i nøytral, selve overføringen skjer ett sekund etter at knappen er trykket inn, man kan dermed flytte spaken til ønsket pådrag før overføring av kommando, resultatet er at turtallet kun endres litt under overføring. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Vil heller snu spørsmålsstillinga. Finnes det et eneste positivt argument for en ènspaksløsning Hva med det helt åpenbare: Å trenge kun en hånd til gass/gir og kunne ha en hånd på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Hva med det helt åpenbare: Å trenge kun en hånd til gass/gir og kunne ha en hånd på rattet. Gir du gass når du girer? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Jeg tror dette har mye med vane. Hva er man vant med å håndtere. Jeg ser at amerikanere som importerer europeiske båter bygger om til to spaker, mens vi i Europa gjør motsatt. Hva som er best er nok derfor helt avhengig av hvem du diskuterer med og hva man er vant med å bruke Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Gir du gass når du girer? :-) Øhhh....i manøvrering i havn formoder jeg at man med tospaks kontroll må ha en hånd på gass og en hånd til å regulere gir frem/tilbake, evt at det å bytte mellom spakene blir mer tungvint enn med en spak. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 da formoder du feil. Nå vet ikkje eg hva du driver med i havn men hvorfor i alle dager skal en ha en hånd på hver spak? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Hva er enklest, en spak bakover og en spak forover, eller en spak bakover eller forover. Litt normal bruk av hodet, så vil de fleste være enige om en spak, men hva som er best skal jeg ikke diskutere. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.