Jump to content

Hvorfor to spaks motor/gearkontroll

Due

Recommended Posts

Har selv to spaker i vår NB32.

Den ene spaken styrer giret, dvs forover eller akterover.

Den andre styrer pådraget.

Hvorfor det er valgt en slik løsning vet jeg ikke, men mindre utsatt for feil justering ( enklere konstruksjon) kanskje?

Fungerer helt flott selv om det krevde relativ lang tilvenning :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Ser dette er brukt mye på NB 870 med yanmar. Dette er jo ikke noen reserbåt, så må jo være andre grunner til at dette er benyttet. Har også lagt merke til at det er brukt på endel kad 43 motorer også.

Det enkle svar er at det er lett og billig å få til to styreposisjoner med to spaker.

Spakene kan forbindes parallelt via kablene og byr således på en enkel montering. Hadde det på min egen båt, men kona forlangte det vekk (vant med en spaks) da jeg nesten hadde lært meg å manøvrere med det. Likevel foretrekker jeg en spaks betjening. Synes jeg får en finere kontroll av motor og gear-innkopling med det. Yanmar anbefaler faktisk en-spaks kontroll i sine spesifikasjoner.

Dette er et interessant spørsmål som jeg har lurt en del på. En vennefamilie av oss bestilte en helt ny NB 32, og i den er det tospaks kontroll inne og ute.

Når jeg har tenkt rundt det, har jeg ikke kunnet finne et eneste positivt argument for tospaks i forhold til enspaks. Nå har jeg sett det første: At det er billigere. Finnes det andre forståelige argumenter?

Jeg har hatt enspaks på mine to foregående båter, men fikk tospaks på min nåværende båt. For mitt vedkommende krevde det lang tilvenningstid, og jeg kan ikke si jeg kommer på en eneste fordel med å ha to spaker. Er det noen der ute som har bygget om fra tospaks til enspaks betjening fra to styreposisjoner?

Intressert i erfaringer fra noen som har gjort dette.

Fordelen med 2 spaker er at man slipper og sette spaken i fri for og skifte fra den ene til den andre styreposisjonen.

Jeg hadde 1 spakaks kontroll inne og på FB med glidere til samenkobling av spakene, det var ganske irriterende når jeg måtte sette spaken i fri inne for og ta over på FB.

Nå har jeg byttet til 2 spaks og da er det bare og flytte seg i fart :thumbsup:

Ja det er kjekt å kunne bytte mellom styre posisjonene uten noe dikke darier. Bare å gå bak å forsette der en slapp eller omvendt :-)

Men i min enfoldighet så trodde jeg det var slik for alle mekaniske løsninger. Uavhengig av antallspaker.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har kjørt endel med en Hydrolift c-31, denne har 2 girspaker, og 2 til pådraget. 2 til hver motor. Venstre pådrag har også tiltknappene på seg, Der også en til hver motor.

Dette var litt uvant i førsten, men har funnet ut at det faktisk er ganske lettvint, og praktisk.

Hadde 4 spaker nede og 4 spaker på fly på min båt, de to i midten var pådrag 0-100% mens de ytterste var gir akter-nøytral-forover.

Dette er forsåvidt greit nok å bruke så lenge man bare girer når man manøvrerer til og fra kai, må man derimot ha litt pådrag for å gå til kai synes jeg ikke dette fungerer bra. En gang jeg var noe stresset skulle jeg gire ene motoren fra akterover til forover, istedet ga jeg full gass. Man kan jo selv tenke seg følgene en slik feil kan medføre. Bakgrunnen til at dette kan skje er at man stadig må flytte hendene mellom spakene, dette kan bli tull av.

Selv har jeg bygget om til elektroniske spaker av typen ZF Mathers Clear Commander, disse er svært enkle å bruke sett i forhold til de andre jeg hadde. Nå slipper jeg å skifte grep og kan bruke turtall om behov, jeg har også synkronisering av turtall, ved bytte av spaker fra fly til inne må hendelen som skal ta over stå i nøytral, selve overføringen skjer ett sekund etter at knappen er trykket inn, man kan dermed flytte spaken til ønsket pådrag før overføring av kommando, resultatet er at turtallet kun endres litt under overføring.

Jeg tror dette har mye med vane. Hva er man vant med å håndtere. Jeg ser at amerikanere som importerer europeiske båter bygger om til to spaker, mens vi i Europa gjør motsatt. Hva som er best er nok derfor helt avhengig av hvem du diskuterer med og hva man er vant med å bruke :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...