Bergen dørk Startet 10.September.2013 Del på Facebook Startet 10.September.2013 Jeg har nå vært en hel sesong uten båt. Det er mange år siden sist og desperasjonen begynner å påvirke den mentale helsen. Planen har vært å gå over til en lukket vestlandsbåt med bra feriepotensiale for 4 personer; nærmere bestemt Saga 29 eller 315. Må samtidig erkjenne at familiesituasjonen er slik noen år framover at dette er ikke realistisk, men må jo ha båt! Når da familien ikke vil tilbringe hele ferien i båten for tiden, så har jo selvsagt far sjøl en viss utfordring. Har derfor begynt å se litt på en weekendcruiser vi kan ha noen år framover. Tre båter skiller seg ut og det er Skibsplast 685, 690 og Askeladden 705. De treffer "midt i hjertet" hva angår utstyrsnivå, størrelse og mulighet for begrenset med overnatting noen år framover (trur eg). Og jeg liker båtene. Har hatt en Skibsplast 660 tidligere, og bortsett fra at den var noe knapp, synes jeg at kvaliteten var gjennomgående. Mine spørsmål er da: 1. Vedlikeholdskostnader for en båt med utenbords 150-200 hk (ingen erfaring) og en dieselmotor med drev (erfaring, men lite med drev). Er vedlikeholdskostnadene med disse bensinmotorene vesentlig rimeligere enn disse små drevbåtene med motor på ca 200-300 hk, dvs slik at 2. Driftskostnadene (bensin vs diesel) med la oss si 100 timers bruk i året ikke ødelegger fullstendig det evnt positive i pkt 1 (hvis dere forstår)? Jeg er selvsagt klar over at det er andre faktorer som spiller inn (kjørekomfort, utstyrsnivå, støy osv) og jeg synes det er viktig at båten kan selges uten alt for stort verditap om noen år. Synspunkter? Jeg har over flere år likt veldig godt disse litt store (men ikke for store) weekendcruiserene, så mange alternativer til disse båtene er ikke hovedtemaet i denne tråden, men altså pkt 1 og 2. Har noen imidlertid erfaringer med disse 3 båtene de vil nevne (+/-), så er jeg takknemlig for det. Ship ohoi! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Robåten Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Påhengs er billigere i innkjøp en diesel. Hekkagr/drev er dyrere vedlikehold på en påhengsmotor. Med bare 100 timer driftstid i året så vil det lønne seg å kjøpe bensin. Klarer aldri å spare inn det ekstra du må betale for en diesel me så lite kjøring :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Ser du på de modellene jeg har oppgitt som alternativ, så er ikke prisforskjellen i innkjøp så store.... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
wabby Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Har nettopp kommet ut av denne tankekarusellen og endte opp med diesel. Jeg får krampe i hjernen når jeg leser om båter som har et bensinforbruk på 30liter i timen på marsjfart og suger over 60 liter i timen på flat pedal. Spesielt når pumpeprisen for båt er høyre enn for bil! Selv falt jeg på en Alicraft 740 med Mercruiser 4.2D diesel motor på 220HK. Jeg har null erfaring med innenbordsmotorer og drev, men har mye erfaring fra bil. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Jeg har sett på drivstoffbørsen og prisen pr liter bensin er ca fra kr 15 og oppover. Dieselprisen er her på disse kanter ned i under kr 9 pr liter. Har aldri hatt bensin, men driftskostnad skremmer meg foreløpig! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
soc Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Tror du misforstår poenget til "Robåten". Både diesel og innebords trekker i retning av dyrere vedlikehold enn bensin og utenbords. Fordelen (økonomisk) med diesel (som medfører innenbords) er lavere drivstoffutgifter. Poenget er derfor at du må ha en del driftstimer med diesel før de lavere drivstoffutgiftene sparer inn økte kostnader til vedlikehold, i forhold til utenbords bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Innenbords gir skikkelig badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Tror Robåten har et viktig poeng. Så må man se på om det er utgiftene ved drivstoffpumpen når man skal på tur eller årskostnad som veier tyngst... En annen ting når man er inne på forbruk, å regne liter pr time blir vel litt feil? man burde heller se på liter pr nautiske mil? Forbruk og fart henger gjerne sammen... Jeg selv kjører det edle drivstoff bensin, men er langt unna 100t pr år, så får det heller nappe litt i pengboka når jeg ser en bensinpumpe :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
REM Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 En annen ting når man er inne på forbruk, å regne liter pr time blir vel litt feil? man burde heller se på liter pr nautiske mil? Forbruk og fart henger gjerne sammen... Jo, er du ute etter en økonomisk milsluker ala en taxibåt el. er vel l/Nm mest relevant. Skal du derimot ha båten til kos, hygge og rekreasjon er liter pr time mest relevant. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
blia Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Jeg ville sett på utformingen på båten, mer enn på utenbords / innenbords - bensin / diesel. Gikk for BW konseptet i fjor, men savner definitivt badeplattformen bak på hekken. Så her er størrelse på unger, vanlige steder å legge til på mm avgjørende faktorer. Ellers er påhenger et utrolig lite arbeidskrevende konsept. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 om båten/motoren er så stor at man ikke får utenbords, er innenbords løsningen. utenbords er uten tvil enklere å serve, og billigere deler osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Mange gode poeng her som jeg tildels er klar over. Har aldri hatt båt med bensinmotor og lurer litt på hva de egentlige kostnadene er med vedlikehold av en større utenbords? Hva må gjøres årlig og evnt i intervaller, sånn helt overordnet og hva er kostnaden med dette? Dieselmotor har jeg bra kontroll på, men hva må gjøres med drev og hva er kostnadene her? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
soc Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Du finner noe priser i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/60267-hvor-mye-betaler-du-for-vinterlagring-og-service-av-din-baat/ Litt googling kan også resultere i noen eksempler, som f.eks her: http://www.herfoelmarina.no/tjenester/batopplag-vinterlagring/ Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 (redigert) Jo, er du ute etter en økonomisk milsluker ala en taxibåt el. er vel l/Nm mest relevant. Skal du derimot ha båten til kos, hygge og rekreasjon er liter pr time mest relevant.L/nm er alltid det som er relevant. Ellers ville jeg valgt utendørsmotor og Skibsplast.(Egentlig Ibiza 24/26 men det var ikke aktuelt for deg) Sjekk denne testen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-forskjellige-motorer-i-samme-båt Argumenterer vel litt for diesel den :-) Redigert 10.September.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 (redigert) Om det kun er tallene som skal tale så legg fram prisen for årlig service på en 150 hk diesel de som har og likedan for en påhenger 150-200 hk. Vanligvis vil tallene vise første alternativ koster noe mere. Du snakker så om hundre timer, 100 timer kan være så mangt og sier lite om hvor mye suppe som går med. Å putre rundt og nyte utsikten drar 1/10 av mengden som går med om båten kun skal brukes til transport. Du må isåfall heller se på hvor mange mil det evt kan bli. Mn om en da tar en vanlig snitt av alt så vil du komme til det går noen kroner mer til bensin enn diesel. Det vil i sluttsum med såpass lite bruk ikkje bli store forskjellen i totalkostnaden med å ha båt. Så det er likegreit å heller sjå på de andre faktorene først som sist. Mange snakker om problemer med tilgangen på bensin. Å måtte bære i kanner til en slik motor er ikkje noe kjekt i det heile tatt. Så har vi farten og forskjellen i komfort og støy. Badeplattform eller ei kan bli et være eller ikkje være, tilgang på varmtvann og defroster osv. Det blir en smakssak til slutt. Liter i timen som noen er veldig opptatt av er jo ikkje relevant på noe vis. Redigert 10.September.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 på innenbords service, SKAL drevet av, og ting skal sjekkes/inspiseres... mange jukser her, og da blir det billig... og dyrt senere :) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Skibsplast 675/730 HT er også fine båter med bakvegg og akterdekk. Nærmest en vestlandsbåt i miniatyr. Selv har jeg en 675 (utgaven med påhengsmotor) og er svært fornøyd med den. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 bør vel for ordens skyld nevne at jeg skal selge båten og muligens ikke er helt objektiv Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Gabi Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Jeg hadde en 22fot Uttern D66 i 2år med 225hk Verado påhenger. Båten veide snaue 2t med alt fullt. Nå har jeg Scand Baltic med dieselmotor og båt veier ca 5t. Erfaringsmessig service påhenger ca 7000 årlig. Diesel ca 10000. Forbruk: påhenger 15l/t, diesel snaue 10l/t. Si at vi for enkelthets skyld setter diesel til 10kr/l og bensin til 15kr/l. Over 100t blir bensinkostnader ca ca 22000kr og for diesel ca ca 10000. Forskjell 12000kr. Totalt sett inkl service er diesel ca ca 9000kr billigere. Hvis du gjør service selv blir prisen selvsagt mye lavere, men det er dyrere totalt sett med oljer og div til diesel. I tillegg må du skifte frostveske og div på diesel med jevne mellomrom. På diesel er det også mer arbeid med vinterkonservering. På en liten båt blir serviceplassen for en stor diesel veldig liten dvs knotete å jobbe med. Noe mer støy og vibrasjon på diesel. Fisker du mye vil påhenger være bedre. Totalt sett ober noen år vil diesel være marginalt billigere driftsmessig men mer knot med service. Med en såpass liten båt som du snakker om hadde jeg ikke giddi å kjøpe diesel. Hvis du da ikke setter pris på den større badeplattformen som diesel gir mulighet for. Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Nå er det vel ikke diesel som gir større badeplatform men innenbords motor uavhengig av motortype. Tar man Askeladden Voyager som ble nevnt først i tråden så blir den kun levert med innenbordsmotor. Jeg hadde uten tvil valgt størst mulig bensinmotor i denn båten. Forøvrig så er jeg enig i at liter PR time er helt uintresang, selv har jeg 2 stk VP D4 300 hk i hekken og båt på nær 10 tonn. Forbruk på maks fart er 110 liter PR time på begge to noe som jeg ikke tenker en tanke over, fullgass har man uansett kun i korte øyeblikk. Forbruk PR Nautisk mil ved marsfart er 3 liter PR mil. Snitt for sessongen ligger på under 2 liter PR nm. Med ca 1000 NM i sessongen går det ca 2000 liter diesel. Kostnad på diesel i sessongen blir ca kr 22 000 mens full service på begge motorer og drev ca kr 25 000. Så servicekostnaden er i høyeste grad relevant i regnestykket. Jeg har i underkant av 100 driftstimer i løpet av sessongen. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 nopain 99: koster en 225 verado i snitt 7000 kroner i året, i service?? Virkelig? Trenger den mer enn olje/filterskift og skift av gearolje? Og så impeller innimellom? Er det mye ekstra service p.g.a. kompressoren? For kompressoren er jo spesielt for verado motorene, og andre motorer uten, vi i så fall ha mindre vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Takk for mange gode innspill og råd sålangt! Skal klargjøre min posisjon: Jeg anser ikke innenbords bensin som noe alternativ. Sånn er det bare, så Askeladden 705 er i såfall med dieselmotor. Jeg antydet 100 timer sånn litt tatt ut av luften for å ha et utgangspunkt. Våre siste sesonger har lagt på det nivået. Jeg ser de gode poengene med badeplattform på innenbords og tilsvarende stuverom på utenbords. Har stor sans for akterport, noe 705 har. Det har ikke Skibsplast 690, men jeg synes den derimot har en bedre løsning for utgang via vindskjerm helt på babord side. Her er 705 litt mer pinglete. Så med 100 timer og et snittforbruk på 20 l/t (kanskje i høyeste laget, men skitt la gå) skulle drivstoff for Bensin bli ca kr 30 000 pr år Diesel bli ca kr 20 000 pr år Og service på Utenbords ca kr 7000 pr år Innenbords ca kr 15 000 (inkl bytte av belger på drev) pr år (selv om belger vel byttes 2. hvert år) Tenker da at service settes bort. Og da er vel drift av båten rimelig likt ved begge alternativ. Det er imidlertid en hel del som ikke kan kvantifiseres her, såsom opplevelse av båten i sjøen, støy osv. Eller hur? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gabi Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 GunR: Veradoen sin kompressor er vedlikeholdsfri. Skal ikke noe service på den. Heller ikke er det bytting av registerreim eller ventiljustering. Det eneste som er anderledes på Verado er skifte av reima til dynamo/kompressor hvert 3. år. Tar 10min å skifte. Det jeg tror er at verksted tar ca 1000-1500kr for å lese av feilmeldinger og sjekke cpu-en. Blodpris. Ellers tror jeg de tar ekstra pris bare fordi de kan og fordi de har lyst. I fjor tok jeg service selv. Skifte girolje og motorolje var lekende lett. Skifte bensinfilter tok 1 min. Ingen grunn i hele tatt at det burde være dyrere enn andre merker med service... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 (redigert) 7000 i årlige serviceutgifter på en påhenger virker fullstendig hinsides. Hvordan er det regnestykket satt opp? Redigert 10.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Ok. Det var blodpris ja. Vil jo si til trådstarter at det er flere momenter, som skroggjennomføringer på innenbords, og ikke på utenbords. Vil tro at hvis man tar service selv, vil utenbords bli betraktelig rimeligere enn innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.