Jump to content

Valgets kvaler - Bensin vs diesel, utenbords vs innenbords!?


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg har nå vært en hel sesong uten båt. Det er mange år siden sist og desperasjonen begynner å påvirke den mentale helsen. Planen har vært å gå over til en lukket vestlandsbåt med bra feriepotensiale for 4 personer; nærmere bestemt Saga 29 eller 315. Må samtidig erkjenne at familiesituasjonen er slik noen år framover at dette er ikke realistisk, men må jo ha båt! Når da familien ikke vil tilbringe hele ferien i båten for tiden, så har jo selvsagt far sjøl en viss utfordring.

 

Har derfor begynt å se litt på en weekendcruiser vi kan ha noen år framover. Tre båter skiller seg ut og det er Skibsplast 685, 690 og Askeladden 705. De treffer "midt i hjertet" hva angår utstyrsnivå, størrelse og mulighet for begrenset med overnatting noen år framover (trur eg). Og jeg liker båtene. Har hatt en Skibsplast 660 tidligere, og bortsett fra at den var noe knapp, synes jeg at kvaliteten var gjennomgående.

 

Mine spørsmål er da:

1. Vedlikeholdskostnader for en båt med utenbords 150-200 hk (ingen erfaring) og en dieselmotor med drev (erfaring, men lite med drev). Er vedlikeholdskostnadene med disse bensinmotorene vesentlig rimeligere enn disse små drevbåtene med motor på ca 200-300 hk, dvs slik at

 

2. Driftskostnadene (bensin vs diesel) med la oss si 100 timers bruk i året ikke ødelegger fullstendig det evnt positive i pkt 1 (hvis dere forstår)?

 

Jeg er selvsagt klar over at det er andre faktorer som spiller inn (kjørekomfort, utstyrsnivå, støy osv) og jeg synes det er viktig at båten kan selges uten alt for stort verditap om noen år.

 

Synspunkter? Jeg har over flere år likt veldig godt disse litt store (men ikke for store) weekendcruiserene, så mange alternativer til disse båtene er ikke hovedtemaet i denne tråden, men altså pkt 1 og 2. Har noen imidlertid erfaringer med disse 3 båtene de vil nevne (+/-), så er jeg takknemlig for det.

 

Ship ohoi!

mvh Bergen Dørk

Link to post

Har nettopp kommet ut av denne tankekarusellen og endte opp med diesel.
Jeg får krampe i hjernen når jeg leser om båter som har et bensinforbruk på 30liter i timen på marsjfart og suger over 60 liter i timen på flat pedal. Spesielt når pumpeprisen for båt er høyre enn for bil!

 

Selv falt jeg på en Alicraft 740 med Mercruiser 4.2D diesel motor på 220HK. Jeg har null erfaring med innenbordsmotorer og drev, men har mye erfaring fra bil.

Link to post

Tror du misforstår poenget til "Robåten".

Både diesel og innebords trekker i retning av dyrere vedlikehold enn bensin og utenbords.

Fordelen (økonomisk) med diesel (som medfører innenbords) er lavere drivstoffutgifter.

Poenget er derfor at du må ha en del driftstimer med diesel før de lavere drivstoffutgiftene sparer inn økte kostnader til vedlikehold, i forhold til utenbords bensin.

Link to post

Tror Robåten har et viktig poeng. Så må man se på om det er utgiftene ved drivstoffpumpen når man skal på tur eller årskostnad som veier tyngst... En annen ting når man er inne på forbruk, å regne liter pr time blir vel litt feil? man burde heller se på liter pr nautiske mil? Forbruk og fart henger gjerne sammen... Jeg selv kjører det edle drivstoff bensin, men er langt unna 100t pr år, så får det heller nappe litt i pengboka når jeg ser en bensinpumpe :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

En annen ting når man er inne på forbruk, å regne liter pr time blir vel litt feil? man burde heller se på liter pr nautiske mil? Forbruk og fart henger gjerne sammen...

 

Jo, er du ute etter en økonomisk milsluker ala en taxibåt el. er vel l/Nm mest relevant. Skal du derimot ha båten til kos, hygge og rekreasjon er liter pr time mest relevant.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Mange gode poeng her som jeg tildels er klar over. Har aldri hatt båt med bensinmotor og lurer litt på hva de egentlige kostnadene er med vedlikehold av en større utenbords? Hva må gjøres årlig og evnt i intervaller, sånn helt overordnet og hva er kostnaden med dette? Dieselmotor har jeg bra kontroll på, men hva må gjøres med drev og hva er kostnadene her?

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jo, er du ute etter en økonomisk milsluker ala en taxibåt el. er vel l/Nm mest relevant. Skal du derimot ha båten til kos, hygge og rekreasjon er liter pr time mest relevant.

L/nm er alltid det som er relevant.

 

Ellers ville jeg valgt utendørsmotor og Skibsplast.(Egentlig Ibiza 24/26 men det var ikke aktuelt for deg)

 

Sjekk denne testen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-forskjellige-motorer-i-samme-båt

 

Argumenterer vel litt for diesel den :-)

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post

Om det kun er tallene som skal tale så legg fram prisen for årlig service på en 150 hk diesel de som har og likedan for en påhenger 150-200 hk. Vanligvis vil tallene vise første alternativ koster noe mere.

Du snakker så om hundre timer, 100 timer kan være så mangt og sier lite om hvor mye suppe som går med. Å putre rundt og nyte utsikten drar 1/10 av mengden som går med om båten kun skal brukes til transport. Du må isåfall heller se på hvor mange mil det evt kan bli.

Mn om en da tar en vanlig snitt av alt så vil du komme til det går noen kroner mer til bensin enn diesel.

Det vil i sluttsum med såpass lite bruk ikkje bli store forskjellen i totalkostnaden med å ha båt. Så det er likegreit å heller sjå på de andre faktorene først som sist.

Mange snakker om problemer med tilgangen på bensin. Å måtte bære i kanner til en slik motor er ikkje noe kjekt i det heile tatt.

Så har vi farten og forskjellen i komfort og støy. Badeplattform eller ei kan bli et være eller ikkje være, tilgang på varmtvann og defroster osv. Det blir en smakssak til slutt.

 

Liter i timen som noen er veldig opptatt av er jo ikkje relevant på noe vis.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Skibsplast 675/730 HT er også fine båter med bakvegg og akterdekk. Nærmest en vestlandsbåt i miniatyr. Selv har jeg en 675 (utgaven med påhengsmotor) og er svært fornøyd med den.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg hadde en 22fot Uttern D66 i 2år med 225hk Verado påhenger. Båten veide snaue 2t med alt fullt. Nå har jeg Scand Baltic med dieselmotor og båt veier ca 5t.

 

Erfaringsmessig service påhenger ca 7000 årlig. Diesel ca 10000.

 

Forbruk: påhenger 15l/t, diesel snaue 10l/t. Si at vi for enkelthets skyld setter diesel til 10kr/l og bensin til 15kr/l. Over 100t blir bensinkostnader ca ca 22000kr og for diesel ca ca 10000. Forskjell 12000kr.

 

Totalt sett inkl service er diesel ca ca 9000kr billigere.

 

Hvis du gjør service selv blir prisen selvsagt mye lavere, men det er dyrere totalt sett med oljer og div til diesel. I tillegg må du skifte frostveske og div på diesel med jevne mellomrom.

 

På diesel er det også mer arbeid med vinterkonservering.

 

På en liten båt blir serviceplassen for en stor diesel veldig liten dvs knotete å jobbe med.

 

Noe mer støy og vibrasjon på diesel. Fisker du mye vil påhenger være bedre.

 

Totalt sett ober noen år vil diesel være marginalt billigere driftsmessig men mer knot med service.

 

Med en såpass liten båt som du snakker om hadde jeg ikke giddi å kjøpe diesel. Hvis du da ikke setter pris på den større badeplattformen som diesel gir mulighet for.

Link to post

Nå er det vel ikke diesel som gir større badeplatform men innenbords motor uavhengig av motortype. Tar man Askeladden Voyager som ble nevnt først i tråden så blir den kun levert med innenbordsmotor. Jeg hadde uten tvil valgt størst mulig bensinmotor i denn båten.

 

Forøvrig så er jeg enig i at liter PR time er helt uintresang, selv har jeg 2 stk VP D4 300 hk i hekken og båt på nær 10 tonn. Forbruk på maks fart er 110 liter PR time på begge to noe som jeg ikke tenker en tanke over, fullgass har man uansett kun i korte øyeblikk.

 

Forbruk PR Nautisk mil ved marsfart er 3 liter PR mil. Snitt for sessongen ligger på under 2 liter PR nm. Med ca 1000 NM i sessongen går det ca 2000 liter diesel. Kostnad på diesel i sessongen blir ca kr 22 000 mens full service på begge motorer og drev ca kr 25 000. Så servicekostnaden er i høyeste grad relevant i regnestykket.

Jeg har i underkant av 100 driftstimer i løpet av sessongen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Takk for mange gode innspill og råd sålangt!

 

Skal klargjøre min posisjon: Jeg anser ikke innenbords bensin som noe alternativ. Sånn er det bare, så Askeladden 705 er i såfall med dieselmotor. Jeg antydet 100 timer sånn litt tatt ut av luften for å ha et utgangspunkt. Våre siste sesonger har lagt på det nivået.

 

Jeg ser de gode poengene med badeplattform på innenbords og tilsvarende stuverom på utenbords. Har stor sans for akterport, noe 705 har. Det har ikke Skibsplast 690, men jeg synes den derimot har en bedre løsning for utgang via vindskjerm helt på babord side. Her er 705 litt mer pinglete.

 

Så med 100 timer og et snittforbruk på 20 l/t (kanskje i høyeste laget, men skitt la gå) skulle drivstoff for

Bensin bli ca kr 30 000 pr år

Diesel bli ca kr 20 000 pr år

 

Og service på

Utenbords ca kr 7000 pr år

Innenbords ca kr 15 000 (inkl bytte av belger på drev) pr år (selv om belger vel byttes 2. hvert år)

 

Tenker da at service settes bort.

 

Og da er vel drift av båten rimelig likt ved begge alternativ. Det er imidlertid en hel del som ikke kan kvantifiseres her, såsom opplevelse av båten i sjøen, støy osv.

 

Eller hur?

mvh Bergen Dørk

Link to post

GunR: Veradoen sin kompressor er vedlikeholdsfri. Skal ikke noe service på den. Heller ikke er det bytting av registerreim eller ventiljustering. Det eneste som er anderledes på Verado er skifte av reima til dynamo/kompressor hvert 3. år. Tar 10min å skifte. Det jeg tror er at verksted tar ca 1000-1500kr for å lese av feilmeldinger og sjekke cpu-en. Blodpris. Ellers tror jeg de tar ekstra pris bare fordi de kan og fordi de har lyst.

 

I fjor tok jeg service selv. Skifte girolje og motorolje var lekende lett. Skifte bensinfilter tok 1 min. Ingen grunn i hele tatt at det burde være dyrere enn andre merker med service...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...