Gabi Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Folk i båt: Det er flere tråder her inne om å bli flådd på service.... De tar markedspris. Jeg oppdaget at de tok blant annet en times arbeid for å skifte reima....som faktisk bare tar 10min å skifte... Jeg konfronterte det med de og da slo de av halve prisen. Sånn helt uten videre. Og dette var på Mercury verksted...som burde kunne motoren.... Link to post
DieselDahl Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Jeg fikk "tilbud" på 7100,- for service på en evinrude 115 men den trengs bare hvert tredje år. Service: 2950,- Deler: 1500,- Impellerskifte: to timer, 2000,- Impeller: 600,- Avlesing av ECU kommer i tillegg og må gjøres for å opprettholde garantien. Vinterkonservering gjør du selv fra førerplass. Jeg har selv to innenbords bensin og kan ikke fatte at noen gidder å betale andre for å bytte olje, filter, plugger, anoder, belger og impeller. Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 (redigert) Nei, det var ikke min mening å komme med vanvittige service-priser, Folk i Båt. :-) Jeg så bare litt på hva et serviceverksted det var referert til her hadde som standardpris. Egentlig så tenker jeg også at det kanskje er litt mer sutalaust med utenbords enn innenbords når båten er såpass beskjeden. Har bare ikke noe forhold til så store utenbordsmotorer og har innbilt meg at her må det kanskje eksperter til for å få utført service. Vinterkonservering fra førerplassen? Hva ligger i det, DieselDahl? Redigert 10.September.2013 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
DieselDahl Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Evinrude E-tec er totaktsmotorer med rettede smøredyser som styres elektronisk av ECU'en. Dette gjør oljeforbruket fabelaktig lavt og har også den fordelen at når du skal fogge motoren for opplag starter du bare en egen sekvens vha gasspaken og tenningsnøkkelen. Ikke behov for noe verksted. For å skylle ut saltet av kjølekanalene kobler du bare på hageslangen på en egen tilkobling utenpå motoren. Til slutt tilter du ned motoren så alt vannet blir drenert. Link to post
motor Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 I sommer tilbakela vi 1000 nm på ferieturen. Det gikk med ca 1300 liter bensin på båt ca 1700 kg og 4 takter på 150 hk. Service gjør jeg selv og vil bestå av oljeskift, intet annet. Jeg ville aldri valgt diesel og hekkagregat pga alle kostnadene som vil påløpe over tid. Service er bare en liten del av utgiftene mange opplever med innenbordsmotor.. Kjøp med moderne outboarder og kjør trygt og bekymringsløst..Fortrinnsvis Japansk kvalitet:) Link to post
WGM36 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Regnet litt grovt på dette, vet ikke hvordan båt du har, så kan hende jeg bommer så det holder. Båt på 1700 kg, tipper den er ca 23 fot? Liten diesel motor i denne type båt vil neppe bruke mer en ca 1 l pr nm mil, Drivstoff kostnad bensin ca kr 20000.- Diesel kostnad ca kr 11000.- Forsikring vil være litt dyrere på en utenbords motor, tror kostnadene fordelt over noen år vil være ganske så like. Men har du en båt med diesel vil nok denne være mye lettere å selge når den tid kommer. Skjønner likevel godt folk som velger utenbords i denne klassen. mvh Terje Link to post
Bergen dørk Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 På Skibsplast 685 er det stort sett Mercury Verado utenbords. På både 690 og Askeladden 705 så er det stort sett Mercruiser 2.8 eller 4.2 i ytelsen 200-230 hk. Synspunkter på det? mvh Bergen Dørk Link to post
Madserazzi Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Har hatt 705 med 210 Hk bensin i 3 år og vært storfornøyd med den. Byttet båt nå i sommer til 30 fot. Helt enig med de som mener at bensin er det beste alternativet i disse båtene, men uansett. Mitt råd: prøvekjør alle 3 båtene i litt sjø og vind med full oppakning, dvs antall personer det er aktuellt å ha ombord når dere skal på tur. Jeg har ikke prøvd skibsplastene, men etter en slik test tror jeg du vil tillegge bensin/diesel spørsmålet litt mindre vekt, og se mer på båtene i seg selv som jeg mener er det viktigste. Link to post
Bergen dørk Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 705 med 210 hk bensin: Hva har din erfaring med forbruk vært og hva anser du som fordeler/ulemper med båten? Har en oppfatning av at innenbords bensin er tungsolgt. Hva er din erfaring her? mvh Bergen Dørk Link to post
gbraen Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Evinrude E-tec er totaktsmotorer med rettede smøredyser som styres elektronisk av ECU'en. Dette gjør oljeforbruket fabelaktig lavt og har også den fordelen at når du skal fogge motoren for opplag starter du bare en egen sekvens vha gasspaken og tenningsnøkkelen. Ikke behov for noe verksted. For å skylle ut saltet av kjølekanalene kobler du bare på hageslangen på en egen tilkobling utenpå motoren. Til slutt tilter du ned motoren så alt vannet blir drenert. Fabelaktig lavt er vel å ta i. Mellom 60:1 og 70:1 oljeforbruk på E-Tec. Bensinen blir 2-3 kroner dyrere pr liter alt etter hvor du kjøper oljen. Link to post
-morten- Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Ser det fokuseres veldig på servicekostnader og forbruk. Det er en del andre ting man må ta i betraktning også. Det er selvfølgelig alt etter hvilken båttype du skla ha, men enkelte båter har bedre sjøeegenskaper med innenbords enn med utenbords. lavere tyngdepunkt og vekta mer balangsert, mere tyngde kan også være positivt på enkelte skrog. Enkelte trives bedre med diesel ombord i båt enn med bensin. kansje mest psykisk. mere muligheter for drift av servo, tilkobling av varmesløyfe, kansje evne til å dra større dynamo, eller andre ting som drives av reimhjul.. Vedlikeholdskostnad i snitt per år kan du klare å få mye mindre enn 7000 per år på en moderne påhenger.. det vanlige vedlikehold gjør du lett selv. reg reim impeller samt motorjustering anbefales gjort på aut. verksted så klart.. men dette er jo ikke noe du gjør hvert år.. Så klart er det ikke alle som har interesse eller lyst til å ta service selv da og det er jo en ærlig sak. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Madserazzi Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Tatt i betraktning båtstørrelse og fartsressurser synes jeg personlig forbruket har vært meget bra. Har aldri logget spesifikt forbruk, men mener å huske fra en test at i 26 knop er forbruket ca 34 l/t som vel gir 1,3l /Nm, om jeg regner riktig. I 31 knop tror jeg forbruket er ca 46 l/t som forutsatt rett regnemåte gir ca 1,5 l/Nm. Har bekjente med DC/jeep og utendørs motor jeg vet bruker betydlig mer enn dette med omtrent samme motorstørrelse. Jeg solgte ikke men byttet mot større og eldre båt. Hadde noen som var og prøvekjørte, og fikk noen henvendelser rett etter at båten var solgt(litt treg med å oppdatere finn) så inntrykket mitt er at denne typen båter er greit å bli kvitt igjen. Hvorfor folk er skeptiske til bensinmotorer i disse båtene er for meg en gåte. Jeg prøvekjørte en med enten 165 eller 185 Hk diesel(husker ikke helt), og konkluderte med at det ikke passet særlig godt i denne båten. Oppfattet dette som undermotorisering, og støynivået var heller ikke på topp. Godt mulig at dieselmotoriserte alternativer er mer lettsolgt, men min helt personlig oppfatning er at dette er grunnløse fordommer, særlig med tanke på merkost ved anskaffelse. Om du får igjen det ved salg er vel umulig å forutsi. Når jeg kjøpte for 3 år siden måtte jeg gitt nesten 100K mer for en med dieselmotor, attpåtil med mindre Hk, så det var aldri aktuellt. Alt i alt har vi vært meget fornøyde med 705, og er veldig glade for at vi landet på det når vi kjøpte. Vi fikk 3 fots syken begge to og har oppgradert til 30 fot. Komfortabel, sjøsterk båt, dog uten de helt store sportslige egenskapene. Liten nok til å dra på fisketurer etc alene, men stor nok til 14 dager ferietur med 2 voksne og 2 barn.(trangt over tid, men det går) Link to post
hanto1 Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Med diesel får man også mulighet for varmtvann & defroster. Hvirdan prisleiet mht videresalg ligger på diesel kontra påhengs vet jeg ikke , men dette kan være et moment til og ta inn i rengestykket. Link to post
andersb Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 får da det på inboard bensin også hanto1... på verado? og endel andre outboards får du vel også kjølesløyfe nå? Link to post
hanto1 Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 I innlegg #22 sier trådstarter innenbords bensin ikke er noe alternativ.. Link to post
Bergen dørk Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Ja, jeg har for mange år siden gjort en slik vurdering tidligere; rett eller galt; er ikke komfortabel med bensinmotor "inne i båten". mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Kanskje på tide å få synspunkt på de konkrete båtene det kikkes på: Askeladden 705: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43501733 Skibsplast 690: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43433107 Skibsplast 685: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42125464 Synspunkter? mvh Bergen Dørk Link to post
glalaks Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Askeladden er vel litt større og "mere" båt.. Pent eksemplar! Skibsplastene er mere moderne og nyere utstyr, og litt trangere kanskje ? Liker alle tre jeg.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bergen dørk Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Kom over en artikkel om økonomi, støy osv med bensin vs diesel, som jeg vil dele med dere. Konklusjonen her er, der en bensinversjon (innenbords) sammenlignes med 2 dieselmotorer i samme båt: "Totalt sett er det et spørsmål om bruksmønster og prioriterte egenskaper som avgjør hvilken motor du velger i en båt på rundt 7 meter. Du skal kjøre relativt langt hver sesong, eller planlegge å eie båten lenge, om det lave dieselforbruket skal kompensere en betydelig høyere båtpris. Volvo Penta D3-190 er den mest konkurransedyktige av dieselmotorene, sett opp mot Mercruiser 5,0 L MPI. Den er noe mer stillegående, og er litt bedre når det kommer til akselerasjon. På toppfart må den imidlertid sett seg klart slått. Også med forbruk og økonomi inne i bildet er ikke forskjellene større enn at en bensinmotor fortsatt er et reelt alternativ i denne og mindre båtstørrelser." http://www.klikk.no/motor/baat/article495820.ece mvh Bergen Dørk Link to post
Folk I Båt Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 (redigert) Se også innledningen av denne testen der de går inn på forbruk. Båtmagasinets tester er tydeligvis ikke linkbare, så her er et utdrag av dems test av diverse pilothousebåter med innenbords diesel og med utenbords bensin "TEST: Arvor 215, Bénéteau Antares 650, Jeanneau Merry Fisher 655, Quicksilver 640 Pilothouse Overraskende forbruk Toppfarten med dieselmotorene havner rundt 20 knop, og beste marsjfart ligger mellom 15 og 17 knop. Toppfarten med utenbordsmotorene ligger rundt 30 knop og beste marsjfart mellom 20 og 25 knop. Støyverdiene ligger på omtrent samme nivå opp til ca 15 knop på samtlige motorer, men i høye hastigheter er utenbordsmotorene betydelig stillere. Drivstofforbruket ligger derimot svært likt ved eksakt samme hastighet. Ved 20 knops fart havner samtlige motorer på rundt 0,8 liter per nautisk mil! Dette viser at de moderne firetakterne ligger svært nær marinedieslene når det gjelder drivstofføkonomi." Redigert 17.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Link to post
Bergen dørk Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 (redigert) I en oppsummering av 3 tester sier klikk.no om dette segmentet, dvs 23 fot: "Når båten blir større, blir valgene tøffere. I testen med den 23-fots daycruiseren Flipper 705 DC, møtes en 5,0-liters V8 bensinmotor, en fire-sylindret 2,8-liters diesel og en fem-sylindret 2,5-liters diesel. Effekten ligger på 260, 230 og 190 hk. Her er er forbruksfordelen til dieselmotorene større, og ligger i regionen 30-50 %. Men bensinmotoren er fortsatt raskest, med 3-6 knop avstand til båtene med diesel. Den beste dieselmotoren overrasker med lavt støynivå, men økonomisk er det fortsatt et åpent regnestykke om diesel faktisk lønner seg. Særlig hvis du handler en bruktbåt der prisforskjellen mellom diesel og bensinutgave relativt sett er stor." Nå er vel imidlertid ikke prisforskjellen så veldig stor mellom en Skibsplast 685 og en 690!? Snakker vi imidlertid om en Askeladden 705, så er prisforskjellen større....men jeg kan altså ikke tenke meg innenbords bensin. Se her for mer: http://www.klikk.no/motor/baat/article495920.ece Redigert 17.September.2013 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
DieselDahl Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=39096136 Maken til plassutnyttelse og elegant design finner du ikke i båter med påhengsmotor. Link to post
Bergen dørk Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Man kan jo alltids bli imponert, men den bensin-båten der er langt utenfor budsjett og heller ikke et konsept jeg for min del falt for. :-) mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn