Jump to content

Bo-i-båt, mest velegnede "allround" båttype.

M4cr0s

Recommended Posts

Sysler med tanken om å bo i båt for en periode i og med at jeg ikke har noen sjanse til å komme inn på det ordinære boligmarkedet og elsker sjøen.

Jeg er en for lengst utvandra nordlending tidlig i 30-åra, kommer fra en sjøfartsfamilie med en far som var skipper i utenriks og supply i mange, lange år. Sjøl har jeg bare båtfører'n og har hatt sommerjobber på dekk i supply på Nordsjøen. Jeg har også stelt og tussla med en 30 fots olja tresjark fra ca 1980 med en Status Marine diesel (i praksis Volvo Penta på lavere turtall) så er ikke fullstendig om enn nesten blank.

Min bosituasjon er i ferd med å endre seg å jeg ser på andre alternativer enn å leie. Min kongstanke er et fartøy på 30-45 fot med en gjerrig, rolig diesel som gjør 7-12 knop, helst noe dekk (fiske og opphold) og det meste av "infrastruktur" om bord, som varmt og kaldt, helst dusj, do, gassbluss, kjøleskap osv (i alle fall på landstrøm). I størst mulig grad bør den være håndterbar av én person og generelt sett en god sjøbåt. Jeg veit det finnes mye rart på markedet og jeg er egentlig åpen for det meste, tre, plast og stål. Er også villig til å gjøre noe interne ombygginger sjøl. Har nok en iboende svakhet for tradisjonelle skøyter av tre og er ikke redd for vedlikeholdet så lenge det strekker seg til oljing, stoffing og ytre stell + generelt vedlikehold av motor, men siden jeg har jobbet i båtpleiebransjen så veit jeg hva som kreves på plast og stål også. Rent layout-messig er disse eldre (ombygde) treskøytene ofte enten upraktiske eller veldig tunge i toppen. Skal jeg bo i båt, må det også være en båt som egner seg for lengre turer og tåler en del sjø, mao. ikke akkurat en pram.

Om noen har tips, ris, ros eller synspunkter rundt temaet så tar jeg gladelig imot. Jeg sikter mot et budsjett på rundt en kvart mill + depositum på båtplass, typ. Kongen i Oslo.

Mac

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...