Jump to content

Flaggruten legges ned


Frøken Fryd

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Fikk gleden av å følge "Tidebris" sist søndag, dagen før de tok den siste turen. Ville ta ruta Stavanger-Bergen-Stavanger, som en siste mimretur etter å ha tatt Flaggruten noen ganger opp gjennom årene. Vurderte også mandagen, men da var det meldt pøsregn og en del vind, så valgte heller den (sannsynligvis) mer komfortable turen dagen før. Det var en blanding av sol og litt regn, passelig med bølger. En fin tur, men samtidig vemodig. En årelang kommunikasjonsnerve langs Vestlandsskysten i oppløsning. Merket det på stemningen ombord gjennom drøs med et par av mannskapet, de håper jo på at ruta skal tas opp igjen.

 

Komforten ombord overskygger alternativene etter min mening. Var oppe en tur på dekk underveis, der sto det folk og røykte (det sto skilt med at det var tillatt), det er ikke mange kollektive transportmåter i dag som gir folk den muligheten. Å kunne gå rundt og se ut vinduene underveis, ta seg en tur på "littlarommet" (som er ganske stort ombord) for så å slå av en drøs med folk rundt kioskmaskinen er sjelden kost i dagens transportformer. Alternativet buss kan ikke sammenlignes. Alternativet fly er forsåvidt greit nok, men skal man komme seg fra Stavanger sentrum til Sola flyplass, sjekke inn, gjennom sikkerhetskontrollen, fly litt, så sjekke ut på Flesland og busse/drosje ned til Bergen sentrum er man ikke så veldig langt unna de fire timene det tar med Flaggruta. I tillegg slipper man køfestivalen på flyplassene, pygmésetene på flyet og dotter i ørene, som for min del er synonymt med stress. Så finner det meget trist at Flaggeuta på tross av alt dette ikke har vært konkurransedyktige etter Rennfast kom.

 

Hadde med iPaden for å følge med litt underveis, gjør ofte dette på ferjer og slikt :wink: Ifølge Navionics brukte vi 8 timer og 40 minutter tur-retur på søndag. Vi hadde en snittfart på 24,4 knop (inkludert stoppene underveis), men vi lå mest +/- 30 knop på det jevne da vi først var skikkelig i siget.

 

Arne Søllesvik har skrevet en fin artikkel på Skipsrevyen.no, en kjapp og grei gjennomgang av Flaggrutens, eller Westamaranens som vi pleier kalle den her, sin historie. En epoke gjennom 53 år er slutt.

 

Som Søllesvik skriver; "Hvil i fred".

 

bilde

Link to post

Brukte flaggruten regelmessig da jeg ukependlet til Stord, fra Flesland brygge for 13år siden, behagelig reisemåte.. Har i tiden etter alltid brukt flaggruten når jeg har reist mellom Bergen.Haugesund- Stavanger.. Men nå er den epoken over skjønner jeg..

 

Med flere bruer og tunneler så er jeg redd at det meste vil gå per vei fremtiden, billigere og raskere mellom de store byene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ja, de nevnte det ombord at Kystbussen tar en del av kundegrunnlaget. Tidene forandrer seg jo, men ikke alltid til det bedre. Er vel noe vi dessverre bare må akseptere.

 

Selv har jeg tatt Flaggruten i forbindelse med besøk av slekt på blant annet Bømlo. Slekta har også brukt ruta opp og ned langs kysten, lenge var Flaggruta det eneste reelle alternativet hvis man ikke hadde bil.

 

Sist gang jeg tok ruta nordover (bortsett fra den tidligere nevnte mimreturen) var det kun til Koparvik, i forbindelse med kjøp av båten jeg har nå. Synes det var en grei måte å komme seg fram til selger uten å måtte styre med å ha ekstra folk med til å kjøre tilbake bilen. Nå legges heldigvis ikke ruta til Haugesund helt ned da, den opprettholdes, samtidig med at Stord-Bergen fortsetter. Det er kun båtforbindelsen mellom fylkene som forsvinner, men trenden med hva vi kan forvente oss av kollektiv båttransport langs kysten framover er jo innlysende.

Link to post
Hurtigbåttransport er langt frå så miljøvennleg som mange ynskjer å tru.

Er det andre enn meg som har irritert seg over bajasskøyringa til Flaggruten?

(Ja eg veit at nyttetrafikk har forkjøyrsrett.)

Ikke enig. Tvert i mot.

Padlet i noen år på jobb, og traff hver morgen flaggruten på vei til Haugesund på vei ut byfjorden litt utfor Tjuvholmen i byfjorden.

Jeg traff dem på litt varierende steder, men ca litt etter der de kan gi på etter at de er ute av vågen området.

Uten unntak ventet de med å gi gass til etter at de hadde passert meg.

Stor honnør til flinke og hensynsfulle sjøfolk. :clap:

Trist det legges ned . :thumbsdown:

 

PS : Helgøy ekspressen derimot prøvde å senke meg selv inne i vågen hvis de fikk ferten av meg, ikke like stor honnør til dem, men jeg våknet ihvertfall alltid skikkelig når jeg traff på dem,,, :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Må si meg enig med Erik der, har alltid opplevd Flaggruten som svært hensynsfull. I motsetning til flere av de mer lokale hurtigbåtene her i Ryfylke.

 

Når det gjelder miljøfarlig utslipp er det en annen sak - klart det koster å skyve de tunge skrogene opp i 30 knop. Så med tanke på miljøet finnes det nok bedre alternativer. Men i alle fall bedre enn fly!

 

Uansett; en viktig og samlende epoke i Vestlandets hurtigbåthistorie er dessverre over.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Jeg vil tippe en Boeing 737-800 bruker ca 2000 liter jet-A1 på den korte turen fra Sola til Flesland. Kan nok variere en hel del med take-off og landingsretninger på de to flyplassene samt vær og evt venting.

Liter pr sete pr time er oppgitt til 18,5 liter. Det er nok et snitt med rimelig fullt fly, så det vil nok i realiteten være noe høyere på korte turer.

 

Se under 737-800

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation

 

Hva bruker en stor katamaran slik som brukes på Flaggruten? 20-25 l/nm?

 

Forøvrig ikke enkelt å sammenlinge da båten går innom et stort antall havner som en rutebuss mens flyet går direkte fra A til B og så må folk komme seg videre til sin destinasjon.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

..Lite er mer subsidiert enn hurtigbåtene.

Selve Flaggruten var Norges eneste usubsidierte hurtigbåtrute fram til den ble nedlagt (men ja, de korresponderende lokalrutene er subsidierte). Synes ikke 1080kr tur/retur er så galt. I alle fall ikke sammenlignet med fly der man i tillegg må betale for transport fra bykjernene til og fra flyplassene.

Link to post

http://www.skipsrevyen.no/flaggruten-stavanger-bergen-er-historie-etter-53-ars-drift/

 

Dette var jo en trist melding! Personlig er jeg optatt av maritim historie og synes hurtigbåtene er et fint innslag langs kysten. Om sommeren når jeg er på hytta i Trondheimsleia tar vi ofte en tur med Hurtigbåten. rask og fin transport samt at det i finvær går an å sitte på akterdekket å få med seg flott natur. Jeg har jo seilt i de fleste hurtigbåtleder med MTB og sett hurtigbåtene både på vestlandet og Nord Norge. Jeg synes dem er viktige i samfunnet og dem har stor betydning for folk som bor ute i øyene.

Legger ut en link her, og har i årevis blitt fasinert over hydrofoilbåtene som gikk på 60-70 tallet! Til dags dato har jeg ikke opplevd bajaskjøring fra hurtigbåter langs norske kysten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...