Jump to content

"Mystisk" jolle med navnet ENDELIG i Fjordparken, Drammen


Mizar

Recommended Posts

Jeg går tur i Fjordparken, Drammen med bikkja nesten hver dag, og noen ganger dukker det opp ting som kommer drivende med elva. Jeg har dratt opp tømmerstokker som kunne skade fritidsbåter, og en dag kom det drivende en flåte med komplett rasteplass på toppen: bord, krakker - en skikkelig rasteplass på pontonger.

 

bilde

 

Nå fant jeg en jolle som noen kanskje eier og da jeg kikket nærmere på den, var den fortøyd til et tre inne på land, og låst med hengelås og kjetting. Rusten kjetting, ny hengelås. Inni lå det et splitter nytt tau knyttet til en middels stor stein - et primitivt anker.

 

Siden dette er så uvanlig, hvem legger fra seg en låst jolle på et kommunalt turområde på denne måten, tenkte jeg kanskje noen her på forumet eier den eller kjenner den igjen.

 

bilde

 

Jolla er merket med navnet ENDELIG.

 

Mine tanker går til den nærliggende båtforeningen og når kveldene nå blir mørkere utover høsten, ser jeg ikke helt bort ifra at den ligger klar for ekspedisjoner dit, hvis noen tenker å bruke denne jolla til kvikke tyveriraid. Dette er nesten en perfekt plassering, med en liten brygge og bilparkering 15 meter unna på denne siden av elva, og samtidig bare noen hundre meter fra millionverdiene i den oppfylte båthavna på den andre siden av elva.

 

Men det kan også hende at det bare er noen polske fiskere som har fått lyst til å sette garn eller fiske fra båt i stedet for fra land. Uansett forklaring, dette er uvanlig. Og er noe uvanlig, er det ofte også noe uvanlig som foregår.

 

Hvis noen savner eller kjenner igjen denne jolla, er det bare å kontakte Drammen Politikammer, som er varslet.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det var et litt uvanlig navn på denne jolla, og det minnet meg på at jeg passerte en eldre Windy 8600 (tror jeg det var) innenfor Snarøya på vei inn mot Sandvika sist lørdag. Denne het også "Endelig", så kanskje er det en sammenheng her? Jeg vet ikke om det går an via Telenor å sjekke om det finnes en VHF konsesjon på dette navnet og ta det videre derfra ?

Link to post
Share on other sites

VHF-registeret kan man sjekke her: http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Ser ut til at det er ikke mindre enn 11 båter som heter "Endelig".

 

Er det vanlig at man kaller jolla det samme som "hovedskipet" kanskje? -For jolla har jo ikke egen vhf i hvertfall.

Ellers er det spennende å følge med på om "Endelig" viser tegn til å ha vært brukt fra dag til dag. Bikkja og jeg er borte og snuser litt på den nesten daglig....

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg oppdaterer denne tråden litt, siden det er lagt inn en ny tråd med lignende problemstilling...

 

Jeg fant som nevnt eieren og fikk muntlig tillatelse til å ta den. Ombestemte meg så den lå der ett år til. Etter at den hadde ligget på kommunal grunn i over ett år, fikk jeg vite at grunneier hadde rett til å tilegne seg en etterlatt båt etter ett år. Eieren jeg sporet opp, var ikke interessert i den, og den var stjålet eller "forsvunnet" for lang tid siden.

 

Så jeg ringte grunneier, Drammen kommune, og spurte om dt var greitt at jeg tok den og ryddet opp i parken for dem på den måten. Det var greitt.

Deretter lå den i haven en vinter og så fant jeg ut at den var for dårlig til å restaureres. Nå er den kastet. Måtte godsnakke med renovasjonsselskapet, men slapp til slutt å dele den opp først.

Så da gikk den rett i restavfallskontaineren. Stor lettelse.

 

Så hvis den ligger på land den jolla i den andre tråden om dette, er det grunneier som avgjør hva som skal skje med den etter at den har vært uavhentet i ett år. Jeg har dessverre ikke noen henvisning til lovteksten lenger, men det har kanskje andre.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...