Tallisman Startet 11.September.2013 Link til dette innlegget Startet 11.September.2013 Prøver meg med en liten forespørsel før jeg takker ja til tilbudet. Saken er den att jeg har fått ett pristilbud på 25000 for og blåse av gammelt bunnstoff på 32 fots Båt og påføre 2 strøk Primer og 2 strøk bunnstoff. Lurer på om dette høres ut som en grei pris eller om jeg bør undersøke om det er noen som hvil og kan utføre denne jobben billigere. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Nå fins det de som mener vanntett primer gjør mer skade enn nytte. Men det til side; hvis du skal ha på primer for å få det tilnærmet vanntett så legg på så mange strøk som produsenten anbefaler, det er nok fler enn to. Syns ikke prisen høres ille ut, men hva koster det deg egentlig å sjekke ut flere tilbud? Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Joton feks anbefaler minst 5 strøk, evt vinylprimer også. http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/antifouling/index.aspx Vi gjorde dette i vår, 6 eller 7 strøk, på 38 fot. Skrapte ned fullstendig, pusset med sandpapir og så alle disse strøkene. Og pga støttene tar det uhorvelig mye tid, for det skal jo også males under støttene, og tørke før man flytter trykket tilbake. Sånn sett blir det mange ekstra runder ift antall strøk. Grøsser fremdeles av hvor mye jobb det var, så 25 000 er det kanskje verdt, ville nok hatt hvertfall et tilbud til og sammenligne med. Men du sier "blåse av",- er dette trygt/bra/gir godt nok resultat, eller bør det pusses også? Er dette i så fall inkl i prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Nå er det vel ikke antall strøk, men tykkelsen på det vanntette sjiktet som er det avgjørende så vidt jeg vet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 .. tykkelsen .. Jeg har gjort dette på 2 båter. En Draco 21 og min forrige Marex 770. Brukte kun smal rulle. Det skal ikke være så veldig tykt, det viktigste er at strøket skal være tett. Jeg brukte grønn og grå, annethvert strøk, 2-komponent fra Internasjonal. De garanterer tetthet etter 6 eller 7 strøk. Ville blitt mye med 7 tykke strøk. Følg anbefalt antall strøk, ikke så kostbart for et par bokser ekstra når du først har skrapet ned...Med 2 farger på annenhvert strøk synes det tydelig at strøket dekker. Det samme med bunnstoff, ikke legg på masse hver vår, har ingen hensikt å bygge dette i tykke lag. Flekker kun der det behøves under og er utsatt for groe, samt i vannlinja. Men om jeg tar jobben for 25k... njæh.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Hei. Jeg har nettopp bestilt tilsvarende jobb på min båt, 35.000 for 3 strøk + 1 strøk med bunstoff. Trodde 3 strøk var nok?? Jeg har bare bedt om å få jobben gjort, og i tilbudet stod det da 3 strøk med primer.. Uansett, båten er stor under og jeg har ingen mulighet til å gjøre det selv.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Om man maler primer med airless sprøyte oppnår man betydelig tykkere sjikt enn med rulle pensel. Anbefalingene om antall strøk gjelder rull/pensel. Når du sier blåse av antar jeg du snakker om sandblåsing. Da er det nødvendig med sparkling/sliping etterpå for å få et godt resultat. Jeg har fjernet bunnstoff både kjemisk og ved sandblåsing flere ganger på båter, og prisen er ikke noe å si på om det er med sparkling og sliping før påføring av primer. Påføring av Jotamastik 87 (med sprøyte), +/- 300 my tørrfilm totalt, blir bra. Oppfølging av arbeidene er viktig for ett godt resultat til den prisen, slik at du er sikker på at utførende ikke jukser underveis. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
M/B Cathy Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Hei! Jeg har planer om å få båten min sandblåst. Men betyr dette at jeg må sparkle og slipe etter behandling? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 (redigert) Hei! Jeg har planer om å få båten min sandblåst. Men betyr dette at jeg må sparkle og slipe etter behandling? JA. Sandblåsing er vell noe en tyr til når en har plastpest og må bygge opp nytt vanntett sjikt. For fjerning av bunnstoff er kalk og tørris blåsing tingen etter som jeg har lest. PS, søk på "blåsing" 78 treff Redigert 12.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Jeg har sett arbeidet som enkelte innleide sandblåsere har gjort på båter i havna vår, og hvor glassfiberen sto ut som grisebust etterpå. Dette vaksinerte meg fullstendig fra å benytte sandblåsing da jeg skulle rengjøre og legge primer på nybåten. Nå er vel dette svært operatøravhengig, men for meg synes det som Kalkblåsing er en mye mer skånsom metode, hvor overflaten blir matt og ideell for påføring av primer uten pussing og sparkling etterpå. Ref; https://baatplassen.no/i/topic/85992-ned-til-skinnet-volume-ii/ Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tallisman Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Etter og ha lest god informasjon fra Rem har jeg bestemt meg for og undersøke litt mer om hvilket blåseutstyr dette Båtfirma bruker om det er Sand / eller Kalk og aller helst få besigtige en båt eller få referanse fra en båteier som dette firmaet har har utført en slik jobb For.Er nå og blitt litt i tvil om hvor mange strøk Primer en bør bruke/ eller mulig det er best og gjøre som Rem skriver bruke 3 lag med epoxy. Epoxy er ett stoff jeg aldri har vært borti lurer på om det er like lett og arbeide med og påføre som Primer.på min båt har jeg aldri sett tendenser til blæredannelse i gelcoat så da bør det vel muligens holde med og påføre Primer. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Er det nokon som har erfaring med kjemisk fjerning av bunnstoff? Eg skal til med denne jobben til våren, og er veldig interessert i å høyra kva erfaringar som er gjort med bruk av kombinasjonen kjemi / steam. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Med epoxy i denne samenheng menes 2-komponent primer. Vanlig en-komponent primer har ingen anvendelse som grunnlag på et renblåst skrog Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tallisman Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Da ble jeg litt klokere når det gjelder forskjellen på Epoxyprimer og enkomponent Primer Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Ja, det er 2-K som gjelder. Det er mange leverandører, og de anbefaler litt forskjellig mhp. antall strøk. Første strøk med bunnstoff legger du vått i vått med siste lag primer. Legg på 2 strøk bunnstoff når båten er ferdig primet. Første strøk med kontrastfarge (ofte hvitt) til det etterfølgende. Slik blir det mye lettere i ettertid å se når bunnstoffet er slitt ned og må flekkes/fornyes. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mulligan Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Nå er det vel ikke antall strøk, men tykkelsen på det vanntette sjiktet som er det avgjørende så vidt jeg vet? Ånei, det er antall strøk som gjelder. Minst 8, lagt vekselvis på tvers og på langs, hvorav ett må være orange for best beskyttelse. Uten på der legger 4 lag vinylprimer, for å avslutte med 3 lag bunnstoff som må legges i kjøreretning. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Noen kjeder seg i dag ? Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Er det nokon som har erfaring med kjemisk fjerning av bunnstoff? Dette er et spørsmål som jeg også ønsker å få vite om noen har erfaring med. Og i så tilfelle hvilket kjemisk stoff er snakk om. Jeg står ovenfor en større jobb med å få fjernet gammelt bunnstoff, der den beste metoden så langt har vært å bruke skrape. Noe som tar utrolig lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 32 fots Båt Hva slags båt? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Jeg fikk slipt ned min 39 f båt primet & stoffet i Tyrkia og betalte ca 15000 kr. Men det var der;-). Har litt muskelkraft går det greit å skrape ned en 32 fots båt ved hjelp av el. skarpe og en vanlig god skrape med spesialblad. En kan også bruke egenkomponert eller kjøpt reprimtype, men det er er en langvarig grisejobb da stoffet kun tar ett lang pr påsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Andre forslag til kjemikalier? Min båt flasser litt i lagene under bunnstoff, og har mange gamle lag, så eg og lurer på å bygge opp nytt frå bunn. Men båten vår er aluminium, så kva eg skal gjere veit eg ikkje ennå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Svensk Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 En vanlig hobbyhögtryck (80 bar) med ett ejektormunstucke så vatten/sandblåser du en 28 fots båt måd ca 25 lager bottenfärg på ca 5-6 timmar. Bärja försiktigt så kommer du inte att skada plast och gelcoat. Däremot kommer geilcoaten att få en lagom matt yta för att praima på. Eventuella blåsor kommer att punkteras och måste då spacklas. Vi provade olika kornstorlekar på sand och kom fram till att 0,4-0,8 fungerade bäst. Inget rykande och det skvätter inte mycket. Åtgång sand var ca 200 kg så det handlar inte om några större kostnader. Ejektormunstycket kostade 395 sekr och köpter på Jula i Sverige. mot slutet av arbetet började keramik ringen att slitas så köp en extra direkt för att få optimal stråle. Om jag inte mins fel hamnade alla kostnader med 3 lager primer (Hempel leight) och 2 lager bottenfärg på under 5000 sekr. Total arbetstid ca 20-25 timmar Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 (redigert) Etter og ha lest god informasjon fra Rem har jeg bestemt meg for og undersøke litt mer om hvilket blåseutstyr dette Båtfirma bruker Sjekk også hvordan de påfører primer da, om de kan legge på tykke nok sjikt av gangen slik at det holder med to strøk. Redigert 12.September.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Eg har også brukt endel sandvasking på bildeler, så eg har tenkt på det til båt. Meeget effektivt, men enormt sandforbruk på tykk rust. Så eg tenkte det var uaktuelt pga sandforbruk. Kanskje det er meget mindre forbruk på maling/bunnstoff. Biltema har to typer sand, hvordan finner man ut hvilken kornstørrelse den har ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 (redigert) Kan man ikke bruke tørris i steden ? Blir mindre avfall..; https://www.facebook.com/video/video.php?v=1533996464213 slipper masse forurenset sand ! Redigert 12.September.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.