Jump to content

Ned til skinnet, Volume II


REM

Recommended Posts

Første Påske (eller var det andre?) etter vi kjøpte vår P35 "Escada" gøyv jeg på understellet med handskrape og fjernet mange år med bunnstoff før jeg la på 4 lag epoxy. En forferdelig jobb som dere kan lese om her Ned til skinnet

Jeg syslet lenge med tanken på å gjøre jobben om igjen med Escada II, men la dette fort på hylla etter å ha regnet litt på størrelser og omfang. Escada II har faktisk over 50% større flateareal en P35én, og da var avgjørelsen lett å ta.

 

Jeg sjekket litt på priser og metoder for å blåse av gammel morro. Dyrest var blåsing med tørris hvor de skulle ha 35 000 + 900kg tørris @kr 14= den nette sum av 50 000,- +/-. Rimeligst var å blåse med sand, som kunne kjøres for 10 000,-. Jeg valgte kalk, og betalte kr 13500,-. Slett ikke værst synes jeg når jeg tenker på alternativet med handskrape.

Per som driver Pers Sandblåsing (92251444)sa jeg måtte tape opp vannlinja, tette alle skroggjennomføringer og dekke med presenning fra dollbord og ned. Dette for å forhindre inntrengning av kalkstøv i egen båt og hos naboene.

img_0481.jpg

img_0492.jpg

img_0485.jpg

 

Jeg rakk ikke helt opp til dollbordene men ellers gikk det bra. Tips, skaff deg skikkelig kraftig 2" gaffatape av McGyvertypen. Biltemavarianten holder ikke her.

img_0491.jpg

 

Per kom kl 0930 som avtalt i sin Chevy Starcraft og med en Atlas Copco på slep. Han brukte en drøy halvtime kanskje på å rigge opp utstyret,..

img_0486.jpg

img_0487.jpg

....før han forsvant innunder preseningen og begynte å jobbe. Det støvet en del på lekasjepungter og skjøter i duken, men etter å ha gått en runde eller to med McGyvertapen var skjørtet rimelig tett.

Per dukket fram fra "der inne" nå og da for å etterfylle kalk. Ellers jobbet han effektivt med blåsing hele dagen. Kl 1530 var han ferdig, og kunne avkle seg romdrakten for siste gang.

img_0488_2.jpg

 

Jeg har sett mye rar sandblåsing av båter, hvor gelcoaten formelig har sprutet, og glassfiberen har stått som grisebust når jobben var gjort. Per har lang erfaring (10 år) og gjør en meget profesjonell jobb med en nensom hand. Ingen steder kunne jeg se at han hadde blåst gjennom, og samtidig hadde han "lagt på" tilstrekkelig mye slik at overflateblærene i gelcoaten ble åpnet og pungtert og resten av skroget framsto med en ensartet og fin matt finish. Akkurat slik det skal være faktisk før man legger på første laget med 2K Epoxy. Før jeg gjør dette gjenstår bare å gå en runde med 5mm kulefres på en nyladet Dremmel. Med denne skal jeg avskjegge og avgrade de pungterte overflateblærene som det faktisk ikke var svært mange av. (Engelskmennene kán GRP og Gelcoat) Avgrading gjør jeg for å avrunde og jevne ut kaviteten slik at jeg kan få lagt på sparkel uten å kapsle inn luft. I morgen drar jeg til Maritim for å kjøpe 2K antipest og hardt racing bunnstoff. Planen er å benytte lørdag og søndag til å legge på 4 lag epoxy og ett lag hard racing vått i vått med siste epoxylag.

img_0494.jpg

img_0495.jpg

img_0497.jpg

img_0498.jpg

img_0499.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ferdig med blåsinga, og jeg har lagt 3 strøk med 2K Epoxy. Vått-vått med siste epoxystrøk har jeg lagt ett lag med Hard racing bunnstoff i kontrastfarge til epoxylagene og den endelige selvpolerende.

Poenget med Hard Racing er å danne et skikt som den selvpolerende lett fester til. Ferdig herdet epoxy blir nemlig glasshard og gir dårlig feste til bunnstoff.

Ved å velge en kontrastfarge til den selvpolerende blir det enkelt å se når bunnstoffet er nedslitt og må fornyes/flekkes før utsett om våren.

 

Ser an været litt nå, men legger vel på det avsluttende strøket med selvpolerende til helga.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bunnnen var fullstendig tørr etter blåsing.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

006.jpg

Etter blåsing gikk jeg over hele båten og åpnet de blærene som blåsinga hadde pungtert. Poenget er å fjerne de skarpe kantene og lage en kavitet som er rund i kantene og lett å fylle opp med sparkel. Slik sett kan en unngå fella med å inneslutte luft som, når vannet blir varmere, vil utvide seg og presse ut/sprekke opp fyllinga som så i sin tur vil føre til at vann igjen kommer til. De minste blærene trenger du ikke bry deg om da fire lag med epoxy danner et sterkt sjikt som det vesle lufttrykket ikke klare å trenge gjennom. Problemet kan være å bestemme hvor du skal sette grensen. Mitt råd, er du i tvil skal du åpne kaviteten og evt. fylle med sparkel.

Dette var et pirkearbeid som tok tid, selv om skroget var av de aller beste som Per Sandblåser hadde sett etter en kalkblåsing.

img_0493.jpg

Slik så forresten bakken ut etter kalkblåsinga. Sjekk med båthavna før du setter igang. Det meste av kalken forsvinner i grunnen når du spyler etterpå, men så gjør jo også bunnstoffet du har blåst av :rolleyes: Har båthavna di blått flagg finnes egne steder hvor du trygt kan spyle og blåse bunnstoff.

Varsle også naboene i båthavna i god tid før du skal blåse slik at de kan ta forholdsregler. Selv om du forsegler området med pressening som skjørter ned fra fenderlista er det ikke til å unngå at noe kalkstøv vil lekke ut å legge seg på egen og naboens båter.

008.jpg

Her er det vel første strøket med epoxy som er lagt på, eller var det tredje? (har gått litt i surr)

img_0514.jpg

Jeg lånte en byggtørker av min gode BP-venn Ajoda, som jeg lot gå noen timer etter hvert strøk. Da bare slapp jeg presenningskjørtet ned og tapet sammen endene i hvert hjørne. Dette dannet er rimelig tett rom hvor temperaturen steg betraktelig når byggtørkeren hadde fått gått litt. Ellers er det jo ikke til å underslå at jeg har hatt flax med været. Vi er jo i midten/slutten av oktober og vi har faktisk hatt en 10-12 grader på dagtid og 6-8 på natta. Ideellt for å herde 2-K epoxy hvis du i tillegg hjelper naturen noen grader med en byggtørker. :yesnod:

014.jpg

En god hjelper er godt å ha.

013.jpg

Enda bedre er det om du har to gode hjelpere, og la det være sagt, å legge på 6 strøk (4 med epoxy, ett med Hard Racing og ett med selvpolerende) på en 43-foter er en formidabel jobb. Jeg regnet på arealet og det er faktisk 60% større våte flater på min Ph43 sammenlignet med min gamle P35.

 

img_0516.jpg

img_0520.jpg

Hard Racing legges på. Hadde egentlig tengt å benytte hvit som kontrastfarge. Maritim hadde bare 7 bokser med hvit, så for å være sikker måtte jeg supplere med en boks blått, som jeg blandet sammen på forhånd. Poenget med kontrastfarge til det endelige selvpolerende strøket er som sakt at du lett skal kunne se når det selvpolertende trenger å fornyes.

img_0524.jpg

img_0525.jpg

Så til slutt ett strøk med blått selvpolerende. Ingen problem som en ser med å se fargeforskjellene her.

 

Hele jobben tok 6 arbeidsdager og kostet:

Blåsing 13000,-

Epoxy 18 liter @ kr 3400,-

Bunnstoff 16 liter @ kr2400,-

Diverse verktøy ca 1000,-

Allt i allt omlag 2 Bærumstiere altså allt inkludert.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med å ligge ute på vinterene framover. Da ligger jeg mye bedre når jeg vet at skroget er 100% tett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra. Detta likte jeg. Var vel en utfordring å rekke å legge på racingstoffet før epoxyen herdet. Har forstått det slik som at det er utrolig viktig for at racingen skal hefte mot epoxyen. Men hvorfor vil alle ha selvpolerende til slutt. Har bygget opp slik som du men har racing til slutt. Det har vart i tre sesonger nå uten groe og varer sikkert tre sesonger til før jeg bør legge på et nytt lag. Ved opptak om høsten spyler jeg bare bort litt brunslam og bunnen er klar for ny sesong. Jeg bruker Jotun sine produkter.

Link to post
Share on other sites

Ser ju fint ut, och som vanligt är det ju ingen tvekan om att Du gör ett kvalitetsarbete när Du tar Dig något för.

 

Oxå glädjande för en ägare av en båt från 'systervarvet' att plasten verkar hålla god kvalitet.

 

Men jag undrar på vilka indikationer Du ger Dig på detta stora och kostsamma arbete?

Eller är det 'bara' förebyggande?

 

Har haft plastbåtar i 30 år, först en Nimbus i 25 och nu Princess i ett halvdussin år, och har bara målat på varje år med ett lager kopparfärg, men bortsett från att botten efterhand inte är så slät, så har jag inte haft några bekymmer. Men det är kanske oförtjänt tur?

 

 

Redigering:

 

Sorry, ser att Du svarat medan jag författade...

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Da blir det til att min båt skal få samme behandling som REM har utført på sin båt. Er litt i tvil men lurer på om det er på grunn av att Hardracing sitter fastere att det kan være lurt og bruke som kontrastfarge? For derettetter og påføre en annen farge med selvpolerende. Går utfra att det ikke skal være noe problem med og påføre selvpolerende oppå Hardracing

Link to post
Share on other sites

Hyggelig lesing, og ikke minst at REM skryter av fagmannen som gjorde jobben.

Jeg kjenner han overhode ikke, men vi har alt for lett for å skrive om det vi ikke er fornøyd med innpå her.

Her er ett godt eksempel på det motsatte, og de er like viktige.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Selvpolerende utenpå Hardracing går bra. Les imidlertid på boksen hvor lang tid som tillates før du må mellomslipe

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da var min Saga 32 blåst fullstendig ren under Båten er 15 år gammel og har ligget på sjøen mesteparten av sin levetid og etter som det jeg kan se så er det ikke en eneste antydning til blæredannelse. Jeg har nå egentlig vært inne på tanken og la min båt ligge på land over vinteren og tørke etter att den var renblåst. Blåsinga har etterlatt seg en perfekt overflate som vil gi ett glimrende feste for ny tokomponent Epoxyprimer . Bunnen ser ut til og være knusktørr og jeg kan nå ikke se en eneste grunn til att båten trenger tørk . Så her ser det ut for att jeg taper ett plastikskjørt rund båten og hjelper til med og øke temperaturen med en byggtørker og deretter påfører jeg de nødvendige strøk med epoxsy og bunnstoff og sjøsetter igjen.Får nesten føye til att dette med glassfiberskrog som trekker vann er jeg nå etter og ha sett sluttresultatet etter Blåsinga begynt og ta sterkt i tvil .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...