Jump to content

tips angående kalesje


Majali

Recommended Posts

Hei, da er kalesjesnekkeren i gang med å få laget en skikkelig kalesje til Majali. (skal si jeg gleder meg...)

Det jeg da spør om er om det er noen lure tips som dere syntes jeg burde tenke på nå som jeg begynner helt på bar bakke...

Jeg har sjønt at det er et kompromiss mellom estetikk og plass.

Så for meg er prioriteringrekkefølgen sånn:

1 estetikk

2 praktisk å legge sammen

3 plass....

 

sonm sagt så ønsker jeg innspill på slike ting som dere som har kalesjebåter har skulle ønske dere hadde fått sydd på/ laget med en gang.??

 

Noen innspill?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kom til å tenke på et par ting...

 

Vet ikke hvordan det passer hos deg, men jeg ville hatt en del vinduer. Har sett at enkelte har fått sydd stoff som festes med borrelås for å blende for vinduene ved kraftig sol. Det ser kjekt ut.

En annen ting er at man kan lage kalesjen i deler slik at man kan fjerne sidene av kalesjen. Kankje bakparten også? Delene blir montert sammen med glidelås. Har sett at flere også har dette.

 

Det var bare noen tips som jeg opplevde kunne være greit å ha da jeg har lag sammen med båter som har det.

 

At kalesjen er enkel å ta opp/ned betyr jo også mye. På en del båter ser ikke ut som de har tenkt mye på kalesjeløsning.

 

Tenk deg at du skal en tur ut alene, og at den bør være mulig å ta opp/ned uten at man bruker en halv dag på det.

Link to post
Share on other sites

eg kunne godt ønske meg en Pose eller noe som gjorde at kallesjen lå fint når den ligger nede på dollbordet.

Kanskje en ide?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det hørtes fornyftig ut. Jeg skal prøve å få laget den slik at alle 3 bøylene danner en slags targabøyle, så det burde jo vært en pose så det ser pent å samlet ut.... er det lettere med borrelås enn glidelås på disse tror du?

 

 

Hei!

 

Kom til å tenke på et par ting...

 

Vet ikke hvordan det passer hos deg, men jeg ville hatt  en del vinduer. Har sett at enkelte har fått sydd stoff som festes med borrelås for å blende for vinduene ved kraftig sol. Det ser kjekt ut.

En annen ting er at man kan lage kalesjen i deler slik at man kan fjerne sidene av kalesjen. Kankje bakparten også?  Delene blir montert sammen med glidelås. Har sett at flere også har dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Vinduer med blending? kansje ikke så dumt nei, det blir vindu bak og kansje et på hver side. men er ikke sikker.... Det er tenkt at den blir 2delt. det er jo ikke store båten så det burde vel kanskje holde?

 

 

dersom du skal ha vinduer er det viktig at du tenker nøye over

fasong/ plassering, elles kan de ellers fiiine linjene i båten

din bli alvorlig forstyrra/ ødelagt.

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke sant? jeg er ikke sikker på dette, men det er mange som klager over for få vinduer...

men hvis jeg ikke lager, så kan jeg jo sette inn før neste sesong...

 

 

Hva med lufting? er det ikke mulighet for en slags åpning med en sydd hatt over på sidene? noen som har sett dette?

 

 

Takk for inspill så langt :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dersom du får laget blending til vinduene, lag da også til vinduene i overbygg. Jeg skal ha dette, kort og godt fordi at når båten skal ligge en stund (uke elns) så skal jeg ha trekk for alle vinduer, for å slippe bleking av alt stoff etc., i båten. Vil nok også være noe i bruk på turer, for å spare pc etc., for ekstra sterk sol...

 

Koster neppe mange kronene....

Link to post
Share on other sites

Det er veldig praktisk når bøyle-gjenomføringane kan opnast med borrelås eller glidelås. Då slepp du å tre heile bøylen gjennom.

 

Pass også på at bøyleløysinga ikkje blir slik at bøylane blir til hinder for iland/ombordstigning frå sida. Slik er det dessverre på min båt...

 

For eigen del brukar eg kalesje minst mogleg. Båten er lukka og dørken sjølvlensande.

Link to post
Share on other sites

Borrelås over glidelåser og passe på at du for nok av muligheter til og åpne halve ,eller litt av en side osv . Det er da kjekt sånn at du kan få litt skygge eller le av vind der du måtte ønske . Bare tenkte litt høyt sånn jeg gjorde det da jeg bestilte ny sist påske fra Jens Sagen .Kan også dele min , slik at det blir litt tak igjen , det er også kjekt og ha den muligheten ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for innspill, Nå har kalesjesnekkeren vært her igjen og tatt de siste målene...

Jeg har saget og justert bøyler i dag, så nå er vel den endelige formen på plass...

Det ble 3 bøyler som alle sammen danner en slags targabøyle omtrent midt på båten og det virker som det blir enkelt å velge om jeg bare skal rulle opp bakre del eller begge deler og legge det på bøylene.

Så da slipper jeg noe hengende over akterdekket og ingenting som må taes av å legges vekk... :cool:

 

Har bestilt pose til å pakke den inn i over bøylene og glidelåser bak og for delingen i midten )+ skipperluka ved førerplassen..) Så da kan jeg vel rulle opp side for side eller bare bak.

 

Når det gjelder at bøylen blir iveien for ombordstiging fra siden klarte jeg ikke helt å unngå, men det ble ikke så galt.

 

Vinduer på siden venter jeg med til jeg får se det ferdig på vannet. så kan jeg lage noen maler av papir for å finne linjene.

 

Det eneste som kan bli litt ugreit er vinkelen på midtereste bøyle blir litt for rett med tanke på at jeg tror at fremre kalesje kan bli litt slakk når jeg har rullet opp bakre delen. men vi får se når det kommer opp.

Ikke lett å tenke på alt når en ikke har noe å gå etter....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Da var kalesjen ferdigsydd og levert! 4 under en uke fra jeg aksepterte tilbudet!!! :smiley:

Stor respekt for Solløkka Båtkalesjer i Sandefjord :flag:

Det ser veldig bra ut håndtverksmessig og passformen er upåklaglig, jeg bestilte kun et vindu (bak) og fikk han til å lage det litt mer avrundet enn vanlig, ble liksom mer gammelt preg da. Så får jeg se på om jeg eventuelt skal ha vinduer på sidene.

 

Når jeg ruller/pakker det sammen blir det en pølse som blir liggende på samlingspunktet for alle 3 bøylene, dvs akkurat der hvor midtre bøyle er på bildet. Får sydd en pose til å pakke den inn i, men han rakk ikke før påske...

 

Så da gjenstår det å pakke den inn og ut mange ganger før de værste klønete forsøkene har gitt seg.

 

Nå kan det bare komme en skur på sommeren uten at vi blir våte tilogmed :cheers:

 

Takk for alle innspill

 

Bilde

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Jeg ble iallefall fornøyd, både med form og farge...

Prisen ble på litt over 10`og det tror jeg vel er ganske vanlig?

 

Dyrt nok syntes nå jeg, men hvis man ser på matrialpris på rør, beslag duk, glielåser osv, er det nok ikke så gal timepris for et skikkelig håndtverk... :cheers:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett mannge ganger at det er vanskelig å finne den rette, harmoniske vinkel på kalesjen der den går oppover fra toppen av vindskjermen. Dette er spesielt vanskelig på båter hvor man originalt ikke tenkte på ståhøyde under kalesjen. Men i dette tilfellet er det tydelgi at designeren har truffet rett på med en lekker vinkel som ser helt naturlig ut. Gratulerer med godt resultat!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette ble flott...

Et sørsmål angående nye kalesjer, skal de også impregneres første sesongen ?

Har også ny kalesje til båten min...

<{POST_SNAPBACK}>

Har du bomullsstoff i kalesjen bør du vel impregnere, men nå brukes ofte syntetiske stoffer med pålagt gummiert innside. Finnes forskjellige typer, men vanlig har vært Markilux. Sjekk med den som lagde kalesjen.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...