Jump to content

Askeladden P66, erfaringer? Alternativer?


sea

Recommended Posts

For å gi deg et godt råd så skygg unna alle tilsvarende båter til fritidsfiske. Bensinforbruket er formidabelt når du skal drive fiske med kanskje 100 til 150 hk påhengs og bensin til 16 kr literen. 100 liter bensin på denne båten er for ingenting å regne . Du skal fiske mye for å fiske inn 1600 kr.

Kjøp heller en nesten gratis snekke med liten dieselmotor. 10hk sabb bruker 2 liter diesel i timen. Hurtiggående båter er nok snart historie til denne formen for båtliv, men ok for de som har et par holmeturer i sesongen. Jeg selv bruker snekke til fiske og har yamarin med 115hk til holmeturer.

Link to post

Fanaholmen, her på trøndelagskysten blir det stadig flere slike båter, mest franske fordi dem er vel litt billigere enn Askeladden. Jeg er lit uenig i din påstand! Til hobbyfiske og småturer er nok ikke forbruk all verden.. ved fisking er det jo bare topfart ut og inn av fiskeplassen, og under fiske bare puttring på lave turtall. Da bruker moderne firetakts påhengere veldig lite.. Jeg vil ikke si at en gammel snekke er like ideel for lit avangsert hobbyfiske... men nå spør trådstarter om en slik hobbysjark med påhenger og da er det vel mange her som kan komme med erfaringer.. er jo en del tråder her med netopp Askeladden P66

Det er to stykk Franske hobbysjarker på brygga vår, ene med påhenger andre med innenbords.. begge er veldig fornøyde med båtene sine!

Stor fordel med sånne båter som gjør lit fart, når man har et stykke til fiskeplassen eller vil dra til fiskeplasser lit lengre unna der man har base!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg har en P66 som brukes mer eller mindre utelukkende til fritidsfiske. 2012 båt med 2013 versjonen av Suzuki DF140. Gunstig i forbruk, lett stillegående og driftssikker.

 

Fordeler: Masse dekksplass. Enkel å holde ren. lite og ingen ting for bruket å henge seg opp i. Rekkene egner seg utmerket til festing av juksahjul etc. på grunn av fraværet av konvensjonelle stålrørsrekker. Forholdsvis greit å komme til for å montere innvendige forsterkninger/festebraketter inni rekkene. Solid og grei oppførsel i sjø. Lite knirk og klapring. Klargjort for montering av baugthruster om det er ønskelig. Klargjort for bunnsvinger. Både fersk- og sjøvannspumpe. Bredt og nedsenka dollbord på styrbordsiden, samt plassen på baugen er flott ved f.eks. garnsetting fra baug.

Masse lagringsplass. Kvalitetsfølelse. Oversikt fra styreposisjon.

 

Bakdeler: Planende skrog med overbygg betyr at den er noe følsom for vind. Ikke kryssholt for springtamper før 2013 modellen.

 

"Må ha": Utvendig styreposisjon. Webasto. Gjerne den minste på 2 eller var det 2,2 kw. Den kan oftest kjøres på full spiker når det er bruk for den (duggfjerning ikke minst). Dermed slipper du en som er nedsota og vrang pga. dellastkjøring. Helst 140 eller 150 hesters motor.

 

Kjekt og ha: Ferskvannspyling i forb. med vindusvisker. Trimflaps.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Finnmaster Pilot 7.0 er et alternativ til P66.

Flott båt, men likte ikke de "utvendige" rekkene, rekkene ved akterdekk samt svært begrensa mulighet for justering av førerstolen (vasken akterut blokkerer).

 

AMT 215 PHer også en flott båt. Fokuset på innvendig plass har gått på bekostning av dekksplass og dollbord. Derfor utgikk den for min del. Hadde jeg hatt en litt annen (og mer turbasert) bruk hadde jeg nok gått for denne. Stor utstyrspakke som standard.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Kanskje litt OT. Men den nye Askeladden 77 med innbords og v-gir ser jo absolutt ut til å være et alternativ. med en estimert fart på 25.knots, det eneste er vel motor kassen, men som sitteplasser er den jo grei.samtid som man ksm feste blogge-bingen med grei spyling og avtapping. tenkte ta meg en tur til fauske å fått sett lit på den.

Link to post

Om det er samme "bløggebinge" som den som fulgte med min båt, fungerer den best som akvarium for ungene. Er nok mest beregna på "tarejedd" og annen småfisk.

 

Men P77 er en flott båt. Vet flere som har en sånn i tankene. Litt stuss på den åpne hekken og den digre plattformen, men det er fordi jeg ikke har vært borti sånt før. Kan være kjempegreier for alt jeg vet.

Link to post

Pussig at du spør om dette sett i lys av ditt første innlegg som kunne tyde på inngående kjennskap til denne typen båt.

 

For å gi deg et godt råd så skygg unna alle tilsvarende båter til fritidsfiske. Bensinforbruket er formidabelt når du skal drive fiske med kanskje 100 til 150 hk påhengs og bensin til 16 kr literen. 100 liter bensin på denne båten er for ingenting å regne . Du skal fiske mye for å fiske inn 1600 kr.

Hurtiggående båter er nok snart historie til denne formen for båtliv, men ok for de som har et par holmeturer i sesongen. Jeg selv bruker snekke til fiske og har yamarin med 115hk til holmeturer.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Denne Askeladdbåten har fått en del kritikk for sin følsomhet for vind og strøm = reker angårde.Samme med Beneteau Antares ,Ocqueteau,Jeanneau ol.Dorging i vind er slitsomt da en må ratte hele tiden og får man fisk og setter motoren i fri reker man opp i fjæresteinene på et blunk.Et medlem i båtlaget kjøpte en ny P 66 da de kom og denne var så vanskelig å få styrt inn i båsen ved litt vind/strøm att han ga opp hele båten.

Dette var mye negativt på en gang men bortsett fra det en fin båt.

Link to post

Er absolutt ingen styrmann (tvert om så er jeg Maskinist) og har en bås som er ganske vrien å treffe riktig uansett båt grunnet plassering i forhold til strøm og vind. Kjenner meg ikke igjen i at dette skal være så problematisk med akkurat denne båten.

 

Man må vite at et planende skrog med overbygg er følsomt for vind, men det gjelder stort sett alle båter som ikke er kjølbåter og som har overbygg av noe størrelse i forhold til skroget.

 

Ang. dorging og trolling så utgjør vel dette 80% av fisket jeg og endel andre eiere av denne og tilsvarende båter her inne på forumet bedriver. Er vanskelig å kjenne seg igjen i det som skrives over her.

 

Når dette er sagt: En slik båt er et kompromiss. Og et kompromiss er aldri 100% det ene eller 100% det andre.

Det aller greieste er enten å få prøvd den båten man ønsker seg, eller snakke direkte med en som eier den type båt du ønsker deg.

En som kjenner en som har hørt at naboen til oldemora....... er sjelden dem man skal bruke for å innhente fakta om noe man går rundt å lurer på. Det være seg båt, bil eller ergometersykkel.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

G-Sabb



Denne Askeladdbåten har fått en del kritikk for sin følsomhet for vind og strøm = reker angårde.Samme med Beneteau Antares ,Ocqueteau,Jeanneau ol.Dorging i vind er slitsomt da en må ratte hele tiden og får man fisk og setter motoren i fri reker man opp i fjæresteinene på et blunk.Et medlem i båtlaget kjøpte en ny P 66 da de kom og denne var så vanskelig å få styrt inn i båsen ved litt vind/strøm att han ga opp hele båten.


Dette var mye negativt på en gang men bortsett fra det en fin båt.





Har brukt en Antares rund 100 t siste par sesongene. den er litt vind følsom, men ikke noe problem. den er brukt til dorging og juksa fiske, pluss en del fine kvelds-natt turer ute i midnattsol turer. Ikke store avdrifts problemer i forhold til andre båter ute i samme ærende. Det at di kan være litt umedgjørlig når man skal inn båsen etter endt tur er nok litt for lite erfaring med å kjenne på trekken hvor den kommer fra og smtidig lese av strømmen pira/flytebryggene. De kan begge være med på hjelpe deg med å legge til. Så et lite halvminutt med observasjoner er gull vært. Legg evt. båten i fri for å se hvor den vil.

Link to post

De fleste som dorger mye anskaffer en autopilot så da er problemene med avdrift minimale. Simradpiloten min (AP24) har et modus som heter No-drift som bruker gps data for å korrigere for avdrift, så da er poblemet ikke eksisterende. Jeg velger å ha autopilot med et kontrollpanel på bakdekket i stedet for utvendig styreposisjon. Det eneste jeg savner er mulighet til å finjustere dorgehastigheten utvendig, men det kan jeg få hvis jeg bytter fra DF115 til DF115A med trolling kontroll. Etter hva jeg har forstått, er det mulig å ha to konrollpaneler for trollingkontrollen slik at jeg også kan ha en på bakdekket.

 

En Antares (jeg har 650) har et stort vindfang, men de har også stegkjøl som gir dem mye bedre stabilitet i lave hastigheter enn båter med rent v-skrog. Det er mye enklere å manøvrere Antaresen inn i en trang bås enn det er med den 22' skjergårsjeepen jeg har


Så på Finnmaster Pilot 7.0 på Båter i sjøen. Ser ut som en fin og praktisk båt. Desverre er den 2.65m bred slik at den ikke kan trailes så den er ikke aktuell for meg, men det er stor sannsynlighet for at det dukker opp en Pilot 6.0 etter hvert.

Link to post

Abbor. Det du skriver om trolling/dorgekontrollen på DF100/115/140A stemmer. Jeg har denne løsningen med å ha en kontroller utvendig.

 

Det du skriver om autopilot høres veldig bra ut. Men det er ikke noe must for min del. Jeg klarer meg veldig bra med utvendig styring. Men jeg er glad jeg brukte tid på litt tenking, fundering og prøving før endelig plassering av fastmontert utstyr/braketter.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...