sea Startet 12.September.2013 Del på Facebook Startet 12.September.2013 Skal kjøpe ny båt som hovedsakelig skal brukes til fritids fiske. Ønsker en båt som gjør minimum 25 knop. Har sett en del på Askeladden P66. Er det noen som har erfaringer her? Noen tilsvarende båter som kan anbefales. Alle tips mottas med takk da eg kun har erfaringer med mindre åpne båter. Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 For å gi deg et godt råd så skygg unna alle tilsvarende båter til fritidsfiske. Bensinforbruket er formidabelt når du skal drive fiske med kanskje 100 til 150 hk påhengs og bensin til 16 kr literen. 100 liter bensin på denne båten er for ingenting å regne . Du skal fiske mye for å fiske inn 1600 kr. Kjøp heller en nesten gratis snekke med liten dieselmotor. 10hk sabb bruker 2 liter diesel i timen. Hurtiggående båter er nok snart historie til denne formen for båtliv, men ok for de som har et par holmeturer i sesongen. Jeg selv bruker snekke til fiske og har yamarin med 115hk til holmeturer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 (redigert) Fanaholmen, her på trøndelagskysten blir det stadig flere slike båter, mest franske fordi dem er vel litt billigere enn Askeladden. Jeg er lit uenig i din påstand! Til hobbyfiske og småturer er nok ikke forbruk all verden.. ved fisking er det jo bare topfart ut og inn av fiskeplassen, og under fiske bare puttring på lave turtall. Da bruker moderne firetakts påhengere veldig lite.. Jeg vil ikke si at en gammel snekke er like ideel for lit avangsert hobbyfiske... men nå spør trådstarter om en slik hobbysjark med påhenger og da er det vel mange her som kan komme med erfaringer.. er jo en del tråder her med netopp Askeladden P66 Det er to stykk Franske hobbysjarker på brygga vår, ene med påhenger andre med innenbords.. begge er veldig fornøyde med båtene sine! Stor fordel med sånne båter som gjør lit fart, når man har et stykke til fiskeplassen eller vil dra til fiskeplasser lit lengre unna der man har base! Redigert 12.September.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dreamen Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Du kan jo ta en titt på som nemnt her på franske som Benetau eller Jeanneau som er litt rimligere båter. Sitér dette innlegget Link to post
sea Svart 12.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2013 En kamerat av meg har snekke og den er veldig grei til sitt bruk men ønsker en båt med mer fart for da er fiskeplass alternativene mye større. Er det spesielle fordeler/ulemper med å velge innenbords motor i stedet for en utenbords motor? Trudde at de fleste båtene av denne typen hadde utenbordsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 (redigert) Jeg har en P66 som brukes mer eller mindre utelukkende til fritidsfiske. 2012 båt med 2013 versjonen av Suzuki DF140. Gunstig i forbruk, lett stillegående og driftssikker. Fordeler: Masse dekksplass. Enkel å holde ren. lite og ingen ting for bruket å henge seg opp i. Rekkene egner seg utmerket til festing av juksahjul etc. på grunn av fraværet av konvensjonelle stålrørsrekker. Forholdsvis greit å komme til for å montere innvendige forsterkninger/festebraketter inni rekkene. Solid og grei oppførsel i sjø. Lite knirk og klapring. Klargjort for montering av baugthruster om det er ønskelig. Klargjort for bunnsvinger. Både fersk- og sjøvannspumpe. Bredt og nedsenka dollbord på styrbordsiden, samt plassen på baugen er flott ved f.eks. garnsetting fra baug. Masse lagringsplass. Kvalitetsfølelse. Oversikt fra styreposisjon. Bakdeler: Planende skrog med overbygg betyr at den er noe følsom for vind. Ikke kryssholt for springtamper før 2013 modellen. "Må ha": Utvendig styreposisjon. Webasto. Gjerne den minste på 2 eller var det 2,2 kw. Den kan oftest kjøres på full spiker når det er bruk for den (duggfjerning ikke minst). Dermed slipper du en som er nedsota og vrang pga. dellastkjøring. Helst 140 eller 150 hesters motor. Kjekt og ha: Ferskvannspyling i forb. med vindusvisker. Trimflaps. Redigert 12.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 (redigert) Finnmaster Pilot 7.0 er et alternativ til P66. Flott båt, men likte ikke de "utvendige" rekkene, rekkene ved akterdekk samt svært begrensa mulighet for justering av førerstolen (vasken akterut blokkerer). AMT 215 PHer også en flott båt. Fokuset på innvendig plass har gått på bekostning av dekksplass og dollbord. Derfor utgikk den for min del. Hadde jeg hatt en litt annen (og mer turbasert) bruk hadde jeg nok gått for denne. Stor utstyrspakke som standard. Redigert 12.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sea Svart 12.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2013 Dette var en veldig god oppsummering av fordeler/ulemper av P66. Trur eg må en tur og sjå på en. Var det i 2011 de kom? Er det noen forskjeller på 2011, 12 eller 13 modellen som en bør ta hensyn til når en velger. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Passasjerbenk på 2011. Ikke thrustertunnell. Kun godkjent for 140 hk???? Passasjersete og tunnell på 2012. Inntil 150 hk. Rorhustaket er trekt lengre akterover på 2013. Kryssholt for spring. Badeplattformer (bakdel for mitt bruk) Annen plassering av instrumenter. Plass for større plotter/ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Kanskje litt OT. Men den nye Askeladden 77 med innbords og v-gir ser jo absolutt ut til å være et alternativ. med en estimert fart på 25.knots, det eneste er vel motor kassen, men som sitteplasser er den jo grei.samtid som man ksm feste blogge-bingen med grei spyling og avtapping. tenkte ta meg en tur til fauske å fått sett lit på den. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Om det er samme "bløggebinge" som den som fulgte med min båt, fungerer den best som akvarium for ungene. Er nok mest beregna på "tarejedd" og annen småfisk. Men P77 er en flott båt. Vet flere som har en sånn i tankene. Litt stuss på den åpne hekken og den digre plattformen, men det er fordi jeg ikke har vært borti sånt før. Kan være kjempegreier for alt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Tenkte da på å monter en større fiske binge rundt 68 -80 liter med sjøvannpumpe inn og drenerings slange ut over badeplattforme rett rett ut i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 (redigert) Er vel en sånn jeg har liggende. Fulgte med båten. Blir for smått, og som sagt: Med spylepumpe er de enkle å holde reine :) Redigert 12.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Mye Fin mat der. Filliter og varmrøyk, server med eggesmør med finhakket løk, gode gulrøtter og tades (får vann i munnen) :-) Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 Høres jo ut som en super båt men kan noen si meg hvor mye bensin som går med. time eller distanse,Jeg kjører ofte ikke mer enn 20-30 nautiske på mine fisketurer. Men motoren er som oftest i gang hele dagen for både dorging og varme og strøm. >Og hvordan blir forbruket påvirket av båt fullastet med fisk og garn og teiner Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Del på Facebook Svart 12.September.2013 (redigert) Pussig at du spør om dette sett i lys av ditt første innlegg som kunne tyde på inngående kjennskap til denne typen båt. For å gi deg et godt råd så skygg unna alle tilsvarende båter til fritidsfiske. Bensinforbruket er formidabelt når du skal drive fiske med kanskje 100 til 150 hk påhengs og bensin til 16 kr literen. 100 liter bensin på denne båten er for ingenting å regne . Du skal fiske mye for å fiske inn 1600 kr. Hurtiggående båter er nok snart historie til denne formen for båtliv, men ok for de som har et par holmeturer i sesongen. Jeg selv bruker snekke til fiske og har yamarin med 115hk til holmeturer. Redigert 12.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sea Svart 13.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2013 Ser at det anbefales 140 hk til denne båten. Hvor mye de bruker på en dagstur veit eg ikke men muligens noen som har et tips her? Ser i hvert fall ut som en super båt. Har søkt på finn på de alternativene som er foreslått men til mitt bruk så ser P66 best ut foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Denne Askeladdbåten har fått en del kritikk for sin følsomhet for vind og strøm = reker angårde.Samme med Beneteau Antares ,Ocqueteau,Jeanneau ol.Dorging i vind er slitsomt da en må ratte hele tiden og får man fisk og setter motoren i fri reker man opp i fjæresteinene på et blunk.Et medlem i båtlaget kjøpte en ny P 66 da de kom og denne var så vanskelig å få styrt inn i båsen ved litt vind/strøm att han ga opp hele båten. Dette var mye negativt på en gang men bortsett fra det en fin båt. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) Er absolutt ingen styrmann (tvert om så er jeg Maskinist) og har en bås som er ganske vrien å treffe riktig uansett båt grunnet plassering i forhold til strøm og vind. Kjenner meg ikke igjen i at dette skal være så problematisk med akkurat denne båten. Man må vite at et planende skrog med overbygg er følsomt for vind, men det gjelder stort sett alle båter som ikke er kjølbåter og som har overbygg av noe størrelse i forhold til skroget. Ang. dorging og trolling så utgjør vel dette 80% av fisket jeg og endel andre eiere av denne og tilsvarende båter her inne på forumet bedriver. Er vanskelig å kjenne seg igjen i det som skrives over her. Når dette er sagt: En slik båt er et kompromiss. Og et kompromiss er aldri 100% det ene eller 100% det andre. Det aller greieste er enten å få prøvd den båten man ønsker seg, eller snakke direkte med en som eier den type båt du ønsker deg. En som kjenner en som har hørt at naboen til oldemora....... er sjelden dem man skal bruke for å innhente fakta om noe man går rundt å lurer på. Det være seg båt, bil eller ergometersykkel. Redigert 13.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 G-Sabb Denne Askeladdbåten har fått en del kritikk for sin følsomhet for vind og strøm = reker angårde.Samme med Beneteau Antares ,Ocqueteau,Jeanneau ol.Dorging i vind er slitsomt da en må ratte hele tiden og får man fisk og setter motoren i fri reker man opp i fjæresteinene på et blunk.Et medlem i båtlaget kjøpte en ny P 66 da de kom og denne var så vanskelig å få styrt inn i båsen ved litt vind/strøm att han ga opp hele båten. Dette var mye negativt på en gang men bortsett fra det en fin båt. Har brukt en Antares rund 100 t siste par sesongene. den er litt vind følsom, men ikke noe problem. den er brukt til dorging og juksa fiske, pluss en del fine kvelds-natt turer ute i midnattsol turer. Ikke store avdrifts problemer i forhold til andre båter ute i samme ærende. Det at di kan være litt umedgjørlig når man skal inn båsen etter endt tur er nok litt for lite erfaring med å kjenne på trekken hvor den kommer fra og smtidig lese av strømmen pira/flytebryggene. De kan begge være med på hjelpe deg med å legge til. Så et lite halvminutt med observasjoner er gull vært. Legg evt. båten i fri for å se hvor den vil. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 De fleste som dorger mye anskaffer en autopilot så da er problemene med avdrift minimale. Simradpiloten min (AP24) har et modus som heter No-drift som bruker gps data for å korrigere for avdrift, så da er poblemet ikke eksisterende. Jeg velger å ha autopilot med et kontrollpanel på bakdekket i stedet for utvendig styreposisjon. Det eneste jeg savner er mulighet til å finjustere dorgehastigheten utvendig, men det kan jeg få hvis jeg bytter fra DF115 til DF115A med trolling kontroll. Etter hva jeg har forstått, er det mulig å ha to konrollpaneler for trollingkontrollen slik at jeg også kan ha en på bakdekket. En Antares (jeg har 650) har et stort vindfang, men de har også stegkjøl som gir dem mye bedre stabilitet i lave hastigheter enn båter med rent v-skrog. Det er mye enklere å manøvrere Antaresen inn i en trang bås enn det er med den 22' skjergårsjeepen jeg har Så på Finnmaster Pilot 7.0 på Båter i sjøen. Ser ut som en fin og praktisk båt. Desverre er den 2.65m bred slik at den ikke kan trailes så den er ikke aktuell for meg, men det er stor sannsynlighet for at det dukker opp en Pilot 6.0 etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 (redigert) Abbor. Det du skriver om trolling/dorgekontrollen på DF100/115/140A stemmer. Jeg har denne løsningen med å ha en kontroller utvendig. Det du skriver om autopilot høres veldig bra ut. Men det er ikke noe must for min del. Jeg klarer meg veldig bra med utvendig styring. Men jeg er glad jeg brukte tid på litt tenking, fundering og prøving før endelig plassering av fastmontert utstyr/braketter. Redigert 14.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 Hvis en driver i Østersjøen med 10-14 stenger hjelper det ikke mye med utvendig styring. Autopilot trengs for å kunne konsentrere seg om stengene, både når utstyret går i vannet, når en får fisk og når utstyret tas opp igjen. Forskjellig bruk trenger ulike løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 Joda. Har sett pinnsvinene i Simrishamn og skjønner behover drift av det formater du snakker om gir. Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Og hvordan er det så med bensinforbruket? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.