Jump to content

Askeladden P66, erfaringer? Alternativer?

sea

Recommended Posts

Har en P66 Weekend 2012, er kjempefornøyd med båt. Da jeg kjøpte båt i 2012 var jeg veldig klar på at det skulle være baugtruster på båt, det er fordi båt ligger fortøyd i tidevannsstraum. Med baugtrøster har jeg ingen problemer med å legge til med båt. Må innrømme at den er litt glad i bensin, har 150 hk, det er tross alt en båt på 17-1800 kg. Bruker båt til både fiske og tur med familien og venner.

Ser at enkelte har opplevd utfordringer med å manøvrere P66 når det er vind eller dårlig vær.

Regner med at dette er likt på alle tilsvarende båter med utenbords motor.

Vil en ha samme problemet med en tilsvarende båt med innenbords motor.

Veldig mange positive tilbakemeldinger og på P66 så her blir det å vurdere de negative erfaringer opp mot de positive.

Jeg har kjørt lignende båter med både innenbordsmotor og drev (Bella 650) og påhengsmotor (Skibsplast 675 HT) og kan skrive under på at de oppfører seg temmelig likt i strøm og sidevind. Eneste motmidlet mot sideveis avdrift i vind er en dyp kjøl eller ett dyptstikkende deplasemangsskrog. På den andre siden, så er det ikke værre enn at selv jeg har klart å lære meg å manøvrere disse båtene inn i båsen i ganske så kraftig sidevind. Som med det meste annet her i livet: Øvelse gjør mester!

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

En båt med kjøl har ikke samme avdrift i sjøen som en båt med et planende skrog. Har hatt flere båter med outboard og flere med kjøl. (snekker). Har i dag ei Polar-snekke, og den er som en drøm å manøvrere/svinge inn i båsen med sammenlignet med en båt beregnet for outboard. Hadde tidligere en Askeladden 605 som var et mareritt å legge inn i båsen hvis det blåste litt i havnen.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Er ikke tvil om at et skrog med kjøl og uten større overbygg er tilnærma upåvirkelig overfor vind i forhold til et planende skrog med overbygg.

Men hvorvidt et planende skrog med overbygg blir så voldsomt mye enklere å hanskes med i sidevind om motoren er nedi skroget i stedet for hengt på hekken er vel mer interessant å diskutere.

For dem som er opptatt av forbruk på innenbords diesel kontra utenbords bensin er det noen interessante fakta i innledningen på denne testen av det som en her på forumet så treffende betegnet som flytende dusjkabinetter.

Edit: den linken vil ikke feste seg, men det dreier seg om Båtmagasinets test av test Arvor 215. Antares 620, Merry Fisher 655 og QS 649:

"Toppfarten med dieselmotorene havner rundt 20 knop, og beste marsjfart ligger mellom 15 og 17 knop. Toppfarten med utenbordsmotorene ligger rundt 30 knop og beste marsjfart mellom 20 og 25 knop. Støyverdiene ligger på omtrent samme nivå opp til ca 15 knop på samtlige motorer, men i høye hastigheter er utenbordsmotorene betydelig stillere. Drivstofforbruket ligger derimot svært likt ved eksakt samme hastighet. Ved 20 knops fart havner samtlige motorer på rundt 0,8 liter per nautisk mil! Dette viser at de moderne firetakterne ligger svært nær marinedieslene når det gjelder drivstofføkonomi."

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Har brukt min 2013 mod P66 med Suzuki df150 i rundt 500 timer nå, båten er hovedsaklig brukt til trolling/dorging ettter ørret, laks og storsei, samt litt driftfiske/jigging etter kveita.

Som nevnt tidligere i tråden er det riktig at båten er lett påvirket av vind, dette gjelder vel alle båter som er bygd med tanke på best mulig fart/økonomi, flat bunn og overbygg.

Som trolling/dorge båt er i midlertid båten helt suveren, autopilot er et hjelpemiddel som hever båtens egenskaper fra bra til suveren.

Skal båten brukes mye til dorging vil jeg påstå at en god autopilot er et must, samtidig må det sies at mange helt sikkert kan ha nytte av å tenke litt nytt med tanke på hvordan man praktiserer dorgefisket, jeg tenker da først og fremst på måten man lander fisken.

Hvis man koster på seg utstyr som stang/sneller av god kvalitet er det ingen hensikt å feks, sette motor i fri og drifte ved landing av fisk, selv pleier jeg å kun slakke ned og sige opp mot vinden ved landing av både ørret, laks og storsei.

Dette gjør at problemene med vind og avdrift ikke er et tema ved dorging alene.

Forbruket på min båt ligger på rundt 1,2 liter pr nm (30liter pr time) i rundt 25 knop og 4400-4500 rpm, ved trolling/dorging varierer det fra 1,2 til 2,5 liter pr time alt etter vind og straum.

bilde

bilde

bilde

I mye sjø blir det selvsagt en del slag og det skal ikke all verden til før man må slakke på kjøret, men sett i forhold til andre båter i samme klasse så vil jeg påstå at at denne båten ikke står tilbake for noen mtp. sjøegenskaper.

Mange av mine turer tilsier 2,5 - 3,5 timer gange til områdene jeg fisker, og krysser områder som er spesiellt værutsatte, så langt har jeg aldri kommet opp i noen situasjoner som har gjort at jeg har satt sjøegenskapene til båten i tvil.

Håper dette ikke blir oppfattet som kupping av tråden, men det går også litt på erfaringer:

Er det noen som har laborert noe med alternative propeller?

Selv kjører jeg med 21" standardpropell på 140 hk motor og ligger rundt 25-26 knop på 5000 o/min. Maks fart er rundt 30 knop ved 5800-5900 o/min.

Er fornøyd med dette men har ingen innsikt i hvilke fordeler/bakdeler 4 blads/stål gir kontra 3 blads/alu.

Jeg tror de fleste som velger sånn type båt ikke har design på første kriteriet.. Når det er sagt så er vi alle forskjellige og verdsetter forskjellige ting på en båt. Personlig synes jeg P66 har et av de mest vellykkede minisjark design. I forhold til de franske synes jeg dem ser mer solid ut og har et lunere interiør.. synes ASkeladden ser mer brukervennlig ut ved første øyekast enn Anteras.. Men det spørs om man skal bruke den som. Fiskebåt eller turbåt. Som turbåt finnes et båttyper som er bedre egnet enn disse.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har P66 2010 modellen og ble anbefalt og ikke montere stålpropell på denne. Ser opp i denne tråden at det blir diskutert driften på denne båten. Bruker min mye til juksing på vinteren, og kan vel si at jeg har ikke hatt noen båt som er så god og ligge på fiskestimen med. Men, du må ligge med akterenden mot vinden og bruke revers for å kompensere for vind. Når bølger og vind blir så hard at du ikke greier deg med tomgang lengre blir det værre, men da kan du like godt dra hjem. Det er også en god dorgebåt, men etter at jeg monterte autopilot har den blitt bedre. Den er opprinnelig ikke så veldig retningsstabil, og det blir mye kompansering som det er greit og la AP ta seg av. Styring ute er et must.

• 4 uker senere...

Som helt nytt medlem her på dette forumet er det veldig kjekt å se så mye kunnskap på ett sted om ett emne jeg bare blir mer og mer interessert i! Og siden jeg også er på jakt etter ny båt og også vurderer sterkt en Askeladden P66 så var denne tråden (og flere andre om samme tema her på forumet) meget matnyttige.

Den lokale Askeladden forhandleren her hvor jeg bor har nå en P66 Weekend til høstpris som jeg har tenkt å ta en titt på for å få sett båten "live". Jeg er med andre ord veldig tidlig i fasen om å anskaffe ny båt enda og anser meg selv som en glad amatør når det gjelder dette temaet og desto større pris setter jeg på forum som dette o.l.

Er det noen av dere som har noen meninger om Pilothouse utgaven kontra Weekend? Vi er bare to her i huset og båten vil nok hovedsaklig bli brukt til fiske, men samtidig så er vel fremdeles akterdekket på Weekend utgaven også mer enn stort nok til det? Selv med noen teiner liggende, kanskje med en garn/line/teinedrager montert og ett par fiskestenger i bruk? Er Weekend utgaven den "perfekte" kombinasjonen, siden den tross alt har ett eget lite rom med toalett/vask og ellers bedre innvendig plass?

Takk for svar!

Se på begge om du har mulighet. Det er jo din bruk og ditt behov, så det er vanskelig for oss andre å bedømme de to båtene opp mot hverandre.

For min bruk, som primært er fiske med mangt og meget innen redskap, så er jeg veldig glad for bredt og nedsenka dollbord, god plass frampå "bakken" og den store dekksplassen. I tillegg er materialbruken innvendig veldig reingjøringsvennlig når sloghender og støvler med blod på har havna innafor døra.

Der kommer Weekend litt dårligere ut sett fra mitt ståsted. Men komfort og turmessig er jo Weekend i en høyere klasse enn PH.

Siden jeg stort sett er aleine i båten er toalettløsninga på PH mer enn god nok. Pissinga foregår i friluft uansett.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...