Folk I Båt Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 På 5000 o/min ligger min på 25-27 knop. Alt etter strøm og vind. Da hiver den innpå litt over 25 liter i timen. Målt etter jerrykanneprinsippet sist jeg gikk strake veien inn til Tromsø. Ved dorging og reking mellom holmer og skjær er det vanskelig å si hva den bruker sånn eksakt. Sitér dette innlegget Link to post
Glenn Larsen Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Har en P66 Weekend 2012, er kjempefornøyd med båt. Da jeg kjøpte båt i 2012 var jeg veldig klar på at det skulle være baugtruster på båt, det er fordi båt ligger fortøyd i tidevannsstraum. Med baugtrøster har jeg ingen problemer med å legge til med båt. Må innrømme at den er litt glad i bensin, har 150 hk, det er tross alt en båt på 17-1800 kg. Bruker båt til både fiske og tur med familien og venner. Sitér dette innlegget Link to post
sea Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Ser at enkelte har opplevd utfordringer med å manøvrere P66 når det er vind eller dårlig vær. Regner med at dette er likt på alle tilsvarende båter med utenbords motor. Vil en ha samme problemet med en tilsvarende båt med innenbords motor. Veldig mange positive tilbakemeldinger og på P66 så her blir det å vurdere de negative erfaringer opp mot de positive. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Det er vel ikke primært utenbords/innenbords motor som gjør at vind innvirker på en båt. Det er kombinasjonen undervanns skrogform og overbygg ("vindfang"). Sitter ute med formiddagskaffen og kikker på en NB som sliter med havnemanøveren nå i østavindskulingen. Redigert 16.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Jeg har kjørt lignende båter med både innenbordsmotor og drev (Bella 650) og påhengsmotor (Skibsplast 675 HT) og kan skrive under på at de oppfører seg temmelig likt i strøm og sidevind. Eneste motmidlet mot sideveis avdrift i vind er en dyp kjøl eller ett dyptstikkende deplasemangsskrog. På den andre siden, så er det ikke værre enn at selv jeg har klart å lære meg å manøvrere disse båtene inn i båsen i ganske så kraftig sidevind. Som med det meste annet her i livet: Øvelse gjør mester! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
LM 605 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) En båt med kjøl har ikke samme avdrift i sjøen som en båt med et planende skrog. Har hatt flere båter med outboard og flere med kjøl. (snekker). Har i dag ei Polar-snekke, og den er som en drøm å manøvrere/svinge inn i båsen med sammenlignet med en båt beregnet for outboard. Hadde tidligere en Askeladden 605 som var et mareritt å legge inn i båsen hvis det blåste litt i havnen. Redigert 16.September.2013 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Er ikke tvil om at et skrog med kjøl og uten større overbygg er tilnærma upåvirkelig overfor vind i forhold til et planende skrog med overbygg. Men hvorvidt et planende skrog med overbygg blir så voldsomt mye enklere å hanskes med i sidevind om motoren er nedi skroget i stedet for hengt på hekken er vel mer interessant å diskutere. For dem som er opptatt av forbruk på innenbords diesel kontra utenbords bensin er det noen interessante fakta i innledningen på denne testen av det som en her på forumet så treffende betegnet som flytende dusjkabinetter. Edit: den linken vil ikke feste seg, men det dreier seg om Båtmagasinets test av test Arvor 215. Antares 620, Merry Fisher 655 og QS 649: "Toppfarten med dieselmotorene havner rundt 20 knop, og beste marsjfart ligger mellom 15 og 17 knop. Toppfarten med utenbordsmotorene ligger rundt 30 knop og beste marsjfart mellom 20 og 25 knop. Støyverdiene ligger på omtrent samme nivå opp til ca 15 knop på samtlige motorer, men i høye hastigheter er utenbordsmotorene betydelig stillere. Drivstofforbruket ligger derimot svært likt ved eksakt samme hastighet. Ved 20 knops fart havner samtlige motorer på rundt 0,8 liter per nautisk mil! Dette viser at de moderne firetakterne ligger svært nær marinedieslene når det gjelder drivstofføkonomi." Redigert 16.September.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Har brukt min 2013 mod P66 med Suzuki df150 i rundt 500 timer nå, båten er hovedsaklig brukt til trolling/dorging ettter ørret, laks og storsei, samt litt driftfiske/jigging etter kveita. Som nevnt tidligere i tråden er det riktig at båten er lett påvirket av vind, dette gjelder vel alle båter som er bygd med tanke på best mulig fart/økonomi, flat bunn og overbygg. Som trolling/dorge båt er i midlertid båten helt suveren, autopilot er et hjelpemiddel som hever båtens egenskaper fra bra til suveren. Skal båten brukes mye til dorging vil jeg påstå at en god autopilot er et must, samtidig må det sies at mange helt sikkert kan ha nytte av å tenke litt nytt med tanke på hvordan man praktiserer dorgefisket, jeg tenker da først og fremst på måten man lander fisken. Hvis man koster på seg utstyr som stang/sneller av god kvalitet er det ingen hensikt å feks, sette motor i fri og drifte ved landing av fisk, selv pleier jeg å kun slakke ned og sige opp mot vinden ved landing av både ørret, laks og storsei. Dette gjør at problemene med vind og avdrift ikke er et tema ved dorging alene. Forbruket på min båt ligger på rundt 1,2 liter pr nm (30liter pr time) i rundt 25 knop og 4400-4500 rpm, ved trolling/dorging varierer det fra 1,2 til 2,5 liter pr time alt etter vind og straum. I mye sjø blir det selvsagt en del slag og det skal ikke all verden til før man må slakke på kjøret, men sett i forhold til andre båter i samme klasse så vil jeg påstå at at denne båten ikke står tilbake for noen mtp. sjøegenskaper. Mange av mine turer tilsier 2,5 - 3,5 timer gange til områdene jeg fisker, og krysser områder som er spesiellt værutsatte, så langt har jeg aldri kommet opp i noen situasjoner som har gjort at jeg har satt sjøegenskapene til båten i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Flott navn på båten din! Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 (redigert) Flott navn på båten din! Takker det gjenspeiler min store interesse for ørretfiske og blues-rock, brukte ikke akkurat lang betenkningstid på å velge navn til båten Redigert 20.September.2013 av maskinisten71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Fordelen hvis det er vind er jo att du kan seile hjem og spare dyr bensin Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Håper dette ikke blir oppfattet som kupping av tråden, men det går også litt på erfaringer: Er det noen som har laborert noe med alternative propeller? Selv kjører jeg med 21" standardpropell på 140 hk motor og ligger rundt 25-26 knop på 5000 o/min. Maks fart er rundt 30 knop ved 5800-5900 o/min. Er fornøyd med dette men har ingen innsikt i hvilke fordeler/bakdeler 4 blads/stål gir kontra 3 blads/alu. Sitér dette innlegget Link to post
sea Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Veldig relevant spørsmål dette. Kjekt å vite når en skal kjøpe ny båt slik en får kjøpt den beste propellen med det samme. Mye god kompetanse på dette forumet så takk for mange gode råd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Reagerer litt på priser og må rett og slett si at jeg ikke liker designet på Askeladden P66. Hva med Benetau Antares 750? Den er jo noe større, men vurderes kanskje som mindre "fiskebåt", eller hur? Synes designet her er langt mer vellykket. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
-morten- Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Jeg tror de fleste som velger sånn type båt ikke har design på første kriteriet.. Når det er sagt så er vi alle forskjellige og verdsetter forskjellige ting på en båt. Personlig synes jeg P66 har et av de mest vellykkede minisjark design. I forhold til de franske synes jeg dem ser mer solid ut og har et lunere interiør.. synes ASkeladden ser mer brukervennlig ut ved første øyekast enn Anteras.. Men det spørs om man skal bruke den som. Fiskebåt eller turbåt. Som turbåt finnes et båttyper som er bedre egnet enn disse. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
G-sabb Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Reagerer litt på priser og må rett og slett si at jeg ikke liker designet på Askeladden P66. Hva med Benetau Antares 750? Den er jo noe større, men vurderes kanskje som mindre "fiskebåt", eller hur? Synes designet her er langt mer vellykket. Enig,synes også Antaresen er finere. Men begge to er jo flotte båter Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Har P66 2010 modellen og ble anbefalt og ikke montere stålpropell på denne. Ser opp i denne tråden at det blir diskutert driften på denne båten. Bruker min mye til juksing på vinteren, og kan vel si at jeg har ikke hatt noen båt som er så god og ligge på fiskestimen med. Men, du må ligge med akterenden mot vinden og bruke revers for å kompensere for vind. Når bølger og vind blir så hard at du ikke greier deg med tomgang lengre blir det værre, men da kan du like godt dra hjem. Det er også en god dorgebåt, men etter at jeg monterte autopilot har den blitt bedre. Den er opprinnelig ikke så veldig retningsstabil, og det blir mye kompansering som det er greit og la AP ta seg av. Styring ute er et must. Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Hvordan oppfører 66`en i rote sjø (straumbårer), tenker da på oppimot 1-1,5 m sjø. Må det reduseres mye på hastigheten for å unngå mye slag/støy i cabinen? Sitér dette innlegget Link to post
Elon Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Vurderte også P66,men det vart Merry Fisher 755 Marlin,som jeg er veldig fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Travellingalf Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Som helt nytt medlem her på dette forumet er det veldig kjekt å se så mye kunnskap på ett sted om ett emne jeg bare blir mer og mer interessert i! Og siden jeg også er på jakt etter ny båt og også vurderer sterkt en Askeladden P66 så var denne tråden (og flere andre om samme tema her på forumet) meget matnyttige. Den lokale Askeladden forhandleren her hvor jeg bor har nå en P66 Weekend til høstpris som jeg har tenkt å ta en titt på for å få sett båten "live". Jeg er med andre ord veldig tidlig i fasen om å anskaffe ny båt enda og anser meg selv som en glad amatør når det gjelder dette temaet og desto større pris setter jeg på forum som dette o.l. Er det noen av dere som har noen meninger om Pilothouse utgaven kontra Weekend? Vi er bare to her i huset og båten vil nok hovedsaklig bli brukt til fiske, men samtidig så er vel fremdeles akterdekket på Weekend utgaven også mer enn stort nok til det? Selv med noen teiner liggende, kanskje med en garn/line/teinedrager montert og ett par fiskestenger i bruk? Er Weekend utgaven den "perfekte" kombinasjonen, siden den tross alt har ett eget lite rom med toalett/vask og ellers bedre innvendig plass? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 (redigert) Se på begge om du har mulighet. Det er jo din bruk og ditt behov, så det er vanskelig for oss andre å bedømme de to båtene opp mot hverandre. For min bruk, som primært er fiske med mangt og meget innen redskap, så er jeg veldig glad for bredt og nedsenka dollbord, god plass frampå "bakken" og den store dekksplassen. I tillegg er materialbruken innvendig veldig reingjøringsvennlig når sloghender og støvler med blod på har havna innafor døra. Der kommer Weekend litt dårligere ut sett fra mitt ståsted. Men komfort og turmessig er jo Weekend i en høyere klasse enn PH. Siden jeg stort sett er aleine i båten er toalettløsninga på PH mer enn god nok. Pissinga foregår i friluft uansett. Redigert 15.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Hansvik sin 630 CS. Dette er også en flott båt og sammenlignet med P66 pilothouse så er den vel noe mer utstyrt også. Se link: http://www.youtube.com/watch?v=xvvs1cedgUk Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Gikk en P66 W 2013 på finn.no nå nettopp for 435K, 50 timer. Lasta med utstyr som vinsj, baugpropell, 4 kw varmer mv. Det var et godkjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Ja, så den , men for sent. Hadde den kostet 100.000 mer hadde det vel også vært billig. Skjønner ikke prissettingen, men han som kjøpte den fikk seg jo en lottopremie til jul. Men Viknes som solgte må jo ha god råd. Sitér dette innlegget Link to post
Travellingalf Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Så den jeg også, men satt dessverre værfast i Nordsjøen når den kom til salgs. Er nok langt mellom de "tilbudene" der ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.