Jump to content

Hvordan få båt ut av container. Dagens idèmyldring!

Smiley

Recommended Posts

På mandag får jeg en container med et par båter samt kajakker. Jeg har bare en utfordring; hvordan få den største båten ut av containeren? Jeg har et par idèer selv, men ønsker meg innspill for å se om det kan være enklere løsninger jeg ikke ser.

Utfordringen er:

• Kanskje bare 2 mann tilgjengelig,
  • Vekt hovedbåt ca. 500kg.
  • Det ser ut på bildet som om båten er plassert i krybbe med stålramme.
  • Ikke tilgang til truck (men tilgang til 2 stk jekketraller),
  • Containeren blir forhåpentligvis plassert på bakkenivå og ikke på ben (tar gjerne forslag om den skulle bli stående på ben også),

baaticontainer.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Akkurat nå savner jeg en "liker" knapp her! Mange gode forslag! Båten skal ikke på vannet i år, og jeg vet ærlig talt ikke hvordan contraineren er ment å dras ut (kranbil, henger etc.).

Likte spesielt godt løsningen til WABBY med transporthjul! Jeg har 2 stk stillasplater som kan funke som rampe. Har også tilgang til rør (skiltstolper) som kan legges under som forslått.

Jeg hadde ett lignende problem da jeg fyllte opp en trekasse med en mengde varer, denne ble løftet inn i pizzavarebilen av en palletruck, oppdaget da at det var lite mellomrom mellom kassen og taket på bilen men da var tiden for kort til å endre på planen. Jeg kjørte tilbake til jobben og neste dag kom oppgaven med å få ut denne kassen. Det ende med at jeg bandt ett tau rundt kassen og en lyktestolpe, deretter var det bare å kjøre forsiktig frem, iallefall så langt at kassen var halveis ute slik at jeg fikk fatt i det som var i kassen.

For din del tror jeg dette går lettere enn du frykter, hvis du får en 2x2" under på hver side så burde du kunne dra ut både krybbe og båt, bruk hengerfeste på bilen din. :wink:

Da begynner det å forme seg en plan. Vitaraen har 4-hjulstrekk og lavserie, så vi burde ha kraft nok. Tar med noen skiltstolper i beredskap sammen med de omtalte stillasplatene.

Da får jeg bare håpe at containeren ikke blir satt på ben, da kan"fallhøyden" bli stor.

Du bør minimum ha tre skiltstolper, for du må flytte de frem etterhvert som båten ruller. Ta også med en slegge slik at du kan justere retningen på dem. Da svinger du båten akkurat dit du vil. Ta også med noen tykke boks(4"x4") å rulle ut på foran containeren. Hvis du i tillegg bygger opp containeren bak, og lager en liten bakke, så tror jeg dette går som en drøm.

Et spett bør du også ha.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Det er ikke ben på den containeren så den blir garantert satt på bakken eller du må losse den mens den står på en tralle
Du bør ringe de som skal levere og spør om de kan komme med sidelaster så setter de den ned på bakken mens du tauer den ut :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

containeren må sjølvsagt stå på bakken. Det er bare å dra lasten ut. Ikkeno problem. Vi laster og losser containere med trekasser fulle i stål med å bare skyve inn med trucken. De tyngste veier over 2000 kg og gjerne med ei kasse på 1500 kilo oppå. Du må mao kun ha et par planker til å dra på når lasten kommer ut og noe å dra med ;p

Redigert av Plutonium (see edit history)

Dette gikk perfekt! La ut to stillasplater bak for å utjevne høyden. Trakk ut så jeg kom til framre del av ramma. Der satte jeg på en gammel plast-miniski på hver side. Trakk så hele greia ut av containeren med Vitara'n i lavgir. 10 min. jobb å tømme... :-)

Jeg er ikke så oppvakt at jeg husket på å knipse underveis.... det kom jeg på først når båten sto i oppkjørselen. Men båt og kajakker ser ut til å være i utmerket kvalitet. Og skadefrie etter en lang reise. Bilder av produktene kommer så snart jeg er hjemme ved pc'n igjen. (Par uker).......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...