Jump to content

Riktig høyde på påhengs

Håvard Straume

Recommended Posts

Hallo! :smiley:

Ska sitta 50 hk på min 13 fots with, og lurte på korleis kavitasjonsplata ska vera i forhold til bunnen, bygde opp fra kort til lang stamme, akterspeile mitt e no 508 mm høgt, men når eg satt tohatsu'en min på så va plata fleire cm under bunnen, så eg måtte klossa den litt opp for at den sku gå skikkelig, men 50 hk'en sår jo fast me boltar så da e da jo ein fordel å treffa på føste forsøk :P

Her e båten :smiley:https://baatplassen.no/i/topic/97671-with-vitsi-13-prosjekt/page-4

Takke for svar :thumbsup:

Med skrog med v-bunn og stålpropell så bør plata være 2-3 cm over bunnen. Kan funke med 4 cm med 4-blads stålpropell men ved 5 cm fikk min problem med grep i sving.

Men din båt har vel ganske flat bunn så da spørs det hvilken propell du skal bruke. Med alu-propell bør nok plata ikke være høyere enn bunnen, kanskje 1 cm max.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bør nok ha kavitasjonsplata et par cm over bunnen, kanskje mer. Avhenger mye av åssen propell du skal kjøre, en skikkelig stål propell sitter mye bedre i vannet som gjør at du kan kjøre med motor høyere. Det er jo flere hull over hverandre, så sett motor slik at du kan heve den på boltene ved behov. Og for all del sørg for å ha mutter på utsiden, så du ikke må ta ut boltene for å flytte motor.

Et alternativ kan være å montere to firkantrør (typ 80x80mm) på akterspeilet, som du igjen monterer motor på. Kappet på skrå, så får du hevet motoren over akterspeilet. Motor lenger bak gir også "renere" vann til propellen, så du kan kjøre motor høyere.

så bør plata være 2-3 cm over bunnen

Jeg var for treg, vi var i hvert fall ganske enige. :-)

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

ja men denne båten har nok ikke et tradisjonelt v-bunns skrog så man bør ikke montere for høyt. Men uansett har man jo flere hull å velge i...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...