Pequod Startet 13.September.2013 Link til dette innlegget Startet 13.September.2013 Jeg er nok bitt av basillen, selv om båten ikke er innkjøpt ennå... Leser alt fra tråder om lufting av septiktank til lensepumper og VHF-konsesjoner med like stor interesse... Men altså, har jo da fått blod på tann, og har allerede begynt å se på alternativer til neste års sommerferie. Jeg er som sagt nybegynner og snekkeinnkjøpet blir altså min første båt, selv om jeg har endel båterfaring fra før. Jeg er i den heldige situasjon at jeg har en avspaseringsuke hver måned, så når båten er sjøsatt i april har jeg mulighet til befinne meg til sjøs i dagesvis, i tillegg til dagsturer og helgeturer (bortsett fra mandag, som er bandøvingsdag og hellig!). Jeg planlegger derfor å bruke båten veldig mye slik at jeg både blir godt kjent med den og med det å styre, navigere, ferdes på sjøen, beregne tidsbruk, drivstofforbruk, vær og vind, strøm osv. osv. Så, i slutten av juli/begynnelsen av august tenker jeg å ta rundt fem uker fri og dra på langtur, ikke nødvendigvis alle fem ukene, men mesteparten. Det jeg ser som veldig fristende er å ta turen nedover langs kysten fra Nesodden og Østfold, over til den svenske skjærgården og helt til Göteborg. Et par dager i byen der, kanskje spandere på oss en hotellnatt, og deretter ta Göta elv/kanal opp til Vänersborg. Der sørger gjestehavnen for landtransport av båten til Uddevalla (tar en halvtime) og så kan vi fortsette ut derfra og over Lysekil og tilbake til Norge. Ut i fra det jeg har sett av beskrivelser her, kan jeg regne med at turen ned til Göteborg tar en til halvannen uke, kanskje to (vi skal ikke stresse, gå i land når vi føler for det, være litt turist på land, fiske litt, stoppe for å bade når vi har lyst osv.). Og jeg regner med at returen tar omtrent det samme, slik at en slik tur tar mellom tre og fire uker. Høres dette riktig ut? Synes dere dette er litt overkill fra en nybegynner? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 kanskje litt i overkant ja. som du sier så har du jo også båterfaring og vet hvordan sjøen kan bli av og til, så hvis du gjør som du sier med å bruke båten så ofte du kan før den store prøven så går det nok helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Syns absolutt ikke det er overkill, dette er en trygg og veldig fin tur hvor 99% av distansen er i godt beskyttede farvann. Du må selvfølgelig være sikker på at du trives i båt for å tilbringe 5 uker i den, men det finner du ut i løpet av våren. Jeg kjenner meg godt igjen i iveren din, jeg også leser baatplassen "fra perm til perm", og har gjort det siden lenge før jeg kjøpte båt. Redigert 14.September.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
abro Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Jeg synes det hørtes ut som en kjempegod plan du har for neste sesong. Har vært på ferie fra Oslo til Gøteborg selv med snekke. Det er en flott tur i stort sett beskyttet farvann. Dette blir en flott første sommer for dere i snekka. Bare til å kjøre på - sunt folkevett og godt sjømannskap gjør denne turen helt topp:-) God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Fin 4-5 ukers tur det der. Vill da ha gått lange ettapper de første dagene og kommet meg ned til Osust området på så få dager som mulig. Oslo- Kjærringø. skulle gå på 3 dager. Hvis vær og føreforhold tillater det. Er vel grovt regnet ca.135nm om du går mye innaskjærs, som jeg ville gjort. Bruke 4-5 dager derfra til Gøteborg (ca 40nm. for å få med seg noe av den skjærgården. 5-6 dager Gøteborg/Vanersborg/ Uddevalla. Da har du 3 uker,fra midten av august med korte dagsettapper og liggedager på vei nordover . Hvor dere virkelig kan kose dere og slappe av. Redigert 14.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frøken Fryd Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Ett annet alternativ er å frakte båten langs veien på lastebil og sjøsette i Dalslanskanalen, da kan du bruke dobbel så lang tid på vei hjem. Jeg gikk Gøtakanl for noen år siden og synes Gøteborg-Venersborg er ett kjedelig stykke, det er fra Vaneren til Mem på østsiden som er kanalens største opplevelse. Anbefaler å søke litt på nettet, kanalbolaget har mye informasjon om gøtakanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Det var ett godt forslag frøken Fryd. Slipper transportettapen sydover. Behøver kun å gå til Halden. Lastebil fra Halden til Dalslandskanalen. Kanalene ned til Gjøteborg hvis Gjøteborg er ett mål. Eller ned Nordre kanal. Hvorfor tenkte jeg ikke på det alternativet?? Noen bekjente tok den turen i sommer. Redigert 14.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
quantumduck Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Dette ligger nok an til å bli en kjempetur, helt innafor det laseggjørbare. Gjør som andre foreslår; legg opp turen slik at det blir litt transport i begynnelsen og god tid på vei opp igjen. Alle trådene her om svenskekysten, gjestehavner og uthavner har du sikkert lest allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Ett annet alternativ er å frakte båten langs veien på lastebil og sjøsette i Dalslanskanalen, da kan du bruke dobbel så lang tid på vei hjem. Jeg gikk Gøtakanl for noen år siden og synes Gøteborg-Venersborg er ett kjedelig stykke, det er fra Vaneren til Mem på østsiden som er kanalens største opplevelse. Anbefaler å søke litt på nettet, kanalbolaget har mye informasjon om gøtakanalen. Det går også an å gå inn til Halden, få en kort transport på henger fra sjøen til Haldenkanalen, gå opp slusene til Ørje og der er det kort vei med biltransport over grensen til Dalslandskanalen. Deretter er det fritt fram ut i Vänaren. Haldenkanalen Dalslandkanalen Ellers er det viktig å ikke forveksle Göta kanal (som går østover ut i Østersjøen) med Trollhätta kanalen, kanalen som går ut ved Gøteborg. Redigert 14.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Nidelv 1874 Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Vi gikk følgende etapper med vår Nidelv 24 i sommer: Drøbak - Moss - Tønsberg ca. 31 nm Tønsberg - Strömstad ca. 33 nm Strömstad - Kungshamn ca. 39 nm Kungshamn - Stenungsund 36,3 nm Dette er etter min mening greie dagsetapper i 6 knop, du behøver ikke å dra i grålysninga og du rekker til neste havn i god tid for å sjekke inn, handle og spise middag. Vi gikk hele veien hjem i to etapper, men det var for lenge, anbefales ikke. Jeg ville ikke unnvært svenske vestkysten mellom Strömstad og Göteborg, masse flotte steder man passerer, spesielt Soten-kanalen. Og mange steder er det max 5 knop, så du holder bra følge med trafikken. Bruk Gulesiders sjøkart til planlegging, lett å finne avstander og ruter, men bruk kartplotter/kart underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Jeg er nok bitt av basillen, selv om båten ikke er innkjøpt ennå... Leser alt fra tråder om lufting av septiktank til lensepumper og VHF-konsesjoner med like stor interesse... Men altså, har jo da fått blod på tann, og har allerede begynt å se på alternativer til neste års sommerferie. Jeg er som sagt nybegynner og snekkeinnkjøpet blir altså min første båt, selv om jeg har endel båterfaring fra før. Høres dette riktig ut? Synes dere dette er litt overkill fra en nybegynner? Dette ligger nok an til å bli en kjempetur, og så er det kommet flere flotte innspill så du har valgets kval på ruteopplegg. Er spent på hva du legger i snekkeinnkjøpet? Snekke kan være så mangt. Leste en fin artikkel på 80 tallet om at når en familie tenkte på å kjøpe båt og for å unngå et mislykket båtliv og pengetape ved salg om høsten. så skulle de flytte inn på kjøkkenet og hvis de var venner etter en uke kunne de gå å kjøpe båt og få et trivelig båt liv.... En ting som har funket i 35 år for oss det er å snu når 1/2 ferien er brukt opp, da har en god kontroll på hjemturen. Og skal en til et bestemt sted langt vekk, kjør lange etapper til en kommer fram og kos seg på hjemturen. La den som er minst båtvant få bestemme om en skal snu (finne nødhavn) og utsette planlagt etappe til været er bedre. Lykke til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Svensk Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Turen Göteborg - Vänersborg är en trist sträcka. Lyft i Halden och ta båten till Dalslands kanal och sedan ut i Göteborf eller Nordre älv. Räkna 5 veckor på den turen om du inte skall stressa. Dalslands kanal är lugnet och avslappnat. Du möter ilika många båtar i kanalen som du möter på 10 minuter på kusten. Går du denna väg är det bara att slussa utför och det är mycket lättare om man inte slussat tidigare. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Det går også an å gå inn til Halden, få en kort transport på henger fra sjøen til Haldenkanalen, gå opp slusene til Ørje og der er det kort vei med biltransport over grensen til Dalslandskanalen. Deretter er det fritt fram ut i Vänaren.Hvorfor 2 landstrekk? Det vanligste er vel å ta landtransport direkte til Dalslandskanalen. Redigert 14.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mizar Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Det er selvsagt helt frivillig om man vil ha med seg båttur på Haldenkanalen eller om man vil ha landtransport med båten hele veien over til Sverige. Jeg liker tanken at det er to svært korte etapper over land, men hver sin smak. Hva som er mest vanlig vet jeg ikke. Redigert 14.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mariell Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Der for han 3 uker på nordgående. Hvis han starter i månedskifte Juli/Agust, med 10 dager i kanalene før han er i Gjøteborg Er også det værste trykket med båt over når han tusler nordover. Høres ut som ett drømme opplegg. Redigert 14.September.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Pequod! Nå har vi lagt opp sommerturen for deg. Nå er det bare å få handlet båt :) :). Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pequod Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Dæggern, det var litt av en respons! Masse gode råd og tips også! Frykter jo litt for at dette er et i overkant stort prosjekt for en nybegynner, men jo mer jeg kikker på kart og nettsteder, jo mer lyst får jeg! Og jeg har jo tenkt å tørrtrene litt i innerste Oslofjord noen måneder først... For min egen del kan jeg si at jeg ikke frykter å mistrives om bord, har alltid trivdes i båt og faren min var sjømann, så jeg tilbragte mange sommerferier både i store Gränges-båter og mindre bulkskip. Har ikke vært sjøsyk siden en ganske kraftig seilas i Østersjøen på 70-tallet, hvor jeg løp opp trappa til broa tidlig morgen for å møte en tredjestyrmann som var så grønn i trynet at han jagde meg ned av broa da han så hvor frisk og opplagt jeg var... Hvordan det er med ungene er jeg mer i tvil om, de er ikke veldig sjøvante. Men jeg husker selv gleden jeg hadde med sjølivet når jeg vokste opp, og har lyst til å gi dem en smak av det før det er for sent. Nå er de ganske store (til neste sommer når langturen er planlagt vil de være henholdsvis 14, 17 og 18 år gamle), men de er veldig positive og nysgjerrige og har veldig lyst å prøve, ikke minst fiske! Tror ikke det er veldig stor fare for at de skal kjede seg på turer heller, de er jo utstyrt med iPhoner og iPoder og jeg tenker å legge inn en CD-spiller med mulighet til å koble til podene, samt sette opp en flatskjerm slik at de kan på TV og dvd/video nede i kahytten foran. Kanskje finnes noe av dette i den båten jeg ender opp med å kjøpe til slutt. Er allerede i gang med å lese Båtførerprøven og skal også ta VHF-kurs. Ingen skal ta meg på forberedelser i alle fall! :-) Pequod!Nå har vi lagt opp sommerturen for deg. Nå er det bare å få handlet båt :) :). Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
finnarne Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Med 3 ungdommer som skal forsynes med strøm til iphoner og tv'er, må du passe på å få god lading når du får handlet deg båt ;) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Pequod Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Med 3 ungdommer som skal forsynes med strøm til iphoner og tv'er, må du passe på å få god lading når du får handlet deg båt ;) Hehe, bør vel kanskje kjøpe inn et ekstra batteri kun for lading av tekniske duppeditter.... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lovart låring Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Du bør så absolutt ta turen om dalslands kanal! Det er en fantastisk reise, og så er man heller ikke så sårbar mhp møkkavær. Min opplevelse den gang jeg hadde kajakkferie i dalslands kanal, så var at det innimellom slusene var det så vakkert og flott at kameraet fikk kjørt seg heftig mellom padletakene. Slusevertene er også meget trivelige, og da jeg var der bakte de sannelig kanelboller som de solgte for en billig penge mens vi ventet på slusing. http://www.dalslandskanal.se/ Fra gøteborg og nordover igjen har du også mange fantastiske gjestehavner og uthavner, Jeg vil anbefale deg å kjøpe Havneguiden 5, som gir gode tips om uthavner og gjestehavner fra gøteborg til svinesund, Den koster en femhundrelapp, og er vel verd pengene. http://www.nautiskfritid.no/Reiseplanlegger/Europa/Norden/Norge-Soerlandet/Havneguiden-5-Sverige-vest-Norsk-utgave-PI1353 Lykke til med forberedelsene, det er halve moroa Redigert 14.September.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Pequod Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Du bør så absolutt ta turen om dalslands kanal! Det er en fantastisk reise, og så er man heller ikke så sårbar mhp møkkavær. Min opplevelse den gang jeg hadde kajakkferie i dalslands kanal, så var at det innimellom slusene var det så vakkert og flott at kameraet fikk kjørt seg heftig mellom padletakene. Slusevertene er også meget trivelige, og da jeg var der bakte de sannelig kanelboller som de solgte for en billig penge mens vi ventet på slusing. http://www.dalslandskanal.se/ Fra gøteborg og nordover igjen har du også mange fantastiske gjestehavner og uthavner, Jeg vil anbefale deg å kjøpe Havneguiden 5, som gir gode tips om uthavner og gjestehavner fra gøteborg til svinesund, Den koster en femhundrelapp, og er vel verd pengene. http://www.nautiskfritid.no/Reiseplanlegger/Europa/Norden/Norge-Soerlandet/Havneguiden-5-Sverige-vest-Norsk-utgave-PI1353 Lykke til med forberedelsene, det er halve moroa Takk for tipsene, skal sjekke disse ut! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
evenR4u Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Turene du ser for deg ser ikke problematiske ut for "de voksne", forutsatt at du ikke får unormalt grisevær eller tekniske uhell. Men, oppfatter at du tenker å ha med deg barn/ungdom. Min/vår erfaring med barn er at de "går på veggene (skottene)" når hver dag er en ny etappe med timesvis av seilas, Onga har ikke samme glede som oss halv-døde av å se stadig nye skjær og fiskevær sige forbi, og vil heller ligge på holmen eller brygga og bade/krabbefiske/etc/etc. Ta med dette i vurderingene hvis du vil ha onger som ikke gruer seg til neste båt-sommer. Ungdommer (i alle fall fjortiser og litt, men ikke så mye, eldre) er enklere. Bare de har strøm på mobilen/poden/pædden så har de det bra. Sover til ettermiddagen gjør de også og stiller ingen krav før i tre-tida på ettermiddagen. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Pequod Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Ungdommer (i alle fall fjortiser og litt, men ikke så mye, eldre) er enklere. Bare de har strøm på mobilen/poden/pædden så har de det bra. Sover til ettermiddagen gjør de også og stiller ingen krav før i tre-tida på ettermiddagen. Mine kommer i den kategorien, ja... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Vi hadde vår første hele sommer med familien i båt i år (snekke). Ungene (8 og 14) var med 4 uker i strekk, 5 uker til sammen. Det tok et par dager før de var "husvarme" i båten og på en måte fant rytmen og slappet av og koste seg. God nettforbindelse er dog et must :-) Og også det å gå tidlig på morgenen mens ungene sover. TV har vi ikke i båten og ingen som savnet eller maste om det heller, ferie er ferie. Om de trengte å se "TV" så skjedde det via Netflix eller NRK på nett. ------- Vi gikk på Østfoldkysten, Vestfold og nedover sørlandet. Etter ferien byttet vi til seilbåt. Følelsen av at en snekke har begrenset sjødyktighet og ubehaget det er å gå i mye sjø pluss den sinnsyke rullingen når en blir utsatt for hekksjø, samt 100% avhengighet av en gammel motor var noen av årsakene til at vi ønsket å bytte. Det å måtte ligge å vente og vente fordi det blåser på et litt værutsatt strekk og angsten for at været skal bygge seg opp når man er underveis er ikke noe særlig. Med seilbåt er en ikke like væravhengig og man kan planlegge og ta større strekk på utsiden av skjærgården, noe som også letter navigeringen betraktelig, hvis man ønsker det. ----------- Er vokst opp med lange båtferier fra vestlandet til Østlandet i diverse rare båter fra begynnelsen av 70 tallet og det er bare å knalle til. Om dere velger snekke så sørg for å få en båt med god motor og hold den i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Er allerede i gang med å lese Båtførerprøven og i) Ta Båtførerprøven alle sammen, så snakker dere samme "språk" og kommer til å få mange konstruktive debatter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.