Jump to content

Hvordan få bort grums i dieseltank ? Eller ikke ...


hermansen

Recommended Posts

Jeg har en Sea Ray 315 med KAD300, og har fått noe grums i tanken. Men vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt det, eller om det er "verdt bryet".

 

Merket det første gang når jeg kjørte ned til Lindesnes i sommer (Sandnes-Spangereid). Tanken var tilnærmet full når jeg dro (ca 85-90% av 370 liters tank). Det var urolig sjø fra Tananger til starten på Listafjorden (ca 0,5 meter bølger men mange og de kom fra "alle kanter"). Der oppdaget jeg første gang at motoren begynte å feile. Måtte stopp og holde meg på max 3300-3400 rpm for å få nok drivstoff. Hadde ligger på ca 3500-3600 hele veien fra Stavanger og til problemet startet. Vel fremme i Spangereid byttet jeg fin- og grovfilter, og alle problemer var borte.

 

Når jeg skulle hjem stå fylte jeg tanken full og dro motsatt vei. Denne gangen var sjøen også urolig (tilsvarende som nedover) men det ga seg ca utenfor Egersund. Derfra og hjem til Sandnes var det ingen problemer. Jeg lå i 3500 rpm hele veien hjemover (helt fra Spangereid, mer eller mindre).

 

Ca 2 nm hjemmefra tenkte jeg å se om alt fungerte, og ga full gass. Ved 3600-3700 rpm begynte motoren og stoppe seg selv. Filtrene var åpenbart ikke "åpne nok" til å gi full gass.

 

I dag var jeg nede i båten og skrudde meg "ned til" tanken. Tok ut tankmåler og så etter graps og slim i tanken. Tok også ut grovfilteret. Det var litt møkkete (har sett værre), men ingen antydning til slim. Benyttet en liten teleskopstang, med tørkepapir, for å sjekke tilstand i bunnen av tanken. Bildene ser dere under.

 

I det øverste bildet tok jeg bare og skrapte litt langs bunnen rett under hullet til tankmåler, men i det nederste tok jeg og skrapte så godt jeg kunne (i nesten 5 min) langs store deler av bunnen.

 

 

bilde

bilde

 

Begge bildene viser åpenbart at det er noe graps/grums i liggende i bunnen av tanken, og det er nok dette som blandes i dieselen etter et par timer med urolig sjø. Men jeg ser ingen tegn til slim eller annet som vist nok skal finnes hvis en har dieseldyr.

 

Er det noen enkel, dvs "ikke alt for dyr og vanskelig" metode å renske bort dette ? Det er ikke mulig, uten veldig store inngrep, å ta ut dieseltanken. Er det noen kjemiske midler som kan løse opp slikt som dette ? Eller andre metoder som jeg kan gjøre selv.

 

Ellers er alternativet (det enkle) bare å ha med noen ekstra (og ikke bare ett) dieselfiltre, og bare ta kosten med å bytte dem flere ganger per sesong (dvs når behovet melder seg) ?

 

Tips og gode ideer mottas med takk.

 

 

Link to post

Det der minner om asfalt lignende slagg.

Jeg har hatt samme problem. Fikk faktisk motorstopp. Måtte ha slep pga. at det ikke nyttet å skifte filter da slagget

hadde tettet stigerøret i tanken tett. Måtte stake opp stigerøret med ståltråd for å få ut dritten.

Jeg tok full tanksjau, tappet ned tanken og rengjorde via mannlokk.

 

Etter at jeg begynte med Hammerdown for mange år siden har jeg sett mindre av asfaltslagg i tank/filter.

Det virker som Hammerdown virker oppløsende på slagget.

 

 

Link to post

Den enkle løsningen er å suge ut bunnslammet med en slange, men vil du være sikker på å få ut alt bør du gå grundigere til verks. Tapper du av dieselen kommer du til driten i bunn. Hvis du ikke har mannhull er det ikke vanskelig å lage et par vel plasserte hull så du kommer til å vaske tanken. Det blir dessverre ikke mindre grums i tanken om du ikke fjerner det. Tok tanksjau selv i vinter. Lagde fire mannhull, tømte tanken og skrubbet den innvendig. Tørket den så ren med filler før jeg kunne fylle opp tanken igjen. En skikkelig drittjobb, men nå er tanken ren og det er lettere å følge med oppi der da lokkene til mannhullene er gjennomsiktige.

Link to post

Alt dette skal vi plages med vi som har dieselmotor.

 

En eller annen luring har funnet ut at diesel skal ikke suges fra bunnen av tanken. Uttak fra bunnen er den første tanken de fleste ville ha. Neida, litt over bunnen skal dieselen suges inn i motoren slik at grumset og bunnfallet kan ligge der uberørt og kose seg.

 

Problemet er bare det at når grums og slim fra bunnen av tanken hvirvles opp på grunn av bølger osv. er den situasjonen en minst ønsker at motoren skal stoppe.

 

Jeg tenker å bygge om tanken slik at diesel suges fra bunnen. Da vil all elendighet komme inn i filteret og ferdig med det. Hvis det er så mye grums og vann i dieselen så får en heller øke filterkapasitet i stedet for å skjule problemet i bunnen av tanken i påvente av en rusketur.

 

sailorBoy

Link to post

.....................

Jeg tenker å bygge om tanken slik at diesel suges fra bunnen. Da vil all elendighet komme inn i filteret og ferdig med det. Hvis det er så mye grums og vann i dieselen så får en heller øke filterkapasitet i stedet for å skjule problemet i bunnen av tanken i påvente av en rusketur.

 

sailorBoy

Jeg synes dette er å be om trøbbel.

Hvorfor ikke heller gjøre som meg og andre: Montere separat sugerør fra bunnen av tanken slik at du kan suge ut vann og annen dritt fra tanken før det går i filteret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Vi har en sylindrisk tank med 3skvalpeskott, med kun hull for tankmåler. Vi bruker denne innretningen til å suge opp slam. Motoren bruker 4-5l pr time og innsugsrøret står ca 6cm over bunnen. jeg var i Henningsvær tett før påske et år og fisket. Da var det bra med sjø og 2 båter som måtte ha slep, sikkert med dritt i filtrene. Sameieren sa at tanken var rengjort året før jeg mom inn i "Reiarlaget", men jeg ble betenkt og laget denne saken (1 1/2 l brusflaske).

 

bilde

 

 

 

 

 

Redigert av snorken (see edit history)
Link to post

Jeg synes det er spesielt viktig at tanken ikke blir stående lenge med vann på bunnen. Det har jeg smertlig erfaring for! Derfor har jeg montert separat sugeslange så jeg kan sjekke jevnlig, og spesielt etter hver tanking og før vinteropplag. I fjor fikk jeg flere liter vann på tankene ved siste fylling før vinteren. Sommersesongen gikk i dass og jeg sitter nå og venter på fem stk nye injektorer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Dieseltanken min er av plast (helstøpt tipper jeg) og jeg vet ikke helt om jeg vil lage hull i toppen på den. Ser for meg at det kan bli vanskelig å få disse skikkelig tette. Det blir jo en del bevegelse av og til, og når jeg ser hvordan hullet til tankmåler er festet så tviler jeg om jeg kan lage noe like godt.

 

Er det noen som har prøvd den kjemiske løsningen fra Starbrite som det henvises til lenger opp ? Noen som eventuelt vet hvor dette, eller tilsvarende midler, selges i Norge ?

 

/Øystein

Link to post

Med helstøpt plasttank blir det noe verre å lage hull ja.. Men er den litt fleksibel/bøybar? Da kan du gjerne få klemt nedi en ring til å holde i mot skruene fra innsiden til et mannhullslokk. Eventuelt lage firkantede lokk selv, da er det ikke noe problem å få entret et mothold gjennom hullet. Selv brukte jeg pleksiglass til å lage mannhullslokkene av. Er blitt helt tett, selv da jeg satte svakt trykk på full tank for å teste :smiley: Er tanken din helstøpt i plast som i glassfiber burde det absolutt være mulig å få godt nok hold til å få et mannhull tett. Mulig stoffer som Starbrite kan fungere, men er det mye skitt er det alltid bedre å få tatt den manuelt. Angrer ikke på at jeg tok sjauen selv i vinter. Nå vet jeg at tanken er god, og det er langt lettere å følge med også.

 

Alternativt, får du tak i en lang flaskekost med bøybart "skaft" av streng (ala slike koster man bruker til akvarieslanger og til å vaske kolber og slikt på naturfagsrommet) kan du gjerne komme godt nok til gjennom hullet som er der fra før hvis du har skvalpeskott med god flyt i underkant i tanken. Fysisk børsting av skitten løsner i alle fall det som er farligst slik at du kan få sugd det opp

 

Har ikke prøvd Starbrite selv, men som Mix skriver kan Hammerdown virke noe oppløsende på belegg, selv om det nok fins grenser for hvor mye skitt man kan fjerne på den måten.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Her er sugestussene jeg laget (har to tanker). Kobberøret går gjennom en skottgjennomføring fra BT. Røret er loddet i gjennomføringen. Nederst på røret er det en bit dieselslange som kan skyves på røret for å nå bunnen nøyaktig og som dessuten hindrer at røret gnager mot tankbunnen. For utsuging bruker jeg en messing sugepumpe beregnet for oljeskift og en tom plastflaske. Dersom det kommer vann ser en det lett i en gjennomsiktig flaske. Tankene mine er av glassfiberarmert epoxy med store håndhull, så det var enkelt å montere dette.

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...