tobixen Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) (For hvorfor i Hel¤%& skal en brenner som yter 5Kw og bruker 48W - en liten brøkdel - stoppe fordi batteriet ikke har mer enn 11,7 V igjen.) Jeg kjøpte en liten vedfyrt brenner (primært ment for skogsturer, ikke til å bruke ombord i båten, bare så det er på det rene) med innebygd termoelement; termoelementet driver en vifte (for å pøse på med luft slik at man får effektiv forbrenning), og i tillegg får man ut bittelitt ladestrøm i USB-format, slik at man kan lade opp mobiltelefon e.l. Det var vel det siste som gjorde at jeg kjøpte den; ut på tur, alltid online ;-) Her snakker vi imidlertid om en forbrenning på 2-3 kW, og strømleveranse på ca 5W. Det blir kanskje for vanskelig/kostbart å levere 60-100W vha termoelement? Kjelen gikk til moses. Trykket ble for stort Hva hadde du forventet? Du fjernet sikkerhetsventilen, og du fikk advarsel her om at det kanskje ikke var helt lurt. Viktig å lese igjennom alle innleggene nøye i en slik tråd som dette ;-) Kudos for et godt stykke dokumentert arbeide/forskningsinnsats allikevel - selv om jeg ikke helt fikk med meg hvilken rolle selve espressokannen skulle ha. Temperaturregulering? Fremdrift av vannet? Eller rett og slett bare et grensesnitt mellom brenner og vannet? Ville ikke en hvilken som helst form for beholder fungert i såfall? Det blir kanskje for vanskelig/kostbart å levere 60-100W vha termoelement? Ref https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator kan man ikke forvente noe særlig mer enn 5% effektivitet av et termoelement, skal man ha 100W med elektrisk energi ut, så må altså 2kW med varme rutes gjennom termoelementet. Det kan vel være noe praktisk vanskelig å få til. Redigert 10.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jawik Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Ok-- men hva sier forsikringsselskapet til at du mekker ditt eget trykkoker-gass-andrebrennsoff-varmeannlegg og innstallerer i båten helt uten typegodkjenning? @ Husk nå på at denne teste foregikk i garasjen og ikke ombord. Så langt kom vi ikke. Konsultasjon med forsikring ligger et stykke fram i dette tidsperspektivet Hva hadde du forventet? Du fjernet sikkerhetsventilen, og du fikk advarsel her om at det kanskje ikke var helt lurt. Viktig å lese igjennom alle innleggene nøye i en slik tråd som dette ;-) @ Her tar du feil. Sikkerhetsventil ble fjernet og erstattet med en utgang / inngang til kokeren. Trykket som oppsto forplantet seg til påfyllingstanken, så således var det ikke noe risiko for en eksplosjon. Problemet oppsto i "sveisen" mellom kokern (tror den er laget av aluminium) og messing stussen, men jeg har ikke gitt opp dette enda - er bare i tenkeboksen en stund @ Du må jo forstå at det er viktig å studere alle bildene ovenfor og forstå prinsippet i testen Siste bilde før koblingen sprang lekk. Temperaturen på veska passerte 94 grader og utgangen kom via messing stussen. Hadde utgang via den svarte slangen i selve kokeren tidligere og fik en fin steem ut derfra. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Har jo ikke logget på latsiden i det siste. Her er et annet prosjekt som jeg så vidt nevnte tidligere - vindgeneratoren og solceller fra Jørg Becker. Også en "krane" for påhengeren er montert i søylen. Den ledige søyletoppen er ment for radar vist det noen ganger kommer ombord. Her er mitt siste prosjekt. Baugpryd med ankerrulle og genaker feste. Samt halegatt som også kan anvendes i sluser og ved stor fjære sjø. Ikke at en kan får kjøpt halegatt i butikken, men erfaringen min sier at disse kan slippe trossa løs mellom kloene når trossa peker oppover som de gjør i sluser o.l. Alt er mekket i rustfritt syrefast stål og boltet godt fast i dekk og baug. Gjenstår å få tak i noe som kan tette røråpningene slik at orgelet holder opp med sin symfoni. Jeg demonterte rullesystemet slik at jeg har flere valgmuligheter for seilsetting. KISS prinsippet fortsetter og denne veteranbåten kommer ut i en annen forutsetning enn hva konstruktøren sluttførte i 1972. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tobixen Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) Har jo ikke logget på latsiden i det siste. Her er et annet prosjekt som jeg så vidt nevnte tidligere - vindgeneratoren og solceller fra Jørg Becker. Hm ... jeg kunne trengt noe lignende. Men vil ikke den "badeplattformen" havne under vann og bremse farta under seiling? Vi har en nedfellbar leider som vi bruker som badestige på vår Naver '78, men den er ikke noe behagelig å bruke når man er barbent og skal bade. Vindmølle kjøpte jeg for en del år siden, men fikk aldri ut fingeren til å få laget noe opplegg for den (og nå ligger vindmølla i Tromsø, mens vi har flyttet til Oslo). Solcellepaneler har jeg, men de flyttes litt rundt helmanuelt nå, hadde vært bedre å feste dem på noe vis ja. Baugspryd og ankerrulle hadde også vært en fordel :-) Redigert 13.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jawik Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Men vil ikke den "badeplattformen" havne under vann og bremse farta under seiling? Kun ved full gass på motoren subber den litt ned i sjøen. Singoalla er noe spesiell under vannlinja så oppdriften er det nok av akterut. Har seilt henne i 4-5 meter dønninger og plattformen går klar. Hadde først tenkt å demontere denne, men etter i sommer skal den få lov til å være på inntil videre. Hekkplata er ganske tykk (i forhold til mange av dagens båter med tynn hekkplate) så jeg kalkulerer med at styrken er der. Noe annet blir det muligens vist en får konstant med korte bølger og bevegelsen blir for mye med stamping. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Jeg tenkte mer på når båten står passelig skrátt f.eks. under relativt kraftig bidevind ... Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Jawik: Du er klar over at det oppsettet du har der reduserer effekten av solpanelet med over 50%? Jeg ville droppet vindgeneratoren og kappet rørene så de ikke skygget. Og heller økt med et ekstra panel. En stripe med skygge ødelegger hele ladingen og du får stripe nesten hele tiden når solen er bakfra. Kun når solen er på skrå forfra at du får på hele panelet, men da reduseres effekten av at det er vendt bakover. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 (redigert) Jawik: Du er klar over at det oppsettet du har der reduserer effekten av solpanelet med over 50%? Er obs på dette, men uansett hvordan en plasserer vinkelen i forhold til sola blir det skygge fra en eller annen retning. Panelet er justerbart opp/ned der det står nå. Justert mot syd der vi ligger nå. Kan også plasseres helt akter for søylene og ville i dette tilfelle ikke ha skygge, men da vil skyggen komme forfra når vi forandre kursen. Søylene og mølla kommer til å forbli slik de er nå. Mølla lader ganske bra - når det er vind. Panelet gir litt topplading - kunne ha vært bedre. Å finne den optimale plassering for panelet er jo en utfordring på seilbåter. Er mer urolig for vindfanget av panelet og da blir det vel til at jeg firer dette helt ned. Jeg tenkte mer på når båten står passelig skrátt f.eks. under relativt kraftig bidevind ... Seilbåter skal ikke seiles på skrått Vil nok subbe nedi ved kraftig bidevind, men det kan jeg foreløpig leve med. Får forsøke å seile hardt slik at det oppstår en vannsøyle ut av rørene Hadde tenkt å sveise på et feste på plattingen for påhenger, men oppdaget at påhenger ville havne helt nede på plattingen og propellen med flyndra så vidt under vann. Her må jeg til med noe justerbart som senker og hever påhenger. Kan være greit med litt ekstra kraft når alt annet gir opp. Redigert 14.Oktober.2013 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 De som ser nøye på bilde av plattingen vil nok oppdage oljesøl på sjøen. Kom ikke fra meg. Jeg ble ganske arg da jeg oppdaget dette sølet. Kom fra en nabobåt som lenset. Siden jeg er gjest i havna var det best at jeg gikk stille med fenderen og kjeften. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
nimba Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Enklest å sammeligne med en loddebolt. Den blir over 80 grader, men er kanskje berre 17watt. Den vil være lite egnet for å varme opp defrosteren, sjølv om den blir 80 grader. Rett meg om eg er på villspor her nå, men ebern på 3kw er konstuert for å avgi 3kw varme. Kor mykje effekt den har samla trur eg ikkje er oppgitt. Tap i varmeprosess/forbrenning/eksos/straålevarme osv. Nokon veit sikkert effekttap til omgivelsene? Eg tipper at dersom du skal ha 3kw i vannet så må du bruke minst 5kw. Berre eksosen varmer jo bedre en ein panelovn. Det er jo ikkje akkurat varmepumpeteknologi slik som i huset. Dersom propanbrenneren din gir 3kw vil du kanskje få 1,5kw varme i vannet, som sjølvsagt vil få vannet opp i god temperatur over tid. Men tanken er ikkje bortevekk, har du kikka på kva tekologi de har inni vannvarmer av propan? De varmer vannet fortløpende medan du vasker hendene. Eg trur de har utlagt eksos og. Hei Jeg kjøpte en gang en slik varmer for et lignende prosjekt , desverre kom jeg aldri igang så varmeren ble lagt på hyllen i verkstedet , kansje jeg skal finne den fram igjen og teste litt.... denne tråden ga meg litt inspirasjon Varmeren kostet runst 800,- levert postkassen og gir ifølge annonsen 16 KW , så her må det det være rom for effektiv oppvarming ? REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jawik Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Hei Jeg kjøpte en gang en slik varmer for et lignende prosjekt ..... Hva med elektronikken på denne... De fleste av disse må styres via 220 V og da er en like langt. https://www.google.ie/search?q=arizbao&client=ubuntu&channel=cs&oq=arizbao&aqs=chrome.0.69i57.6934j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Redigert 26.Oktober.2013 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Denne kan jo være av interesse for noen http://www.truma.com/int/en/heating/trumatic-e-4000-e-4000-a.php The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
nimba Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Hva med elektronikken på denne... De fleste av disse må styres via 220 V og da er en like langt. https://www.google.ie/search?q=arizbao&client=ubuntu&channel=cs&oq=arizbao&aqs=chrome.0.69i57.6934j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Hmm.. hverken min eller de de referer til trenger 220V , det er jo litt av vitsen med gas ! Kun et batteri er nødvendig for ignition REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn