tobixen Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Både paragraf 17 og 19 bør kunne anvendes dersom man kommer over åpenbart ulovlige hummerteiner (særlig utenfor sesong). En annen dimensjon her er jo hvorvidt det er opplagt at det ligger en ulovlig hummerteine på bunn dersom man finner en umerket bøye, samt om man uten videre kan begynne å dra opp annens mann eiendom bare fordi det er sannsynlig at det ligger en ulovlig hummerteine på bunn. Gjelder forskrift om at utstyret skal merkes med navn og telefonnummer bare fiskeutstyr, eller også fortøyningsbøyer og rundingsbøyer for regattabruk? Redigert 7.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lnjk Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hvorfor merker man bruket med tlf nr og ikke navn og adresse? Klipp og lim fra Fiskeridirektørens melding J-191-2009 1) Faststående og drivende fiskeredskap som står i sjøen i Norges indre farvann, sjøterritoriet og økonomiske sone skal være tydelig merket med fartøyets registreringsmerke som angitt i denne paragraf. Dersom registreringspliktig fartøy ikke nyttes, skal redskapet være merket med eierens navn og adresse. Minst ett av vakene på redskapet skal være påført merke. Mangler navn og adresse (evt yrkesfartøys merke) så er det ikke merket i ht forskriften. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 I forbindelse med legging av avløpsledning ut i Trondheimsfjorden, krav 25 m dyp på enden, ble bunnen nivilert opp av dykkere og merkeblåser satt ut slik at det skulle bli jevnt fall for avløpsledningen på sjøbunnen ut til 25 m dyp. En ganske så kostbar jobb. Det er ingen krav om spesiell merking av slike blåser. Kvelden etter så kom kystvakta og dro opp merkene . Dette ble oppdaget og etter en tlf til "Njård" så beklaget de det hele og satte straks blåsene tilbake men ikke nøyaktig riktig, så dykker jobben måtte gjøres på nytt. En privatmann på jakt etter ulovlige redskaper ville nok bli overasket over kostnadene han har måttet erstatte ved sin handlinger her med andres eiendeler. Umerkede blåser behøver ikke være ulovlige , så alle som ikke er synske , hold klipptomanpølsene deres unna andres blåser. De lov-anvendelsene som er brukt i denne tråden kan bare brukes når en vet helt sikkert hva som er under blåsa selvtekterne drar opp. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hensikten helliger midlet. Krav om oppmerking ved undervannsarbeid? Det er jo noe som heter fornuft også. Selv om det ikke er lovfesta at man sitte inne med det. Undervannsentreprenører er vanligvis veldig flinke å merke utstyr de setter ut nettopp for å unngå slikt, samt få det tilbake om det stikker av på egen hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Da var svaret fra Økokrim kommet, ved førstestatsadvokat Istad. " en skal ikke ta saken i egne hender ( selv om det kan være fristende og effektivt ), men heller kontakte lokalt politi eller oppsyn " Så hensikten helliget IKKE midlet. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Joda, det gjør den. Som den gjør i alle tilfeller der man gjør noe som ikke er direkte lovlig men heller ikke sånn direkte forbrytersk for å oppnå en bedre hensikt. Redigert 8.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Da var svaret fra Økokrim kommet, ved førstestatsadvokat Istad. " en skal ikke ta saken i egne hender ( selv om det kan være fristende og effektivt ), men heller kontakte lokalt politi eller oppsyn " Så hensikten helliget IKKE midlet. Selvfølgelig ikke. Ingen har lov å leke Politi og Oppsynsmann. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Ikke hummerfisker jeg og ikke kjenner jeg reglene for hummerfiske. Men finnes det noen regler om hvordan teinene skal merkes hva gjelder synlighet for båttrafikk?? Kjørte Nordkappen fra Lillesand til Tønsberg onsdag 2.okt og har ikke tall på hvor mange ganger jeg såvidt unngikk å få dette i propellen. Små, mørkeblå bøyer og annet hjemmefiks var brukt som flyteelementer midt i "sporet" for båttrafikk. Vil det ikke være i fiskerens interesse å merke det såpass at jeg slipper å få det i propellen for så å skjære av hele greia? Når man kommer planende er det ikke lett å se dette, selv om man følger svært godt med. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Bjolbre Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Da var svaret fra Økokrim kommet, ved førstestatsadvokat Istad. " en skal ikke ta saken i egne hender ( selv om det kan være fristende og effektivt ), men heller kontakte lokalt politi eller oppsyn " (...) Økokrims svar er i utgangspunktet korrekt. Du har imidlertid neppe i din henvendelse redegjort for at det i denne tråden dreier seg om situasjonen etter at relevant myndighet forgjeves er varslet om forholdene, jfr innlegg #1, hvor det fremgår at «...politibåt. politidistrikt, og andre relevante myndigheter er kontaktet gjentatte ganger, men de har ikke kapasitet til å gjøre noe». Den «faren» som foreligger er derfor ikke mulig å avverge på annen måte, eller i straffelovens språkdrakt; «... paa anden Maade uafvendelig», se § 47. Gitt at de øvrige vilkår foreligger (hvilket de etter alt å dømme gjør) er handlingen altså lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Jeg spurte Økokrim om lovligheten vedrørende ta opp / fjerne bruk og teiner, hvor politi og oppsyn ikke har kapasitet og eller ressurser. Vi som privatpersoner har ikk lov og leke politi eller oppsyn. Vi snakker her om Hummerfiske ( som faktisk er fullt lovlig innenfor et regelverk ) og ikke avverge skade på person eller eiendom. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Nåh eder skinnhellige lovbokstavstilberede. Om dere kommer ned i havna og ser en brisen tulling som står å pisser nedi båten din, så er det vel tillatt å montere et aldri så lite spark i ræva på han? Selv om det er bittelittegrann mer ulovlig enn å tisse en skvett i en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hei, hadde en liten historie om der vi skulle hjelpe et par kompiser å frakte div,. bordklening tak plater og en peis.Området nedenfor hyttene er grunne og bruker for det meste å gjøre det umulig å komme helt inn til land med annet enn små joller. I det vi runder inn i vika ser vi at her var det mange på besøk. Ja garn blåse på kryss og tvers. Etter en diskusjon med et språk ikke nevnbart her. Skulle eieren ta pramma å harve over området, så vi kom langt nok inn for å losse over i småbåtan. Ikke noe av bruket var merket så det vartjuvsett.her var alt fra seigarn, flymdre ørretgarn.og ei kilnot forsøkt brukt. Da han var kommet godt i gang, kommer det sigende en fra kystvakta forbi. det første en hør er ,"kahelvete e det som foregår her. Svar Vi rydde før å kom oss te land , det ha vøre nån idiota å stengt heile vika. Fra kystvakta kom de et spørsmål om det ikke var noe som var merka. Ikke noe var mekra. Nei men .dra det på land å fyr det opp.. træng dokk hjelp. Nei det klarer vi selv. Men se etter noen ungdommer som ligg å flyt i merkra bøye. Ble ingen times jobb men tre. Litt nordnorskforbannelse og latter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Ja det er mange røverhistorier ute å går... Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Ikke hummerfisker jeg og ikke kjenner jeg reglene for hummerfiske. Men finnes det noen regler om hvordan teinene skal merkes hva gjelder synlighet for båttrafikk?? Kjørte Nordkappen fra Lillesand til Tønsberg onsdag 2.okt og har ikke tall på hvor mange ganger jeg såvidt unngikk å få dette i propellen. Små, mørkeblå bøyer og annet hjemmefiks var brukt som flyteelementer midt i "sporet" for båttrafikk. Vil det ikke være i fiskerens interesse å merke det såpass at jeg slipper å få det i propellen for så å skjære av hele greia? Når man kommer planende er det ikke lett å se dette, selv om man følger svært godt med. Ingen krav til synligheten, men krav til merking. Er dog som du sier allikevel i fiskerens interesse å bruke synlige dobber. Oransje/rød/gule er det jeg liker best da disse syns bra. Det værste syns jeg er de som har en dobbe og 15 m lenger borte ligger den en dobbe til rett under overflaten tauet rett under overflaten. Dessverre ser jeg flere som gjør det sånn og det er skummelt ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Jeg spurte Økokrim om lovligheten vedrørende ta opp / fjerne bruk og teiner, hvor politi og oppsyn ikke har kapasitet og eller ressurser. Vi som privatpersoner har ikk lov og leke politi eller oppsyn. Vi snakker her om Hummerfiske ( som faktisk er fullt lovlig innenfor et regelverk ) og ikke avverge skade på person eller eiendom. Dette er altså emm feil. Jeg har begrunnet hvorfor tidligere i tråden. Jeg oppfordrer de som måtte være uenige om å påvise hvor mitt resonnement svikter, og da i forhold til strl par 47. Redigert 8.Oktober.2013 av Bjolbre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Ser at enkelte ikke skjønner at selvtekt ikke er lov, mtp tema rundt ulovlig satte teiner. Har ingen interesse av og dra dette videre, da svaret fra rett og kvalifisert instans, er meget tydelig. Kverulanter vil al tid kverulere for sitt syn.... Fjerning av andres bruk og teiner er ikke lovlig, så de som velger og gjøre dette må da risikere å ta konsekvensene av dette, på lik linje som de som setter ulovlig bruk / teiner. Ønsker herved alle en god hummersesong. Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Du tar feil mht til det du feilaktig kaller "selvtekt", og du tar feil mht til det angivelige svaret fra "rett og kvalifisert instans". Det har du selvsagt anledning til. Handlingen er like fullt lovlig, gitt de forutsetninger jeg tidligere har redegjort for. Dette til orientering. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Ser at enkelte ikke skjønner at selvtekt ikke er lov, mtp tema rundt ulovlig satte teiner. Selvtekt er lov under visse omstendigheter. Minner igjen om "Lov om straff", paragraf 17 og 19 - http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html - man kan ikke uten videre avfeie disse paragrafene selv om man har en sterk mening om at "selvtekt er ikke lov". Svaret fra Økokrims representant var meget kortfattet og helt fritt for drøfting. Lovparagrafene gir rom for noe subjektivt skjønn. Fasitsvaret får man kun etter en rettskraftig dom. Etter mitt skjønn har TS ikke gjort noe som helst ulovlig dersom han har trukket opp ulovlige, umerkede hummerteiner utenfor sesong, uskadeliggjort teinene og sluppet hummeren løs. Tyvfiske er å regne som alvorlig miljøkriminalitet; hummerbestanden er meget svak, og nettopp derfor har man meget strenge regler om hummerfangst, og en meget snever fangstsesong. Det er generelt ikke ønskelig at privatpersoner på eget initiativ patruljerer og leter etter ulovligheter - men TS har ikke mindre rettigheter enn f.eks. private vaktselskaper, og man har presedens på at innleide vakter patruljerer offentlig rom (f.eks. i Oslo). Det er også på det rene at TS har gjort noe ulovlig i det øyeblikk han trekker opp lovlig utstyr - og ettersom det ikke er lovpålagt å merke markeringsbøyer, fortøyningsbøyer etc, og fullt lovlig å fiske etter andre ting enn hummer utenfor hummersesongen, så er det veldig lett å bli lovbryter dersom man aktivt leter etter ulovlige hummerteiner. Redigert 8.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bjolbre Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Selvtekt er lov under visse omstendigheter. Minner igjen om "Lov om straff", paragraf 17 og 19 - (...) Det er også på det rene at TS har gjort noe ulovlig i det øyeblikk han trekker opp lovlig utstyr - og ettersom det ikke er lovpålagt å merke markeringsbøyer, fortøyningsbøyer etc, og fullt lovlig å fiske etter andre ting enn hummer utenfor hummersesongen, så er det veldig lett å bli lovbryter dersom man aktivt leter etter ulovlige hummerteiner. To oppklaringer: Du henviser til feil lov - straffeloven som lovgiver vedtok i 2005 er ikke trådt i kraft pga dataproblemer hos påtalemyndighet (utrolig, men sant). Det er derfor 1902-loven som gjelder, og da par 47. Det er også uriktig at ts har gjort noe ulovlig dersom han tar feil mht teinenes lovlighet - dette vil etter det jeg forstår bero på om han var i aktsom god tro. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hmja - jeg ser nå at "Lov om straff" av 2005 er neste versjon av straffeloven, en oppgradering av "Almindelig borgerlig Straffelov" av 1905, men 2005-utgaven er ikke satt i kraft enda, så det er fortsatt 1905-varianten som gjelder. 1905-varianten har en mer snever definisjon av "nødrett", og har (så vidt jeg kan se) ingen paragrafer som eksplisitt sier noe om selvtekt - så inntil kongen bestemmer at 2005-utgaven skal være gjeldende, er antageligvis selvtekt ulovlig. Jeg mener fortsatt at det moralsk sett at man bør uskadeliggjøre grovt ulovlig fiskeutstyr dersom man kommer over det, er rimelig sikker på at det dreier seg om ulovlig fiskeutstyr, og det er rimelig opplagt at myndighetene ikke har tid eller mulighet til å gjøre noe med saken - men det finnes ingen fasitsvar på "moral", så her må vi bare være enige i å være uenige. Du henviser til feil lov - straffeloven som lovgiver vedtok i 2005 er ikke trådt i kraft pga dataproblemer hos påtalemyndighet (utrolig, men sant). Det er derfor 1902-loven som gjelder, og da par 47. Ja, du kom meg i forkjøpet her ;-) Skjønte ikke helt hvordan du kunne mene at paragraf 47 var relevant, og skjønte heller ikke hvorfor jeg ikke fant tilbake til paragraf 17 og 19. Fant til slutt ut av dette via wikipedia - http://no.wikipedia.org/wiki/Straffeloven Jeg ser det som en forutsetning at vill hummer regnes som "Gods" dersom paragraf 47 skal anvendes, og det er vel tvilsomt? Mtp "Aktsom god tro", det er vel nettopp "aktsom" som er problemet; det er vel ikke aktsomt å dra opp alt man finner av umerkede bøyer bare fordi det er sannsynlig at det i bunnen av de fleste skjuler seg en ulovlig hummerteine? Man må både studere merking på bøya, samt dykke ned og kontrollere for å være helt sikker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bjolbre Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Det er ikke snakk om selvtekt, men om nødrett, og det er altså omhandlet i gjeldende straffelov par 47. Vi er ikke uenige. Mht til om hummer er noens "gods", er dette ikke vesentlig. Juridisk teori sier flg.: "«Person eller Gods» medfører ingen begrensning mht. hvilke interesser som kan vernes ved en nødrettshandling. Også ved vern av offentlige interesser (...) kan paragraf 47 anvendes – utvidende eller analogisk, jf. Rt. 1947 s. 612." Redigert 8.Oktober.2013 av Bjolbre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Er Rt. 1947 offentlig tilgjengelig? Det er i allefall på det rene at den nye straffeloven vil være et betydelig "løft" for oss som mener det bør være lov å trekke opp ulovlig utsatte hummerteiner. Wikipedia klargjør at det er intensjonen at terskelen for å kunne hevde nødrett skal senkes - http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett - og i tillegg får vi også en ny paragraf om selvtekt som antageligvis vil være mer treffende i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mix Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 LekePoliti og LekeJurist. Førstestatsadvokat Istad vil sannsynligvis søke juridiske råd på Båtplassen heretter. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Hørte nettopp på radioen at tyveri av hummerteiner og fangsten er blitt et stort problem,, tok en ringerunde til politiet og renholdsverket og spurte om hvor mange ulovlige teiner de hadde mottatt fra private .. 0 stk.. Det betyr at alle her som driver å prater om nødrett er bare kjeltringer og tyv pakk og aldri har levert fra seg den redskapen de har trukket opp, fyskamme dere.!!! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Du har tatt en ringerunde..... Ja gomorn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.