ags88 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Har aldri selv dratt opp umerket/ulovlig bruk etter hummer, kun ett garn etter sjøørett. Men jeg støtter de som tar saken i egne hender og fjerner umerket/ulovlig bruk, det går jo også ant og se litt an, og se om eier av bruket faktisk har vært uheldig og forhastet seg når bruket gikk i sjøen. Hørte nettopp på radioen at tyveri av hummerteiner og fangsten er blitt et stort problem,, tok en ringerunde til politiet og renholdsverket og spurte om hvor mange ulovlige teiner de hadde mottatt fra private .. 0 stk.. Det betyr at alle her som driver å prater om nødrett er bare kjeltringer og tyv pakk og aldri har levert fra seg den redskapen de har trukket opp, fyskamme dere.!!! Du MR fiskebaat, blir du sur når folk tar de teineine du setter ulovlig? Eller får du ikkje noe hummer i år? Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
fiskebaat Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Har aldri selv dratt opp umerket/ulovlig bruk etter hummer, kun ett garn etter sjøørett. Men jeg støtter de som tar saken i egne hender og fjerner umerket/ulovlig bruk, det går jo også ant og se litt an, og se om eier av bruket faktisk har vært uheldig og forhastet seg når bruket gikk i sjøen. Du MR fiskebaat, blir du sur når folk tar de teineine du setter ulovlig? Eller får du ikkje noe hummer i år? Bra fornøyd med hummerfisket , men forbauset over hvor mange som støtter selvtekt og ulovligheter. Regner med at du har bil og kjører ulovlig fort noen ganger , jeg kommer da og tar bilen din , for jeg regner med din støtte når jeg da får en slutt på disse ulovlighetene. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Bra fornøyd med hummerfisket , men forbauset over hvor mange som støtter selvtekt og ulovligheter. Regner med at du har bil og kjører ulovlig fort noen ganger , jeg kommer da og tar bilen din , for jeg regner med din støtte når jeg da får en slutt på disse ulovlighetene. Jeg kjører bil, og er mann nok til og ta min straff om jeg skulle bli tatt, eller om private anmelder meg. Sammenligningen din er forresten heeelt borti natta. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Lovart låring Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Bra fornøyd med hummerfisket , men forbauset over hvor mange som støtter selvtekt og ulovligheter. Det som forbauser meg veldig, er denne hang etter å verne om de som bedriver miljø-kriminalitet. For ordens skyld, så tipper jeg det er få eller ingen av oss som har til hensikt å lete i fjordene etter ulovlig bruk. Men, finner jeg noe umerket, så ringer jeg herved kystvakt/politi eller munin og melder om umerket bruk, og tilbyr meg å fjerne bruket samt dokumentere at jeg setter fangsten ut i vannet igjen ved bilder før jeg tar i det hele tatt tar i bruket. Om det er så at ymse tyvfiskere eller sympatisører av sådanne blir litt sår og lei seg over at noen av oss har mage til å fjerne bruket deres, så skulle de kanskje tatt tusjpennen fatt og likevel merket f...skapet. Alternativet er å bli fersket mens de haler selv, og da blir denne umerkede teia dyr. Redigert 9.Oktober.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Enn dersom man kommer over fiskeutstyr som har slitt seg og driver i sjøen? Er det "ulovlig selvtekt" å plukke opp slikt også? "Å ta bilen fra folk som kjører for fort" er en litt urimelig sammenligning - men det er jo de som kjører eksakt på fartsgrensen og bevisst hindrer bakenforliggende biler i å kjøre forbi. Av en eller annen grunn har jeg ingen sympati for slik oppførsel, men stor sympati ovenfor folk som uskadeliggjør ulovlig utsatt fiskeutstyr. Her er et annet scenario - man stanger i en bilkø som er flere kilometer lang. Flaskehalsen er kanskje en grenseovergang, hvor tollere og passkontrollører kun har kapasitet til å slippe igjennom ti biler i timen - og det er ca ni biler i timen som sniker i køa; for hver eneste bil som sniker seg forbi vet man at man blir ytterligere seks minutter forsinket. Hvordan ville du oppført deg i en slik kø? Jeg pleier å bli lettere aggressiv - f.eks. legge bilen på tvers eller plassere bilen på en slik måte at det blir så vanskelig som mulig å snike seg forbi, samt prøve å holde minimalt med avstand til bilen forran, slik at ingen snikere kan få mulighet til å presse seg inn i lommen forran. Jeg ser imidlertid at slik oppførsel kan være veldig dum til tider - det kan jo hende at noen av de som sniker i køa har det veldig, veldig mye mer travelt enn meg. Jeg var i et bryllup en gang hvor forloverens kjæreste døde av nøtteallergi. Det var ikke snakk om å vente på noen ambulanse, bare springe ut og stoppe første og beste bil på gata og få vedkomne til nærmeste sykehus. Vedkomne hadde kanskje overlevd om trafikkflyten hadde vært litt mer optimal ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Profondo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 At noen er ute og setter for mange teiner og utenom sesong er en ting, men hva får man gjort med de som systematisk trekker alt av teiner og tar med seg rubbet, vi har hatt mistanke til "snoking" i våre teiner og lot en rognhummer bli igjen i teina,dagen etter var den borte. Snakket litt med noen andre som også fisker hummer, de har også mistanke til at teinene ikke bare trekkes av eier. Hva kan man gjøre, hvor man selv følger lover å regler å dette faktisk får konsekvenser for "Fantepakket". Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 At noen er ute og setter for mange teiner og utenom sesong er en ting, men hva får man gjort med de som systematisk trekker alt av teiner og tar med seg rubbet, vi har hatt mistanke til "snoking" i våre teiner og lot en rognhummer bli igjen i teina,dagen etter var den borte. Snakket litt med noen andre som også fisker hummer, de har også mistanke til at teinene ikke bare trekkes av eier. Hva kan man gjøre, hvor man selv følger lover å regler å dette faktisk får konsekvenser for "Fantepakket". Det er noe fordømt svineri. Omtrent på lik linje med å la en rognhummer stå i reina. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Tar den Folk I Båt. Nå vet vi at noen snoker,spørsmålet er hva kan man gjøre!! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Regner med at du har bil og kjører ulovlig fort noen ganger , jeg kommer da og tar bilen din , for jeg regner med din støtte når jeg da får en slutt på disse ulovlighetene. Det er grunn til å tro at du ihvertfall får støtte fra Onkel Politi, ref denne saken : http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Grep-inn-mot-grisekjorer-3268725.html#.UlZeKVDxrKw Sakset derfra : Det var vitner som meldte ifra om det de karakteriserte som «grisekjøring». De hadde også klart å ta kontroll over både kvinnen og kjøretøyet før politiet kom frem til stedet. - De fant en anledning til å ta kontroll over situasjonen, og det var en bra inngripen, forteller operasjonsleder Victor Jensen ved Rogaland politidistrikt. ********** Skal man jam føre dette med ulovlig hummerfiske bør man vel da istedet for å bare ta opp umerkete teiner, også ta fra tjuvfiskerne båten, samt holde dem fysisk i arrest til øvrigheten ankommer . Redigert 10.Oktober.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 , men hva får man gjort med de som systematisk trekker alt av teiner og tar med seg rubbet, vi har hatt mistanke til "snoking" i våre teiner og lot en rognhummer bli igjen i teina,dagen etter var den borte. Snakket litt med noen andre som også fisker hummer, de har også mistanke til at teinene ikke bare trekkes av eier. Hva kan man gjøre, hvor man selv følger lover å regler å dette faktisk får konsekvenser for "Fantepakket". Tjuvpakket får sin støtte her på Båtplassen. Det høres ut som de ikke gjør annet enn å reke rundt å sjekke teiner. Er de merket, så går de nok enda lenger og trekker dem opp for å sjekke rømningsveier. Er det hummer i , så sjekker de nok om det er rogn eller om de er under minstemål Dette er jo også ulovlig, så da må de også beslaglegge fangsten. Jo jeg ser tendensen. Det er ikke alle som ser forskjell på "mitt og ditt" Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Tøysegutten. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Tyveri fra bruk, og tyveri av bruk er vist et sterkt økende problem leser jeg meg til i denne tråden. Det er jo en utrolig trist utvikling! Kanskje en skulle tatt opp med våre respektive båtforeninger om ikke en kunne ha organisert litt "vakthold" i hummersesongen der det er mulig? Om en hadde fått til det, og samtidig fått et godt oppslag i lokal presse om dette initiativet, så hadde muligens bare en reportasje om et slik initiativ hatt en preventiv effekt. hummerfiskerne på sin side kunne tatt bilde av båtene sine, med navn slik at de som holdt teinene under oppsyn kunne kjenne igjen båten til teinenes eiere. f.eks.... Redigert 10.Oktober.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Søringen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Helt enig med siste innlegg her, Lovart låring. Det er et stort problem at uvedkommende går i lovlig utsatte krabbe og hummerteiner, og til og med stjeler teinene! Samt stjeler sankekister med krabbe og hummer. At slikt i det hele tatt kan smake godt for de som gjør dette, går langt over min forstand. Tanken har streifet meg også, at det burde organiseres et vaktopplegg i hummersesongen. Hyttefolk forteller om båter som er rundt uten lanterner i elleve - tolvtida på natta og kjører rundt og trekker andres teiner. Svært mange skulle gjerne visst hva slags folk som driver med dette. Lengter faktisk tilbake til tider der det var lov med gapestokk, så mye irritasjon og skuffelse som slike folk forårsaker. Kommer jeg over noen som går i teinene mine, skal det ihvertfall hagle med råtten sild rundt ørene deres! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det er vel ingen ting i veien for at hummerfiskerne selv kan "sette oppsyn ", det betyr at de velger et av fartøyene som deltar i hummerfisket i kommunen til å følge med at fisket foregår rett og lovlig , dette fartøyet fører et rødt flagg i masta som forteller at det er ett oppsyn fartøy og ikke en teine eller fangst tyv , slik det gjøres på fiskernes fiskeplasser i sesonger der det er mye bruk og en del regler som må følges der. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det er vel ingen ting i veien for at hummerfiskerne selv kan "sette oppsyn Bare for å føkke opp stemningen litt : Blir ikke det en form for selvtekt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
fiskebaat Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Når oppsyn er satt så betyr det at noen har begrenset politimyndighet til å passe på ett bestemt fiske , det er det motsatte som om noen har valg seg selv til dette. Bare for å føkke opp stemningen litt : Blir ikke det en form for selvtekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Men det må vel i så fall godkjennes av en eller annen myndighet ? Hvis man oppnevner ett oppsyn ved håndsopprekning på bryggekanten så er det vel mer å regne som ett borgervern(selvtekt) enn ett bemyndiget oppsyn vel Personlig irriterte jeg meg i mange år over at jeg stadig ble frastjålet teiner, men etter at jeg fikk skikkelig dreisen på dybder , nok tauverk og lodd, så er det ikke forsvunnet en eneste teine på tre år (bank i bordet). Vurderer faktisk å investere i dyrere teiner nå nettopp fordi svinnet er så lavt. Jeg tror mange av de stjålne teinene er drevet av, og er de da umerket får du dem aldri tilbake, og hvis ingen tar de opp heller står de og fisker en god stund Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hyttefolk forteller om båter som er rundt uten lanterner i elleve - tolvtida på natta og kjører rundt og trekker andres teiner. Svært mange skulle gjerne visst hva slags folk som driver med dette. Nei nei, det er bare LekePolitiet som er ute å sjekker må vite. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Nei nei, det er bare LekePolitiet som er ute å sjekker må vite. Eller tjuvfiskere som skal trekke de umerkede teinene sine men er redde for å bli holdt i arrest av det samme lekepolitiet Det skal jammen ikke være lett, men nå er det ihvertfall snar helga Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.