Guest Avmønstret# Startet 15.September.2013 Del på Facebook Startet 15.September.2013 (redigert) Har en Yanmar 2gm fra 83, sjøvannskjølt, og skal vinterkonservere den om en stund. Olje, filter og impeller er byttet, men så var det spørsmål om kjølevannet. Denne motoren inneholder knapt noe vann i det hele tatt, ikke store greiene som kommer ut om jeg tapper den tørr, og det å tappe den tørr er svært enkelt. Det er to tappeplugger for formålet og i tillegg så er det jo greit å løsne på slangen til sjøvannspumpa, så er motoren tørr. Så hva er lurt ifht vinterkonservering? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne at det skal ruste noe vanvittig om jeg kjører ferskvann i gjennom før jeg tapper for vinteren, er det noe stort poeng å la motoren stå med glykol/vann blanding fremfor tørr? ----------- Glemte å nevne, motoren skal lagres kaldt så det vil jo knapt være temperatur for elektrolyse/rust og tørt er tørt. Tørt og kaldt gir ikke mye rust. Frostsprenging er jo ikke tema i og med at motoren er tappet. Så dette med glykol/vann er kanskje bare jåleri på denne motoren? Redigert 15.September.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Hadde også en ny sjøvannskjølt Yanmar 3 gm (22,5hk) på 80- tallet, bl.a i en Diana 600. Husker forhandler var noe usikker ang. dette som du nevner. Tok derfor en telefon til hovedimportøren for Yanmar den gang( Universal Diesel, het de vel), og fikk klar beskjed om at motoren skulle stå fyllt opp med frostvæske i vinter-opplaget, selv om det i den medfølgende manualen sto at motoren kun skulle tappes helt for kjølevann før vinteropplag.( langtids-lagring). Men det var den gang. Tror nok 99,5% av båteiere i dag spyler/konserverer og kjører/fyller sjøvannssiden med frostvæske i dag for å unngå frostsprenging, og ikke mimst korrosjon innvendig i motoren før vinteropplaget. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Noe annet som jeg har gjort, er å ta en sprute flaske med tynn olje og dusje hele motor. Det tynne sjiktet vil holde mye overflaterust borte, slippe irr og rust på kontakt flater osv. Men som svar på tråden, ville absolutt konservert med glykol. Motor vil ha bedre av det, enn ferskvann som kan ligge igjen og lage spreng. Better safe than sorry ;-) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
TMe Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 La gjerne motoren stå tørr, da er du garantert at oksygenet får herje fritt slik at der dannes rikelig med rust og scale. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Frostspreng er ikke en "issue" når denne motoren tappes ned. Manualen sier nedtapping og den har to plugger så er den lille skvetten som er i motoren ute. Om en tar av slangen ved pumpa så er absolutt alt ute. -------- Skjønner angsten for frostspreng, men det er som sagt ikke noen problemstilling. Og tørt pluss kulde vil jo si at det i praksis ikke ruster. Er ikke glykol da bare tull? Om jeg hadde en ny motor så hadde jeg selvsagt fulgt serviceanbefalingene til punkt og prikke. ------- Ikke store jobben men jeg ser ikke poenget. Tørt og kaldt er ikke gode forhold for rust. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Skal si meg tildels enig ;-) i min trebåt vil det uansett være motsatt siden det alltid er fuktig under motor. Og da er det levevilkår for rust og annet svineri. Jeg hadde nok uansett konservert for sikkerhets skyld, men jeg er nok av den litt nervøse typen når det kommer til dette :-) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
rudir Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Om du er så sikker at det i praksis ikke ruster, hvorfor spør du da egentlig? Skal du ha bekreftet at glykol var noe tull? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Hva med påhengsmotorene som blir gjennomspylt med ferskvann 1 gang i året, når de tas på land for vinteren. Vannet renner jo ut " av seg selv", og de blir jo aldri fyllt opp med frostvæske. Er der ikke samme fare for innvendig korrosjon her som i en innenbordsmotor, eller hur ? Sikkert noen med gode kunnskaper om dette som kan gi et svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Om du er så sikker at det i praksis ikke ruster, hvorfor spør du da egentlig? Skal du ha bekreftet at glykol var noe tull? Du lurer på hvorfor jeg lurer på? Nei si det du. Første gang jeg skal vinterkonservere denne motoren og jeg lurer. At alle andre gjør noe betyr vel kanskje at det ikke er tull, men da må vel noen ha en bedre forklaring enn "fordi alle andre", eller "for sikkerhetskyld". Har aldri ment at glykol er tull og det ligger en kanne i båten. Men om du ikke har noe å bidra med utover å spekulere på min motivasjon for å spørre om noe så kan du vel bare.... holde det for deg selv? ;-) ------ At noe ikke ruster når det er tørt og kaldt er ikke "noe jeg er så sikker på", det er enkel fysikk. Fysikkens lover kan alle forholde seg til med rimelig sikkerhet, også du. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Er du sikker på at det blir tørt og kaldt hele vinteren, da? Jeg ville hatt på frostvæske for å være sikker. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
rudir Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Etter fysikkens lover trengs det oksygen til å lage jernoksid. Er det mindre oksygen i lukket glykolblanding eller i åpen atmosfære, hvis ikke du har kontroll over temperatur og luftfuktighet? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Jeg hadde kjørt motoren med ferskvann i min. 30 minutter for å skylle ut salt rester av kjølesystemet. Deretter noen få liter med glykolblandig til det kom farget ut eksos og ferdig med det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jens_P Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Jeg ville brukt glykol. Denne inneholder korrosjonshemmende stoffer. Bedre at motoren står med dette enn tørr. Helt knusktørr blir den neppe, så da er det bedre med glykol enn vann, ikke minst saltvann. Mener jeg! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mizar Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) La gjerne motoren stå tørr, da er du garantert at oksygenet får herje fritt slik at der dannes rikelig med rust og scale. Jeg skjønner ironien din, men det er klart at han ønsker ikke at rusten skal få tak. Her er det jeg kan bidra med av fysikk: For å få rust, trenger man fuktighet (vann) og oksygen. Så hvorfor ikke "lagre tørt"? Tørt jern ruster. Det tar litt tid, men det skjer. Forklaringen er dugg og fuktighet som lufta slipper når den nedkjøles. Dette avsettes på de kaldeste flatene. Det er derfor man finner dugg på bilens panser om morgenen, men ikke nødvendigvis på dekkene. De skifter ikke temperatur like raskt som metall. Metall som følger endringene i luftens temperatur svært nøyaktig, vil altså kjøle ned raskere enn andre overflater. Dermed avgir lufta fuktighet på disse flatene. Luft som kjøles ned, "må" avgi fuktighet, da kaldere luft inneholder mindre vann enn varm luft. Glykolblanding vil vel da lage et belegg på metallflatene inni motoren, som beskytter. På min påhengsmotor tar jeg alltid ut pluggene og "fogger" inni sylindrene med en oljespry for dette formålet. Jeg burde kanskje kjørt gjennom en glykolblanding i kjølesystemet der også, f,eks. satt en stør pøs med frostvæskeblanding oppunder vanninntaket og kjørt motoren litt. I garasjen har ejg en delemotor, der er alle sårbare flater sprayet med en ojehinne. Og når du får nye motordeler fra en leverandør, er også de beskyttet mot rust av samme grunn. I snekka mi kjører jeg inn frostvæskeblanding i sjøvannsdelen og krysser fingrene, hva mer kan man egentlig gjøre - bortsett fra å sette inn en gammeldags lyspære kanskje, som gir fra seg litt varme. Ikke så veldig stort strømforbruk og motorrommet vil vel da være litt varmere enn omgivelsene gjennom vinteren. Men har aldri prøvd det selv. Kanskje er det noen som gjør dette, eller noe lignende? Redigert 15.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Fuktighet nok til å skape rust vil det være uansett hvor man er. Og luft vil det alltid være også, så da får man rust. Det er vanskelig å lagre motor på luft-fri plass. Så derfor er det bedre å fortrenge luft med kjølevæske. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Etter fysikkens lover trengs det oksygen til å lage jernoksid. Er det mindre oksygen i lukket glykolblanding eller i åpen atmosfære, hvis ikke du har kontroll over temperatur og luftfuktighet?Helt En kan aldri få et miljø i en båt hvor jern (støpejern) ikke ruster. Når det gjelder påhengere er forholdet pga mye al.legeringer noe annet når den står frostfritt, men også her vil jeg ha brukt glylol. For ordens skyld, glykol er rusthemmende med høyt frysepunkt. Redigert 15.September.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Det finnes egne konserveringsvesker, mener jeg å ha sett - ellers vet jeg at noen tilsetter kjedeolje fra motorsag, den inneholder harpiks og vil klebe seg til underlaget. Saltvann er vel det verste å konservere i, deretter ferskvann.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Det korrekte er å plukke ut anodene og kjøre motoren med frostvæskeblandet ferskvann 50/50. Hvis man ønsker at motoren skal stå tørr, så er dette man i praksis ikke vil kunne oppnå øket korrosjon: Motoren vil stå partielt fuktig innvendig, anodene vil være ute av spill grunnet manglede elektrolytt. Deretter kan man kunne oppleve at anodene er passivert (ikke virksomme) når båten tas i bruk til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Tomja Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Kan garantere deg at om du tømmer motoren, så vil det alltid være fuktighet igjen. Kan derfor også garantere at din motor vil begynne å ruste innvendig temmelig raskt etter tømming, har mye erfaring fra dette. Så gjør som de aller fleste her sier, fyll på med ferdigblandet frostvæske som tåler rundt - 30 til -40 grader så har du en frisk og fin motor uten rust dannelse innvendig når våren kommer. I tillegg bør du gjøre som tidligere nevnt, nemlig dusje motoren utvendig med tynn olje, den aller beste oljen du kan bruke er Lanolinolje, denne kryper og kryper og sikrer et strålende resultat, den er også perfekt til alle typer åpne kontakter og koblinger. Denne kan du også dusje litt av ned på stemplene også, så vil det aldri bli rust eller avleiringer i sylindrene eller stempelringer. Så hvis du fortsatt mener kaldt og tørt er best, så må du gjerne det, men det vil nok ikke fungere like bra..!! :-) Har for øvrig Yanmar 27 hk selv m/saltvannskjøling...!! Lykke til med konserveringen.!! Redigert 15.September.2013 av Tomja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Det oksygenet i luften som ønsker stålet tilbake til naturen. Glem tørr/fuktig/våt. Det eneste brukbare alternativet til konservering er "vakumering", neppe særlig gjennomførbart. Det er neppe nødvendig å bruke annet enn sterk glykolblanding for en overvintring. For lengre tid brukes spesiell konserveringsolje. Utvendig trenger man egentlig ikke annet enn å spraye over motoren og el. koblinger mer CRC eller lignende ugge. Det er for øvrig lurt å smøre standard syrefri /vannfast vaselin (gul) over el. koblinger. OBS. Bruk ikke hvit fra apoteket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Bare gjentar, så at det kom inn et utilsiktet 'ikke' i mitt forrige innlegg. PLUKK UT ANODENE før man tømmer på frostvæskeblanding. Grunnen er at man kan komme inn i uheldige overspenninger som vil kunne gi høy korrosjonavvirking av jern. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Det er bred enighet blant alle produsenter og blant de fleste mekanikere om at saltvannssystemet på en båtmotor bør tømmes, uansett! Jeg har konsertvert noen tusen motorer, og på en del motorer så er det slik at selv om man kjører igjennom frostvæske på lave turtall når båten er tatt opp, så vil det bli liggende igjen store mengder saltvann nederst i kjølekapper, manifolder og andre kriker og kroker hvor vannet ikke sirkulerer like godt, og dette produserer betydelig mer rust enn en tørr motor. Jeg har selv konservert motorer, og så tatt ut tappepluggene kun for å se at det første som kommer ut er litervis med klart saltvann før frostvæske begynner å renne ut av tappepluggene, og normalt så går dette bra i forhold til frostsprenging, men det er en risiko, og det er derfor så å si alle produsenter anbefaler at motoren skal tappes ned, og ikke bare kjøres med litt frostvæske, da man ved nedtapping er helt sikker på at motoren ikke fryser og sprekker, og rustproblemet er minimalt, hvis i det hele tatt eksisterende. En tørr motor vil altså etter min mening ruste minimalt, den blir selvfølgelig "brun" innvendig, og den blir brun nesten med en gang den tørker av såkalt "flash rust", men over tid vil det ruste minimalt, og det vil ikke være nok fuktighet til at det blir store flak eller skader av rust, kun et tynt belegg som forsvinner i løpet av første turen på våren med saltvann, så det er et ikke-problem, motorer ruster når de blir stående halvfulle av saltvann over lengre tid, ikke når de står tørre, noe jeg er helt sikker på da jeg har motorblokker stående som har stått i flere år, og disse får bare et tynt lag med overflaterust, de ruster ikke i stykker slik saltvann kan føre til. Hvis man absolutt føler at man må bruke frostvæske, så bør motoren tappes ned før man kjører på frostvæske blandingen, på den måten er man sikker på at alt saltvann er ute av motoren, men det har etter min mening lite for seg å fylle motoren med frostvæske når den er tørr, utover at enkelte kanskje føler en falsk trygghet? Jeg anbefaler å lese dette før man starter -> http://forums.iboats.com/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/how-winterize-your-engine-drive-178695.html Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 "Hvis man absolutt føler at man må bruke frostvæske, så bør motoren tappes ned før man kjører på frostvæske blandingen, på den måten er man sikker på at alt saltvann er ute av motoren, men det har etter min mening lite for seg å fylle motoren med frostvæske når den er tørr, utover at enkelte kanskje føler en falsk trygghet?" Jeg sir meg absolutt enig i denne prosederen, men hvorfor skal tryggheten være falsk? Det blir jo ikke verre med frostvæske, snarere enda bedre da? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) men hvorfor skal tryggheten være falsk? "falsk trygghet" var vel kanskje feil uttrykk, men det blir ikke noe tryggere enn en tørr motor, for den fryser garantert ikke. Å bruke tid på å fylle en tørr motor med frostvæskeblanding har etter min mening lite for seg, og er bortkastet arbeid ettersom rustdannelsen på tørt støpegods vil være minimal over en vinter, forutsatt at vintertemperaturen ikke når tropiske nivåer med 100% luftfuktighet. Redigert 15.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Nei, den fryser visst ikke, men så lenge både luft og fuktighet slipper til, kommer den mer eller mindre til å ruste. Det koster meg ikke mye og er fort gjort å fylle den opp med 50/50 frostvæskeblanding helt til topps, så for min del er "det gode følelse" absolutt bryet verd. Redigert 15.September.2013 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.