Jump to content

Sjøvannskjølt motor og vinterkonservering. Glykol eller tørr?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en Yanmar 2gm fra 83, sjøvannskjølt, og skal vinterkonservere den om en stund. Olje, filter og impeller er byttet, men så var det spørsmål om kjølevannet. Denne motoren inneholder knapt noe vann i det hele tatt, ikke store greiene som kommer ut om jeg tapper den tørr, og det å tappe den tørr er svært enkelt. Det er to tappeplugger for formålet og i tillegg så er det jo greit å løsne på slangen til sjøvannspumpa, så er motoren tørr.

 

Så hva er lurt ifht vinterkonservering? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne at det skal ruste noe vanvittig om jeg kjører ferskvann i gjennom før jeg tapper for vinteren, er det noe stort poeng å la motoren stå med glykol/vann blanding fremfor tørr?

-----------

 

Glemte å nevne, motoren skal lagres kaldt så det vil jo knapt være temperatur for elektrolyse/rust og tørt er tørt. Tørt og kaldt gir ikke mye rust. Frostsprenging er jo ikke tema i og med at motoren er tappet. Så dette med glykol/vann er kanskje bare jåleri på denne motoren?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Hadde også en ny sjøvannskjølt Yanmar 3 gm (22,5hk) på 80- tallet, bl.a i en Diana 600. Husker forhandler var noe usikker ang. dette som du nevner. Tok derfor en telefon til hovedimportøren for Yanmar den gang( Universal Diesel, het de vel), og fikk klar beskjed om at motoren skulle stå fyllt opp med frostvæske i vinter-opplaget, selv om det i den medfølgende manualen sto at motoren kun skulle tappes helt for kjølevann før vinteropplag.( langtids-lagring). Men det var den gang. Tror nok 99,5% av båteiere i dag spyler/konserverer og kjører/fyller sjøvannssiden med frostvæske i dag for å unngå frostsprenging, og ikke mimst korrosjon innvendig i motoren før vinteropplaget.

Link to post

Noe annet som jeg har gjort, er å ta en sprute flaske med tynn olje og dusje hele motor. Det tynne sjiktet vil holde mye overflaterust borte, slippe irr og rust på kontakt flater osv. Men som svar på tråden, ville absolutt konservert med glykol. Motor vil ha bedre av det, enn ferskvann som kan ligge igjen og lage spreng. Better safe than sorry ;-)

 

 

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Guest Avmønstret#

Frostspreng er ikke en "issue" når denne motoren tappes ned. Manualen sier nedtapping og den har to plugger så er den lille skvetten som er i motoren ute. Om en tar av slangen ved pumpa så er absolutt alt ute.

--------

 

Skjønner angsten for frostspreng, men det er som sagt ikke noen problemstilling.

 

Og tørt pluss kulde vil jo si at det i praksis ikke ruster. Er ikke glykol da bare tull?

 

Om jeg hadde en ny motor så hadde jeg selvsagt fulgt serviceanbefalingene til punkt og prikke.

-------

 

Ikke store jobben men jeg ser ikke poenget. Tørt og kaldt er ikke gode forhold for rust.

Link to post

Skal si meg tildels enig ;-) i min trebåt vil det uansett være motsatt siden det alltid er fuktig under motor. Og da er det levevilkår for rust og annet svineri. Jeg hadde nok uansett konservert for sikkerhets skyld, men jeg er nok av den litt nervøse typen når det kommer til dette :-)

 

 

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Guest Avmønstret#

Om du er så sikker at det i praksis ikke ruster, hvorfor spør du da egentlig? Skal du ha bekreftet at glykol var noe tull?

 

Du lurer på hvorfor jeg lurer på? Nei si det du. Første gang jeg skal vinterkonservere denne motoren og jeg lurer. At alle andre gjør noe betyr vel kanskje at det ikke er tull, men da må vel noen ha en bedre forklaring enn "fordi alle andre", eller "for sikkerhetskyld".

 

Har aldri ment at glykol er tull og det ligger en kanne i båten. Men om du ikke har noe å bidra med utover å spekulere på min motivasjon for å spørre om noe så kan du vel bare.... holde det for deg selv? ;-)

------

 

At noe ikke ruster når det er tørt og kaldt er ikke "noe jeg er så sikker på", det er enkel fysikk. Fysikkens lover kan alle forholde seg til med rimelig sikkerhet, også du.

Link to post

La gjerne motoren stå tørr, da er du garantert at oksygenet får herje fritt slik at der dannes rikelig med rust og scale.

 

Jeg skjønner ironien din, men det er klart at han ønsker ikke at rusten skal få tak.

 

Her er det jeg kan bidra med av fysikk: For å få rust, trenger man fuktighet (vann) og oksygen.

Så hvorfor ikke "lagre tørt"?

 

Tørt jern ruster. Det tar litt tid, men det skjer. Forklaringen er dugg og fuktighet som lufta slipper når den nedkjøles. Dette avsettes på de kaldeste flatene. Det er derfor man finner dugg på bilens panser om morgenen, men ikke nødvendigvis på dekkene. De skifter ikke temperatur like raskt som metall.

 

Metall som følger endringene i luftens temperatur svært nøyaktig, vil altså kjøle ned raskere enn andre overflater. Dermed avgir lufta fuktighet på disse flatene. Luft som kjøles ned, "må" avgi fuktighet, da kaldere luft inneholder mindre vann enn varm luft.

 

Glykolblanding vil vel da lage et belegg på metallflatene inni motoren, som beskytter.

På min påhengsmotor tar jeg alltid ut pluggene og "fogger" inni sylindrene med en oljespry for dette formålet.

Jeg burde kanskje kjørt gjennom en glykolblanding i kjølesystemet der også, f,eks. satt en stør pøs med frostvæskeblanding oppunder vanninntaket og kjørt motoren litt.

 

I garasjen har ejg en delemotor, der er alle sårbare flater sprayet med en ojehinne. Og når du får nye motordeler fra en leverandør, er også de beskyttet mot rust av samme grunn.

 

I snekka mi kjører jeg inn frostvæskeblanding i sjøvannsdelen og krysser fingrene, hva mer kan man egentlig gjøre - bortsett fra å sette inn en gammeldags lyspære kanskje, som gir fra seg litt varme. Ikke så veldig stort strømforbruk og motorrommet vil vel da være litt varmere enn omgivelsene gjennom vinteren. Men har aldri prøvd det selv. Kanskje er det noen som gjør dette, eller noe lignende?

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Etter fysikkens lover trengs det oksygen til å lage jernoksid. Er det mindre oksygen i lukket glykolblanding eller i åpen atmosfære, hvis ikke du har kontroll over temperatur og luftfuktighet?

Helt En kan aldri få et miljø i en båt hvor jern (støpejern) ikke ruster. Når det gjelder påhengere er forholdet pga mye al.legeringer noe annet når den står frostfritt, men også her vil jeg ha brukt glylol. For ordens skyld, glykol er rusthemmende med høyt frysepunkt. Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Det korrekte er å plukke ut anodene og kjøre motoren med frostvæskeblandet ferskvann 50/50. Hvis man ønsker at motoren skal stå tørr, så er dette man i praksis ikke vil kunne oppnå øket korrosjon: Motoren vil stå partielt fuktig innvendig, anodene vil være ute av spill grunnet manglede elektrolytt. Deretter kan man kunne oppleve at anodene er passivert (ikke virksomme) når båten tas i bruk til våren.

Link to post

Kan garantere deg at om du tømmer motoren, så vil det alltid være fuktighet igjen.

Kan derfor også garantere at din motor vil begynne å ruste innvendig temmelig raskt etter tømming, har mye erfaring fra dette.

Så gjør som de aller fleste her sier, fyll på med ferdigblandet frostvæske som tåler rundt - 30 til -40 grader så har du en frisk og fin motor uten rust dannelse innvendig når våren kommer.

I tillegg bør du gjøre som tidligere nevnt, nemlig dusje motoren utvendig med tynn olje, den aller beste oljen du kan bruke er Lanolinolje, denne kryper og kryper og sikrer et strålende resultat, den er også perfekt til alle typer åpne kontakter og koblinger.

Denne kan du også dusje litt av ned på stemplene også, så vil det aldri bli rust eller avleiringer i sylindrene eller stempelringer.

 

Så hvis du fortsatt mener kaldt og tørt er best, så må du gjerne det, men det vil nok ikke fungere like bra..!! :-)

 

Har for øvrig Yanmar 27 hk selv m/saltvannskjøling...!!

 

Lykke til med konserveringen.!!

Redigert av Tomja (see edit history)
Link to post

Det oksygenet i luften som ønsker stålet tilbake til naturen. Glem tørr/fuktig/våt. Det eneste brukbare alternativet til konservering er "vakumering", neppe særlig gjennomførbart. Det er neppe nødvendig å bruke annet enn sterk glykolblanding for en overvintring. For lengre tid brukes spesiell konserveringsolje. Utvendig trenger man egentlig ikke annet enn å spraye over motoren og el. koblinger mer CRC eller lignende ugge. Det er for øvrig lurt å smøre standard syrefri /vannfast vaselin (gul) over el. koblinger. OBS. Bruk ikke hvit fra apoteket.

Link to post

Det er bred enighet blant alle produsenter og blant de fleste mekanikere om at saltvannssystemet på en båtmotor bør tømmes, uansett!

 

Jeg har konsertvert noen tusen motorer, og på en del motorer så er det slik at selv om man kjører igjennom frostvæske på lave turtall når båten er tatt opp, så vil det bli liggende igjen store mengder saltvann nederst i kjølekapper, manifolder og andre kriker og kroker hvor vannet ikke sirkulerer like godt, og dette produserer betydelig mer rust enn en tørr motor.

 

Jeg har selv konservert motorer, og så tatt ut tappepluggene kun for å se at det første som kommer ut er litervis med klart saltvann før frostvæske begynner å renne ut av tappepluggene, og normalt så går dette bra i forhold til frostsprenging, men det er en risiko, og det er derfor så å si alle produsenter anbefaler at motoren skal tappes ned, og ikke bare kjøres med litt frostvæske, da man ved nedtapping er helt sikker på at motoren ikke fryser og sprekker, og rustproblemet er minimalt, hvis i det hele tatt eksisterende.

 

En tørr motor vil altså etter min mening ruste minimalt, den blir selvfølgelig "brun" innvendig, og den blir brun nesten med en gang den tørker av såkalt "flash rust", men over tid vil det ruste minimalt, og det vil ikke være nok fuktighet til at det blir store flak eller skader av rust, kun et tynt belegg som forsvinner i løpet av første turen på våren med saltvann, så det er et ikke-problem, motorer ruster når de blir stående halvfulle av saltvann over lengre tid, ikke når de står tørre, noe jeg er helt sikker på da jeg har motorblokker stående som har stått i flere år, og disse får bare et tynt lag med overflaterust, de ruster ikke i stykker slik saltvann kan føre til.

 

Hvis man absolutt føler at man må bruke frostvæske, så bør motoren tappes ned før man kjører på frostvæske blandingen, på den måten er man sikker på at alt saltvann er ute av motoren, men det har etter min mening lite for seg å fylle motoren med frostvæske når den er tørr, utover at enkelte kanskje føler en falsk trygghet?

 

Jeg anbefaler å lese dette før man starter -> http://forums.iboats.com/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/how-winterize-your-engine-drive-178695.html

Link to post

"Hvis man absolutt føler at man må bruke frostvæske, så bør motoren tappes ned før man kjører på frostvæske blandingen, på den måten er man sikker på at alt saltvann er ute av motoren, men det har etter min mening lite for seg å fylle motoren med frostvæske når den er tørr, utover at enkelte kanskje føler en falsk trygghet?"

Jeg sir meg absolutt enig i denne prosederen, men hvorfor skal tryggheten være falsk? Det blir jo ikke verre med frostvæske, snarere enda bedre da?

Link to post

men hvorfor skal tryggheten være falsk?

 

"falsk trygghet" var vel kanskje feil uttrykk, men det blir ikke noe tryggere enn en tørr motor, for den fryser garantert ikke.

 

Å bruke tid på å fylle en tørr motor med frostvæskeblanding har etter min mening lite for seg, og er bortkastet arbeid ettersom rustdannelsen på tørt støpegods vil være minimal over en vinter, forutsatt at vintertemperaturen ikke når tropiske nivåer med 100% luftfuktighet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...