Jump to content

Sjøvannskjølt motor og vinterkonservering. Glykol eller tørr?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Nei, den fryser visst ikke, men så lenge både luft og fuktighet slipper til, kommer den mer eller mindre til å ruste.

Det store spørsmålet må vel kanskje være hvor rustbeskyttende denne frostvæskeblandingen er?

Som tidligere nevnt, så er sannsynligheten for at man får ut alt saltvann ved å la motoren gå på tomgang noen minutter med frostvæskeblanding heller liten, så ta to støpejernsbiter, legg den ene på verktøybenken og den andre i et kar med litt saltvann blandet med ferskvann og en god dose frostvæske, og se hvem av bitene som ruster mest over en vinter.

Redigert av adeneo (see edit history)

Det er vel litt missforståelser ute å går. Jeg vil nok heller ikke fylle sjøvannsiden opp, men kjøre godt igjennom, først med ferskvann slik at saltet skylles ut så kjøre med frostveskeblandingen godt igjennom sjøvannsiden til slutt. Enkelt og greit.. finito. Om en så velger å tappe ut evnt vannrester kan en jo det, men en risikerer i alle fall ikke frostsprenging dersom en har rikelig med glykol i vannet. Jeg har praktisert dette i ca 40 år uten noen problem. Jeg tar også ut impelleren slik at den ikke blir deformert i løpet av vinteren. Når Adeneo skriver at det har lite for seg å kjøre igjennom motoren med frostveskeblanding, da skal han også være 100% sikker på at det ikke står vannlommer i motoren. Er man det, så ruster det ikke all verden på ett år, men "det brune" er i alle fall rust.

En gammel mekaniker fortalte meg at det finnest andre forhold i motoren som kan misstrivest med uttørking i kjølekrets. Motorer med løse sylinderforinger sitter ofte med o-ringer som tetninger. Desse skulle kunne tørke og sprikke. Nokon som har synspunkt på det ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#

Ok, min plan. Kjører motoren varm og god før jeg kjører bort til krana. Kjører gjennom glykol og ferskvann og tapper den med tappeskruene.

Løsner slangene på begge sider av impeller og slipper ut aller siste rest. Lar slanger og tappeskruer stå åpne gjennom vinteren.

-------

Da kan ingenting galt skje.

Og husk, dette er en 30 år gammal Yanmar 2gm, dvs type "steinøks". Ikke veldig avansert og sensibel.

Poenget er at motoren skal kjøres varm med frostvæskeblandingen. Da kommer det ikke en skvett klart vann ut. Det er flere som har konservert en del båtmotorer. Vi pleide å kjøre minst en halv time med samme vannet i sirkulasjon. Etter først å ha kjørt motoren varm med ferskvann. En annen ting er at visse impellere ikke tåler frostvæske. Og andre tåler ikke olje. Den Jabsco'en som sitter i Hulda nå tåler ikke olje, i hht. bruksanvisningen.

Ellers så får hver enkelt følge sin egen tro.

Guest Avmønstret#

På 2gm må jeg skru løs hele pumpa, ikke en dramatisk stor jobb da men, løsne slangene, ha av reima og så skru av 5-6 skruer for å få av lokket til impeller. Impeller står på baksiden, mot motor og reimhjulet ligger da fremover, derfor må hele pumpa ut for å komme til impeller (teoretisk kan en vel plukke den ut fra baksiden, hvis man kan se gjennom metall og har barnefingre).Og før det må jeg jo plukke ned en god del av innredningen for å komme til motoren forfra.

Akkurat så mye jobb at jeg ikke gidder å gjøre det unødig ofte.

Vet med sikkerhet at forrige eier ikke har gjort det de siste 8 årene så litt tåler nå disse impellerene. Pumpa så helt strøken ut inni og alt virket helt fint når jeg byttet. Da hadde impelleren gått i vulken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...