Jump to content

Rengjøring/tømming av dieseltank,høst eller vår?

Tropic1

Recommended Posts

Tenker litt på å tømme å rengjøre dieseltanken. Tenkte egentlig å gjøre dette nå i høst. Tanken vil da bli stående tørr frem til våren. Tanken er av aluminium. Er det en ulempe i forhold til at det kan danne seg korrosjon inne i tanken når den blir stående for lenge tom tro? Hvor ofte rengjør folk tanken? Har funnet litt skitt i filteret i sommer, ikke mye da men..trenger uansett å pakke om mannluka da denne har begynt å svette litt...tenkte samtidig å skifte slanger for å være på den sikre siden, de har stått der siden båten var ny i 1997.

Gjør det nå i høst, så slipper du å gjøre det til våren når du egentlig er mest sugen på å få båten på vannet :giggle:

Du kan banne på at når du holder på med sånne jobber så dukker det opp noe uforutsett som drar ut i tid :yesnod:

Hvis du er redd for kondens på tanken når den står tom kan du jo bare nappe av lufteslangen og teipe igjen nippelen fram til våren.

Tenker slik jeg også, best å bli ferdig med drittjobben på høsten..fort at det dukker oppe noe ekstra. I våres skulle jeg bytte lufteslangen til septiktanken. Når jeg hadde kommet til tanken oppdaget jeg at tanken var i så dårlig forfattning at den måtte skiftes.(korrodert aluminium). Dermed gikk det en uke ekstra med å skaffe og skifte tank, denne gangen i syrefast(-: Greit å være forberedt på det meste når man har båt(-:

Tar det lang tid for dieseldyr å utvikle seg? Jeg vet at andre som har fylt samme sted som meg, har fått dieseldyr. Nå har båten min stått stille på land i to sesoneger, med fulle tanker. Jeg bør kanskje ta en full sjekk for å være sikker?

Dieseldyrene ville vel ligge i bunnen av tanken og kose seg, hvis de finnes. Jeg tenker på åp suge opp en prøve ved å stikke en slange forsiktig helt til bunns i tanken og sende den inn til analyse.

Men jeg har glemt hvor jeg kan sende inn slikt, er det noen som kan gi råd om et laboratorium som kan ta en slik analyse.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Dieseldyr lever i mellom diesel og vann i tanken. Sjangsen for å få kondens, og deretter dieseldyr er størst jo mindre diesel du har på tanken.

Har klart å få dieseldyr en gang, på en 20 fots sjekte som ble for lite brukt. Dyrene dukket opp i løpet av en vinter når båten lå ute. Problemet var at tanken var halvfull den vinteren. Har du en gammel motor som bruker lite diesel, ville jeg helt oppi en skvett kondensfjerner på høsten. Har du en tørstere motor, ville jeg fyllt opp tanken på høsten, og vurdert en skvett rødsprit oppi.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hei

Jeg skal ha båten på land i morra tidlig. Har i det siste kjørt tanken så tom som jeg har turt. Har grei tilkomst til tank/mannlokk så har fulgt med på nivået de siste turene ( nivå er under hva tankmåleren viser)

Kommer til å rengjøre tanken i løpet av vinteren og la den stå tom til båten skal ut igjen. Blir lettere å fylle den også når den kommer på vann igjen. Lettere å fylle de første ltr på tanken fra kanner stående på brygga med båten på vann, istedet for i gardintrapp på land. Evnt kan jeg bare slepe den bort til Marinaen og fylle der.

larss

Edit: HVor ofte rengjør dere tanken på bilen deres ? :giggle:

Jeg har nok aldri gjort det heller. Jeep'en gikk nesten 300 000 km på samme drivstoffilteret også. Den ble 17 år før den havnet hos Ragn Sells.

Etter at jeg har fylt diesel på Hulda, tar jeg som regel en prøve av tankinnholdet. For å se om jeg har betalt for vann og møkk. Så langt har det vært bra. Første dieselen ble fylt i 1999. I sommer fylte jeg 300 liter i Skagen, og har ikke sjekket denne fyllingen. Men jeg hadde en sjekk før vi dro på ferie, og da var det kun ren diesel i bunnen av tanken.

Redigert av Hulda (see edit history)

Man kan være uheldig ved bunkring, ingen tvil om det.

Det går mye på hvilke rutiner bunkersstasjonen har for avtapping av bunnfall.

Er man uheldig bunkrer man like etter at bunkersstasjonen har fyllt tankene sine, da er sjansen større for å få med

oppvirvlede slaggrester og eller vann.

Hei

Kan si meg enig i det ja.

Jeg kjørte hjem min nykjøpte Sollux fra Lysaker til Vest for Kristiansand i slutten av Mai.

Tanken var full når jeg overtok båten, og ut Oslofjorden sjekket jeg selvfølgelig motorrom , filter etc flere ganger uten å se vann i vannutskiller.

Fylte Diesel i Vestfold før jeg kjørte videre. Etter noen timer gange etter fylling gikk alarmen for vann i filteret. Forfilter og finfilter var helt fulle av vann. Byttet filter og kjørte videre. Sjekket filter oftere etter dette og byttet en gang til pga vann før jeg var hjemme.

Min teori: Marinaen har hatt mer eller mindre tomme tanker gjennom vinteren, dette var i slutten av Mai så kanskje ikke helt sesong enda.

Eller som nevnt av Mix, jeg har fylt like etter stasjonen har fylt sine tanker.

Så nå blir det tanksjau i løpet av vinteren.

larss

Siden 2007 har tanken ombord hos oss også fått en liten klunk Hammerdown ved hver eneste fylling!

Jeg har aldri funnet vann i tappeprøvene, verken fra tankbunnen eller filtrene.

Jeg har hatt i en klunk med dieseldyrdreper ja. Men holder den (beskytter) til dieselen er oppbrukt, tro? Elelr bør man fornye dieseldyrdreperen hvert år selv om dieselen bare har stått lenge stille (og altså ikke er forbrukt eller etterfylt).

Jeg bruker vanlig diesel som tilsetting i vanlig diesel. Kan anbefales !! :thumbsup:

Edit: HVor ofte rengjør dere tanken på bilen deres ? :giggle:

Aldri. Men så byttes innholdet mye oftere enn i båten, da! Og står ikke og samler kondensvann gjennom vinteren i hvertfall! :giggle:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det hadde vert artig å få en kikk inni dieseltankene.

Vår båt har heldigvis "potte" under. På potta er det to kraner tilkoblet i forskjellig høyde. Den nederste/laveste avtapping har ca 40cm slange tilkoblet, og så en ny krane på. Denne er berre for avtapping av bunnfall/vann. Motor går på den øverste. Eg får ein del smuss når eg tapper BB tank. Stb er alltid rein. Eg trur det skyldes at retur fra motor går berre til stb tank, så den får meir sirkulasjon.

Tankene er frå 1983, og har ikkje mannhull.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 år senere...

Hei alle. Her var det mange gode råd og også i andre tråder om emnet jeg har lest her. Har kjørt DO filtrene tett to ganger av denne svarte gørra som er ette rhva jeg kan lese avfalls stoffer etter diesel dyr. Som så mange andre ha nevnt på forumet, så kommer heller ikke jeg til for å gjøre jobben 100% skikkelig da det ikke er mannlokk, men bare ett hvor nivåmåleren er, og det er ikke mulig å få den ut uten at man tar ut motoren.....

Som man ser på bildene så er det jo skikkelig med gørr i bunn, og litt avleiringer opp langs skottene i tanken, men jeg skal prøve med en blanding av varmt vann og fett oppløsende midler. Har godt med varmt vann fra kjelen på båten jeg jobber på så håper det skal være varmt nok. Får komme med oppfølging når jobben er gjort. God sommer alle :-) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...