Jump to content

Eberspächer - kresen på sikringer ?

Gutek

Recommended Posts

For et år siden monterte jeg et Eberspæcher varmeapparat i båten,det minste.Da jeg skulle prøve det tok jeg en sikring fra Bilteaesken,jeg tror den var på 5 amp.Varmeren startet ,gikk litt og stoppet igjen.Flere prøver med samme resultat - stor skuffelse selvfølgelig.Men,så hadde jeg lagt merke til at det fulgte med en sikring i pakken - det skulle vel aldri være ?????? Satte inn den sikringen som fulgte med,og til stor glede og forundring,varmeren startet og og gikk som bare det med varme og alt.Dette måtte testes.Sikringene var like store etter det som var oppgitt,men med biltemasikring ble det samme elendigheten.Gikk i gang og stoppet igjen.Akkurat nå lurer jeg på hvor jeg skal kjøpe sikringer for å ha en i reserve.Er det noen som har opplevd noe lignende ?

Det finnes faktisk flere modeller Eberspacher defrostere for båt er litt usikker på hva du har,Hadde vært kjekt å vite hva slags modell du har for å kunne gi et fornuftig svar

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Nå snakker vi båt og da er vel en Eberspecher8jeg skrev den minste) synonymt med en dieselvarmer.I dette tilfelle en luftvarmer Airtronic D2.Men det er ikke så interessant,og noe overbevisende svar forventer jeg ikke selv om vi kommer over tullestadiet.Jeg tenkte det kunne ha interesse for de som har problemer med Eberen sin.Det har vært mange tråder om det på båtplassen.En Eber som starter og stopper igjen, er vel nærmest en klassiker på Båtplassen.Det kan være diverse årsaker,men det kan også være noe så enkelt som at en har ein feil sikring.Det jeg tenker om det er at det være noe med motstanden i sikringen som gjør at et fintfølende apparat ikke virker.Sansynligvis for stor motstand,uten at vi her trenger å komme oppi en ny diskusjon om Biltema.

Jeg har selv en Eberspächer D2 varmer, men lurer litt på hendelsesforløpet ditt. Når du satte inn den sikringen fra BT, gikk den hver gang etter en tid slik at du forsøkte med flere sikringer, eller var den like hel? Nå husker jeg ikke helt, men originalsikringen er vel en glassikring i en holder på ledningen, eller husker jeg feil? Hva slags sikring var det du satte inn, og hva slags tilkobling var det på holderen for den? En sikring er jo stort sett en sikring, bortsett fra at det er raske og trege. En 5A glassikring er da merket henholdsvis F5A og T5A. Litt spesielt problem du hadde, så hadde vært interessant å finne ut hva årsaken er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skal være to sikringer på denne en 20A hovedsikring som går til selve varmeren koblet til en tykk rød kabel og en 5A sikring koblet til en tynn rød ledning som går til modulatoren .De sitter normalt i samme holderen med et lite plastdeksel over (flatstiftstype),Kan du ha byttet om på disse?

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Nei,nei,såvidt jeg husker nå var dette en sikring på 5 amp som sitter på ledningen til pumpa.Da jeg skulle starte den for første gang så gikk den ei lita stund og stoppet igjen.Sikringen røk ikke den var like hel.Jeg prøvde flere ganger.Samme resultat.Så kom jeg til å tenke på at det fulgte med en 5 amp sikring med varmeren eller monteringssettet.Det slo meg at kanskje det kunne være lurt å prøve den.Stor succes.Varmeren gikk i gang og stoppet ikke før jeg stoppet den.Så skiftet jeg tilbake til biltemasikringen,og det samme skjedde igjen.Varmeren stoppet før den begynte å varme.Det var så jeg ikke ville tro at det var sant,men gjentatte forsøk lot seg ikke bortforklare.Så dersom en har Eber bør man være sikker på å ha riktig sikring.Det høres pussig ut men sant er det.Antar at forsøket kan gjentas når som helst,og jeg prøvde flere forskjellige Biltemasikringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...