thomas1973 Startet 15.September.2013 Del på Facebook Startet 15.September.2013 (redigert) Har akkurat kjøpt meg en Morgan 5200 med 70 Hk Suzuki fra 2008. Kjempefin båt som ser ut til å være fint behandlet av sin 1 tidligere eier. Når båten skulle kjøres hjem klarte jeg og mine 2 barn, som tilsammen veier 60 kg (barna..) KUN å oppnå 21 knop, noe jeg synes var rart da båten oppgis til maksfart 32-34 knop......Selger mente den antagelig var gjengrod under, og at dette var årsaken, den hadde ligget ute i hele sommer uten særlig bruk. Så, stemmer dette? Har ikke selv hatt den oppe enda, men kjent med hånden under, og synes selv den ikke er særlig gjengrodd..... og ville dette i tilfelle ha redusert farten med nesten 10 knop?? I tillegg slukte den bensin på turen hjem.... Motoren fikk jeg opp i 5100 omdreininger på maks speed, i manualen står det angitt 5200 - 5600 omdreininger på maks pedal....... så da regner jeg med at motoren er frisk...?? Kanskje noen gode tips / erfaringer der ute... Hilsen liten båtvant sjel Thomas Redigert 15.September.2013 av thomas1973 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Mystisk.. kan propellen være skadet eller feil ? Feil trimvinkel, altså kjørt med motor helt inntrimmet ? Ingen prøvetur/test før kjøpet altså? GPS fartsmåling eller mekanisk fartsmåler ? Den bør vel greie minst 30 knop med et par voksne i. Redigert 15.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 groe kan godt stjele 10 knop - få båten opp og spyl den og prøv på nytt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Hadde en slik med 70 suzuki. Gikk 32 på fullt og mener max turtall var 5600 ca.. er nok groe som er problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thomas1973 Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 Ja, får nok satse på at det er groe som er årsaken, skal få tatt den opp på land denne uken og spylt rent så får man prøve igjen!!Men trodde ikke det utgjorde så mye, og har selv ingen forutsetninger for å vite hva det var. Motoren var på service tidligere i sommer, og båten har knapt vært brukt siden, men som sagt ligget ute hele tiden...... Forøvrig er propell strøken, og båten ble trimmet riktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) Om det er mye groe så vil du vel kunne se det rimelig greit.. Her er det snakk om en kraftig fartsreduksjon, du får bare rundt 65% av lovet fart.. Så dermed dukker naturlig nok spørsmålet opp.. Er de 32-34 knopene reelle, eller er det drømme knop fremsatt under salg? Redigert 16.September.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Maks oppnådd turtall samt fart tyder på groing. Når det i tillegg er sagt at båten har ligget ute hele sommeren er det vel like greit å få opp båten og hente fram høytrykkspyleren. I følge tester som ligger på nett skal den passere 30 knuter med 70 hester på hekken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thomas1973 Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 Denne kombinasjonen av bår motor skal fint klare 33-34 knop med en voksen, så her er det da ihvertfall grodd skikkelig under. Takk for fine svar, skal få tatt den opp og spylt ila uken, skal fortelle hvordan det gikk her litt senere :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Det skal ikke mye groing til for å miste mye fart på hurtiggående båter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Du må varsle selger slik at han veit du ikkje har fått det som er annonsert. I tilfelle det er andre feil. Men det høres ut som groe Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Har tilfeldigvis en tilsvarende båt (5250) med en 90hk bakpå, og det er nok en kjensgjerning at 70 hk er i snaueste laget på den båten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Har hatt en 525 med en DF70 på, gikk greit 33knop på GPS med meg oppi, full tank og litt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thomas1973 Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 Da har båten blitt spylt under, og det var greit med små skjell under nesten hele båten. Prøveturen etterpå viste 30 på GPSèn så da er problemet løst for min del. Det sitter fortsatt noe "rue" igjen som blir tatt på vårpussen og ved stoffingen, så da regner jeg med 2-3 knop til. Forøvrig enig i at disse båtene fint kunne vært levert med 90 hester, ser på Finn.no at nesten samtlige er med 70 hk. Takk for gode tips og svar, så blir det ut å kjøre litt før den legges på land :-) Thomas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Flott det løste seg og det ikke var noe annet. jeg har en P-45 som og også mistet ca 8 knop på senhøsten. hadde ikke brukt båten mye etter ferien i sesongen 2011 og kunne ikke se at det var noe særlig med groe under heller. Det var det ikke heller, men mye slim var det og dette gjorde at jeg mistet mye fart. Nå er jeg opp 2 ganger i året og spyler. Redigert 17.September.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Den "gamle" DF90 var vel i tyngste og sterkeste laget for denne båten. Den nye lettere 70/80/90 hk-serien som kom i 2009 var det vel, ville derimot ha passet bedre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Den "gamle" DF90 var vel i tyngste og sterkeste laget for denne båten. Siden det er første gang jeg hører/leser noe om det og har en slik båt med denne "i tyngste og i sterkeste laget" motoren så hadde det vært interessant å høre mer om det. Ser forøvrig en del av disse med 115 og 140 hesteren av merket Suzuki uten at jeg har hørt noe om at dette er noe problem. Hvis jeg husker riktig er båten godkjent for 115hk. Redigert 17.September.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Ja måtte google litt, og det er nok de mindre Morgan-modellene jeg tenkte på da. 5200 er jo nesten en racer ifølge annonsen her http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39430561 49 knop med DF115 men da kan det vel ikke være særlig dyp v-bunn hvis den farten stemmer, evt. er det ikke GPS-knop det er snakk om (det er vel helst slik det henger sammen). Sakset fra klikk.no: "Morgan 5200 er en sosial båt med fine seter og mengder av stuveplass for dagsturer til favorittholmen. 70 hk firetakt holder bra, men er man ofte flere enn tre om bord, ville vi nok gått for 90 hk." Gamle DF90 er jo en 2-liters motor på ca 190 kg (nedttunet versjon av DF115), altså 35 kg mere enn den nye DF90A. Ofte oppfører båter i denne størrelsen seg litt bedre med en litt lettere motor så derfor mener jeg de nye motorene er best egnet. Gamle DF70 er vel 1,3 liter, altså noe mindre enn nye DF70/80/90 på 1,5 liter, men allikevel noen få kg tyngre. Men den greide faktisk å dra min gamle tunge Mørebas 17 opp i 30 knop med ballistic stålpropell, uten forskning på motorhøyde. Redigert 17.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Min gjør ca 35 knop (GPS-målt) med flatt jern/flatt vann og kun en person om bord. Skroget er slik at å sette på noe større motor er i mine øyne helt bortkastet og skulle man mot formodning klare å motorisere dette skroget slik at det gjorde 49 knop så hadde jeg blitt på land! At en båt oppfører seg bedre hvis motoren bakpå hekken veier noe mindre er nok en sannhet med visse modifikasjoner og det finnes en del eksempler hvor det motsatte er tilfelle. Redigert 17.September.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 det er nok en del jukseknop på finn kanskje http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43101142 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 evt. er det ikke GPS-knop det er snakk om (det er vel helst slik det henger sammen). Mener å ha hørt a Suzuki sin trykklogg gjerne er litt optimistisk....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Må nok trekke fra 5-7 knop på min df140 også så det stemmer bra;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 såpass...? fartsmåleren i mulitiinstrumentet til min Yamaha F115 er stortsett innenfor 1 knop av hva gps'en viser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 eg hadde en morgan 5200 som ble solgt i sommer og logggen viste 37 knop på fullt på den. GPS viste nett over 32. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thomas1973 Svart 18.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2013 Her var det mye engasjement, moro!!!!Og, nå som jeg fikk båten rengjort under og klarte og få opp farten betraktelig, vil nok også jeg vurdere å spyle den under 1-2 ganger ila sesongen. Var faktisk ikke klar over at det utgjorde SÅ mye, legger ved et bilde før spylingen i går for å illustrere hva som "tok" 10 knop fra denne båten. Forøvrig enig i at det er mye jukseknop der ute (finn.no), selv klarte jeg i går, med fortsat noe rue under, 30 knop på GPSEN, men knopmåleren viste 35 faktisk...... stor forskjell det. Kan aldsri tenke meg at denne båten med en 90 HK kommer opp i 40, så store forskjeller er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 skal ikke mye rur til før det merkes på farta. Med godt bunnstoff og mer jevnlig bruk så blir behovet for spyling mindre. Pass også på at propellen er ren og fin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.