Jump to content

10 knop lavere fart enn lovet - Morgan 5200 70 HK


thomas1973

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en Morgan 5200 med 70 Hk Suzuki fra 2008. Kjempefin båt som ser ut til å være fint behandlet av sin 1 tidligere eier. Når båten skulle kjøres hjem klarte jeg og mine 2 barn, som tilsammen veier 60 kg (barna..) KUN å oppnå 21 knop, noe jeg synes var rart da båten oppgis til maksfart 32-34 knop......
Selger mente den antagelig var gjengrod under, og at dette var årsaken, den hadde ligget ute i hele sommer uten særlig bruk.

 

Så, stemmer dette?

Har ikke selv hatt den oppe enda, men kjent med hånden under, og synes selv den ikke er særlig gjengrodd..... og ville dette i tilfelle ha redusert farten med nesten 10 knop??

 

I tillegg slukte den bensin på turen hjem....

 

Motoren fikk jeg opp i 5100 omdreininger på maks speed, i manualen står det angitt 5200 - 5600 omdreininger på maks pedal....... så da regner jeg med at motoren er frisk...??

 

Kanskje noen gode tips / erfaringer der ute...

 

Hilsen liten båtvant sjel

Thomas

Redigert av thomas1973 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mystisk.. kan propellen være skadet eller feil ? Feil trimvinkel, altså kjørt med motor helt inntrimmet ?

Ingen prøvetur/test før kjøpet altså? GPS fartsmåling eller mekanisk fartsmåler ?

Den bør vel greie minst 30 knop med et par voksne i.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, får nok satse på at det er groe som er årsaken, skal få tatt den opp på land denne uken og spylt rent så får man prøve igjen!!
Men trodde ikke det utgjorde så mye, og har selv ingen forutsetninger for å vite hva det var.

Motoren var på service tidligere i sommer, og båten har knapt vært brukt siden, men som sagt ligget ute hele tiden......


Forøvrig er propell strøken, og båten ble trimmet riktig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om det er mye groe så vil du vel kunne se det rimelig greit.. Her er det snakk om en kraftig fartsreduksjon, du får bare rundt 65% av lovet fart.. Så dermed dukker naturlig nok spørsmålet opp.. Er de 32-34 knopene reelle, eller er det drømme knop fremsatt under salg?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da har båten blitt spylt under, og det var greit med små skjell under nesten hele båten.

Prøveturen etterpå viste 30 på GPSèn så da er problemet løst for min del.

Det sitter fortsatt noe "rue" igjen som blir tatt på vårpussen og ved stoffingen, så da regner jeg med 2-3 knop til.

 

Forøvrig enig i at disse båtene fint kunne vært levert med 90 hester, ser på Finn.no at nesten samtlige er med 70 hk.

 

Takk for gode tips og svar, så blir det ut å kjøre litt før den legges på land :-)

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Flott det løste seg og det ikke var noe annet. jeg har en P-45 som og også mistet ca 8 knop på senhøsten. hadde ikke brukt båten mye etter ferien i sesongen 2011 og kunne ikke se at det var noe særlig med groe under heller. Det var det ikke heller, men mye slim var det og dette gjorde at jeg mistet mye fart. Nå er jeg opp 2 ganger i året og spyler.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Den "gamle" DF90 var vel i tyngste og sterkeste laget for denne båten.

Den nye lettere 70/80/90 hk-serien som kom i 2009 var det vel, ville derimot ha passet bedre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den "gamle" DF90 var vel i tyngste og sterkeste laget for denne båten.

 

 

 

Siden det er første gang jeg hører/leser noe om det og har en slik båt med denne "i tyngste og i sterkeste laget" motoren så hadde det vært interessant å høre mer om det. Ser forøvrig en del av disse med 115 og 140 hesteren av merket Suzuki uten at jeg har hørt noe om at dette er noe problem.

Hvis jeg husker riktig er båten godkjent for 115hk.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja måtte google litt, og det er nok de mindre Morgan-modellene jeg tenkte på da.

5200 er jo nesten en racer ifølge annonsen her :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39430561

49 knop med DF115 men da kan det vel ikke være særlig dyp v-bunn hvis den farten stemmer, evt. er det ikke GPS-knop det er snakk om (det er vel helst slik det henger sammen).

 

Sakset fra klikk.no:

"Morgan 5200 er en sosial båt med fine seter og mengder av stuveplass for dagsturer til favorittholmen. 70 hk firetakt holder bra, men er man ofte flere enn tre om bord, ville vi nok gått for 90 hk."

 

Gamle DF90 er jo en 2-liters motor på ca 190 kg (nedttunet versjon av DF115), altså 35 kg mere enn den nye DF90A. Ofte oppfører båter i denne størrelsen seg litt bedre med en litt lettere motor så derfor mener jeg de nye motorene er best egnet.

Gamle DF70 er vel 1,3 liter, altså noe mindre enn nye DF70/80/90 på 1,5 liter, men allikevel noen få kg tyngre.

Men den greide faktisk å dra min gamle tunge Mørebas 17 opp i 30 knop med ballistic stålpropell, uten forskning på motorhøyde.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min gjør ca 35 knop (GPS-målt) med flatt jern/flatt vann og kun en person om bord. Skroget er slik at å sette på noe større motor er i mine øyne helt bortkastet og skulle man mot formodning klare å motorisere dette skroget slik at det gjorde 49 knop så hadde jeg blitt på land!

At en båt oppfører seg bedre hvis motoren bakpå hekken veier noe mindre er nok en sannhet med visse modifikasjoner og det finnes en del eksempler hvor det motsatte er tilfelle.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det er nok en del jukseknop på finn kanskje http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43101142

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

evt. er det ikke GPS-knop det er snakk om (det er vel helst slik det henger sammen).

 

Mener å ha hørt a Suzuki sin trykklogg gjerne er litt optimistisk....?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her var det mye engasjement, moro!!!!
Og, nå som jeg fikk båten rengjort under og klarte og få opp farten betraktelig, vil nok også jeg vurdere å spyle den under 1-2 ganger ila sesongen. Var faktisk ikke klar over at det utgjorde SÅ mye, legger ved et bilde før spylingen i går for å illustrere hva som "tok" 10 knop fra denne båten.

Forøvrig enig i at det er mye jukseknop der ute (finn.no), selv klarte jeg i går, med fortsat noe rue under, 30 knop på GPSEN, men knopmåleren viste 35 faktisk...... stor forskjell det.

Kan aldsri tenke meg at denne båten med en 90 HK kommer opp i 40, så store forskjeller er det ikke.

 

Link to post
Share on other sites

skal ikke mye rur til før det merkes på farta.

 

Med godt bunnstoff og mer jevnlig bruk så blir behovet for spyling mindre. Pass også på at propellen er ren og fin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...