Jump to content

Reimhjul i forbindelse med sjøvannspumpe hva kan det være til

froesak

Recommended Posts

På en aksling etter sjøvannspumpen ( jabsco) sitter det ett reimhjul som selvsagt går når motoren går. Og fastskrudd på veggen ovenfor sitter det ett like stort reimhjul som kun går inn på en liten metallboks på ca 5x5 cm. Denne er det tilkoblet to ledninger på. Men det er ingen reim der. Det sitter en turteller i båten som ikke virker (står Volvo penta) på den. Kan dette være giver til denne eller er det noe annet som brukes og bli drevet av dette? Ser att hastigheten på reimhjulet øker med turtallet derfor tanken om att det kan være noe sånn. Prøver og gjøre meg litt kjent med forskjellig på båten siden jeg er helt fersk på den derfor blir det en del snodige spørsmål ?

Den store mutteren du ser mellom reimskive og tilkoplinger er gjenget med vanlige gjenger på en side og linksgjenger på den andre. Så her skruer du lett giveren løs fra reimhjulet, så ser du hvilken del av disse som har satt seg. Ellers så ser dette veldig hjemmelaget ut ja, dette har nok aldri vært originalt. Jeg ville heller ha kjøpt en turteller beregnet for "W" uttak og koplet denne til dynamoen. Så slipper du denne "leamikken" her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tipper de ender opp i turtelleren. Jeg hadde en tilsvarende giver på en tidligere motor, men der var den montert direkte på dieselpumpen. Dette reimsystemet her lyser det "gjør det selv" av...

Eg er ikkje uenig i det. Men, slike turtallsgivere - eller tachogenerator som dei heite på fint, har eg aldri sett med reimdrift. Dette var ting som blei skrudd fast i motorblokka, med f. eks. fast kobling til enden av kamakselen. Men so er det ogso slik at dette gjekk stort sett ut av bruk når vekselstrømsdynamoen kom i begynnelsen av 70 - tallet.

Magne

Jeg er mest interessert i å vite hvordan dette opplegget er montert/arrangert på motoren.

Står der en tapp på veivakselreimhjulet som der er festet en stiv slange til og som fungerer som drivaksel for sjøvannspumpa? Og med den mystiske reimskiva montert midt på slangen? Slangen må ev. da rotere med motorturtall. Et bilde av opplegget hadde gjort seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...