froesak Startet 16.September.2013 Del på Facebook Startet 16.September.2013 På en aksling etter sjøvannspumpen ( jabsco) sitter det ett reimhjul som selvsagt går når motoren går. Og fastskrudd på veggen ovenfor sitter det ett like stort reimhjul som kun går inn på en liten metallboks på ca 5x5 cm. Denne er det tilkoblet to ledninger på. Men det er ingen reim der. Det sitter en turteller i båten som ikke virker (står Volvo penta) på den. Kan dette være giver til denne eller er det noe annet som brukes og bli drevet av dette? Ser att hastigheten på reimhjulet øker med turtallet derfor tanken om att det kan være noe sånn. Prøver og gjøre meg litt kjent med forskjellig på båten siden jeg er helt fersk på den derfor blir det en del snodige spørsmål ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Tror et bilde av dingsen sammen med vilken Volvo som er montert vil gi en rekke fornuftige svar. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 Det er ikke Volvo penta nå men har sikker vært det tidligere da det står det på innstrumentene. Skal prøve og få tatt ett bilde av den boksen. Ser nesten ut som ett stort rele. Galvanisert på farge og som sagt to ledninger inn på den. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 Dette er reimhjulet og boksen det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Kan minne om en turtallsgiver denne her. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
index Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Ser ut som en turtallsgiver ja. Dessuten mistenker jeg at du har en ulv ombord som gjemmer seg bak den Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chris284 Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Ser ut som en ulv ombord som gjemmer seg bak den Det er vel glimt av kjølsvinet, ikke alltid like lett å få øye på. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
TMe Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Merkelig dette, en remskive midt på en slange? Et bilde fra en annen vinkel hadde gjort seg. En turtallsgiver er det nok, men uvanlig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Turtallsgiver med slik ledningsdimensjon? Neppe. Tror det mangler noe her. Ser ut som en PTO med clutch. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Dette se ut som hjemmegjort jallamekk. Skulle ikke undre meg om slangen med slangeklemmer er drivaksel for Jabsco-pumpa til høyre. Hvilken motor? Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 Er en Mercedes om636 Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Kan det vere noko hydraulikk inne i bilde her? Styring, trimflaps e.l. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Bilde fra annen vinkel kunne vært greit så vi kan se hvordan driftejn på pumpe og mystisk reimhjul er arrangert. Hva annet enn to ledninger går inn på den saken som antaes å være turtallsgiver? Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 18.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2013 Kun to ledninger som går inn. Og reimhjulene sitter ca 10 cm ovenfor hverandre og uten noe form for strammimg. Begge remskivene er like store. Virker som att den har satt seg. Får ikke dreid den rundt for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Den store mutteren du ser mellom reimskive og tilkoplinger er gjenget med vanlige gjenger på en side og linksgjenger på den andre. Så her skruer du lett giveren løs fra reimhjulet, så ser du hvilken del av disse som har satt seg. Ellers så ser dette veldig hjemmelaget ut ja, dette har nok aldri vært originalt. Jeg ville heller ha kjøpt en turteller beregnet for "W" uttak og koplet denne til dynamoen. Så slipper du denne "leamikken" her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Og de to ledningene på denne "boksen", hvor går de? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
froesak Svart 18.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2013 Inn under dashbordet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Og der er de koblet til hva? Eller ender de blindt der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Tipper de ender opp i turtelleren. Jeg hadde en tilsvarende giver på en tidligere motor, men der var den montert direkte på dieselpumpen. Dette reimsystemet her lyser det "gjør det selv" av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Tipper de ender opp i turtelleren. Jeg hadde en tilsvarende giver på en tidligere motor, men der var den montert direkte på dieselpumpen. Dette reimsystemet her lyser det "gjør det selv" av... Eg er ikkje uenig i det. Men, slike turtallsgivere - eller tachogenerator som dei heite på fint, har eg aldri sett med reimdrift. Dette var ting som blei skrudd fast i motorblokka, med f. eks. fast kobling til enden av kamakselen. Men so er det ogso slik at dette gjekk stort sett ut av bruk når vekselstrømsdynamoen kom i begynnelsen av 70 - tallet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Jeg er mest interessert i å vite hvordan dette opplegget er montert/arrangert på motoren. Står der en tapp på veivakselreimhjulet som der er festet en stiv slange til og som fungerer som drivaksel for sjøvannspumpa? Og med den mystiske reimskiva montert midt på slangen? Slangen må ev. da rotere med motorturtall. Et bilde av opplegget hadde gjort seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.