hakonn Startet 16.September.2013 Del på Facebook Startet 16.September.2013 Tittelen sier alt;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) Det enkleste er faktisk å kjøpe et såkalt "battmeter". Disse finnes i forskjellige prisklasser, men det som er felles for dem er at de kan vise spenning, strøm og hvor mange amperetimer som er igjen på batteriet. Og når du lader, stiger amperetimene opp til 200Ah, og da er batteriet fullt igjen. Dette blir som å måle hvor mange liter du har igjen på vanntanken. Har du feks. en batteribank på 200Ah og det viser at det er 100Ah igjen, har du 50% igjen og må lade. Viser det 150Ah, har du 75% igjen og kan bruke det en stund til før lading. Disse tallene stemmer rimelig godt dersom man har et "normalt" forbruk med kjøleskap, lys, litt TV osv. Jeg har det billige BM1 fra Nasa som du får kjøpt flere steder, blant annet hos Seatronic og jeg er fornøyd med det. Lars H. Redigert 16.September.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
larss Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Hei Jeg kan bekrefte det Lars skriver, ett lite genialt instrument. Full kontroll hele tiden. Oversikt over aktuell forbruk, total forbruk, hvor mye som er igjen i % ...... Osv Har selv 230 A på forbruksbanken, en "normal" fredag til søndags tur ( i fint vær)ligger forbruket på ca 55-60 Amp. Da er det kjøleskap, div lys, Wallas komfyr etc... larss Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 De koster mange penger, slår du av hovedbryteren og venter en stund (egentlig ganske lenge, timer, men etter 10 min har du god peiling, har du veldig liten last gir spenningen en rimelig god indikasjon) kan du måle hvilespenningen med et voltmeter. Du finner tabellen her under Batterispenning. Voltmeter kan du koble opp og ha permanent, eller bruke et multimeter. Passer du på å aldri gå under 12V uten last holder batteriet ganske lenge. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
olews Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) To digitalinstrumenter gir diverse muligheter, strøm og spenning på begge batterier og strøm ut og inn på batteriene. Ikke like enkelt som en batterimonitor til flere båtlapper. Men for endel år siden når jeg la opp dette kostet de enda mer, de har falt i pris. Jeg glemte nesten fasitsvaret på oppgaven, syrevekt (tetthet): 100% 1.28 g/ml 50% 1.20 g/ml 25% 1.16 g/ml 0% 1.10 g/ml Dette kan du måle med en måler som suger opp svovelsyren og lese av på flytevekten. Les mer her. Redigert 16.September.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lars H. Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 De koster mange penger Ikke like enkelt som en batterimonitor til flere båtlapper. Hva som er dyrt, er vel forskjellig for de fleste. Battmeteret BM1 selger Seatronic for kr.1490,- Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/B Cathy Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Har kjøpt BM1 og skal innstallere nå i vinter. Virker som et bra instrument, gleder meg til å se det i sving ;-) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Å bruke et voltmeter for å måle hvor mye du har igjen på batteriene blir som å rugge på båten og høre på skvalpelyden hvor mye som er igjen på drivstofftanken. Da trenger du jo ikke tankmåler. Så god hørsel har ikke jeg. Jeg har hatt "battmeter" i nesten alle de 21 år jeg har hatt båten og ville aldri vært foruten. Jeg opplever det som et av de viktigste instrumentene jeg har ombord. Forøvrig ville jeg ikke stole på instrumentets opplysning om hvor mye som er igjen i batteribanken. Det er helt avhengig av batterienes tilstand, og de kan begynne å svikte med hensyn til kapasitet lenge før man merker at noe er galt. Men opplysningene om hvor mye strøm som "renner" ut av eller inn i batteriene samt totalt forbruk fra nullstilling er ganske pålitelige. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Nåja, dersom du uten belastning måler 12v er det ikke mye støyt igjen.... Så en god indikasjon er det! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Batteriene tåler vel å gå under 12v? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 En ser jo også på voltmetret i grove trekk nivået. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Batteriene tåler vel å gå under 12v? Klart det, men ved 12v ubelastet tør jeg påstå at det er langt under 50% kapasitet igjen og du bør lade. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Batteriene tåler vel å gå under 12v? Klart det, men ved 12v ubelastet tør jeg påstå at det er langt under 50% kapasitet igjen og du bør lade. Ja det er jeg enig i. Og føler batteriene går fortere nedover etter dem passerer 12v Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Det er mulig, prøver å stoppe før det Holder selv på å kvalitetssjekke denne: http://www.ebay.com/itm/DC-120V-250A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Remaining-Capacity-/171124642760?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d7d2d3c8 Foreløpig ser det veldig bra ut. Mye kalibreringsmuligheter, som er bra dersom den skal stå langt fra batteribank. Viser spenning[v] , effekt[w], tid, øyeblikksverdi strømtrekk [A], brukt strøm [Ah], og batterikapasitet i %. batterikapasitet kan stilles til 999Ah. Alle verdier jeg har målt med apparatet stemmer bra overens med teori(avvik på 2-3% på strømtrekk og watt, spenning ingen avvik etter kalibrering) Og dette med 250A shunt. Tenker å bruke 30A shunt på forbruksbank. Kommer tilbake med mer i prosjekttråden min.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Å tappe ned batteriet til spenningen detter under 12volt, selv ved belastning, er rovdrift på batteriet. Og er det slik batteriene behandles, skjønner skjønner jeg godt at de får kort levetid på under 5 - 6 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volfro Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) Tiltredes Lars, eg har ikke vært under 12,5v siste året. (har ikke hatt behov for mer strøm, så slipper vi å diskutere den problemstillingen) Redigert 16.September.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Hvor høyt ligger batteriene deres i spenning når de er fulladet da? Og spenninga har lagt seg etter lading. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) 13,02 på bly/syre og 13,05 på agm batteriene, lader med 14,75v/13,75v på både dynamo og landstrømlader. Kan tippe at du med 14,4v /13,8v vil ha en kvilespenning fra 12,7-12,9v sånn ca. Når spenningen da har droppa med ca. 0,5v så er du på ca.ca. 50% kapasitet. Redigert 16.September.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Denne et ok. Har ihvertfall hvert det før, men ser den er på kant med noen innspill. Redigert 17.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
volfro Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Denne er jo en grei indikasjo men som nevnt tidligere tror eg kolonnen med 0 A skal hete fks. 2,5A. Eg har ikke så mye spennigsfall men ser ikke bort ifra at med kun ett lite forbruksbatteri så er tabellen ganske korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Lader du ut batteriene under 50% kapasitet taper de seg over tid, kort sagt de får kortere levetid. Tapper du det helt ned til null så blir de aldri seg selv igjen. Siden 50% er rundt 12 V uten belastning så er det en god indikasjon på når du må lade. Tabellen over er litt missvisende, sammenhengen mellom kapasitet og spenning gjelder bare et ubelastet batteri som har vært ubelastet en god stund, tror faktisk det er flere timer. Ved belastning synker spenningen og siden spenningsfallet som funksjon av belastning avhengen av batteriets indre motstand så er det vanskelig å gi noe tall for dette. Et stort batteri har en lavere indre motstand enn et stort og en nytt batteri har lavere indre motstand enn et gammel av samme type. Derfor et det kun hvilespenningen som kan brukes som indikasjon på hvor mye kapasitet som er igjen. Tettheten på syra kan brukes og den er alltid riktig, men desverre er det ikke røring i et batteri, kun diffusjon så syra du suger opp øverst har en annen tetthet enn den du finner dypt nede i elektrolytten mellom platene, så den kan også bli feil. Igjen må man vente på likevekt. På ubåter har de røring i elektrolytten. Et slikt batterimeter som måler strøm ut og inn fungerer utmerket, men når kapasiteten blir mindre etter hvert som som batteriet blir eldre viser den nok litt for god restkapasitet, om ikke det er en liten datamaskin der inne som har en modell av batteriet og simulerer at kapasiteten synker over tid. De tilhører nok high-end instrumentene. Helt enkelt er det ikke. Jeg bruker vanlige platebatterier og kjører rovdrift på dem, etter etpar tre år så bytter jeg, det er uansett mye billigere enn å kjøpe sofistikerte blybatterier. Desverre er ikke Li batterier standard ombord enda, de er dyre og en ingeniør hos Gylling forklarte meg at så store batterier kan være ganske farlige om de får termisk runaway som Li batterier noen ganger får. De kan brenne seg tvers gjennom skroget mente han. Og vi har alle hørt om både laptoper og mobiler der dette har skjedd. Var ikke batterier også involvert i Dreamlineren ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Roger jo Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Denne er jo en grei indikasjo men som nevnt tidligere tror eg kolonnen med 0 A skal hete fks. 2,5A. Eg har ikke så mye spennigsfall men ser ikke bort ifra at med kun ett lite forbruksbatteri så er tabellen ganske korrekt. Er enig i at 0 skal være 2,5A i tabellen. Har brukt de data som tabellen viser i 25 år før jeg fikk Steca PR1515 så det går fint med et voltmeter. Før var det også greit med det gamle 220V tv og 100W omformer ved 11,9 / 12,0 V begynte den å blunke, det var signalet på at nå var det slutt på å se på TV og i morgen var det på tide å komme seg videre, Det samme sa det gamle kjøleskaper kutta ut rett under ca.12V…. Om det er rovdrift strides det om, batteriene ble både 10 og 12 år så veldig vondt kan de ikke hatt det. Men ordentlig batterivann er et must, . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Nå har vel du roger-jo hatt ordentlig robuste batterier (hvor du som du sier kan etterfylle destillert vann) da. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/B Cathy Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Mye nyttig her! Takk ;-) Men er det forskjell på batterivann? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Batterier skal ha ionebytta vann eller destillert vann. Alt annet er ikke optimalt og bør unngås. Vann fra springen kan være ok, siden vi har ganske bløtt vann i Norge (overflatevann), men i Oslo tilsetter de kalk som ikke er så bra for batteriet. Har du ikke ionebytta vann tilgjngengelig så kan du bruke regnvann, men anbefales ikke. Sjøvann tar livet av batteriet rimelig fort. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.