`MINA' Startet 21.Mars.2005 Del på Facebook Startet 21.Mars.2005 Hei Skal montere inn en ny Wallas i morgen. I denne forbindelse skal jeg lage nytt eksos uttak. Hullet til dette skal være ca 50 mm ( tror jeg, har ikke montasje-anvisningen her ) . Kan jeg gå på med liv og lyst og borre dette hullet med vanlig hullsag ? Eller kan jeg regne med at dette vil føre til at det faller av "flak" av gelcoaten når jeg borrer ? Tenkte å evt bruke maskeringstape over hele området jeg borrer på. Jeg har denne type hullsag jeg håper jeg kan bruke : GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
eysteind Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 hadde nok vert bedre med "skikkelige hullsag", men har saget flere ting, bl.a dekksgjennomføringer med en slik sag og det gikk fint! Dessuten er det vel en Flens på gjennomføringen slik at hullet ikke syns? Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Dessuten er det vel en Flens på gjennomføringen slik at hullet ikke syns? <{POST_SNAPBACK}> Det er flens på gjennomføringen ja. Men er redd for at det "skal flasse av" større flak enn de 10 mm denne flensen dekker. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Fenix Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Er det gamle hullet for smått? Eller vil du flytte plasseringen? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Kan jeg gå på med liv og lyst og borre dette hullet med vanlig hullsag ? Eller kan jeg regne med at dette vil føre til at det faller av "flak" av gelcoaten når jeg borrer ? Hei... Jeg gjorde det samme i fjor vår med samme type hullsag, riktig nok under vannlinjen for en logg som jeg monterte. Jeg bare merka av og bora hullet (ca 50 mm) til den. Det gikk bra uten noe flising av gelcoat da i allefall. Selv skal jeg også montere eksos utløp til min nye Wallas nå, håper jeg rekker det i påsken og kommer til å bare å bruke samme metode denne gangen også, men i og med at det er over vannlinja så kommer jeg sikkert til å tape litt for " sikkerhets skyld". Hvor legger du eksosengjennomføringen bak eller på siden ? Jeg har tenkt å legge eksosslangen på styrbord side like ved der jeg skal plassere min Wallas. Kommer den til å legge eksosgjennomføringen på den 2 "bordgangen" sett ovenfra. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
`MINA' Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hvor legger du eksosengjennomføringen bak eller på siden ? <{POST_SNAPBACK}> Siden jeg har seilbåt, er eneste alternativet for meg å montere den på akterspeilet. Kunne hatt en toppmontert, men vil slippe å ha eksosen innforbi leveggen. Slipper da også å ha en topphatt som må fjernes før den skal brukes. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hvor legger du eksosengjennomføringen bak eller på siden ? Jeg har tenkt å legge eksosslangen på styrbord side like ved der jeg skal plassere min Wallas. Kommer den til å legge eksosgjennomføringen på den 2 "bordgangen" sett ovenfra. <{POST_SNAPBACK}> Hei Hebbe Bare et lite tips; etter selv ha svidd etpar fendere på eksosen fra varmeapparatet er jeg noen erfaringer rikere (....og noen kroner fattigere): Tenk på din vanlige plassering av fendere ift plasseringen og tenk på hvor på båten utløpet vil ha best avstand til båter (eller brygge) som ligger longside. Som regel skrår skutesiden litt innover ovenfra og ned mot vannflaten, iallefall på motorbåter. Desto høyere du plasserer utløpet vil det komme nærmere nabo'n M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Tenk på din vanlige plassering av fendere ift plasseringen og tenk på hvor på båten utløpet vil ha best avstand til båter (eller brygge) som ligger longside. Som regel skrår skutesiden litt innover ovenfra og ned mot vannflaten, iallefall på motorbåter. Desto høyere du plasserer utløpet vil det komme nærmere nabo'n Hei... Har tenkt mye på dette, men selv så ser jeg ingen mulighet for å få tredd en eksosslange bakover på en fornuftig måte. Det er støpt inn ballast under dørken i AC`n som ikke gjør dette mulig, vil jo ikke ha en slik slange liggende oppå dørken i AC`n. Det er også meget vanskelig å komme til i mellom skroget og innerlineren på Saga`n, de er skrudd noe vanvittig sammen. Er også skeptisk til å ha en så varm slange liggende så langt innvendig, røret vil jo bli "svinvarmt" etter en stund. Det er bl.a derfor jag kommer til å legge utløpet til eksosen på den 2 "bordgangen" sett oven fra på den gammle Saga`n. Selgeren av Wallasen (Malfix) anbefalte meg ikke å ha pipe for eksosen men sideutgang i stedet. Til vanlig vil jo dette gå bra men vil det kunne bil problemer for en eventuell nabobåt med denne løsningen (varme). Kanskje mine kulefendere vil være fine ved behov for å fyre en tidlig høstkveld, eller en sommerkveld med mye fuktighet for den del... Har en kammerat med Wallas og snekke med samme løsningen og det fungerte fint da jeg lå longside med han i fjor høst, Sjømannen min ble ikke "heit" i skroget men vi hadde fendret godt... Er helt klart åpen for videre synspunkter... Hebbe som gleder seg til å få Wallas`n i sving, da blir det fint å "pjuske" i båten da... (Nå er det en vifteovn på 1500 w som sviver når jeg driver der). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
saga Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hvis du ikke har tenkt på det fra før så borr fra utsiden og inn. Da slipper du eventuelle sår eller flak som brytes ut når borren bryter igjennom. På innsiden er vel ikke dette så farlig? Hvis det er vanskelig å beregne nøyaktig plassering fra utsiden så borr bare hull til styreborren fra innsiden og borr resten fra utsiden. Jeg kan også bekrefte at eksos fra dieselvarmer og fendre går dårlig i sammen. For et par år siden la jeg inntil en bunkringsbåt for å bunkre diesel. Det var tidlig på våren og ganske kaldt så dieselvarmeren stod på. Eksosuttaket er på motsatt siden av den siden jeg vanligvis bruker å legge inntil med, mens dieselpåfyllingen er på samme side som eksouttaket. Mens jeg står og fyller diesel så merker jeg en stygg, svidd gummilukt og merker at det ryker svart opp fra der eksosuttak til dieselvarmeren er og at den ligger presset inn til en av fendrene til bunkringsbåten. Det gikk heldigvis ikke hull i fenderen men eksosslangen på Ebersprecheren røyk tvert av langs slangeklemmen på innsiden av eksosflensen. Ganske skummelt egentlig hvis jeg ikke med en gang hadde sjekket ut hvordan det stod til med varmeren etter episoden med fenderen. Å få hele båten fylt med dieseleksos kunne gått ganske ille. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Poenget her er jo, som for alt båtliv, å ta hensyn til løsningene i båten når man bruker den. På vår Viknes kommer eksosen fra varmeapparatet ut på siden, det har blitt en standard prosedyre å legge ut fenderne slik at de ikke tar fyr om vi setter på varmeren. En kulefender like ved siden av eksosrøret gjør at det skal mye til at naboen legger fenderen slik at han brenner den, i og med at området allerede er godt fendret av oss. Lykke til! (Ps: Vi legger alltid en fender ved siden av eksosrøret, noe som av og til vil medføre at vi har en fender på utsiden av båten, noe som kanskje oppfattes som invitasjon til å legge seg på utsiden av oss. Heller ikke det er noe problem!) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Compromise Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hei. Jeg holder også på og monterer Wallas med eksosutløpet på skogsiden. I bruksanvisningen står det at man skal bruke stål "slange" på ytre eksos slange når man har skroggjennomføring. Ved skorsten så kan man benytte aluminiumsslange. Er det noen som vet hvor jeg får tak i 45 mm eksos "slange" i stål? I katalogen til Maritim så har de kun 42 mm. Sitér dette innlegget /per Link to post
Petter-B Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hei. Jeg holder også på og monterer Wallas med eksosutløpet på skogsiden. I bruksanvisningen står det at man skal bruke stål "slange" på ytre eksos slange når man har skroggjennomføring. Ved skorsten så kan man benytte aluminiumsslange. Er det noen som vet hvor jeg får tak i 45 mm eksos "slange" i stål? I katalogen til Maritim så har de kun 42 mm. <{POST_SNAPBACK}> Hei. Du monterer den rustfrie 28mm slangen innerst og utenpå den trer du denne slangen: VARMLUFTSLANGE 45MM Art.nummer: 4153-45, Pris: 61,- , Dette dersom du har skroggjennomføring. Hilsen Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Compromise Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hei. Du monterer den rustfrie 28mm slangen innerst og utenpå den trer du denne slangen: VARMLUFTSLANGE 45MM Art.nummer: 4153-45, Pris: 61,- , Dette dersom du har skroggjennomføring. Hilsen Petter <{POST_SNAPBACK}> Hei! Det står i bruksanvisningen at man IKKE skal bruke slange av aluminium ved skroggjennomføring. Slangen du viser til er jo av Alu og plast.. Jeg har benyttet denne slangen til et aggregat tildligere uten at det gjorde noe, men det er vel en grunn til at de spesifikt beskriver at det skal være ytterslange av stål? Sitér dette innlegget /per Link to post
Janoho Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 http://www.tess.no/ har alltid kunne hjelpe meg med slanger/koblinger. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Dette med hulltaking i skroget har jeg også spekulert litt på i fbm. opplegg for elekstrisk lensepumpe. En på jobben hadde brukt handoverfres. Han merket først opp hullet. Boret så et hull til å få fresen i gjennom og freste så opp. Et annet triks han nevnte var å tape på baksiden ved saging. Dette skal etter sigende redusere eventuell oppflising. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Compromise Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 http://www.tess.no/ har alltid kunne hjelpe meg med slanger/koblinger. JOH <{POST_SNAPBACK}> Takk skal du ha. Det ser ut som de har det meste! Sitér dette innlegget /per Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hei... Jeg gjorde det samme i fjor vår med samme type hullsag, riktig nok under vannlinjen for en logg som jeg monterte. Jeg bare merka av og bora hullet (ca 50 mm) til den. Det gikk bra uten noe flising av gelcoat da i allefall. Litt dårlig forklart her... Jeg boret først et "styrehull" fra innsiden og fra utsiden når jeg boret det "perfekte" store hull med en billig hullsag... Funka som bare det... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
`MINA' Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Min konklusjon etter dette : Jeg benytter meg av min hullsag som vist på bildet i første innlegget mitt her. Legger et godt lag med maskeringstape på skrogsiden først. Borrer fra utsiden for å unngå "avskalling" ved gjennomslaget. Kommer tilbake med "rapport" når dette er utført i morgen Benytter syrefast slange, da akterspeilet er skråstillt. Skal også som beskrevet i Wallas`s monteringsanvisning lage en drenering i slangene på laveste punkt på svanehalsen innforbi gjennomføringen. Gleder meg til å se hvor mye varme dette apparatet vil gi meg ( Wallas 2400 ). Heldigvis ligger det ferdig opplagt slanger med 2 uttak inne i båten etter det gammle apparatet jeg demonterte. Slipper derfor jobben med å føre frem disse mellom alle skott og vegger Men mulig jeg vil isolere disse etterhvert. Er noen prosenter å hente på det når det gjelder varmetapet i slangene. ( sies det i Wallas`s papirer ihvertfall ) GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Gleder meg til å se hvor mye varme dette apparatet vil gi meg ( Wallas 2400 ). Heldigvis ligger det ferdig opplagt slanger med 2 uttak inne i båten etter det gammle apparatet jeg demonterte. Det gleder jeg meg også til å høre.... Har selv kjøpt en Wallas 3000 D, og er veldig interisert om det er stort nok i min Saga 27... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Jens_P Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Har riktignok ikke brukt hullsag på glassfiber, men på tre har jag hatt stor suksess med å bare "sage" halveis igjennom fra den ene siden og tatt resten fra den andre. "Gjennomslaget" vil da foregå midt inne i hullet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
`MINA' Svart 22.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 (redigert) Varmeapparatet er nå montert ! Først borret jeg et "pilot" hull, og la over maskeringstape. Maskeringstapen ble det bare surr med. Den klabbet seg opp i tennene på saga. Ikke vits i å bruke denne neste gang dette skulle bli aktuellt. Så borret jeg opp hovedhullet med hullsaga, samt borring av skruehullene. De sorte strekene rundt gjennomføringen og hullene er merker etter tapen som klabbet seg. Etter dette var det rett frem med montering av gjennomføring og varmeapparatet. Etter montasjen fyrte jeg igang varmeapparatet. ( Wallas 2400 ). med 3 + ute, og noen extra inne var jeg spennt på resultatet. Har ikke termometer inne. Men godt temp etter ca 15 minutter ble det ihvertfall. Fornøyd med resultatet. Neste "prosjekt" blir nå det elektriske. Mye som ikke er koblet inn på hovedbryteren. Ligger ca 6-7 ledninger rett på forbruks batteriet. Dette må ryddes opp i. +++ en del annet. GeV Redigert 22.Mars.2005 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Compromise Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 45 mm eksos slange var ikke lett å få tak i. Jeg har nå vært innom Maritim, Seasea, TSG og Aktivmarin i tillegg til TESS. Ingen hadde slik slange, og ingen hadde hørt om at man trengte stålslange ytterst. TESS hadde noe lignende, men denne ble for stiv. Jeg har nå sendt melding til Wallas Norge med spørsmål om de har slangen, og hvorfor de ikke leverer denne slangen til forhandlerne når den er beskrevet i bruksanvisningen. Jeg har i dag holdt på noen timer med montering av varmeren og ankervinsj. Jeg hade jo planlagt å bruke hele påsken på dette, men nå er jeg nesten ferdig Jeg får vel tørrtrene på å kjøre ankervinsj på land. Det kan jo bli en del ankerdrammer av det. Da har jeg jo litt å gjøre resten av påsken. Sitér dette innlegget /per Link to post
`MINA' Svart 23.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 (redigert) 45 mm eksos slange var ikke lett å få tak i. Jeg har nå vært innom Maritim, Seasea, TSG og Aktivmarin i tillegg til TESS. Ingen hadde slik slange, og ingen hadde hørt om at man trengte stålslange ytterst. <{POST_SNAPBACK}> Navigare i Kr.sand ( tlf : 38 02 28 92 ) har dette. Kjøpte 1 meter selv for neon dager siden. ( kr 69.- ) GeV Redigert 23.Mars.2005 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Petter-B Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 45 mm eksos slange var ikke lett å få tak i. Jeg har nå vært innom Maritim, Seasea, TSG og Aktivmarin i tillegg til TESS. Ingen hadde slik slange, og ingen hadde hørt om at man trengte stålslange ytterst. Jeg har nå sendt melding til Wallas Norge med spørsmål om de har slangen, og hvorfor de ikke leverer denne slangen til forhandlerne når den er beskrevet i bruksanvisningen. . <{POST_SNAPBACK}> Jeg ga deg et tips, som du tydeligvis ikke fikk med deg. Kjøpte min slange hos Herholdt Andersen i Tønsberg og det er en 45mm varmluftslange, stål inne og plastbelagt utenpå. Det er den rustfrie langen innerst som er eksosslangen, ytterrøret er har mere funksjon av en skjerm. Har selv en Wallas 2400, med skroggjennomføring. Eksosen virker bra, men min kalesjebåt er det i minste laget med varme, hadde heller gått for en 3000 Diesel. Ellers er jeg strålende fornøyd med den support jeg har fått hos Wallas. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Hebbe Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 Begynnte med forbredelsene til å montere min Wallas 3000 D i dag. Jeg kjøpte denne "koplett" med alt av slanger og yser, men det er ingen slange til til å trekke utenpå eksosslangen for å få friskluft dit den skal. Tror egentlig ikke det vil bli noen problemer da selve varmeren blir stående ca 30 cm fra skrog gjennomføringen til eksosen. Prøver uten først for å se om jeg får inn nok friskluft for å slippe problemer med dugg. Blir det problemer med omluft så skaffer jeg en for å tre utenpå... Kanskje noen av dere kan si om jeg like godt kan gjøre det med en gang... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.