Jump to content

Finnes det regler for hvor man kan fortøye i Oslo havn?

Pequod

Recommended Posts

bilde

Dette er et bilde av jobben min, tatt i dag morges litt før klokken åtte. Må innrømme at det dukket opp en liten tanke om å ta båten til jobb noen dager neste sommer. Ville jo vært helt ideelt å kunne fortøye utenfor her, spasere noen få meter over gata (hovedinngangen skal flyttes til denne siden av bygningen) og samme korte vei tilbake etter jobb... Kunne jo til og med ta lunsjen om bord! :smiley:

Sikkerheten er vel kanskje også et spørsmål, men jeg tror vel kanskje ikke at det er et hett svart marked for gamle snekker fra 70-tallet? Ved å ha alarm, ta med meg rattet og sette opp et webkamera som jeg kunne sjekke fra jobben noen meter unna, så kunne vel risikoen for tyveri reduseres betraktelig?

Men jeg regner med at det vel finnes noen regler for slikt? At man ikke bare kan ta og fortøye hvor som helst og når som helst? Vet noen av dere hva som er regelverket på dette området? Regner med at drop off - drop on er OK på de fleste steder (om ikke akkurat ved Danskebåtterminalen...), men hvordan er dette ellers? Det er jo ikke noen gjestehavn i nærheten, så vidt jeg vet?

Kanskje et dumt spørsmål, men så er jeg jo nybegynner også da! :giggle::giggle::giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)

Det finnes regler for det meste:-) På bryggen foran Havnelageret er det bare tillatt med av- og påstigning. Alle bryggene som er markert med en gul skinne er brygger hvor det bare er tillatt med av- og påstigning for fritidsbåter. Dette er brygger som er ment for større båter som har avtale med Oslo Havn eller andre. Du kan se litt på dette dokumentet for mer informasjon: http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2013/Smbtguiden_2013.pdf

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Det finnes regler for det meste:-) På bryggen foran Havnelageret er det bare tillatt med av- og påstigning. Alle bryggene som er markert med en gul skinne er brygger hvor det bare er tillatt med av- og påstigning for fritidsbåter. Dette er brygger som er ment for større båter som har avtale med Oslo Havn eller andre. Du kan se litt på dette dokumentet for mer informasjon: http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2013/Smbtguiden_2013.pdf

Flotte greier, takk! :smiley:

Du kan kjøre under (broen) i flytebrygga over til Sørenga, og legge deg litt lengre inn i Akerselvens munning. Det er det stort sett fritt fram, bare båten ikke er for stor. Du må gå over Operaen, men det er en hyggelig tur.

Det høres jo lovende ut.... Har ikke båt ennå, men det er vel omtrent 99% sannsynlighet for at det blir en 24 fots snekke, vet ikke om det er for stort?

Jeg tror det kanskje er 2m eller litt mindre klaring, bredden og dybden er ok, det er ferskvann også.

Du kan jo gå bort og se selv. Gå bort på utsiden av operaen, videre ut til sukkerbiten og der ligger flytebroen til sørenga. I hver enda av flytebroen er en trapp slik at båter kan passerere under.

Tok meg en tur i lunsjpausen i går (under 10 minutter) for å sjekke. Var absolutt muligheter der ja. Tror det er et område som kan bli ganske så idyllisk etterhvert. Var lagt opp til båter et par steder med strømstolpe/kraner, men vet ikke helt hvem disse er beregnet på, eller om de bare ble lagt opp der midlertidig i forbindelse med "Båter på sjøen"?

Tok et par bilder:

bilde

Akkurat den ideen med å ta båten til jobben er kanskje ikke så veldig praktisk, men mer en hyggelig "båtromantisk" tanke. Ettersom jeg ikke har egen brygge eller villa ved sjøen på Nesodden, så måtte jeg i så fall overnatte i båten dagen før jobb, og deretter beregne meg mye mer tid over fjorden enn hvis jeg tar buss og ferge til Aker Brygge.

Men det er likevel en besnærende tanke, og noe jeg kunne tenkt meg å prøve noen ganger bare for å ha gjort det! :smiley:

Du kan jo få deg plass på Hovedøya og ta jolla inn (eller ferja til Vippetangen) på jobb.

Alltids en mulighet! :lol:

Beklager forøvrig at bildene i innlegget mitt ikke vises, det skyldes at jeg har gjort en teknisk tabbe i forbindelse med oppgradering av den nye bloggen min. Får ikke fikset på det før jeg er hjemme fra jobb!.... :nonod:

Jeg har en venn som bor på Sørenga, og det er litt av en bulkegjeng som holder hus i havneområdet her, noen bor i slitne båter andre reker på bryggene. Jeg ville ikke bodd der ombord, men å la båten ligg på dagen er mindre problematisk. jeg vet om flere joller (godt låst) som er blitt stjålet i dette området. Det er ikke så moro for de som bor på Sørenga når det leger seg til diverse båter på kaia rett utenfor husene.

Ole
S/Y Algol

Du kan jo få deg plass på Hovedøya og ta jolla inn (eller ferja til Vippetangen) på jobb.

Nå som Hanibals Hybel på Aker brygge er stengt pga ombygging, har Nesoddinger på vei fra jobb i langt større grad rukket middagen i relativt edru tilstand enn tidligere. Å lokke medbygdinger til å ha båten på Hovedøya, der Revierhavnas restaurant kan by på kveldssol til pilsen mange timer etter at skyggene legger seg over Aker brygge er direkte umoralsk....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...