Jump to content

MTU 12V200 - 1500bhp - forbruk/turtall

Tor Arild

Recommended Posts

boatdiesel.com er nok en bra side her.. det er riktignok en medlemsside og det koster kun 25$ for ett år.. da har en tilgang til utrolig mye godt lesestoff og forumer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei vi har en ekspert her på forumet som heter Toroa. Personlig synes jeg at MTU er en av verdens beste marinediesler. Jeg drømmer om å ha stor nok båt til å ha en MTU! Jeg har erfaring fra Hauk klasse MTB med 2x 16V. Jeg har også vært med på å konstruere en DNV klasset catamaran med 2x 8V med vannjet. Det finnes mange små nyttefartøyer rundt om i hele verden med MTU og stor prosentandel hurtigbåter har MTU..

http://www.mtu-online.com/bangladesh/products/engine-program/diesel-engines-and-gas-turbines-for-marine-main-propulsion-dieselelectric-drives-and-onboard-power-generation/diesel-engines-for-yachts/detail/product/474/cHash/eb1ec29dcec481445dd7d42166b84740/

her er lit data over 12V2000 Om det er denne motoren du mener??

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ser 12V2000 med 1800 BHP, kun bruker 342 liter i timen.. og med lineær interpolasjon så vill 1500 forbruke inntill 285 liter i timen.. og med to maskiner så blir dette rundt 550 liter i timen.. på max.. Så da er det bare tankens størrelse som avgjør rekkevidden sammen med pådraget på motorene

Ellers så hadde jo CB en båt med 2 x 1050 hk diesel dog var dette MAN, og han kan helt sikkert bidra med detaljer omkring forbruket her på varierende pådrag

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Slik jeg da forstår dette - så må regnestykket være som følger:

uttak 700kw x 0,196g/KWh x egenvekt 0,84 = 115ltr/time

Du må vel dele på 0.84, slik at det blir 700kW x 0.196g/kWh / 0.84kg/l = 163l/h. Og 700kW er rundt 950hk. Hvor kommer dette tallet fra?

Hva slags båt er det, forresten? Regner med at det ikke er en With 300 Dromedille.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

285 liter er vel full "pedal", dette reduseres kraftig ved å dra av litt på spaken.. men den bil nok ta sine 150-200 liter per maskin på marsj fart

Oivindg, tallet kommer fra mtu sine forbrukstall. De tar altså å ganger opp kw du tar ut på et gitt turtall, og beregner forbruk ut i fra dette. Altså ingenting med hvilken båt, fart, propellers stigning etc. Kun hva motorene trekker ved gitt uttak/turtall.

Tanken bak regnestykket er da en ren teoretisk tankerekke om hva man forbruker ved uttak av 700 av de 1119kw til rådighet per motor.

Takk for hjelp med data og regnegrunnlag!

D6-435 bruker ca 85 l/t på full pes.

324kw 85l gir 0,262 liter pr kWh.

Som igjen gir 0,22 g/kWh. Så 0,196 g/kWh på MTU'en er jo meget bra.

Men...

Forbruket er vel ikke lineært. Vanligvis er det høyere forbruk ved høyere og lavere turtall enn det mest gunstige marsturtallet, altså ca. der hvor dreiemomentet er høyest. Så 196g/kWh er kanskje det laveste forbruket, mens den kanskje er høyere enn D6èn (220) på full trottel :smiley:

Lagt til:

Ser at noen allerede har funnet ut at den vil ha 222 g/kWh på full guffe :smiley:

Ifølge linken over bruker den 317 l/h ved full pes

1220 kw 317 liter gir 0,2598 l/kWh

Som gir 218 g/kWh.

Men...

Forbruket er vel ikke lineært. Vanligvis er det høyere forbruk ved høyere og lavere turtall enn det mest gunstige marsturtallet, altså ca. der hvor dreiemomentet er høyest.

Det har du helt rett i, men det gjelder jo alle.

Så det enkleste blir å sammenligne ved full pes.

12V 2000 M91 - Fin motor, som jo ikke lenger er helt ny, men fin erstatting for mtu 183 serien. (Mercedes 440)

1200 rpm - max 671 Hk, 38 liter / time (Mer normalt 200 - 250 Hk på propellkurven)

1800 rpm - max 1261 Hk, 122 liter / time (Mer normalt 650 - 700 Hk på propellkurven)

2350 rpm - max 1500 Hk, 300 liter / time

Forbruket ligger mellom 201 og 222 g/kWt.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Det fine med mtu er at du kan få de ned i 53 Hk på bruktmarkedet. F.eks mtu 4R 099 (en mtu basert på en Daimler Benz OM 364, men med mtu mariniseringsutstyr og merker.) Koster nesten ikkeno. Men det ble solgt en god del generatorsett med disse motorene på 80tallet her i Norge. Serie 099, 189 og 199 er basert på Mercedes sine lastebilmotorer. en mtu serie 183 er ganske lik MAN sin 2842. 331 serien er også en Mercedesmotor i grunnen, og serie 396 er en stroket 331. Og for de som har humpet langs norskekysten i eldre Westamaraner, husker nok lyden av mtu 12V 493, som også er en Mercedesmotor. Innimellom disse fantes det en mtu 362, som i bunn og grunn var en MAN.

Jeg har en relativt komplett motorliste for eldre mtu motorer på http://blogg.cdd.no/motorer/mtu/

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...