Tor Arild Startet 17.September.2013 Link til dette innlegget Startet 17.September.2013 Er det noen av dere MTU-entusiaster som har kunnskap om sider som viser forbruk på div turtall på denne? Faderen vurderer en båt med to slike - og vi forsøker å regne litt på rekkevidde etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 boatdiesel.com er nok en bra side her.. det er riktignok en medlemsside og det koster kun 25$ for ett år.. da har en tilgang til utrolig mye godt lesestoff og forumer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hei vi har en ekspert her på forumet som heter Toroa. Personlig synes jeg at MTU er en av verdens beste marinediesler. Jeg drømmer om å ha stor nok båt til å ha en MTU! Jeg har erfaring fra Hauk klasse MTB med 2x 16V. Jeg har også vært med på å konstruere en DNV klasset catamaran med 2x 8V med vannjet. Det finnes mange små nyttefartøyer rundt om i hele verden med MTU og stor prosentandel hurtigbåter har MTU.. http://www.mtu-online.com/bangladesh/products/engine-program/diesel-engines-and-gas-turbines-for-marine-main-propulsion-dieselelectric-drives-and-onboard-power-generation/diesel-engines-for-yachts/detail/product/474/cHash/eb1ec29dcec481445dd7d42166b84740/ her er lit data over 12V2000 Om det er denne motoren du mener?? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 (redigert) Ser 12V2000 med 1800 BHP, kun bruker 342 liter i timen.. og med lineær interpolasjon så vill 1500 forbruke inntill 285 liter i timen.. og med to maskiner så blir dette rundt 550 liter i timen.. på max.. Så da er det bare tankens størrelse som avgjør rekkevidden sammen med pådraget på motorene Ellers så hadde jo CB en båt med 2 x 1050 hk diesel dog var dette MAN, og han kan helt sikkert bidra med detaljer omkring forbruket her på varierende pådrag Redigert 18.September.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Riktig sydvesten, detet kan nok Toroa fortelle mye mer om. Vi brukte 1000 l/timen med 2x 16V 3600HK på 1650 omdr.30 knop max 1900. Råere lyd fra en marinediesel skal du lete lenge etter hehe..men moderne serier har jo tatt over for disse nå. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tor Arild Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Tusen takk for all hjelp. Fant ut ved tlf til megler at det dreier seg om m91. Fant ganske riktig forbruksdata på Boatdiesel. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Har sendt deg IM. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Bruker den mer eller mindre enn to desiliter per hk-time? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 kdtran, tusen takk for informasjonen! DieselDahl, den bruker 0,196g/KWh. Egenvekt diesel er 0,84. Slik jeg da forstår dette - så må regnestykket være som følger: uttak 700kw x 0,196g/KWh x egenvekt 0,84 = 115ltr/time Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 (redigert) Slik jeg da forstår dette - så må regnestykket være som følger: uttak 700kw x 0,196g/KWh x egenvekt 0,84 = 115ltr/time Du må vel dele på 0.84, slik at det blir 700kW x 0.196g/kWh / 0.84kg/l = 163l/h. Og 700kW er rundt 950hk. Hvor kommer dette tallet fra? Hva slags båt er det, forresten? Regner med at det ikke er en With 300 Dromedille. Redigert 18.September.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Vestkystseiler Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Tror du maa dividere med egenvekten, svaret blir da 163 ltr/time Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Var litt usikker på det - takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 1500 bhp... Ja den gamla tumregelen med 5 hkr per liter dieselolja i timförbrukning för en rimligt stor dieselmotor ger ju 300 liter per timme för att producera 1500 hkr, så det stämmer väl ganska bra med 285 l/h- Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 285 liter er vel full "pedal", dette reduseres kraftig ved å dra av litt på spaken.. men den bil nok ta sine 150-200 liter per maskin på marsj fart Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Om man kan ekstrapolere litt så drar våre moderne 435 hk common railer ca 120 liter timen på mars, 60 liter per motor. 300 liter + på marsj for mtuene er nok realistisk Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Oivindg, tallet kommer fra mtu sine forbrukstall. De tar altså å ganger opp kw du tar ut på et gitt turtall, og beregner forbruk ut i fra dette. Altså ingenting med hvilken båt, fart, propellers stigning etc. Kun hva motorene trekker ved gitt uttak/turtall. Tanken bak regnestykket er da en ren teoretisk tankerekke om hva man forbruker ved uttak av 700 av de 1119kw til rådighet per motor. Takk for hjelp med data og regnegrunnlag! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 D6-435 bruker ca 85 l/t på full pes. 324kw 85l gir 0,262 liter pr kWh. Som igjen gir 0,22 g/kWh. Så 0,196 g/kWh på MTU'en er jo meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 MTU var i hvertfal ensbetydende med bra effekt/forbruk vekt/størrelse på motor før, for små til middels store marinedieseler. Dem har jo i mange år vært lit fremfor de andre teknisk.. Dette kan nok Toroa her på forumet masse om.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 (redigert) MTU 12V2000 har et oppgitt forbruk på rated power på 222 g/kWh. Bruker 300 l/h. Redigert 18.September.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 D6-435 bruker ca 85 l/t på full pes. 324kw 85l gir 0,262 liter pr kWh. Som igjen gir 0,22 g/kWh. Så 0,196 g/kWh på MTU'en er jo meget bra. Men... Forbruket er vel ikke lineært. Vanligvis er det høyere forbruk ved høyere og lavere turtall enn det mest gunstige marsturtallet, altså ca. der hvor dreiemomentet er høyest. Så 196g/kWh er kanskje det laveste forbruket, mens den kanskje er høyere enn D6èn (220) på full trottel Lagt til: Ser at noen allerede har funnet ut at den vil ha 222 g/kWh på full guffe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Ifølge linken over bruker den 317 l/h ved full pes 1220 kw 317 liter gir 0,2598 l/kWh Som gir 218 g/kWh. Men... Forbruket er vel ikke lineært. Vanligvis er det høyere forbruk ved høyere og lavere turtall enn det mest gunstige marsturtallet, altså ca. der hvor dreiemomentet er høyest. Det har du helt rett i, men det gjelder jo alle. Så det enkleste blir å sammenligne ved full pes. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 12V 2000 M91 - Fin motor, som jo ikke lenger er helt ny, men fin erstatting for mtu 183 serien. (Mercedes 440) 1200 rpm - max 671 Hk, 38 liter / time (Mer normalt 200 - 250 Hk på propellkurven) 1800 rpm - max 1261 Hk, 122 liter / time (Mer normalt 650 - 700 Hk på propellkurven) 2350 rpm - max 1500 Hk, 300 liter / time Forbruket ligger mellom 201 og 222 g/kWt. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
-morten- Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hadde vært spennende å vite hvilken båt disse flotte MTU`ene står i! Jeg er veldig begeistra for MTU, og håper en dag jeg får meg stor nok båt til å ha en MTU i det minste hehe :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Toroa Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Det fine med mtu er at du kan få de ned i 53 Hk på bruktmarkedet. F.eks mtu 4R 099 (en mtu basert på en Daimler Benz OM 364, men med mtu mariniseringsutstyr og merker.) Koster nesten ikkeno. Men det ble solgt en god del generatorsett med disse motorene på 80tallet her i Norge. Serie 099, 189 og 199 er basert på Mercedes sine lastebilmotorer. en mtu serie 183 er ganske lik MAN sin 2842. 331 serien er også en Mercedesmotor i grunnen, og serie 396 er en stroket 331. Og for de som har humpet langs norskekysten i eldre Westamaraner, husker nok lyden av mtu 12V 493, som også er en Mercedesmotor. Innimellom disse fantes det en mtu 362, som i bunn og grunn var en MAN. Jeg har en relativt komplett motorliste for eldre mtu motorer på http://blogg.cdd.no/motorer/mtu/ Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.