KARILLA Startet 18.September.2013 Link til dette innlegget Startet 18.September.2013 (redigert) NB marine har innledet offentlig tvangsakkord. Se båtmagasinet.no Redigert 18.September.2013 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
mgjell Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Link http://www.batmagasinet.no/artikkel/t%C3%B8ft-nb-marine Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Trist og sikkert ikke siste. Det er litt av et syrebad bransjen går gjennom nå Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Det blir, tror jeg, et blodbad blant de norske(skandinaviske fabrikatene i åra som kommer. For dyrt å utvikle og produsere, i kombinasjon med lavt volum, blir enten at prisene drives opp til et nivå som det ikke er særlig marked eller at en må selge med for dårlige marginer. Konsekvensen blir i begge tilfeller stort sett den samme, dørene stenges. Enten fordi kassa er tom eller fordi kapitalen lokkes til andre markeder (produkter) hvor investeringene betaler seg bedre. For noen få fabrikat/produsenter som leverer i high-end markedet kan det antakelig være en nisje for skandinavisk produksjon og konstruksjon. For oss som ikke kan eller vil betale på dette nivået for nye båter blir det antakelig kina-båter eller bruktbåter som blir resultatet. Sørgelige saker, egentlig. Men, slik er (nærings)livet. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
olpi Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Trist, men kanskje nødvendig...? Så har de tydeligvis tatt inn mye bruktbåter for å få solgt nye..... . Opprettet eget selskap for bruktbåter.... Enig med Bitteliten, har neppe sett siste selskap med problemer.. Lærdom får de nok ut av det I utforbakke har det nok tillegg fristet til å ta snarveier for å opprettholde marginer, både med hensyn til kvalitet og reklamasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Det burde kanskje vært gjort noen sammenslåinger i den skandinaviske båtbransjen. 2-3 store produsenter med brede produktspektere vil kanskje kunne drive mer effektivt? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
evenR4u Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 2-3 "store" skandinaviske blir fortsatt relativt små i fht de store produsentene. Og vil antakelig fortsatt produserer så vidt kostbart at markedene begrenses og de store volummarkedene nås ikke. Kanskje 10-12 (eller 20) sammenslått kunne blir store nok til å kunne produsere med mest mulig automatisering og standardisering slik at de kunne få innpass i de store volummarkedene. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
olpi Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Nytt konsept. Norwegian Boatdesign, nytt selskap med de beste på å designe båter som deretter produseres i øst- Europa. De markedsføres og selges i egne salgslokaler kun i de største byene langs kysten i inn- og utland. Blir nok bra ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 De store blir større - og de små må finne nisjer der de kan tjene penger. Slik er normal konkurransesituasjon HR tapte 15 mill i 2012 - de har akkumulerte tap på over 50 mill siste åra. Godt å ha noen hundre mill i egenkapital da. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Det finnes jo allerede flere båter enn folk som ønsker å ha båt akkurat nå, så da er det naturlig at produksjonen må ned. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
olpi Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Inge Halstensen (Bekkjarvik sterke mann) refererte noe fra gammelt av som sikkert noen og enhver kan ta med seg, selv om det kan kalles spissformulert ;-) ".. det går oppover i tresko og nedover i lakksko.. " Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 (redigert) Mener eg leste et sted de skulle begynne å satse på yrkesbåter? mulig det var i lokalavisen her.. Ble det ikke noe av eller? Noen som vet? Får håpe de klarer å få det til igjen. Kjipt hvis de må stenge dørene.. Redigert 19.September.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Tallisman Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Jeg husker tida da en kunne kjøpe ny båt til la oss si exempelvis kr 1200.000 båten kunne en beholde i 5-7 år og deretter selge den for ca den same summen som båten kostet ny. Det vil si att det var kun kroneverdien som var blitt mindre i tillegg så stod det kjøpere i kø. Det vil si att det var lite risiko med og kjøpe ny båt i tidligere tider. Det som har endret seg siden den gang er att om en kjøper ny båt. I dag til la oss si ca 1200.000 og beholder den i 5-7 år kan en gå utfra att hvis ikke markedet er blitt enda verre enn Dagens så kan en vel muligens regne med og selge båten for 600.000 og de som regel etter lang tids annonsering før en finner en kjøper. Så att det ikke finnes kjøpere til nye båter er i grunnen ikke så vanskelig og forstå og for att dette skal endre seg må tidene tilbake til gamle høyder og i overskuelig framtid så er det vel ingen ting som tyder på att det kommer til og skje. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Dette viser en trend som har vært my diskutert her. Båtbransjen må tenke som bilindustrien skal de overleve. Må bli mer samlebåndsproduksjon på godt og vondt så prisene kommer ned. Mange kloke og antakelig riktige ord over her. Spørsmålet er om luksussegmentet/nisjemarkedet blir så snevert i Norge/Norden at det ikke er mulig å overleve på det. Amerikanerne har jo med Brunswick konsernet gjort dette her/masseproduksjon i mange år allerede, og høye volum gir lave innkjøpskostnader. For å få høye volum må man kjøpe inn like deler. Derfor så mye detaljer i Sea-Ray, Maxum og Bayliner er like, når man ser ned under overflatedetaljene. Antakelig mye utskjelte Bayliner, som vinner på den tankegangen, samme glede som Skoda har av å være medlem i VW konsernet og nyte godt av de samme delene som blir puttet i Audi. Mye omdiksuterte Bavaria er vel de fremste i Europa på det samme, og man kan mene mangt om de, men selger bra gjør de jo. Salg må til skal man overleve. Er heller ikke trygg på kvaliteten på alle disse båtene som går konkurs, lenge før konkurs har bedriftene innført spareprogrammer for å redde omsetning. Disse spareprogrammene blir presentert som endringer/oppgraderinger men er egentlig bare kostreduksjonstiltak. Jeg tror det går utover kvalitet. Noen refleksjoner fra Jori Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 NB har mye bra i sortimentet nå, får håpe de står stormen av. Angående kvalitet ser mange vestlandsbåter like fine ut etter 10 -20 år med juling på en værhard kyst. Det er kvalitet god nok for meg. Norge vil aldri kunne hevde seg på annet enn nisjeprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Noen som har hørt noe i denne saken ? Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Vet ikke annet enn at de eksisterer ennå. Har båten min der for ombygging i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Due Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Ombygging? Det kan være interessant, hva bygger du om? Hekkport? Forlenging av bunn/bæreevne? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Eier av NB Marine AS startet for for litt siden NB Marine Båt AS så da blir det vel å kvitte seg med gjeld og forpliktelser med en ny fresh start.. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Ombygging? Det kan være interessant, hva bygger du om? Hekkport? Forlenging av bunn/bæreevne? Bygger om til skikkelig hekkport, er lei av og trakke over hekken. Får samme port som NB 32 har. Sitér dette innlegget Link to post
Due Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Skulle gjerne sett bilde når det blir ferdig Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Skal se om jeg får lagt inn et bilde da. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2161770&cat=5864 Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
krokenss Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Trist. Både Selby, Viknes, Viksund og NB-Marine holder til i samme kommune, utenfor Bergen. Tror man må se mer til Bavaria for og se hvordan man skal holde med i tiden. Viksund gikk jo også konkurs for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Trist, håper noen videre fører driften. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.