Jump to content

Tøft for NB marine, innledet offentlig tvangsakkord


KARILLA

Recommended Posts

Det blir, tror jeg, et blodbad blant de norske(skandinaviske fabrikatene i åra som kommer. For dyrt å utvikle og produsere, i kombinasjon med lavt volum, blir enten at prisene drives opp til et nivå som det ikke er særlig marked eller at en må selge med for dårlige marginer. Konsekvensen blir i begge tilfeller stort sett den samme, dørene stenges. Enten fordi kassa er tom eller fordi kapitalen lokkes til andre markeder (produkter) hvor investeringene betaler seg bedre.

 

For noen få fabrikat/produsenter som leverer i high-end markedet kan det antakelig være en nisje for skandinavisk produksjon og konstruksjon. For oss som ikke kan eller vil betale på dette nivået for nye båter blir det antakelig kina-båter eller bruktbåter som blir resultatet.

 

Sørgelige saker, egentlig. Men, slik er (nærings)livet.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Trist, men kanskje nødvendig...?

 

Så har de tydeligvis tatt inn mye bruktbåter for å få solgt nye..... .

Opprettet eget selskap for bruktbåter....

Enig med Bitteliten, har neppe sett siste selskap med problemer..

Lærdom får de nok ut av det

 

I utforbakke har det nok tillegg fristet til å ta snarveier for å opprettholde marginer, både med hensyn til kvalitet og reklamasjoner.

Link to post

Det burde kanskje vært gjort noen sammenslåinger i den skandinaviske båtbransjen. 2-3 store produsenter med brede produktspektere vil kanskje kunne drive mer effektivt?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

2-3 "store" skandinaviske blir fortsatt relativt små i fht de store produsentene. Og vil antakelig fortsatt produserer så vidt kostbart at markedene begrenses og de store volummarkedene nås ikke. Kanskje 10-12 (eller 20) sammenslått kunne blir store nok til å kunne produsere med mest mulig automatisering og standardisering slik at de kunne få innpass i de store volummarkedene.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Jeg husker tida da en kunne kjøpe ny båt til la oss si exempelvis kr 1200.000 båten kunne en beholde i 5-7 år og deretter selge den for ca den same summen som båten kostet ny. Det vil si att det var kun kroneverdien som var blitt mindre i tillegg så stod det kjøpere i kø. Det vil si att det var lite risiko med og kjøpe ny båt i tidligere tider. Det som har endret seg siden den gang er att om en kjøper ny båt. I dag til la oss si ca 1200.000 og beholder den i 5-7 år kan en gå utfra att hvis ikke markedet er blitt enda verre enn Dagens så kan en vel muligens regne med og selge båten for 600.000 og de som regel etter lang tids annonsering før en finner en kjøper. Så att det ikke finnes kjøpere til nye båter er i grunnen ikke så vanskelig og forstå og for att dette skal endre seg må tidene tilbake til gamle høyder og i overskuelig framtid så er det vel ingen ting som tyder på att det kommer til og skje.

Link to post

Dette viser en trend som har vært my diskutert her. Båtbransjen må tenke som bilindustrien skal de overleve. Må bli mer samlebåndsproduksjon på godt og vondt så prisene kommer ned. Mange kloke og antakelig riktige ord over her. Spørsmålet er om luksussegmentet/nisjemarkedet blir så snevert i Norge/Norden at det ikke er mulig å overleve på det. Amerikanerne har jo med Brunswick konsernet gjort dette her/masseproduksjon i mange år allerede, og høye volum gir lave innkjøpskostnader. For å få høye volum må man kjøpe inn like deler. Derfor så mye detaljer i Sea-Ray, Maxum og Bayliner er like, når man ser ned under overflatedetaljene. Antakelig mye utskjelte Bayliner, som vinner på den tankegangen, samme glede som Skoda har av å være medlem i VW konsernet og nyte godt av de samme delene som blir puttet i Audi.

 

Mye omdiksuterte Bavaria er vel de fremste i Europa på det samme, og man kan mene mangt om de, men selger bra gjør de jo. Salg må til skal man overleve. Er heller ikke trygg på kvaliteten på alle disse båtene som går konkurs, lenge før konkurs har bedriftene innført spareprogrammer for å redde omsetning. Disse spareprogrammene blir presentert som endringer/oppgraderinger men er egentlig bare kostreduksjonstiltak. Jeg tror det går utover kvalitet.

 

Noen refleksjoner fra Jori

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...