snurresprett Startet 19.September.2013 Del på Facebook Startet 19.September.2013 Hei, Har kjøpt en Bayliner 2355 (2100kg). Med båten fulgte det et par ILAS krybber, forrige eier hadde ikke brukt de selv da han hadde henger, men jeg fikk de med på kjøpet! når jeg tok de frem nå så ser jeg at de er stemplet 1Tonn pr bukk, og da er jeg 100-200kg overvekt... har dette noe og si? de fleste jeg har snakket med sier at det går helt fint. jeg er vel ikke mest bekymret for vekten på kjøl, men mere sideveis. Kan jeg bruke de hvis jeg suplerer med noen støtter? som tar for seg det som er sideveis? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 noen som tør komme med noen tips :) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Hadde jeg vært usikker hadde jeg satt opp en ekstra støtte på hver side. Hadde også vurdert vind og snøforhold der den skal stå. Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Synes dette ser spinkelt ut også men de tåler jo omtrent alt så lenge sidestøtten er god. Dette her er stål med firkant-rør rett ned for hovedvekta. Sett under en ekstra kjølstøtte så går det sikkert fint. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
Mizar Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 (redigert) Det er en annen båttype, men slik gjorde jeg, etter å ha opplevd at den ene støtta bøyde seg under for mye vekt i det båten ble plassert i støttene (egentlig løftet opp igjen og flyttet litt, og så senket ned uten at noen tenkte på å slippe de loddrette støttene i krybba ned først). En viktig gevinst med trestøttene, er at nå kan jeg ta vekk en av dem ved behandling og bunnsmøring, mens den ved siden av gir tilstrekkelig midlertidig sikkerhet. Trestøttene låses enkelt med en spiker (som ikke bankes helt inn). Hvis det kommer mye snø, har jeg ingen bekymringer. Redigert 19.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
snurresprett Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 hmmm.. ser et er noen gode poeng her.. jeg lurte på om jeg skulle få tak i noen isoporblokker og legge under. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Det er "vanlig" å støtte sideveis ekstra med noen 2*4'' med en planke over og under disse igjen. Støtter du opp med et par-tre på hver side er du betydelig mer sikker på at det går bra. Alternativt kjøper du etpar båtstøtter på feks Maritim til 1200-1500kr hver og støtter opp med... Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 20.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2013 ahh et par slike båtstøtter var knallfine:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2013 Del på Facebook Svart 21.September.2013 jeg legger en stabel med paller på hver side så er jeg iallefall sikker på at den ikke velter noen vei Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2013 Del på Facebook Svart 21.September.2013 Jeg vurderte slike støtter selv men kom fram til en bedre løsning. Under ideelle forhold går det nok bra men husk på følgende: båten kan fort veie mange hundre kilo mer om høsten (vanntank, bensintank, diverse rommel og rot), du vet ikke hvordan fordelingen blir, det må være helt flatt og fast grunn, rørene kan lett skade steglister da de gir høyt punkttrykk, de må justeres når du setter båten ned i krybba for at ikke vekten skal tas opp av de skrå rørene, sidestøttene sitter kun med en liten settskrue.... Jeg bruker to trebjelker på 8x8" på tvers og skråplankene holdes oppe av 2"X 4" som kappes til rett lengde og sikres med skruer. Begge disse bukkene står på etpar skift lecablokker. Rock solid og billig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.