Bergen dørk Startet 19.September.2013 Del på Facebook Startet 19.September.2013 Jeg har i denne tråden gjort litt rede for mine funderinger rundt neste båt (som sannsynligvis kun blir noen år): https://baatplassen.no/i/topic/104503-valgets-kvaler-bensin-vs-diesel-utenbords-vs-innenbords/ Nå ser jeg litt spesielt på noen båter; primært da åpne daycruisere med weekend-potensial, dvs Skibsplast 685, 690 og Askeladden 705. Noen som har erfaringer med Skibsplast 685 som de vil dele? - Hvilken motorstyrke bør man ha? Mange er levert med 150 HK Mercury Verado, men også noen både med 200 HK og 225 HK. Hva er å foretrekke? - Andre fordeler eller ulemper? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kenneth 81 Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Jeg kjenner ikke 685 spesifikt, men har en 675 HT selv. Jeg har største motoralternativet på den (250hk). Hvis skroget til 685 viser samme takter som 675 så er det ett skrog som både tåler og fortjener størst mulig motor! Husk, har du stor motor så kan du velge å kjøre sakte og økonomisk eller ofre mer bensin og kjøre fortere. Med liten motor så er du "stuck" med sakte og ikke nødvendigvis økonomisk. Hvis man sparer litt på kreftene så kan en stor motor holde samme marsjfarten som den mindre mens man belaster motoren mye mindre. I enkelte tilfeller (spesiellt med mye last) så vil en stor motor på moderat fart gå billigere enn en liten motor som må tynes litt for å få samme farten. I tillegg så vil den store motoren (når den kjøres med mindre belastning) slites mindre og har dermed gode forutsetninger for å vare lengre. Så lenge motoren ikke er FOR stor (for tung, for mange hk kan man jo velge å la være å bruke) så vil jeg anbefale så stor motor som du har råd til da eneste virkelige bakdelen med en stor motor er noe høyere servicekostnader (4 sylindre vs 6 f.eks), høyere innkjøpskostnader og muligens dyrere forsikring om båten nærmer seg 45 eller mer på topp. Nå er det viktigste ikke å ha størst mulig motor selvsagt, men å være sikker på at man ikke har en motor som er for liten! Kjører du ofte med mange passasjerer og mye last så vil du risikere at båten blir treg eller direkte vanskelig å få opp i plan og man må kjøre med tilnærmet bånn gass for å få en grei marsjfart. Hvis du går for ett av de mindre motoralternativene så er det VELDIG viktig at du har med deg noen kompiser når du prøvekjører så du ikke blir overrasket første gangen du tar båten ut med tung last.Ellers så kan jeg bare si at at etter to sesonger med Skibsplast 675 HT på Svalbards fjorder så har jeg kun gode ting å si om sjøegenskaper, byggekvalitet og praktiske løsninger! Nå er selvsagt 685 en annen båt, men det vil overraske meg stort om den ikke er like bra i sin egen klasse som 675'en er i sin. Lykke til med båtjakten og ikke nøl med å spørre om det er noe du tror jeg kan svare på! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.