Jump to content

Scan Baltic-valg av størrelse på ny septik skrog-gjennomføring

Gabi

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å bytte ut skroggjennomføringen på septikken i bunnen av båten. En septikkpumpe RM69 pumper idag ut via Ø38 slange gjennom 1 1/2'' skroggjennomføring. Jeg bestiller ordentlig bronse via Shipshop i Danmark.

Men....må jeg ha 1 1/2'' nå også eller holder det med 1 1/4'' skroggjennomføring? Sistnevnte har 38mm slangekopling. Grunnen til at jeg spør er at stengeventil, skroggjennomføring, 90grsder bend og slangekopling blir mye dyrere i 1 1/2'' enn i 1 1/4''.

Ja Sæbø....jeg trenger litt pådytt i overbevisningen... siden det er en pumpe som dytter det ut så burde det kanskje holde i 1 1/4'', kanskje. Men samtidig fryktelig dumt å ta sjansen hvis det viser seg å tette seg raskere til da...

Storebro og Fernanda: Jeg merker at jeg ikke er helt i kompositt-tankegang ennå. Og bronze skal være det beste mht korrosjon da av metall vel å merke. Men jeg får se om jeg kommer på kompositt tanker etterhvert...

Hadde ikke vært i tvil hva jeg ville gjort!
Selv om du velger gjennomføringer fra en av de beste leverandørene så kan det fortsatt ikke sammenlignes med kompositt!!
Alltid lett og åpne uansett temperatur overhode ingen tæring og tåler frost på en helt annen måte en bronse og Syrefast
Se video på YouTube så kanskje du finner ut det samme!

En 11/4" ventil er 41,8 mm utvendig gjenger så det går sikker bra hvis du har en 38mm slange.I sommer tok jeg opp fire bronse ventiler for overhaling disse var fra 1927

og det var ikke antydning til tæring,men boltene til lokket der hvor spindelen går inn var nesten borte,

Disse ventilene har stått i saltvann fra 1927 til 1966 og så i brakkvann frem til i dag.

Jeg ville vel kanskje kjøpt 1 1/2" skroggjennomføring og en reduksjon til 1 1/4" hvis den krana er veldig dyr. Hvis ikke hadde jeg tatt alt i 1 1/2". Hvis du har 1 1/2" der i dag vil vel en 1 1/4" passe veldig dårlig? Hvis du må begynne å støpe og kline for å få det til å passe går vel fort vinninga opp i spinninga.

Når det gjelder bronse kontra kompositt er jo det en helt annen diskusjon. Hvorfor lage et tema ut av det så lenge trådstarter har bestemt seg for å bruke bronse? Det er mange gode argumenter for å bruke både messing og syrefast også!

Den gamle gjennomføringen er jeg veldig skeptisk til, fordi hele greia med gjennomføring og støping rundt og silikon og greier og greier ser tvilsomt ut. Derfor ønsker jeg primært å fjerne alt gammelt og støpe igjen uansett. Og så bore nytt hull litt bortenfor til ny gjennomføring. Så derfor står jeg fritt til å velge dimensjon.

Så lenge det er en pumpe som skal pumpe gjennom 11/4'' tipper jeg egentlig at det går bra. Vi bruker uansett også båt-dopapir i båten så det oppløser seg uansett fort i tanken.

Skal ta en bestemmelse på mandag. Skal/skal ikke 1 1/2'....

Ok, da forstår jeg. Jeg hadde en lignende følelse med gjennomføringene i vår Viksund. Der var det støpt rundt mutteren på gjennomføringen, og det var synlige rester av hamp og silikon. Det hele så mindre tiltalende ut. Jeg tok fein-saga og kappet vekk hele dritten javnt med skroget og dyttet ut restene av gjennomføringene. Det viste seg imidlertid at gjennomføringene var bra, og selve monteringen var mer forseggjort og bedre enn jeg først hadde trodd. Silikon har en enormt lang levetid, og hvis det først er bra montert og tett, så holder det lenge! Jeg byttet inntaket til dassen og utløpet fra septiken. Inntaket var så og si som nytt, og utløpet var tildelst kraftig korrodert. Gjennomføringene var av messing i god kvalitet. Hvis du er usikker på statusen på gjennomføringene dine er det lett å sjekke hvis du vet hva du skal se etter.

Jeg har skrevet mer om det i en annen tråd hvor det også er bilder. Se bilde nr. 4 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/

Når båten er på land kan du gå under med en halrund fil og file deg inn på blankt metall. Går ut fra at du har messinggjennomføringer? Hvis du får ren messing i overflaten er antagelig gjennomføringen din bra. Disse er det ikke noe vits i å skifte. Hvis du får grønne flekker som på bildet har du groptæringer uten at du har kontroll på hvor dype de er. Da er det bare å skifte.

Sånn ser det ut:

bilde

bilde

Når jeg kjøpte båten spurte jeg eieren om hva han hadde gjort med skroggjennomføringene. Nei, de hadde han ikke tenkt på... Så for egen samvittighet sin del og "bare for å ha gjort det" så kommer jeg til å bytte åkkesom. Krana virker ikke heller... og mutteren er ikke nede mot skroget, den er avsluttet i løse luften noen mm over skroget...

Obs, det der så jo ikke så tillitsvekkende ut nei :sweat:

Enig i at full utskiftning er tingen her. Dette kan umulig være orginalt? Men hvis du kapper vekk javnt med skroget og tar ut gjennomføringa kan det jo hende at hullet er greit å bruke på nytt. Hvis du ikke har behov for å flytte det da.

Når det gjelder dimensjonenen dine må du se på den innvendige åpningen. 5/4 er vanlig på septik så det burde holde, men det er viktig at du ikke struper ned utløpet. Hvis hullet passer til en 1 1/2" ville jeg gått for det. Du kan jo evt. sette et 90 gr. reduksjonsbend etter gjennomføring med 1 1/2" i den ene enden og 5/4" i den andre, og 5/4" kran etter bendet.

Da har jeg feiget ut. Det vil si at jeg går for 1 1/2'' rørdeler. Så er jeg iallefall sikker på at jeg ikke får problemer. Bestiller fra Danmark bronze deler. Jeg har også stor tro på Truedesign. Men bronse er ikke så gærn't det heller og jeg hadde lyst på bronse på denne gjennomføringen. Hjernen min var mentalt innstilt på det og ikke til å rikke.

Jeg begynte å bore ut og fjerne gammel gjennomføring med rørdeler igår. Det var innstøpt en mutter og hatt glassfiber rundt. Fikk brekt opp glassfiberen. Da var det litt skjeivt underlag. Jeg skrapte og pusset gammel og ødelagt glassfiber rundt hullet, avfettet med Lynol og jevnet det med Hempel marine filler. Ble ganske bra. Når jeg får delene skal jeg se hvor mye mer jeg må jevne. Fester vel så med Sika og skrur fast. Satser på at dette blir bra!

Men bronse er ikke så gærn't det heller og jeg hadde lyst på bronse på denne gjennomføringen. Hjernen min var mentalt innstilt på det og ikke til å rikke.

:lol:

Ikke noe dårlig valg det nei, det kommer nok til å holde din tid og et par generasjoner til!

Du nevner montere med sikaflex. Jeg har også vært stor fan av sika. Men med skroggjennomføringer kan det være at det er bedre med tec7 eller en annen MS-polymer basert fugemasse. Den krymper ikke når den herder, og dermed slipper du å få en spalte mellom skroget og gjennomføringen hvor du mangler fugemasse etter at den har herdet. Kanskje ikke så farlig på bronse, men rustfrie legeringer er i alle fall utsatt for spaltkorrosjon.

Hmm, tror ikke jeg vil svare for bastant på det, men jeg ser vel for meg det som en harmløs kombinasjon. Tror ikke jeg hadde vært skeptisk på den miksen. Men hvis du er i tvil kan du jo sende en IM til Hulda, han er jo korrosjonsekspert :smiley:

Forslag: Sett på krana, og følg med på tæring for hver gang du har båten på land (tipper det ikke blir noe annet enn grønt belegg). Legg inn erfaringene dine her, gjerne i tråden jeg linket til i innlegg 11, så får vi litt empirisk forskningsmateriale å bygge på!

Morsomt å følge med på pakkesporingen av delene. Siste oppdatering nå er som følger:

Toldforsendelse er stoppet Tolderne efterspørger inspektion

Ikke noe jeg skal gjøre med det vel...?

Fikk forresten en ekstra motivasjon idag. Snakket med en hyggelig båtkar i kveld. Han hadde våknet en dag til vannpå gulvet i båten. Det viste seg at gjengene hadde rustet hull i..... lite hyggelig. Som det ble sagt i en annen tråd her så var det målt ned til under millimeteren tykkelse i gjengeparti. Så da er det ikke allverdens å tære på. Så da fortsettet jeg mitt forebyggende vedlikeholdsarbeid med ny skroggjennomføring FØR noe skjer....!

• 2 uker senere...

Da er jobben gjort! Støpte opp innvendig med epoxy filler for å jevne overflaten. Monterte så selve gjennomføringen med Tech7 og ventet etpar dager for at det skulle tørke. Tok så en ekstra runde med Tech7 rundt og oppå mutteren innvendig for å motvirke vibrasjoner som eventuelt løsner mutteren over tid. Sikkert unødvendig, men men...

Fikk så hjelp av en ordentlig rørlegger til å hampe på ventil, bend og slangekopling. Moro å se på proffe folk! Så slik ble resultatet:

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...